
Kijk nou amice. Het is de vernieuwde Citroën Ami en introductie van de buggy.
Alle lezers uit Amsterdam of Het Gooi opgelet. In de categorie ‘de scooters van nu’ heeft Citroën de Ami in het nieuw gestoken. Een open tweewieler is voor paupers. Tegenwoordig zit de welgestelde jeugd in van die voertuigen die we vroeger gewoon brommobielen noemden. Maar eerlijk is eerlijk. De nieuwe Citroën Ami buggy maakt zelfs mij hebberig.





Citroën Ami buggy
De Ami buggy is lekker ruig. Precies wat dit 45 km/u-karretje nodig had. Geen deuren, geen dak. In plaats daarvan zijn er stalen beugels geplaatst. Ook is er een spoiler en koos Citroën voor gouden 14-inch wielen. Vergeet die stomme fatbikes, hier zou een puber warm voor moeten lopen.




Met regenachtige dagen krijg je afritsbare deurhoezen en een eenvoudig te bedienen softtop. De Palmeira-uitvoering doet er nog een schepje bovenop met een knalgele kleur, stickers en een dashboardmascotte genaamd Andy (echt waar) die meeknikt.
Citroën biedt drie kleurpacks voor wie zijn Ami wil personaliseren: Spicy (rood), Icy (wit) en Minty (groen). Elk pack bevat kleurrijke wieldoppen, raamstickers, interieuraccessoires en een smartphonehouder.





Voor de wat serieuzere zakelijke rijder is er de Ami Cargo. Deze is uitgerust met een slimme, modulaire kit waarmee je tot 340 liter laadruimte krijgt. Vooral gericht voor bezorgdiensten of stadslogistiek. Handig voor al die milieuzones, zoals in Damsko.
Citroën heeft inmiddels al 75.000 Ami’s verkocht in achttien landen. Voor zo’n klein karretje zijn dat echt geen verkeerde aantallen. En ja, als ik in Frankrijk op het land zou wonen zou ik ook zo’n ding kopen voor het ritje naar de bakker.
Vanaf 6 mei kun je de vernieuwde Ami en Ami Buggy ook in Nederland bestellen. Prijzen volgen binnenkort. Laat die Vespa maar zitten. Ik wil een Citroën Ami, zo’n buggy dan hè.





De oude was vanaf 12.750,- euro, reken deze maar op minimaal 15.000 euro . Wel kek bakkie
Stop maar met reclame maken voor deze dingen. In de stad zijn ze nauwelijks handiger dan een gewone auto, je staat er net zo hard mee in de file. En buiten de bebouwde kom ben je levensgevaarlijk met je 45 km/u-mobiel op 80 km/u-wegen. En nee, je mag er niet mee het fietspad op (hoewel hele meutes dat wel doen – levensgevaarlijk soms).
Lekker NL’s gedacht. In steden in Zuid Europa zijn dit verrekte handige mobiele oplossingen. Overdwars parkeren, geen uitstoot, hip en trendy. Er is markt voor.
Toevallig vandaag video gezien van Matt Watson die er één heeft. En heb 1 keer in de Opel versie gereden. Wat een ondingen zijn dit. Dan liever een Biro of Canta
“Unsafe at any speed”, om de Amerikaanse, historisch verantwoorde, vertaling aan te halen van een Duits onderzoek.
Deze uitvoering lijkt mij bij zomerweer een fijne toevoeging, maar mij spreekt de versie waar hij op een HY moet lijken meer aan.