• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW legt uit waarom de ultieme M een lompe SUV is

Auteur: Loek, gepost 28 mei 2022 om 09:55 – 15 Reacties

BMW belooft een ultieme unieke auto van M en geeft ons de XM, wat een grote, lompe SUV is. Waarom niet gewoon iets in de trend van de M1?

BMW weet keer op keer te choqueren als het gaat om hun nieuwe designtaal. De grille kan altijd groter, er kunnen niet genoeg rare lijntjes en opvallende proporties op papier gezet worden en tegenwoordig doet BMW ook gezellig mee aan de trend van gespleten koplampen. Een auto die dat alles combineert is de aankomende XM. Een passend topmodel dus, maar hoe is het zo ver gekomen dat ‘de ultieme BMW M als zelfstandig model’ een lompe, 750 pk sterke tweetons SUV wordt? Het is namelijk de spirituele opvolger van de M1, een supercar met Italiaans design. Extreme tegenpolen, dus.

BMW M topmodel is lompe SUV

De baas van M, Frank van Meel, legt uit. Volgens hem moet je het in het tijdsbeeld plaatsen. “Ten tijde van de BMW M1 was het hebben van een supercar wat je als topmodel wilde. Heden ten dage is de vraag groter naar het hebben van een grote, krachtige SUV.” Oftewel: niemand zit te wachten op een BMW supercar, terwijl het segment der power-SUV’s momenteel nog net niet uitpuilt. Voordat je nu als petrolhead gaat roepen dat “supercars veel cooler zijn dan SUV’s”: dit gaat dus puur om de kopers. BMW wil zoden aan de dijk zetten en in SUV’s zit momenteel het grote geld.

BMW XM

LMDh techniek

Dat de BMW XM in 2022, het jaar dat M 50 jaar bestaat, uitkomt, is natuurlijk geen toeval. De krachtbron is een gloednieuwe V8 plug-in hybrid, waardoor 650 en later 750 pk een eitje is. Schrijf deze motor echter niet af als een eenmalig projectje om een cruiseschip als de XM überhaupt in beweging te zetten. Van Meel beweert dat de aandrijflijn van de XM veel overeenkomsten gaat hebben met BMW’s aankomende hypercar voor de LMDh-klasse. En dus heeft de ultieme BMW M SUV gewoon racegenen.

Enfin, de ‘waarom’ vraag wordt vrij simpel beantwoordt met een ‘omdat kopers dit willen’. Volgens Van Meel is een potente krachtpatser SUV van M wat BMW nog miste. Dat zal dan wel de grootste klacht zijn bij het kopen van een 625 pk sterke BMW X5 M Competition, dat ‘ie niet lomp en krachtig genoeg is. (via Autoblog.com)

Ook interessant!

  • BMW M4 50 Jahre brengt iconische kleuren terug
  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • Denk maar niet dat de BMW X8 plaats moet maken voor de XM
    Denk maar niet dat de BMW X8 plaats moet maken voor de XM

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, bmw-m, frank-van-meel, m1, xm

Vorig bericht: « Autoblog Garage: Mazda CX-5 lease update
Volgend bericht: Mercedes stopt met de handbak, al ga je die toch niet missen »

Lees Interacties

Reacties

  1. GebakkenLei zegt

    28 mei 2022 om 10:27

    Dat je kopers een SUV willen, ok. Maar waarom dan een lompe SUV?

    Login om te reageren
    • vondudenstein zegt

      3 juni 2022 om 01:16

      Omdat… BMW.

      Login om te reageren
  2. HzR zegt

    28 mei 2022 om 10:48

    Ze hadden het beter onder een nieuw luxe ondermerk (zoals Maybach of Horch) kunnen presenteren als het niet direkt bij BMW past (Alpina misschien?), dan zou het nog enige logika hebben.
    Je kunt dan de snelle luxe auto’s van de sportieve gescheiden houden.
    Met de racerij heeft dit helemaal niets te doen, ze maken het image van M steeds meer ongeloofwaardig.

    Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    28 mei 2022 om 10:57

    Ik snap het hele power crossover / SUV gedeelte niet. Waarom zou je dan 800pk nodig hebben? Je bent net zo fijn en snel van a maar b met 300pk oid, en op circuits word je helemaal zoek gereden door alles wat de helft weegt.

    Achja er zal wel wat in zitten wat ik niet begrijp. Zag laatst ook een video van iemand die zijn FWD auto naar 550pk getuned had. Heel trots vertellen dat ie nog wheelspin heeft in zijn 3. Oftewel, je kan het vermogen toch niet kwijt. Wat heb je er dan aan. Met power SUV’s hetzelfde, ja je kan best vlot in een rechte lijn, maar meer niet. Joepie.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      28 mei 2022 om 12:45

      Waarom kopen mensen een suv? Om dat ze beter of praktischer zijn? Neen ze zijn duurder en geven dus meer status. Dus natuurlijk moet de duurste ook de opzichtigste worden zal iemand die 700pk echt tot de limiet gebruiken, natuurlijk niet. Maar het zijn wel cijfers waar over je kan opscheppen in de Rotary/golf club.

      Login om te reageren
      • madmarky zegt

        28 mei 2022 om 19:08

        Rotary? Doe eens niet zo ouderwets. Het is allemaal voor de fame op de Insta’s. Als je niet op z’n minst een dikke Range Rover met een wrap hebt doe je echt niet meer mee

        Login om te reageren
    • racerx zegt

      28 mei 2022 om 23:25

      Tja, ik kan niet anders dan het hier mee eens zijn. Dat men mensen een SUV of, God forbid, een crossover kopen snap ik echt niet. Behoudens een wat hogere zit hebben die dingen alleen maar nadelen. Nu heb ik zelf een hekel aan een hoge zit, ik heb mn stoel doorgaans behoorlijk laag staan.

      Login om te reageren
  4. tjorque zegt

    28 mei 2022 om 12:19

    Als je jezelf op bepaalde hoeken van de straat in bepaalde delen van een grote stad presenteert en biedt “wat de klant” wilt valt er inderdaad veel geld te verdienen…

    Maar of je daarvoor je waardigheid moet opofferen… sjah.

    Login om te reageren
  5. mijosu zegt

    28 mei 2022 om 12:19

    Geef je Friese knol maar flink wat anabolen, dan wordt het vanzelf een Arabische volbloed, ofzo.
    En wat een afzichtelijk ding, het wordt hoog tijd zal ze het hele ontwerpteam van bmw ontslaan. Wat een belediging voor mijn ogen.

    Login om te reageren
  6. flatoutmarten zegt

    28 mei 2022 om 15:36

    Begrijpt BMW nu werkelijk niet dat de gemiddelde klant helemaaaal niet zit te wachten op zo’n te groot, lelijk, zwaar en onbetaalbaar hok?

    Login om te reageren
    • madmarky zegt

      28 mei 2022 om 19:06

      Wie is de gemiddelde klant? Je ziet overal dat automerken aan de SUVs beginnen omdat die wél verkopen. De Cayenne heeft Porsche gered, Lamborghini verdiend goed aan de Urus en de DBX is zo’n beetje het enige model waar Aston Martin nog winst op maakt.
      Wij kunnen SUVs lelijk vinden maar de mensen die het geld ervoor hebben kopen ze wel, itt de onpraktische sportwagens.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      30 mei 2022 om 00:25

      Ik denk dat jij niet de markt begrijpt. Als mensen geen SUV zouden willen zouden ze die niet kopen, daarom zijn de MPV’s gesneuveld bijvoorbeeld of 3d hatchback, bij sommige ook de station wagon. Dus het wordt aangeboden omdat ze weten dat dat verkoopt.

      Login om te reageren
  7. Bella Macchina zegt

    28 mei 2022 om 18:12

    Ik zit nochtans te wacht op een supercar, waar ik niet zit op te wachten is dit obese ding.
    t’zal wel met iets met een generatiekloof te maken hebben.

    Login om te reageren
  8. Rick-dos zegt

    28 mei 2022 om 18:47

    Als het om een gewone BMW zou gaan te begrijpen zijn maar volgens mij is M ontstaan uit de motorsport vandaar de M weet je wel. Als je dat dan wil eren, je weet wel motorsport, dan ligt het in lijn der verwachting dat je iets doet in de trant van Motorsport. Met de M van Motorsport weet je wel.
    Je komt dan niet op de proppen met een grote container die je dan veel pk’s geeft om het enigszins sportief te laten lijken. Je hebt met dit ding 50 jaar aan methodisch bouwen aan een merk ter grabbel gegooid.

    Maar goed, het is BMW. Ooit wel fan van ze geweest omdat ze steeds weer de piketpaaltjes verder zetten als het op sportief rijden aankomt. Nu komen ze met teleurstelling na teleurstelling alleen maar om de Chinese, Arabische en Amerikaanse markt te verblijden. Ik behoor overduidelijk niet meer tot hun markt. Vandaar dat ik overgestapt ben op Porsche.

    Login om te reageren
  9. Rick-dos zegt

    28 mei 2022 om 18:47

    @redactie Heb ik een ban gekregen of zo? Waarom moeten al mijn comments gemodereerd worden?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North