• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW komt met een nieuwe i3, maar dan minder lelijk

Auteur: machielvdd, gepost 23 oktober 2023 om 21:02 – 31 Reacties

BMW komt met een i3 opvolger

En nee, we bedoelen niet de elektrische 3 Serie, maar een echte i3-opvolger.

Zo’n 10 jaar geleden was BMW nog een stuk traditioneler qua design. Toch hadden ze ook toen al lef, zo getuigde de BMW i3. Dat was een zeer gedurfd ontwerp. Ook een vrij lelijk ontwerp, maar niet op een onsympathieke manier.

BMW heeft inmiddels een heel scala aan elektrische modellen, maar een opvolger voor de i3 (die in 2022 uit productie ging) zit daar nog niet tussen. Terwijl dat niet zo gek zou zijn, want uitbreiding aan de onderkant van het gamma is altijd welkom.

Zat er niet een nieuwe i3 aan te komen? Jawel, maar dat wordt gewoon een elektrische 3 Serie. In China wordt overigens op dit moment al een elektrische versie van de 3 Serie geleverd onder de noemer i3. Maar dit zijn natuurlijk geen opvolgers van de i3. Als je daarvan baalt hebben we goed nieuws: die i3-opvolger gaat er mogelijk wel komen.

Dat blijkt uit een interview met BMW’s ontwikkelingsbaas Frank Weber. Volgens hem zijn instapmodellen heel belangrijk voor BMW. “We zijn daarom heel zorgvuldig aan het nadenken hoe we een instapmodel onderdeel kan uitmaken van de Neue Klasse-familie,” aldus Weber.

BMW heeft nog niet helemaal scherp wat ze willen, maar we weten alvast dat het niet zo’n raar geval wordt als de i3. Daarover zegt Weber namelijk het volgende: “Veel mensen vonden ‘m leuk, maar in de ogen van anderen was het geen echte BMW. Een beetje een buitenbeentje. We gaan deze vorm niet herhalen.”

Oftewel: BMW wil dus graag met een opvolger voor de i3 komen, maar dan wel met een minder controversieel uiterlijk. Dat klinkt misschien verrassend als je naar het huidige gamma kijkt, maar met de Neue Klasse gaat BMW sowieso een minder controversiële weg in slaan qua design.

Via: Automotive News Europe

Ook interessant!

  • Nieuwe BMW X2 wordt een mini-X6
  • BMW komt met nieuwe grille voor alle modellen
    BMW komt met 'nieuwe' grille voor alle modellen!
  • De elektrische modellen van BMW M zijn onderweg
  • MANHART kietelt de nieuwe G87 BMW M2
    Manhart kietelt nu al de nieuwe G87 BMW M2

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Elektrisch, i3

Vorig bericht: « Deze unieke Ferrari 512 TR moet zo’n €3 miljoen opleveren
Volgend bericht: 544 pk voor nieuwe Mercedes-AMG GLE 53 PHEV »

Lees Interacties

Reacties

  1. krisp zegt

    23 oktober 2023 om 21:50

    Ik vind dat BMW echt te weinig credits krijgt voor dit model. Dit is een klassieker in wording, want slijten doen ze niet en technisch is het een kunstwerk.

    Als ik een tweede auto nodig had, zou dit de keuze zijn.

    Login om te reageren
    • blogie zegt

      23 oktober 2023 om 22:02

      Could not agree more. Heb er jaren 1 gehad als enige auto toen ik nog in de stad woonde. Spijt van dat ik deze weg heb gedaan en blijf er stiekem naar kijken naar een mooie occasion.

      Login om te reageren
      • alpina007 zegt

        24 oktober 2023 om 07:35

        Zoek niet verder… ik heb er nog eentje die “weg” gaat :-)

        Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      23 oktober 2023 om 22:03

      Exact. Ze staan op mijn werk in de parkeergarage als sharing-auto, altijd denk ik nog ‘geinig’ als ik ze zie staan. Ik heb er eens in gereden, en hij rijdt echt ver boven verwachting goed. De band/velg-combinatie is optisch wel wat wennen, maar je ziet het er niet aan af dat het al een 10 jaar oude auto is. En relatief compact. Te weinig credits, hetzelfde voor de E-Golf.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        24 oktober 2023 om 09:03

        E-golf vond ik te matig qua range, en heeft maar 130pk ofzo. Regelmatig een i3 gereden, prima auto. Ja raar uiterlijk, maar netjes in elkaar gezet, rijdt prima. Achterin niet heel ruim, maar goed, is ook geen grote auto.

        Login om te reageren
    • arta zegt

      23 oktober 2023 om 22:48

      Eens!
      Rijdt fijn, zit goed in elkaar. Zou er zo een terug kopen als de kids wat groter zijn.

      Login om te reageren
      • goodvibrations zegt

        24 oktober 2023 om 09:45

        Ik was helemaal verkocht en wilde er een kopen. Lekker snelle acceleratie, bijzonder uiterlijk met bijzondere materialen. Maar ik stoorde mij toch echt wel aan de rijbeleving,. Gewoon niet strak genoeg (te) veel overhellen in de bochten. Ook had ik last van de scherpe ronding onderaan in de ruit die het zicht een klein beetje vervormd, kijkt net wat minder prettig (vond ik).
        Uiteindelijk maar voor een andere unieke auto gegaan met suicide doors.. de MX30. Die stuurt dan weer wel lekker strak en is een stuk stiller, luxer en comfortabeler. (voor niet zo veel meer geld). Maar ook veel zwaarder.. wat de i3 eigen technisch hoogwaardiger maakt. Bliift een mooie auto!

        Login om te reageren
        • kingfisher36 zegt

          25 oktober 2023 om 07:45

          Dan heb je waarschijnlijk niet een i3s geprobeerd. Wij hebben er een dik 4 jaar gehad en ik reed er vaker in dan in mijn G31, gewoon omdat het zo’n ontzettend fijn karretje was, met een heerlijk strakke wegligging, dankzij zijn 1cm verlaging en iets bredere banden.

          Login om te reageren
    • baf07 zegt

      24 oktober 2023 om 06:46

      Volledig mee eens, top afgewerkt, straffe maar goede wegligging, kwikzilver gasrespons, rap en werkelijk alles doet wat het moet doen. Zeker een klassiekertje in wording die als occasion nog terug gaat komen.

      Dan wel de i3s in het blauw met bruin interieur 😋

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      24 oktober 2023 om 07:39

      Dat is de A2 ook niet geworden.

      Login om te reageren
      • goodvibrations zegt

        24 oktober 2023 om 09:46

        Goede vergelijking! Ook een technisch vooruitstrevende auto, hoogwaardig en licht.

        Login om te reageren
    • HZW zegt

      24 oktober 2023 om 10:20

      De BMW i3 is de Audi A2 van zijn tijd.
      De Audi A2 was zijn tijd ook ver vooruit met Aluminium Space Frame en extreem betrouwbaar.
      Me deze BMW i3 is het zelfde verhaal, lelijk is hij zeker niet wel apart, maar eigenlijk ook zijn tijd vooruit.
      Het enige minpunt dat ik met de i3 heb is dat de motor achterin zit.
      Die had voorin moeten zitten, dan had je veel meer bagage ruimte gehad achterin.
      Maar als i3S is het een gaaf bakkie.

      Login om te reageren
      • p993 zegt

        25 oktober 2023 om 05:35

        ‘Lelijk is hij zeker niet’ 😳
        U is bmw fan? Smaken verschillen!

        Login om te reageren
    • Donstil zegt

      24 oktober 2023 om 11:03

      Ja eens. Ik heb er (privé) 5 jaar een gehad en het was een fantastische ervaring, de fijnste auto die ik tot nu toe gehad heb.

      Als het bereik iets ruimer geweest zou zijn had ik hem nog gehad denk ik.

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        24 oktober 2023 om 16:59

        Fijner dan bv een 3-serie? Of ben je gewoon niks gewend verder.

        Login om te reageren
    • wimof zegt

      24 oktober 2023 om 11:06

      Net zoals de Audi A2 en nu twintig jaar later is het een cultmodel.

      Login om te reageren
  2. Edge zegt

    23 oktober 2023 om 22:32

    Met andere woorden, ze komen met een elektrische 1-serie op het Neue Klasse platform?

    Login om te reageren
  3. gilettelubbers zegt

    23 oktober 2023 om 23:13

    Oké, maar hoe zit het met een elektrische 2 serie voor de Europese markt?

    Login om te reageren
    • denx zegt

      24 oktober 2023 om 07:59

      Geen idee. Dit artikel gaat over de I3.

      Login om te reageren
  4. gilettelubbers zegt

    23 oktober 2023 om 23:13

    Ik bedoel natuurlijk 3 serie

    Login om te reageren
  5. ghost zegt

    24 oktober 2023 om 00:25

    Voor outsiders een lelijke eend maar kenners weten hoe goed deze i3 is, bizar slimme wagens, rijden echt goed, en in zekere zin betaalbaar Elektrisch rijden.

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    24 oktober 2023 om 07:11

    Volgens mij zegt die Weber hier gewoon dat de volgende i3 voor Europa een doodgewone sedan wordt op basis van de nieuwe klasse, Hij zegt “we zijn aan het nadenken” over hoe ze dat platform goedkoper kunnen maken, dat betekent de ontwikkeling is nog niet begonnen, de ontwikkeling duurt zo’n 5 jaar, dit gaat dus over de elektrische 3 serie die ze vanaf 2030 nodig hebben.

    Login om te reageren
    • HzR zegt

      24 oktober 2023 om 08:17

      Nee, want die komt al in 2026. Het gaat over een kleiner model eronder, maar dat is dan eigenlijk een i1.

      Login om te reageren
  7. lekkerlinksrijden zegt

    24 oktober 2023 om 08:41

    Ze hadden deze een beetje moeten glad trekken en met nieuwe software en nieuwere elektromotoren had deze nog 10 jaar door gekund. Vreemde eend en dat is juist zo leuk, plus veel ruimte voor de afmeting en stuurt goed. Gemiste kans in mijn optiek

    Login om te reageren
  8. Bram750 zegt

    24 oktober 2023 om 10:29

    Blij te zien dat men het opneemt voor de i3 in de comments. Heb er zelf een en ben er meer dan tevreden mee. Bovendien is er geen andere auto volledig uit carbon met de motor achterin die ik kan betalen!

    Login om te reageren
  9. potjak zegt

    24 oktober 2023 om 12:13

    Lelijk? Kijk nog eens goed. Heb het altijd een mooie wagen gevonden. Anders? Jazeker anders is het zeker en niet een 12 in een dozijn model, de mensen die niet tegen verandering en anders kunnen zullen het ongetwijfeld lelijk vinden. Maar goed, dat was ook niet de doelgroep van BMW dus goed dat ze met een opvolger komen.

    Login om te reageren
  10. V8Vantage zegt

    24 oktober 2023 om 13:04

    Het vooruitstrevende van de i3 was vooral de bouwwijze. Carbon in massa productie wat toen ook, als ik het me goed herinner, een experiment was om te kijken hoe en of ze dit ook op grote schaal konden toepassen. Maar ik kan me voorstellen dat het nu niet meer past in het kader van dat alles recyclebaar moet zijn. Aan de andere kant, ipv carbon kunnen ze nu ook planten (koolzaad / flax) toepassen. Net zo stevig en 100% natuurlijk omdat tegenwoordig de epoxy ook van natuurlijke ingrediënten gemaakt worden. Zij het dat dit nog wel in experimentele fase is.

    Login om te reageren
  11. maotje zegt

    24 oktober 2023 om 14:20

    Heb de i3 nooit lelijk gevonden.

    Login om te reageren
  12. mashell zegt

    24 oktober 2023 om 16:33

    Hahaha. De i3 vonden we bij de introductie allemaal spuuglelijk, een raar smal hoog ding met een hap uit het achterportier op grote smalle wielen. Dat wat BMW daarna later op de markt bracht nog lelijker is maakt de i3 natuurlijk nog niet mooi.

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      25 oktober 2023 om 05:39

      Haha mooi gezegd
      Onze referentie is idd wel wat opgeschoven

      Login om te reageren
  13. laminaatplaat zegt

    24 oktober 2023 om 21:27

    De enige relevante auto die BMW in 10 jaar heeft ontwikkeld.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North