• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda MX-5 (ND) krijgt een bijzondere hardtop

Auteur: RubenPriest, gepost 20 december 2018 om 07:42 – 32 Reacties

Mazda MX-5 (ND) krijgt een bijzondere hardtop


Mocht een softtop niet je ding zijn.

De vorige generatie Mazda MX-5 (NC) kwam ook als Roadster Coupé op de markt. Het grote verschil in vergelijking met de andere varianten was dat deze NC met een hardtop kwam. Er was blijkbaar vraag onder de MX-5 rijders naar zo’n hardtop en Mazda ging daarin mee, al past het natuurlijk niet echt bij de MX-5.

Met de MX-5 (ND) was Mazda duidelijk. Van deze variant komt geen hardtop. Toch kijken we hier naar een ND mét een hard dak. Het is echter geen productiemodel, maar een projectje van Mazda voor de aanstaande Tokyo Auto Salon. Het is niet zomaar een hardtop. De Japanse autofabrikant heeft gewichtssparing in het vaandel gehouden en daarom is het dak van carbon fiber.

MX-5 ND

Verder voorzag Mazda de MX-5 van een front splitter, zijskirts en een diffuser. Het geinige Japanse karretje staat op 16-inch RAYS wielen. Andere extra’s zijn de Recaro-stoelen, aluminium pedalen en een sleepoog. Qua performance heeft de ND een nieuw vliegwiel gekregen, een sportluchtfilter en een sperdifferentieel.

Naast deze MX-5 neemt Mazda ook een Mazda3, CX-5 en een CX-8 mee naar de autoshow. De beurs begint op 11 januari in de Japanse hoofdstad.

Ook interessant!

  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • Mazda MX-5 ND 2015-heden Occasion Aankoopadvies
  • opgefriste Mazda MX-5
    Opgefriste Mazda MX-5 stuurt nu eindelijk beter
  • Mazda MX-5 990S
    Mazda MX-5 990S is lichtere en sportievere MX-5

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, Mazda, mx-5, tokyo-auto-salon

Vorig bericht: « BMW heeft unieke 1600 GT weer hélemaal nieuw gemaakt
Volgend bericht: Nederlandse prijs opgefriste Audi TT bekend »

Lees Interacties

Reacties

  1. hollow zegt

    20 december 2018 om 07:54

    Vijs er liever eens een turbo op.

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      20 december 2018 om 08:22

      @hollow: Dat heeft de MX-5 écht niet nodig. Met een BBR-pakketje ga je naar circa 213 pk en sprint ‘ie in 5,8 naar de 100. Ook kan het max toerental aangepast worden. Dan voelt (en klinkt) de MX-5 opeens als een Honda uit de jaren 90. Ik overweeg er eentje voor 2019. https://www.youtube.com/watch?v=KxNcvpo9j_s

      Login om te reageren
      • civicfk3 zegt

        20 december 2018 om 10:55

        @rubenpriest: De vernieuwde 2.0 motor schijn ook al bizar veel beter te rijden dan de 2018 2.0 motor. Meer toeren en meer pk’s. Eerst was de 1.5 meer rev happy en de 2.0 lui maar nu is de 2.0 net zo gretig als de 1.5. Een ND is zeker het overwegen waard!

        Login om te reageren
        • RubenPriest zegt

          20 december 2018 om 11:35

          @civicfk3: jep, gelukkig kun je de ‘oude’ relatief makkelijk naar de nieuwe specs krijgen met wat mods waardoor die 2.0 heel leuk kan worden

          Login om te reageren
    • Boomer zegt

      20 december 2018 om 08:34

      @hollow: onzin! Van de twee motoriseringen rijdt die met het minste vermogen veruit het leukst. De 160pk is veel te nerveus op de koppeling terwijl de 130pk heerlijk rijdt en je iedere versnelling goed pakt. Meer vermogen is echt niet beter. Dan snap je de mx-5 niet imho.

      Login om te reageren
      • RubenPriest zegt

        20 december 2018 om 08:39

        @airc: ik vond de 130 pk te weinig bieden. Voor in stadsverkeer prima, maar zodra je bergweggetjes zou gaan pakken op vakantie kom je drastisch power tekort. De 2.0 is met simpele hardware updates heel leuk te maken en laat je met trackdays ook het snellere spul bijhouden. De 130 pk is meer voor de boulevard-cruiser imo.

        Login om te reageren
        • Boomer zegt

          20 december 2018 om 11:59

          @rubenpriest: Tja ik vind het juist wel leuk om het blokkie hoog in de toeren te jagen, de meeste fun zit in mijn optiek niet in hoe hard hij gaat, maar in hoe hij de bocht om gaat. Meer PK’s veranderd daar weinig aan. Ik snap je insteek, maar hier in Nederland heb je weinig bergen dus vind ik dat niet direct een meerwaarde. Maar als je er wat meer mee gaat doen en meer snelweg km’s en roadtrips maakt snap ik wat meer PK’s wel.
          Ik vind van de 130 juist leuk dat hij als snel ‘rewarding’ is en de 160 gewoon meer moeite kost om bv goed weg te komen bij een stoplicht.

          Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        20 december 2018 om 08:40

        @airc: Totdat je met de MX-5 de snelweg op stuurt omdat je ‘m ook wel eens praktisch moet inzetten. Dan wens je die 250 pk wel. Dat rijdt toch een stuk prettiger, wetende dat je veel reserves hebt.

        Login om te reageren
        • Boomer zegt

          20 december 2018 om 12:01

          @jochempie: Ja dat snap ik. Al denk ik dat als je veel snelweg km’s maakt je in een mx-5 het snel beu bent. Ik vind het juist leuk om snelwegen geheel te vermijden in het ding. Dat is niet zijn sterkste punt. Maar als je idd maar een optie hebt snap ik dat wel.

          Login om te reageren
          • Jochempie zegt

            20 december 2018 om 12:16

            @airc: Twee maanden geleden ben ik op zaterdag van Zwitserland naar Nederland gereden in mijn NA, en de dag erna weer terug. Toen was ik er inderdaad wel even klaar mee ;) Maar met cruise control en een bak meer vermogen was het wel te doen geweest.

            Login om te reageren
            • Onehp zegt

              20 december 2018 om 15:21

              @jochempie: nu heeft de ND wel 180pk op hetzelfde gewicht als een NA, dus dat valt wel beter mee dan misschien. Mij ex GT86 met dezelfde pk/kg was alvast geen straf op de Autobahn.
              Maar zowiezo niet de ideale auto voor lange snelwegritten…

              Login om te reageren
        • BaRa zegt

          20 december 2018 om 12:15

          @jochempie: sorry, maar dat is nonsens. Ik rijd elke dag met een 2.0 op de snelweg. Meer dan genoeg vermogen, zeker in combinatie met dat gewicht. 95% van de medeweggebruikers rijd je er simpelweg uit. Die andere 5%, ach, daar kan ik mee leven. Want van die 5% is er maar een fractie die me ook echt kan (of durft) volgen bij het uitrijden op het volgende klaverblad.

          Login om te reageren
          • Jochempie zegt

            20 december 2018 om 12:18

            @bara: Ja, maar jij rijdt in Nederland, en hebt geen auto die door SUV rijders over het hoofd wordt gezien. Ik kan niet op twee handen tellen hoe vaak een SUV naar mijn baan verschoof terwijl ik daar met mijn MX-5 reed. Stel je dat nou eens voor op de Autobahn, en je gaat wel een beetje dromen van 250 pk.

            Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        20 december 2018 om 11:25

        @airc: Dat heb ik ook wel vaker gelezen, maar ze hebben nu een nieuwe 2.0 geintroduceerd. Die zou net zo lekker moeten rijden als de 130-pk motor en levert daarnaast 184 pk. Lijkt me een heerlijk blokje.

        Login om te reageren
      • BaRa zegt

        20 december 2018 om 12:12

        @airc: De 130 pk rijdt beter omdat je er 800 toeren meer mee kan draaien. Met het extra gewicht heeft dat niets te maken. Met de recentste update van het 2.0-blok loopt dat nu even lekker als de 1.5. Het extra vermogen (180+ ipv 160) is mooi meegenomen.

        Login om te reageren
        • Boomer zegt

          20 december 2018 om 12:56

          @bara: Wist niet dat daar verschil in zat, tenminste niet bewust. Leuke info.

          Login om te reageren
      • ponnie zegt

        20 december 2018 om 15:35

        @airc: Ik heb verschillende mx5en en iets van 140pk op 1000kg is echt wel het absolute minimum wat je wil hebben.
        Een oude NA 1.6 is al totaal niet vooruit te branden. Dat is niet leuk, maar frustrerend, ook in bochten.

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          20 december 2018 om 17:10

          @ponnie: Een NA 1.6 is een van de slechtste autos ooit die ik heb gereden. De ND 1.5 een van de beste (dwz leukste). 90 vs 130pk…

          Login om te reageren
          • ponnie zegt

            20 december 2018 om 18:16

            @onehp: Haha nou nou, dan heb je toch weinig gereden :P. Sowieso beter dan alle voorwielaandrijvers.
            Dat gezegd hebbende een originele 90pk is behoorlijk drama idd.
            Wil het een beetje leuk worden dan moet je er toch wel lagere vering en een beetje normale banden + een sper onder schroeven.
            Ik leg bij mijn motorisch originele mx5en dan ook nog goede banden voor en chinese rommel achter op leg om het onderstuur er een beetje uit te tunen.
            Ja dat kan ook dmv uitlijning, maar dat geeft weer andere nadelen :P.

            Login om te reageren
            • Onehp zegt

              20 december 2018 om 20:32

              @ponnie: een van de slechtste gezien de verwachtingen. Had geen bijzondere indruk of plezier van de besturing, de ophanging, de balans, de motor, de remmen, de bak was misschien wel goed. Reed niet beter dan een ‘gewone’ auto, had veel meer verwacht. De slechtste auto in absolute termen die ik heb gereden was een Corsa B 1.7d… Niet zoveel gereden, nja ongeveer 120 modellen zonder proberen (geen autotester of regelmatige huurder etc)…

              Login om te reageren
  2. rollingstoned zegt

    20 december 2018 om 07:54

    Leuk ding wel. Alleen zonder die striping graag. ?

    Login om te reageren
  3. potver7 zegt

    20 december 2018 om 07:59

    Ziet er beter uit dan de RF versie.

    Login om te reageren
  4. Jochempie zegt

    20 december 2018 om 08:07

    Neem maar gauw in productie. Dan kun je nog eens een gesloten MX-5 rijden zonder verhoogd zwaartepunt.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    20 december 2018 om 08:09

    Stoer ding wel!

    Login om te reageren
  6. kevin_krystofiak zegt

    20 december 2018 om 09:01

    Dus hij heeft het dak geleend van de Abarth 124 spider GT?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      20 december 2018 om 09:40

      @kevin_krystofiak: Nee, die heeft een andere vorm achterruit.

      Login om te reageren
  7. ralfast zegt

    20 december 2018 om 09:05

    ND staat voor ‘nieuw dak’?

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      20 december 2018 om 09:37

      @ralfast: Nog Duurder

      Login om te reageren
  8. marinepower zegt

    20 december 2018 om 09:12

    Dat sleepoog kunnen ze beter aan de Fiat hangen :-)

    Login om te reageren
  9. ikleesookoverautos zegt

    20 december 2018 om 14:13

    Ik heb er laatst 1 gezien met een hardtop. Zal wel aftermarket zijn dan.

    Login om te reageren
  10. koentag zegt

    20 december 2018 om 14:16

    Een model presenteren met 16-inch en er goed mee weg komen. Dat maken we niet veel meer mee.

    Login om te reageren
  11. Onehp zegt

    20 december 2018 om 15:09

    Perfecte specificatie zo, zet maar voor de deur!

    Dat is bij mij een bushalte, die zal daar niet lang staan. Maar je begrijpt wat ik bedoel…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North