BMW lanceert ‘dikke’ schraapversie van 3 Serie

Auteur: , 65 Reacties

Sportpakketje. Premium navigatie. Dat is dan 40 ruggen graag.

BMW 318iA Touring M Sport Corporate Lease (F91) '19

Afgelopen weekend waren we aan het mijmeren over de Opel Kadett. Die simpele tijden waren veel zorgelozer. Zeker op het gebied van auto’s. Als je een auto nodig had, dan kocht je gewoon een Kadett. Je schreef de bestelling waarschijnlijk op een boodschappenlijstje: Opel Kadett, GLS, 1.6 motor, een trekhaak, radio. Vrouwlief meenemen voor de kleur. Hopelijk geen metallic lak, want dan gaan die sportvelgen niet door.

Tegenwoordig zijn de kaarten heel anders geschud. Het moet allemaal premium zijn. Als het geen premium is, dan heeft het geen kans van slagen lijkt het wel. Kijk maar eens naar de middenklasse, het zogenaamde ‘D-segment’. Daar scoren auto’s als de Audi A4, BMW 3 Serie en Mercedes-Benz C-Klasse veel beter dan non-premium middenklassers als de Kia Optima, Opel Insignia of Renault Talisman.

BMW 318i

Er zijn ook nadelen. Zo’n BMW 3 Serie is helemaal te gek, maar wel erg prijzig. Gelukkig heeft BMW een goede oplossing voor degenen die uitstraling (‘oprit-nijd’) boven alles verkiezen. De auto in kwestie heet -adem in- BMW 318i Touring M Sport Corporate Lease. Dat klinkt super indrukwekkend. Zeker als we de standaarduitrusting meerekenen. Zo krijg je een M Sportpakket, een automaat, executive-pakket, navigatie ‘Professional’, digitale tellers, bipsverwarming op de voorstoelen én metallic lak!

BMW 318i

Dat alles gaat voor een zeer scherpe prijs de deur uit. Voor 39.990 euro staat deze automobiele equivalent van een sok in je broek stoppen op de stoep staan. Althans, dat is de fiscale prijs. De consumentenprijs bedraag namelijk 41.190 euro. Voor de context, een standaard 318i Touring met helemaal nul opties kost 42.605 euro. Handig om te leasen: je betaalt slechts 279 euro aan bijtelling per moment als de zaak zo’n ding voor je huurt.

BMW 318i M Sport Corporate Lease Touring

Dan zijn er twee keerzijdes aan de medaille. De ‘actie’ is alleen leverbaar op de 3 Serie Touring. Die Touring is nog op basis van de vorige generatie 3 Serie (F3x). De nieuwe 3 Serie (G20) staat inmiddels alweer even bij de dealers en de nieuwe Touring kan elk moment arriveren. Tweede keerzijde is de motor. Je kunt alleen kiezen voor de ’18i’. Dat is een 1.5 driecilinder met turbo, goed voor 136 pk en 220 Nm. Daarmee ‘snelt’ het ding in 9,3 seconden naar de 100 km/u. Voor wie héél veel geduld heeft en een zware rechtervoet: het ding moet 210 km/u kunnen halen.



65 reacties

40 mille voor een driepittertje, het moet niet gekker worden. Het BMW logo is de duurste optie op die auto.
@peugeotgti: en dan ook nog een oud model, laat maar…
@peugeotgti: beter dan een Peugeotje van 40 ruggen.
Prima uitloopmodel toch? Zo’n uitloopmodel is toch vaak de slimste koop. Betrouwbare wagen, alle kinder ziekten er uit, goede prijs kwaliteit verhouding.
@mashell: blijkt maar weer dat alles wat niet “nieuw” is al niet meer meedoet voor de gemiddelde consument..
scheelt slimme kopers weer iig
@mashell: ik zou er zo voor gaan hoor!
Nog even het panorama dak erbij en klaar :)
@ukbob: dan kan je net zo goed een grasmaaier kopen, heb je dezelfde motor en permanent panorama met 360 view
@mashell:

Mwah, over vier, of tegenwoordig zelfs vijf jaar, rij je toch een zwaar verouderde auto, (sinds 2012!) waar je iedere maand nog steeds hetzelfde voor betaalt als toen die nieuw was.
@troljedemoeder:
Wat je zwaar verouderd noemt.
Overdrijven is een kunst.
@hallokroket: In 2023 of ’24 in een auto rijden die in 2012 op de weg is gekomen. De ontwikkelingen gaan al snel en zullen alleen maar nog sneller gaan, kijk eens naar wat een vlucht adas genomen heeft. Je rijdt dan in gewoon in een twaalf jaar oud model. Lijkt me weinig overdreven aan mijn stelling.
@mashell: klopt, maar met een 3-cilinder veranderd uiteraard alles
Erg mooie auto maar een tiet geld voor een auto formaatje Octavia
@wahltiroler: maat van me heeft de octaaf. Die is echt VEUL ruimer! Lillijker. Maar wel ruimer.
@cloverleaf: treffender kan men een octaaf niet beschrijven
@cloverleaf: Bij de Octavia vlieg je echter de eerst beste bocht uit. Zijn grotere broer is wel imposant en mooi. Maar wat een slagschip.
@wahltiroler: durf te wedden dat een Octavia ruimer/praktischer is van binnen
@chriscross: die weddenschap ga je zeker winnen maar hoge winsten maak je niet met zo’n weddenschap
@wahltiroler: een Octavia is geen auto maar een vervoermiddel.
Binnen 10 seconden naar de 100, en ruim 200km/u zijn geen waarden om je voor te schamen, maar al helemaal geen waarden om een M-logo op te plakken.
@dutchdriftking: 3 cilinder is wel iets om je voor te schamen als je naar het uiterlijk kijkt.
@haaren: dan staar je je blind op het getal drie. Je moet dat anders zien, het is een relatief sterke technologisch hoogwaardige motor die door het toepassen van bijzondere techniek (het niet door 4 deelbare aantal cilinders) een extreem compacte bouwwijze heeft waardoor deze in zijn geheel achter de vooras gebouwd kan worden wat er voor zorgt dat het je een stationwagen met supersportwagen architectuur hebt. Dat overtuigt de buurman wel. Bij de proefrit overtuigt de driecilinder jou ook wel, sterk stil, vibratievrij en een iets interessanter klank dan een viercilinder.
@haaren:

Totdat je zo’n 3 potertje flink uitperst, dan heeft het geluid toch wel wat weg van een 6 cilinder.
@haaren: dit blok (B38) is zowat identiek aan de 330i blok (B48)
Alleen een cilinder minder en een ander turbo meen ik. Dus ik weet niet wat je bedoelt met schamen?
@dutchdriftking: helemaal eens. Net zo snel op de 100 als de eerst Golf GTi en een hogere topsnelheid. Dat gezeur altijd over “trage auto’s”, terwijl in 9/10 gevallen niet de auto, maar de chauffeur traag is.
het oogt prima, 9,6 seconden is best ok en ook 136 pk en 220Nm is niet eens verkeerd als je gewoon mee wilt met het overige verkeer en verder niet de snelste hoeft te zijn. niet iets voor mij, maar ik geef je groot gelijk als je hier wel voor kiest. betere keus dan de 1.4tfsi passat van de buurman.
Wat een droefenis….
Goed, het is geen gekke prijs met de opties erop, maar de motor is wat droevig…waarbij ik wel moet zeggen dat ik deze motor in de mini Cooper heb gereden en het totaal niet aanvoelde als zielig 3-pittertje. Overigens kan je ook nog wel wat extra pk’tjes eruit halen met chippen vermoed ik. Voor de lease is dit een prima deal vind ik.
@ghost: Maar welke leaser gaat dit ding chippen?
@berlinetta: ik ken er genoeg die het doen..valt toch niet te ontdekken. Vaak is het het idee dat als er iets is, dat het uitkomt maar dat is niet zo.
@ghost: De kans dat het ontdekt wordt, is inderdaad klein. Ik vraag me alleen af wat de gevolgen zijn als het wel ontdekt wordt. Ben ook wel benieuwd wat leasemaatschappijen hierover opnemen in hun algemene voorwaarden.
@berlinetta: wordt gewoon ontdekt hoor, dealer moet wel écht gaan graven en dat doen de meesten niet. Neemt niet weg dat het wel degelijk te zien valt (ook na het verwijderen van de tune/herschrijven oorspronkelijke tune)
Ach ja, mocht je niet veel (snelweg) kilometers hoeven maken, maar er toch knap bij wilt rijden, waarom niet?

Ik reed van het weekend een C180 Estate met AMG-pakket, schitterende auto (i.m.o. ogen een veel mooiere auto dan de 3-serie), wegligging etc. ook goed, maar mijn God.. het lijkt wel of dat er een compleet orkest aan naaimachines op volle toeren gaat draaien zodra je van 120 km/u naar 150 km/u wilt gaan. En dat met een Cat. prijs van € 47000 +. Ik denk dat de BMW qua prijs/kwaliteit verhouding dan zo gek nog niet is (eerst wel ff een proefritje met de 3-cilinder).
Op zich geen verkeerde deal. De uitrusting is in principe voldoende (ik zou alleen nog LED-koplampen aanvinken anders ziet iedereen alsnog dat je gierig bent). De prestaties zijn eigenlijk voldoende voor hier in NL, maar een driepitter in een BMW met M-pakket is toch een beetje vreemd.
De G20 staat nog helemaal niet bij de dealer volgens mij, dacht dat deze 9 of 10 maart bij de dealer zou staan?.
@Rudy: hier in belgie alvast wel. Heel het verkopend personeel rijd met zo een ding rond. Een koppendraaier vind ik het overigens zeker niet
Wanneer de nieuwe Touring er is , zullen er wel zwaardere motoren uit voorraad leverbaar zijn aan mooie prijzen.
Elke dealer moet zoveel auto’s afnemen per model en deze staan in meerdere loodsen verdeelt over het land. Zo kan elke dealer snel een “oud”-model leveren.
Ik heb deze motor in mijn MINI Cooper. Is een lekker blok, geluid is ook prima voor 3 cilinder. Maar vooral trekkracht is erg fijn in dit blok. Ok een 3 touring is zwaarder maar ik denk dat dit geen verkeerde keuze is voor 40K.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
In een lekker kleurtje kopen Estoril blauw bijvoorbeeld zonder type aanduiding en je bent helemaal het mannetje. Alleen de sneue uitlaat laat zien dat je krenterig bent geweest
@alfonso_alfist: krenterig? 40K uitgeven aan een auto noem ik niet krenterig.
@alfonso_alfist: bij M performance kan je de dubbele uitlaat aan 1 kant als optie (duur eindstukje) bestellen
Vraag me af hoeveel leaserijders hier nog in stappen. Je moet er dan al snel 4 jaar mee doen en het is echt wel een gedateerde auto.
Vorig jaar was ik in de markt en heb ik er nog een weekend proef mee gereden. Maar er zit zelfs nog zon gekke stok tussen de stoelen om de handrem aan te trekken. Ik moest m’n neefje van 6 uitleggen wat het was, die had het nog nooit gezien.
@dennisdd: Ik vind zo’n “gekke stok” een stuk fijner dan een automatische handrem. Is niks gedateerd aan…
@henrie: hoe zou je anders ook handrembochtjes kunnen maken
@dennisdd:
Een klassieke handrem.
Echt wel een dingetje om je autokeuze door te laten bepalen.
First world problems…
Ik zag net de nieuwe 3-serie bij de consessie en ik hoop echt nog lang met mijn F30 te kunnen rijden. De nieuwe neus vind ik echt verschrikkelijk ( vooral de grille is een ramp, ziet er echt een stuk goedkoop, blinkend plastic uit). Het profiel en de achterkant vind ik wel geslaagd, maar ik vind de neus zo afzichtelijk dat ik nu verder rij, of in geval van nood bij Alfa ga kijken. Dus zou ik nu wel nog voor dit model break gaan MAAR met een serieuzere moter erin…
En die “stok voor de handrem” wordt super speelgoed als je eens wil driften… Niet dat ik dat veel doe maar de mogelijkheid is er tenminste. Wij hebben hier nog een Arteon staan met een knopje om de handrem mee te bedienen en vanaf dag één erger ik me er dood aan want je weet nooit of je die knop omhoog of omlaag moet kantelen om de handrem op of af te zetten EN de reactie komt ook veel te traag op de bediening van de knop…
Trouwens, ik vertrouw mijn pruts van 6 zijn advies niet bij de aanschaf van een wagen…
Even in verhouding: de E46 318i touring die ik bezit , heeft 143 pk, werd toen geen schraapversie genoemd, was zelfs de sterkste 4 cilinder op dat moment ……

Trouwens ook een uitloop “ lifestyle edition” die qua uiterlijk op de 330 look leunde , dus niet veel verander d in meer dan een decennium
@pretje:
Doe mij maar een nette E46 touring dan.
Volgens de meesten hier héél héél zwaar verouderd, volgens mij een prima auto waar ik niks in zou missen.
Dat gejengel over ‘schraap’ en ‘muesli’ hier is best wel lachwekkend. Alsof er iets mis is met deze specificatie. Nee, je bent niet de snelste. Big deal – in de file sta je bumper aan bumper met de ‘niet-schraap’ 340i. En dan nog. Als je 40K aan een auto uitgeeft, is dat niet ‘schraap’. Dan gaat het financieel zelfs best goed met je want kennelijk kun je je die niet onaanzienlijke afschrijving veroorloven. Sterker nog: dan kun je een boel van die knaapjes die dat ‘schraap’ vinden minzaam uitlachen, in de wetenschap dat het pas echt ‘schraap’ is om een tweede-, derde- of nog meerderhands auto met een flinke motor te kopen.
@vaakbenjetebang: klopt. 40k aan een nieuwe auto uitgeven is niet schraap.

Wel om het aan een nieuwe 3 Serie uit te geven. Het ding ziet er geweldig uit, maar het is een driecilinder met weinig power. In die zin is het een schraap BMW. Het is porno met geblurde geslachtsdelen. Je krijgt niet wat je wil. De stap naar een 320i is enorm. Die viercilinder is een fijn blok, deze driepitter is wel willen, maar niet kunnen. Dat is schraap. Wel een gaaf ding on te zien. Dat dan weer wel.
@willeme: Ja, ik snap het sentiment wel, maar een 320i wil je ook niet. Ik tenminste niet. Hij mag dan sneller zijn dan de driecilinder, hij trekt evengoed niet bepaald met overtuiging een frikandel uit de mayonaise. Nou ben ik niet zo’n pornokijker, maar in jouw beeldspraak zie je dan wel het geslachtsdeel maar hangt het ding er maar ongeïneresseerd bij. Wat ik bedoel: eigenlijk wil je een RWD 340i. Pas dan klopt het plaatje volledig. Alles minder dan dat is dan gradaties van ‘schraap’.

Was getekend, een überschraper.
@vaakbenjetebang: Nee, niet helemaal. Er zijn altijd budget 3 Series geweest. De 320i is meer dan een goede instapper, de 318i met driecilinder is gewoon te min: geluid, vermogen, koppel. Het blok mist ook overtuiging. In een MINI is het best een geinige motor, voor de zware F31 komt ‘ie op alle vlakken te kort. De 320i is dan beter bedeeld. De 330i is lekker vlot en de 340i maakt het plaatje compleet. Het is niet erg om gradaties in je range te hebben, de 318i is net even downsizing te ver. Zo’n BMW koop je ook vanwege de beleving, niet alleen de badge. Behalve deze. Daarom schraap ;-)
@willeme: Schrapen kan ook op meerdere manieren, kan het ook zien als kiezen voor dat wat je belangrijk vindt.
geluid, vermogen, koppel… dat zijn dingen die jij wilt van een auto. (net als ik overigens).

kijk ik echter naar het gros van mijn collega’s, dan zijn voornamelijk de opties op een auto belangrijk. oehw, panorama dakje, aah, electrische stoelen incl. verwarming, wauw wat een mooi scherm he.
wanneer ik vraag over het motorblok weet de eigenaar me dat vaak niet te vertellen en klinken er een hoop “heb je hem weer” opmerkingen.
Voor die mensen is dit denk ik een hele dikke auto.
@shogun: Klopt. helemaal! Daarom worden ze ook verkocht. Bij een BMW mag je gewoon meer verwachten en heb je net even wat meer nodig voor de goede ervaring. Je gaat ook geen top luidsprekers kopen met een matige versterker (“want ik zet de radio nooit hard”)
@willeme: Voor jouw BMW ervaring, en voor die van mij geld het inderdaad dat je wat meer nodig hebt.

Voor een hele lading andere mensen is dit gewoon anders.
mijn ene collega vindt zijn 116d snel in de sportstand, een 2de plakt zijn 120d vol met M-stickers en de 3de heeft een 116i in vol M140i ornaat, incl. dubbele pijpen. auto’s die voor mij stuk voor stuk te weinig te bieden hebben op het gebied waar ik mijn auto’s op selecteer, maar voor hen zijn ze helemaal het einde en op en top BMW. Overigens rijdt de collega met een mini met dit 3 pittertje erin ook met een grote grijns op n bakkes rond.

Geef mij maar een kale uitvoering met een fijn blok en een setje leuke wielen. En dat vinden zij vast en zeker schraap.
@willeme: Grappig toch hoe zo’n stukje sentiment aan inflatie onderhevig is? Het is nog niet heel lang geleden dat in deze kolommen moord en brand werd geschreeuwd dat een 330i met viercilinder echt niet kon, met grofweg hetzelfde ‘schraap’-argument. Een 3-serie, die moest immers een Reihensechser hebben, zo’n vier-in lijn mocht dan wèl koppel hebben, de beleving was er niet. Nu, een aantal jaren verder, zijn de naysayers grotendeels overtuigd en wordt de lofzang op de viercilinder gezongen, of op zijn minst de beleving van de viercilinder geroemd. Dat was 10 jaar grleden toch ondenkbaar? 3 potten is nu te min, 4 is pas genoeg. Als de 3-serie straks volledig elektrisch is, steekt de nostalgie naar de auto-voor-de-gewone-man met ICE de kop op. “Weet je nog, toen een basis-Dreier nog gewoon benzine dronk zoals het hoort?” Let maar op, dat soort commentaren, waarschijnlijk aangevuld met “groene leugen”, “roverheid” en “kolencentrale” zit er aan te komen.
@vaakbenjetebang:

Nee, dat is complete onzin, naar mijn mening.

Een viercilinder 3 Serie is niets mis mee. De zes-in-lijn levert inderdaad een bijzondere ervaring die uniek is voor de BMW 3 Serie, maar de auto is jarenlang met viercilinders geleverd. De 318is (E30 en E36) waren bijzonder vermakelijk auto’s. Met de E46 sloeg BMW aanvankelijk de plank mis (de 118 pk sterke 1.9 was traaaaag), maar na de facelift was ook de 318i een prettig rijdende auto, met 143 pk niet supersnel, maar gewoon een prima blok. Ook de E90 318i bood een redelijke rij-ervaring. Sterker nog, met de pre-facelift 318i F30 was niets mis!

Het is gewoon dit driecilinder armoe schraap-blok dat er niet in hoort. Dat ze het ‘314i’ noemen, prima. Maar van een 318i mag je gewoon meer verwachten. Een 1.6T vierpitter met 155 pk ofzo. Dat is eerder ‘318i’ waardig. Deze schrapert niet.
@willeme: Agree to disagree heet dat dan. 318i zegt me niets, althans, het is geen badge die me een bijzondere beleving doet vermoeden. In een grijs verleden heb ik aardig wat met een E36 Compact 318ti gereden, en die was zeker vermakelijk – al lag dat meer aan de achteras dan het motortje. Niet dat daar veel mis mee was, maar het was ook niet een heel memorabel ding of zo. Als ik in een 318i stap verwacht ik alleen dat het ding me droog op de plaats van bestemming brengt en dat er een BMW-logo op het stuur staat. Als de hele werled dat met me oneens is, kan ik daar prima mee leven.
@vaakbenjetebang: Je zegt nu gewoon hetzelfde ;-). het moet adequaat zijn. Niet memorabel. Dat was altijd het geval. Nu met deze schraapuitvoering niet. Dat is gewoon crisis. Dus een schraap-uitvoering :-D
@willeme: quatch mein Herr, alleen omdat het een driepitter is maakt het nog steeds geen schraapversie. Alleen in de hoofden van verstokte zes in lijn liefhebbers uiteraard wel. Helaas worden de fabrikanten gedwongen door de uitstootregels, die nu heersen vanuit Brussel. Ik ben zelf jarenlang een gelukkig bezitter en berijder van de snelle zes in lijn uitvoering van de drie en vijf serie geweest. Tegenwoordig liever een goede C klasse, wegens vele redenen. Teveel om nu op te noemen.
@barry355gtb: Nou, eigenlijk wel. Bij de concurrentie kun je wel een viercilinder krijgen. Eentje die ook gewoon voldoet aan wat ze in Brussel graag willen zien ;-).
@willeme: helaas wil BMW de instapper voorzien vd zelfde motor die nu in de Mini en 1 serie wordt gebruikt. Kosten besparingen waren de drijfveer. Het drie pittertje is voor velen voldoende gemotoriseerd blijkt.
@willeme:
Ik kan je alleen maar 100% gelijk geven.

20 jaar geleden vond je driecilinders in een Daihatsu, later ook in een Corsa of diverse kleine VW’s, en daar lachte je dan eens
smalend om als BMW-rijder.

Het gaat voor mijn part echt niet samen, 3 cilinders en BMW.

Ik heb altijd de zescilinders geprefereerd (nu nog, 2 stuks in bezit), maar met de 4-cilinders was het ook nog fijn rijden.

Niet te vergeten dat de voorloper van de 3-reeks, de ‘02 legendarisch was om zijn robuuste 4-cilinders.
Zolang het RWD blijft vind ik het een prima keuze. Het blijft met name interessant voor leaserijders die toch gebonden zijn aan hun budget. Een groot deel van de leaserijders zal overgaan op tuning (170-175pk). Zo ken ik bedrijven waarvan maar liefst 40% van de klandizie uit leaserijders bestaat.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).