Special: Opel Kadett GSi (E)

Auteur: , 112 Reacties

A working class hero.

Opel Kadett GSi Champion (E) '90

Het is iets waar we graag op terugkijken: de simpele, gouwe, ouwe tijd. Je weet wel: die heerlijke spruitjeslucht, Doe Maar op de stereo en Wim Kan die het oude jaar voor je samenvat. Alles was nog makkelijk, eenvoudig en simpel in die tijd. Wilde je een luxe auto? Dan kocht je een Mercedes-Benz. Wilde je een sportauto, dan ging je naar de Porsche dealer. Wilde je gewoon ‘een auto’, dan stond er in elk middelgroot dorp naast de Albert Heijn een Opel dealer om in je automobiele wensen te voorzien.

Introductie Kadett (E) ’84:
De Opel Kadett was altijd de hardloper van de Opel-range geweest. Nu was Opel sowieso lekker bezig in die dagen. Bijna elk model sloeg enorm aan. Het waren auto’s die zeer goed appelleerden aan de smaak en wensen van de consument in die tijd. Met de Kadett E was dat niet anders. Een duidelijk kenmerk van de Kadett E is zijn uiterst gelikte uiterlijk. Opel was rond die periode helemaal in de ban van het verlagen van de luchtweerstand. Een auto met een lagere luchtweerstand is sneller en zuiniger. De folders stonden vol met foto’s van hoé glad de nieuwe carrosserie wel niet was.

Opel Kadett GLS (E) '84

Het was in het geval van de Kadett geen eens een holle frase. De Kadett stond op een doorontwikkeld platform van de Kadett D, die Kadett was de eerste voorwielaangedreven Kadett en het begin van het GM T-platform. Het is een platform waar werkelijk alles door GM op werd ontwikkeld en GM zou dat nog voor lange tijd blijven doen. Het journaille was zo van de Kadett E onder de indruk, dat de auto de felbegeerde titel ‘Auto van het Jaar’ 1985 binnensleepte.

Opel Kadett Caravan 1.6 GLS (E) '84

Ondanks dat Opel in die tijd relatief weinig modellen in het gamma had, was het aantal varianten op een uitvoering wel indrukwekkend. Er was een Kadett voor iedereen. Er was een drie- en vijfdeurs hatchback. Meer ruimte was ook mogelijk in de vorm van een Opel Kadett Station wagon, waarbij er eveneens keuze was tussen drie en vijf deuren. Een Sedan volgde later, evenals een bedrijfswagen uitvoering: de Combo en de Kadett E was er met zeer veel motoren en uitvoeringen. Je kon nog zo’n apart smaakje bedenken, het was mogelijk.

Opel Kadett 1.6 S (E) '85

Kadett GSi 1.8 (E) ’84
Al heel snel stond de GSi in de steigers. In de herfst van 1984 kon je de nieuwe verse Hot Hatch van Opel bewonderen in de showrooms. De auto was nog een ‘echte’ in zijn soort, dus een grote motor van eenvoudige komaf in een kleinere auto. De 1.8 achtklepper had twee kleppen per cilinder en vier cilinders. Elke vorm van turbo of directe inspuiting was hem vreemd. Het blok leerde 115 pk bij 5.800 toeren en 151 Nm bij 4.800 toeren.

Opel Kadett GSi 1.8 (E) '88

Omdat de auto’s toentertijd vrij licht waren, was dat meer dan voldoende om flink de gang erin te houden. Van 0 naar 100 km/u sprinten was namelijk al in 9 tellen achter de rug. Voluit kon je maar liefst 203 km/u halen. In een Opel Kadett in 1984! Ook bijzonder voor 1984 was het interieur. Dat was namelijk geheel digitaal. Chevrolet had een soortgelijk instrumentarium voor de Corvette (C4). Het was dé trekpleister voor deze auto, alhoewel het mogelijk was om een gewone klokkenwinkel te bestellen.

Opel Kadett GSi (E) '84

Tegenwoordig zijn bijna alle hatchbacks voorzien van vijf deuren. Bij Opel had je in 1984 nog de keuze tussen drie of vijf deuren. De GSi was niet alleen sneller, maar ook gaaf om te zien. Het GSi-logo was waanzinnig cool met de rode punt op de i. De voorbumper was geheel in kleur meegespoten, iets dat lang niet alle Kadettjes hadden in die tijd. De sportieve wieldoppen (of optionele lichtmetalen velgen) plus de achterspoiler completeerden de GSI-look. Minder politiek correct dan de telkens saaier wordende Golf GTi.

Opel Kadett GSi vijfdeurs (E) '84

Kadett GSi 2.0 (E) ’88
In 1987 werd de Kadett gefacelift. Zo rond die tijd kreeg de GSi ook een grotere motor. De 1.8 liter werd vervangen door een 2.0. Deze leverde eveneens 115 pk, maar aanzienlijk meer koppel dan voorheen. Dankzij het immer lage gewicht waren de prestaties net ietsjes beter. Als je je best deed kon je in 8,5 seconden al de 100 km/u halen. Met de 2.0 achtklepper liep de GSi 206 km/u.

Opel Kadett GSi 1.8 (E) '84

Kadett Cabrio GSi ’88
In 1987 werd de keuze nog wat groter. Het was namelijk mogelijk om te opteren voor de Kadett Cabrio, ook in GSi-trim. De Kadett Cabrio GSi werd gebouwd door Bertone. Om het verlies in stijfheid van de carrosserie enigszins te beperken kreeg de Kadett Cabrio een behoorlijk opzichtige rolbeugel. Dat was echter in de jaren ’80 gemeengoed voor betaalbare cabrio’s.

Opel Kadett GSi Cabrio (E) '87

Zeker in het wit was dit een briljante auto, vooral met de eveneens witte wieldoppen. Je deed een tanktop aan, liet een blonde snor groeien en plaatste jouw middelmatig knappe vriendin naast je en nóg was je de bink op de parking van de parenclub in Peer. Je droomde van Jenna Jameson, maar nam genoegen met Kim Holland. Dat was de Kadett GSi Cabrio in een notendop.

Opel Kadett Cabrio GSI (E) '87

Kadett GSi 16v ’88
De leukste Kadett GSi kwam pas in 1988, namelijk de GSi 16v. Zo eind jaren ’80 had je twee kampen: het ‘turbo’-kamp enerzijds en het ’16v’ anderzijds. Beide technologieën waren destijds heerlijk ongepolijst. Denk aan een spectaculair turbogat of een heerlijk nerveuze 16-klepper. Dat was met de Kadett met C20XE-motor niet anders. Deze hing heerlijk aan het gas en hield ervan om toeren te maken. Sterker nog, onderin de toeren was de motor wat nukkig. Daar excelleerde de achtklepper eigenlijk. Onderin had die achtkleps variant ook meer koppel, maar trok je het gas open dan was er niets leuker dan die dubbelnokker.

Opel C20XE

Want wie toeren wilde (zo’n 6.000), werd getrakteerd op 156 ongeduldige pk’s. Er was ook een versie met katalysator die 150 pk leverde. Het koppel was voor een tweeliter erg hoog: 196 Nm, maar bevond zich wel bovenin de toerenrange: 4.800 toeren. Ook was de Kadett GSi 16v niet heel erg zwaar: zo’n 1.000 kilogram. Daarmee was het één van de snelste en meest spectaculaire auto’s in het segment. Je snelde in 8 tellen naar de 100 km/u en op de Autobahn haalde je 217 km/u. Het was niet enkel een dikke motor die de GSi toebedeeld kreeg. Ook remmen, transmissie en onderstel werden erop aangepast.

Opel Kadett GSi 16v (E)  '88

Kadett GSi Champion ’90
Voor wie de Astra GSi 16v niet verfijnd genoeg vond, kon de Astra GSi ‘Champion’ kiezen. Deze kon je destijds heel erg lui samenstellen. Leren recaro’s? Geen probleem. Zelfs stoelverwarming was mogelijk. Gelukkig kreeg je de 15″ BBS honingraatvelgen standaard. Bij de luxe Champion uitvoering had je de keuze voor het aantal deuren (3 of 5) en het aantal kleppen (8 of 16).

Opel Kadett GSi 16v Champion (E) '90

De Opel Kadett GSi bleef in productie tot 1991, de Kadett E-generatie mocht het tot 1993 uitzingen. De auto werd opgevolgd door de Opel Astra, een naam die deze auto in het Verenigd Koninkrijk al had. De Opel Kadett GSi kent gek genoeg maar een hele kleine schare fans. Het was destijds een van de snelste en gaafste Hot Hatches die je kon krijgen. Kom op, het was de Heetste Hatchback. Niet alleen de auto had eigenschappen die koop en zorg rechtvaardigen, ook de tijdsgeest waaruit de auto kwam is belangrijk. De Opel Kadett GSi was namelijk geen pretentieuze auto en de maatschappij was dat destijds ook niet.

Opel Kadett GSi 16v (E) '88

De Kadett GSi komt uit een simpele tijd. Je stemde om de vier jaar en dat deed je op het CDA. Dat was gewoon het fatsoen dat je in je donder had. Verdiende je minder, dan wendde je tot de P van de A en was je hardwerkend en/of ondernemer, dan was er de VVD voor jou. Dat was het eigenlijk wel. Niets 15 splinterpartijen die elkaar tot de sokken afbranden. Kinderen speelden nog gewoon tot acht uur s’avonds buiten zonder elektronische assistentie van een xBox met ADSL-verbinding. Een paar bomen en wat spaanplaat waren voldoende om je bezig te houden. Er was nog gave rockmuziek waarvoor je je niet hoefde te schamen. Gitaarsolo’s duurden gewoon 10 minuten. Zure regen en Greenpeace vond niemand interessant. Dat zag je ook terug aan de auto’s. Die waren simpel. Niet alleen qua styling, maar ook qua doelmatigheid.

Opel Kadett GSi (E) '88

Daarin excelleerde de Kadett GSi. Het was gewoon de Kadett die iedereen terecht al had. Niet te groot, niet te klein. Praktisch, eenvoudig en betaalbaar. Het GSi gedeelte was wat vieux door de cola. Bij de 16v deden ze er nog een beetje meer vieux bij. Gewoon een Kadettje, maar met een rechterpedaal waarmee je elke concurrent naar het tweede plan verwees. Ja, het ding roestte als een malle en het dashboard kraakte erop los. Maar dat geldt voor zoveel klassiekers en youngtimers. Wat dat betreft is het zonde dat tegenwoordig niemand zich meer lijkt te bekommeren om deze eenvoudige maar uiterst vermakelijke tijdmachine.

Opel Kadett - Astra

Het is overigens niet dat we niet meer terug kunnen naar die tijd. Er zijn nog steeds Opel dealers en die voorzien je uitstekend van uitstekende gemiddeld-heid en andere zaken die naar hutspot ruiken. Uitstekende waar, voor een zeer redelijk bedrag voor alle burgerlullen en poldertrutten. Precies wat we eigenlijk nodig hebben. We zijn echter doorgeslagen naar unieke premiumness met een sportpakket. Uiteindelijk rijd je nog steeds dezelfde auto als de buurman. Het is de illusie van uniek zijn. Daar was die Kadett zo sterk in. Die heeft daar nooit een geheim van gemaakt. Onze cultuur laat zich zo mooi samenvatten met producten. Calvé Pindakaas, Unox erwtensoep en de Opel Kadett. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.



112 reacties

Ik wil die oude type namen terug. Escort, kadett, 147 enzv.
@mikje90: oeh en de vectra en manta!!!
@mikje90: monza en senator
@focusrs1: Lotus Omega!
@mikje90: En mensen moeten hun dochters weer gewoon Els gaan noemen en niet Anne-Fleur.
@vaakbenjetebang: Bep. En voor de mallerts: Beppie.
@vaakbenjetebang: Haha Anne-Fleur is het ergste wat je hebt gehoord?
@fanboy: Nee, op zich worden er wel ergere namen gegeven natuurlijk. Maar het is een naam die ik heel sterk associeer met de misplaatste zucht naar ‘premium’ waardoor een goudeerlijk merk als Opel welhaast bezweken is. Els is niet meer goed genoeg, en Opel ook niet – dat moet minstens Audi en Anne-Fleur zijn. En een Volkswagen met kapsones is al naar, laat staan een kind.
@vaakbenjetebang: ik denk dan juist aan onopgemaakte, wijde pijpen dragende ‘stadsnomaad’ die lid is van 17 #metoo en #kozp bewegingen
@lekkaah: Nee Anne-Fleur komt meestal uit Wassenaar en/of omgeving Leiden en praat & doet bekakt, maar naar een paar wijntjes neukt ze alles wat los & vast zit …
@vaakbenjetebang: dit klinkt zoooooo bekend…. wat te denken van Louise of Annatje (niets mis met de namen, maar je moet ze niet “bekakt” uitspreken. Dan de mama, rijdt met een compleet kale mini (met S logo) en rijdt met de buurman. De papa heeft een 4e hands passat van het vorige model met 1.6TDI en 4ton op de klok. De moeder doet te veel moeite om zich op te maken en lijkt ontsnapt uit een hoerekot met lelijke hoeren die denken dat ze knap zijn, vader lijkt een “pantoffel” maar volgens mij neukt ie heel de straat in de anus terwijl zn vrouw net de postbode van het keukeneiland trekt. oja, de “verplichte” hobbys van de kinderen hockey en pianoles. Enkele straten verder woont zo een koppel, leer ze mij niet kennen aub hahaha
@vaakbenjetebang: Ik had een vriendin doe Anne-Fleur heette uit 1993, dus die stelling gaat niet helemaal op 😉
@vaakbenjetebang: Of Maan, hoewel ze wel lekker is.
@mikje90: vergeet de Daewoo Nexia niet 😬
@mikje90: En de 9-3, oh dat was geen Opel…. Of wel?
Geweldig stukje weer! Een dramatisch herkenbaar!
Heb ooit nog eens een proefrit in een GSi met digitaal dashboard gemaakt… Omdat zo’n dash heel bijzonder was!
2 pitter? Zal de twee klepper moeten zijn? Altijd een haat liefde verhouding gehad met Opel. Maar dit soort dingen is nu ik terugkijk prima te pruimen.
@e39540itouring: tweeliter denk ik aangezien het bij het 16v stuk staat @willeme
En als het wel iets wilder mocht dan was er de Kadett GSi kompressor van tuner Kissling met 130pk. Die had ik als mini poster aan de muur hangen.
@snuif: Irmscher, Rieger, Konig, Mattig, Strosek, zomaar wat namen die te binnen schieten. over de Kadett-tuners en verbouwers kan een complete special geschreven worden.

@escort77: aahh… Een Kadett met een Rieger GTO kit…
@snuif:
130 pk lijkt me weinig voor een motor met compressor..?
M’n eerste 😍 wat een hele fijne Special is dit jongens! Ik had een witte (met bruine randjes…) 2 liter achtklepper. Scheurijzertje pur sang. Roesten als een malle dus (zeggen ze iets van Alfa’s…) en dat digidash verkleurde als je lange ritten maakte. Daarbij heb ik eerlijk waar nog nooit een dashboard meegemaakt wat zó rammelde en kraakte als in die GSi. Maar de stoelen zaten heerlijk, de motor trok er goed aan en je kon er bijzonder fijn mee hoeken! Ah, vroeger, toen alles soort van beter was…
Vroeger in onze groep hadden we gti 16V’s, gsi’s en RS turbo’s. En al ons zuurverdiende geld ging in die auto’s zitten. Ieder vrij moment werd er gesleuteld. Mooie tijden.
@cpp1: nu hebben we E-sigaretten. Ook mooi.
Destijds brak je je nek over die Kadettjes, en ook GSi’tjes waren ruim in het straatbeeld vertegenwoordigd. Die 16v’s waren ook echt rap ten opzichte van de concurrentie. Menig VW-fan sliep er slecht van, met een Golf II GTI 16v was je schijnbaar nergens tegen zo’n ding. Zelf met geen van tweeën ooit gereden overigens (ook niet de behoefte om daar verandering in te brengen), maar er werd in de dorpen rondom Eindhoven in de vroege jaren 90 wat afge’racet’ in deze aartsrivalen.
@vaakbenjetebang: een BX16V was net iets sneller.
Meer pk’s en lichter qua gewicht. Die ging in 7,8 sec naar de honderd en de top lag op 218km/u.
Vond ik persoonlijk een fijnere auto, zat en reed echt fantastisch.
@rufctr01: Een BX 16v was natuurlijk wel een behoorlijke buitenbeentje, destijds heb ik er echt zelden een in het wild gezien. Een 309GTI 16v was denk ik ook wel sneller, maar ook dat soort spul zag je hier eigenlijk niet of nauwelijks. Het was hier Golf en Kadett wat de klok sloeg in de hot hatchback-categorie, met af en toe een durfal die een Escort durfde te kiezen. Mind you: dit is de regio waar vrijwel ieder dorp anno 2019 nog altijd behoorlijk ‘Maaskantje’ aandoet, moet je nagaan hoe dat rond 1992 was…!
@vaakbenjetebang: ik heb toen een zwarte BX16V MK1 gehad. Sebring uitlaat, cruisecontrol, airco en dakraam.
Ik voelde mij toen als een koning en ik heb met dat ding gevlogen. Gave tijd was dat!
Ik heb een Kaddet gereden, een bestel versie met 2 deuren. En dat ding had op nat wegdek een partij onderstuur.
De Unox Erwtensoep moet tegenwoordig voorzien zijn van een chili pepertje.
Mijn vader heeft een station gehad. Was van 89 dacht ik . Had er zelfs al cruisecontrol op zitten
@jarnobakker: #metoo
De Kadattilac. De auto die niemand wilde hebben maar tóch kocht ….
@frank2b: volgens mij heette ‘ie Chevette in ‘Murica.
@jaapiyo: Tjonge, was-ie zelfs daar verkocht!

De Kadett was wel het icoon van zijn tijd. Ik denk niet dat veel mensen ‘m mooi vonden, maar ‘m kochten vanwege z’n praktische bruikbaarheid. Inderdaad, de spruitjeslucht … :)
@jaapiyo: nope, Pontiac Le Mans, al was dat eigenlijk een Koreaanse Daewoo Racer, zeg maar de voorloper van de Daewoo Nexia.
@jaapiyo: Ja en nee. De Opel Kadett werd ook als Chevette verkocht. Maar dat was een C-Kadett
Inderdaad was alles eenvoudiger toen. Mensen spraken in die tijd ook nog de rrr uit, tegenwoordig is dat een erj geworden en heeft iedere vrouw tot 30 jaar lang stijl haar.
Ik ben met terugwerkende kracht verlieft geworden op het dashboard van de Kadett GSI uit 1988. Buck Rogers in the 25th century! Nu alleen nog een helm: https://meenjeniet.nl/wp-content/uploads/2017/12/2443edd2a5f13b70483ddfc3e91f1033-best-sci-fi-shows-sci-fi-characters.jpg
@willeme super gaaf, nog geen week geleden voorgesteld en nu al een artikel. Daar gaan we nu even lekker van genieten. Is een special van de S4 B6 en RS4 B7 ook haalbaar? Van de week die van de B5 weer gelezen, blijft mooi!
de kadett was ook mijn eerste auto toen ik net mn rijbewijs had. een 1.6 uit 1984. dat ding had ongeveer 6 kleuren rood van buiten en als je boven de 100 reed ging alles van binnen trillen. maar wat heb ik een lol gehad in dat ding. goeie ouwe tijd.
Heerlijk verhaal. Zelf opgegroeid op de achterbank van deze Kadett. Eerst een mooie rode 1.6. Later een extreem lelijke 1.9D station. Foeilelijk en niet voorruit te trappen. Maar omdat het de auto van m’n pa was was ik er trots op. De 2.0 16v is nog altijd een heel hoog aangeschreven motor in de tuningswereld. Niet kapot te trappen, en met turbo geweld tot zeer veel vermogen te tunen.
Word hier toch wel een beetje nostalgisch van haha eerst een rode 8V gehad en daarna een zwarte 16V (champion).
Jeugdsentiment. Mijn vader had er eentje van 84 tot 88. Man wat was dat dashboard destijds cool. We zijn er zelfs een keertje mee op de Ring geweest.
Beetje jammer dat van de 4x het woord Astra, daar 3x Kadett had moeten staan ;-)

Kameraad van me had een rode (what else?) GSi 16v, we kregen nog een keer een vermanend vingertje gewezen van de vriendelijke meneer in de wit met rode Porsche met 1 blauwe zwaailicht, gelukkig zat op zijn bijrijdersstoel niet zijn collega maar zijn zoontje (waarschijnlijk, gezien de leeftijd van het blaag).
Dat digitale dashboard :-)
Wel eens midden in de nacht terug gereden van het stappen en niet in de gaten gehad dat ik de verlichting niet aan had. Was de eerste keer in een GSI en niet bij stilgestaan dat het dashboard niet automatisch oplicht als je de lampen aan doet (zoals bij mijn auto toen der tijd). Na herhaaldelijk seinen eindelijk de reden gevonden :-)
@supra1981: Dit gebeurde idd meermaals.. daar betrapte ik mezelf ook vaak op
Jeetje zeg, ik zou nu gewoon een kadett willen hebben naast mn huidige auto. In smetteloze staat vind ik al die oude wagens prachtig.
Heerlijk geschreven! Vond vooral deze leuk: ” Je droomde van Jenna Jameson, maar nam genoegen met Kim Holland.”. Tegen de tijd dat ik mocht rijden kocht je een kadett voor 150 euro bij de sloop met een jaartje apk. Van de gsi wist je dat je weg moest blijven om niet failliet te gaan (afgejakkerd enzo) .
@dwersbongel: als je die autos af moest rekenen met euros was je sowieso te laat.
Kleine Don heeft goede herinneringen aan de Kadett Life 1.4i van papa. Ding liep bizar hard voor zo’n klein blok. En ook m’n eerste keer 200 op de teller was in een Kadett. Een wit met bruine GT 1.8i die een maatje van me had gekocht voor 100 gulden. Boven de 180 ging de binnenverlichting branden en je kon zo de wielkas inkijken, zo rot was ’t ding. Maar ’t liep wel als een trein. Opel bouwde destijds echt lekkere blokken.
Leuk dat geromantiseer, maar ik heb de kadett periode vollop meegemaakt en die krengen gingen altijd verrot, lekke koppakkingen, roest.. heel veel roest. Vooral de wielkasten werden erg krokant.
Jeugd sentiment ik was 18 jaar toen ik er 1 had geweldige auto en tot nu toe de snelste die ik gehad heb
Ik heb nog m’n rijlessen gehad in een E Kadett 1.8 GT, gewoon nog zonder rem- en stuurbekrachtiging en andere hulpmiddelen. Zo leer je wel rijden, denk ik.

Jammer dat vrijwel al die Opeltjes uit die tijd zijn weggeroest. Motorisch waren ze onverwoestbaar, maar na soms al drie, vier jaar vielen er de eerste gaten in die wielkasten achter en de dorpels volgden niet lang daarna. Wat dát betreft liep de VW Golf in die tijd mijlen ver vooruit op deze grote concurrent.
@RRRobert: zonder stuurbekrachtiging is wel waarschijnlijk, maar rembekrachtiging was al wel standaard op deze kadetten..
@phevtreb: zou goed kunnen, hoor. Het is tenslotte al weer dertig jaar geleden.
Die 2.0L 8-klepper nog in een Corsa A gehad toen ik 20 was. Hele blok open en er 156pk en 215Nm uitgehaald. De Corsa was dan nog 200kg lichter dan een Kadett. Ook het digitale dashboard erin geplaatst toen. Zou hem zo terug willen!

Nu staat hier zijn laatste opvolger in de garage. De Astra J opc met nog steeds een 2L 16v, maar nu aan de beademing. Is ook nodig met 500 kilo extra ballast…
@rrrobert: Dat met de roest dat klopt idd,ik werkte toendertijd bij een (jaja…pompstation mét BEDIENING…ik dus:) en schade hersteller, mijn baas zei, dat Opels die in Antwerpen gebouwd werden, roestgevoeliger waren,omdat in Antwerpen maar één lakbad gebruikt werd, en in Bochum drie baden. Dat was ook te merken met spuiten, de lakkwaliteit was in België duidelijk slechter.
@ikkewirja: dat gold ook voor de Corsa in die jaren. Die werd zowel in Duitsland als in Spanje gebouwd en de verschillen in de bouwkwaliteit -zeker op het gebied van roestpreventie- waren enorm groot. Menig dealer moet echt met de handen in het haar hebben gezeten, want alhoewel ze er weinig invloed op konden uitoefenen, sommige klanten stónden er op een Duitse Opel te ontvangen.
In USA heet die de Pontiac Le mans
@room850: precies dat. De andere Kadett series kunnen onder een andere naam zijn verkocht daar maar de Kadett E was de Pontiac Le Mans. Elders in bv Oost Europa heette die auto later Deawoo Racer Europe ( je verzint het niet)

De Kadett heeft mij in welke modelserie dan ook nooit kunnen bekoren net zo min als de rest van het Opel programma. Echter de Pontiac Le Mans ( die je hier in de omgeving toen veel zag rijden. Want als verhuisboedel door Amerikaans luchtmachtmilitairen mee genomen) vond ik dan wel weer grappig.
En roesten dat ze deden. Hoor je niemand over, ook de Kadett GSI. Was zeker een vette wagen. Vriend van mij had de 16 klepper met een titanium uitlaat (dat was nu alweer bijna 20 jaar geleden). Geluidje en rap. Alleen dorpels doorgeroest en hij was niet de enige die daar last van had. Misschien daarom weinig fans. De eerste Astra kon er ook wat van….metaal verwerken tot een bruin kruimelig goedje.
MausenKino, heerlijke nostalgie!
@willeme: De Kadett E GSi 16v was weliswaar bloedsnel voor die tijd, maar delfde toch écht het onderspit tegen z’n tijdgenoot de Peugeot 309 GTI 16v, vooral de katloze versie was fabuleus snel. Bovendien zat de Peus in het interieur net wat strakker in elkaar geschroefd, zodat je niet continue werd afgeleid door je krakende dashboard.
@406_v6: mooie volgende special?
@volvo480gtt: Absoluut!! @willeme, lees je mee? 😉
@406_v6:
Ik was net hetzelfde aan het denken.
De Kadett was volgens toenmalige rijtesten qua dynamiek niet de beste van de klas.
Toen hij net uit was vond ik deze Kadett echt geweldig. Was veel en veel moderner dan zijn voorganger, in elk geval om te zien.

En ook veel moderner dan veel concurrenten, zoals de Ford Escort en de Fiat Ritmo die hun roots nog in de seventies hadden. Maar de tijd heeft de Kadett toch wel ingehaald. Maar gelukkig is er nog de Calibra voor wie een youngtimer Opel wilt. Dat is in de goede uitvoering en nette staat nog steeds een dikke bak.
@moveyourmind: Vergeet de Vectra A 2000 niet ;-)
@406_v6: Goeie! En natuurlijk de Lotus Omega.
@moveyourmind: De Ritmo werd in 88 al vervangen door de Tipo.
Inderdaad Tipo met een punt er achter. Die auto werd trouwens ook auto van het jaar.
@milan0: Fiat Ritmo 130 TC Abarth
Is de enige echte hot hatch uit die tijd!!
@quinn:
309 GTI die was eigenlijk beter san de 205!
@desjonnies:
Zeker!
Door de langere wielbasis was de 309 minder verraderlijk dan de 205.
Met een 205 iets te enthousiast een bocht in duiken, plots gas lossen en je stond achterstevoren.
Mijn broer had een 1.4XS en die was al vrij “tricky”.
@milan0: Je hebt gelijk, die Tipo kwam weliswaar een paar jaar na de Kadett, maar was tegelijk een generatie verder.
@moveyourmind:
Kreeg er ooit eentje mee omdat mijn leasewagen een beurt kreeg, een gewone dan hè,.
Als autogek opende ik de motorkap alwaar ik de uit 1938 stammende – echt waar- 1.3 vier cilinder aantrof.
Het begin van het einde voor GM Europe, alle concurrenten hadden een modernere krachtbron.
@desjonnies: Mooi verhaal, dat dat blok in basis al zo oud was wist ik niet. Nou was het nieuwtje ook snel van de Kadett van de Kadett af, omdat de meeste die je zag rijden niet de meegespoten bumpers, electrische ramen, sportstoelen, lichtmetalen velgen en achterspoiler hadden en er daardoor totaal niet sexy uitzagen.
@desjonnies:
Overdrijf je niet een een beetje?
Het 1.2 motorblok uit de Kadett C was stokoud, het stamde uit 1962.
De 1.3 was een veel recenter ontwerp.
Kan me nog goed herinneren dat er zo’n beetje op elke straathoek een Kadett stond, maar ook de Escort, Golf, 205 etc. Mooie tijden. Kan mij nog goed de Kadett Caravan herinneren van onze overburen. Een driedeurs, blijft een bijzonder iets; een driedeurs station… Nooit echt fan geweest van de Kadett, vond de Golf mooier en leuker. Maar als je een keer een Kadett spot, kijk ik toch even om. Terwijl de Golf 2 nog steeds goed vertegenwoordigd is in het straatbeeld.
Gaafste hothatch vond ik, en vind ik nog steeds de Peugeot 205 GTI.
@alfapeter: hear hear! En de 33 16v, maar dat is mijn jeugdsentiment. Reed je die GSi’s gewoon mee zoek. Als je synchro naar 2 niet gaar was 😂
Nog altijd heer en meester op de lokale autocross deze GSI.
@ghost:
Zo langzamerhand is het stokje toch wel overgedragen aan de Corsaatjes en Tigraatjes?
@rob: die zie je ook ja maar het gsi blok heeft nog altijd zijn voortbestaan omdat het simpelweg oersterk is.
Leuk stuk. Even de fouten eruit halen (Astra, tweepitter etc) dan is het helemaal af!!
Herinner me nu opeens ook dat ik een keer de verlichting van het digitale dashboard defect was, nadat ik een nieuw lampje erin had laten zetten vond ik opeens dat het overige verkeer wel heel erg langzaam reed, bleek dat ze per ongeluk een schakelaartje aan de achterkant hadden omgezet en de teller op mijlen stond ipv km.
Dat met het overige keer was natuurlijk een grapje want merkte het natuurlijk gelijk.
12 jaar geleden kocht ik er een. Zo’n witte Kadett GSi. Twee jaar lang elke dag op de openbare weg experimenteren of een carrière als autocoureur iets voor mij was. Hele leuke tijd. De tien jaar erna heb ik dat natuurlijk gedaan in andere auto’s. Die GSi hield er na twee jaar kwalificaties rijden van huis naar het werk hield ie er mee op. Helaas.
Mijn eerste auto was een Kadett GT uit 1990. 90 trappelende paardjes onder de kap. Zwarte met en met grijs aan de zijkant zeer groot GT erop aangebracht. Ding woog niets. Stoplicht sprintjes waren heerlijk 😃. Goede oude tijd
Gaaf geschreven ..

BMW heeft idd helemaal de plek van Opel kunnen invullen ..
Trap maar op het CLAR platform ..

Uiteindelijk rijd je nog steeds in dezelfde auto als je buurman ..
Het is de illusie van uniek zijn ..
Mooi verhaal weer. Las nog 1x Astra ipv Kadett maar dat mag de pret niet drukken. Ik weet nog dat ik echt onder de indruk was van de gladde Kadett toen hij net geïntroduceerd was. Stond ook op cover Autovisie jaarboek. Ook al zo’n nostalgie. Uren bladeren door dat boek en prijzen/specs vergelijken. En toen kwam de gsi. Helemaal strak. Fietste elke dag naar school langs een Opel dealer (er waren er gewoon een aantal in ons stadje). Kwijlend bewonderde ik de onbereikbare bolide. Maar een Opel kopen heb ik nooit aangedurfd. Hoe cool die gsi was het bleef wel een slopel hè, kom op.
Hier kan je toch niet anders als met weemoed naar terug kijken!
Ook mijn ouders reden altijd een kadett! Die auto’s waren onuitputtelijk, moet je je voorstellen daar gingen we dan op vakantie pappa mamma 3 kinderen 2 honden Alpen kreuzer erachter fietsjes op het dak naar Italië! Fantastisch hoe mijn ouders dat deden petje af!
Op mijn 17e kocht ik a 750 gulden een d-kadett daarna een e een 1.4 life. Toen een kennis van mij zijn 16v wegdeed (ivm roest) heb ik dat ding gekocht en de complete aandrijflijn incl ophanging enz omgebouwd naar de grijze muis! Toen werd hij gechipt ander in en uitlaat en dat ding ging als een raket!
Nog weer later is het interieur eruit gegaan kooi erin toyo 888 banden er onder en was het een trackday speeltje! En ha hij kon verbazingwekkend goed meekomen in het veld! (Verlaagd en gele koni’s!) nog weer later ivm tijdgebrek hem met pijn in het hard weg moeten doen waarna hij een mooi tweede leven in de autocross kreeg!

Ja ik denk nog vaak aan mijn kadett!
Geweldig geschreven special!
Als kind was het toch altijd mooi en indrukwekkend om die GSi’tjes te zien.
Toen waren er nog geen plaatsen waar je standaard Ferrari’s, Lambo’s en andere exoten kon spotten.
Ook al had ik natuurlijk ook die F40 poster en de schaalmodellen van een Diablo en EB110 op mijn kamertje.
Mijn ouders hadden eind jaren 80 een Ford Escort RS1600i.
Dat was volgens mij ook een heel blits bezit in die tijd, ook al scheen hij te rijden als een draak (vooral moeders woorden). Zelf kan ik me er helaas niets meer van herinneren, ik zat als 2 jarige achter in de kinderstoel. Als ik oude foto’s zie waar die escort op staat, inclusief speciale striping op de neus, ben ik toch wel trots dat die ouwe hem toen gewoon gekocht heeft.
Vroeger was alles beter. Gisteren was het bijvoorbeeld nog zaterdag.
@raaste: en als gister vandaag was was vandaag morgen
Ik had een klasgenoot die helemaal idolaat was van de Kadett GSi 16V. Heeft heel lang gespaard om zo’n speciale spec te kopen in Duitsland. Met een schijnbaar zeer gewild en exclusief Recaro interieur. Eindelijk genoeg munten om em te kopen, plaatje van een ding, eerlijk is eerlijk. 2wkn later totaal leeggestrip. Interieur, digi dash, wielen, bumperset. Eigenlijk alles wat die speciale spec zo speciaal maakte. Ontroostbaar die kerel. Heeft er net 2wkn van kunnen genieten. Geweldig geluid in dat ding, echt die herkenbare 16V roffel! Geweldig!
Heerlijk verhaal voor de veertigers onder ons. Nice!
@troljedemoeder: Dertigers kunnen dit ook erg waarderen ;-)!
“Ook bijzonder voor 1984 was het interieur. Dat was namelijk geheel digitaal.”

Een geheel digitaal interieur, zit dat een beetje fatsoenlijk?
@joostdetaalnazi: analoog zat én zit stukken beter.
Was wel effe schrikken toen ik de Honda crx 1.6 16v inruilde tegen Kadett 2.0 16v(156pk) vooral in topsnelheid (238 op teller, wat trouwens sneller is als huidige Focus ecoboost met 195pk!)
Opvolger Astra was ook niet slecht(175pk) maar voelde minder heftig aan.
@smalle: Doe maar min 10%. Tellers uit die tijd wijken nogal af, naar boven.

Ben er nog eens finaal uitgetrokken door een GSI 16V met vier verschillende kleuren plaatwerk en een sportuitlaat. Sta je daar met je drie liter Alfa. (wel lachen)
De 2.0 115pk c20ne versie kwam pas in 1988 na de in 1986 uitgebrachte 2.0 129pk 2.0seh
De seh had een voor die tijd lekker koppel in lage toeren.
Mooi artikel, heb zelf ook twee kadettjes gehad. De laatste motor C20xe was de 2.0 16v fantastisch blok. Deze is trouwens het vermelden waard dat deze nog heel lang werd of wordt gebruikt in de Formule 3 (spiess) en een Chevrolet cup ik meende de Lacetti. DTM, WTCC en BTCC
Goed verhaal heb er meerdere gehad voor de handel en 3 voor eigen gebruik een 1991 8klepper daarna een 16v en nu al 21jaar een C20LET turbo 600pk en inmiddels met midden motor.
@andre_botter: André is jouw auto zou ook een mooi artikel zijn voor mijn auto.
1 keer in mogen rijden was een leuke ervaring had net mijn rijbewijs en dit was best snel voor die tijd
Wat een gaaf stuk leesvoer @willeme Mijn pa (moge hij rusten in vrede) werkte vroegah bij de importeur van Opel. Had hij de GSI waarmee we mij oma ophaalde. Mijn oma las de snelheidsmeter af en zei: “rijden we nu 180 km/uur?”, waarop mijn pa zei: “nee hoor, het is 18 graden buiten!”. Dat waren nog eens tijden :P
Altijd een sjonniebak gevonden.
@emping: triest mannetje.
OK… Je maait me het gras voor de voeten weg @WillemE. Ik ben net bezig een nieuwe film te maken over de Kadett GSI voor videokanaal “Soon to be Classics”. Werktitel van de film is “Working Class Hero”… Misschien dat ik er toch nog maar iets anders van moet maken, anders lijkt het net of ik jouw verhaal heb gekopieerd. Gelukkig zie ik dat je niets hebt verteld over de Zuid-Afrikaanse Superboss versie met Cosworth cilinderkop. Valt er voor mij toch nog iets toe te voegen in de film :-) Ik heb zelf overigens een GSI 16V zoals op de eerste foto met 156 vuile pk’s. Origineel NL en niet iets meer dan een ton op de klok.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).