Ze zijn wel lekker bezig, die Duitsers. Deze enorme BMW grille op de BMW M Hybrid V8 is compleet nieuw. Maar is ‘ie ook mooi?
BMW en grilles. Het is een dingetje op het moment. Raar, want juist bij BMW hoefde de grille geen onderwerp van gesprek te zijn. De twee ‘nieren’ zien extreem herkenbaar en elk automerk zou heel erg graag zo’n designfeature willen hebben.
De laatste grille is afkomstig van de BMW M Hybrid V8. Dit is de nieuwe LMDh-raceauto van de Duitsers. Nou ja, Duitsers. De auto wordt gebouwd door Dallara, maar BMW zorgt voor de techniek, de livery (komen ze nog even op terug) en natuurlijk die enorme grille.
BMW elementen
Eerst even de auto, de BMW M Hybrid V8 heet ‘ie officieel. Het is een langeafstandsracer, perfect voor de 24 Uur van Le Mans die deze week plaatsvindt. Echter, BMW doet dit jaar nog niet mee, maar volgend jaar kan het wél.
Het uiterlijk wordt natuurlijk gedicteerd door de regelgeving van de raceklasse (LMDh) en de wetten van de aerodynamica. Maar, Michael Scully – de ontwerper van de auto – heeft toch wat BMW-elementen erin weten te verwerken. Kijk maar naar de ‘dubbele koplampen’ (alleen twee streepjes), M-buitenspiegels, een Hofmeister-knik en uiteraard die enorme grille.
Livery BMW M Hybrid V8
Het geheel wordt afgemaakt door een nogal psychedelische livery. Daar zitten diverse afbeeldingen verwerkt van de 3.0 CSL, the M1/C, 320i Turbo, GTP, M3 GTS-2 (E36), Z4 GTLM en de M8 GTE. Op welke manier dat zichtbaar is, moet je even zelf uitvogelen. Wellicht dat de ontwerper geestverruimende middelen had genuttigd bij het ontwerpen van de BMW M Hybrid V8. Wel zijn er overal de drie herkenbare BMW M-kleuren. de zwarte vlakken zijn expres zwart, om zo de concurrentie niet wijzer te maken dan dat ze al zijn.
Het is een compleet nieuwe klasse, dus de concurrenten willen maar wat graag zien wat de anderen doen natuurlijk. In eerste instantie gaat BMW er nu mee testen. Even kijken of alles ook werkt zoals het zou moeten. De eerste race waaraan de BMW M Hybrid V8 zal meedoen is de 24 uur van Daytona in de eerste maand van 2023.
Meer lezen? Dit zijn 10 iconische Le Mans-winnaars!
florisje zegt
Wat een ding ey, goeie dagschotel
ericc zegt
Wordt spannend in Le Mans volgend jaar. Straks krijgen we een raceklasse die populairder wordt dan de F1!!!
Edge zegt
Ja ho, wacht even. Vooralsnog heeft BMW alleen deelname aan IMSA bevestigd. Er gaan wel geruchten dat BMW zoekt naar een partner die het programma in het WEC kan doen (zoals Porsche met Penske samenwerkt) maar dat zijn op dit moment alleen nog geruchten en zou om 2024 gaan. Volgend jaar moeten we het doen met Toyota, Glickenhaus, Alpine (met die omgekatte Rebellion), Peugeot, Ferrari en Cadillac
nofxke zegt
Blijkbaar in gesprek met WRT en Rossi zou graag 24 u van Le Mans rijden. Zou 1 + 1 dan toch 2 zijn?
SpeedGeek zegt
Ik vind hem gaaf. Heeft sowieso al lang genoeg geduurd voor BMW sinds de V12LMR. Overmorgen is volgens mij de onthulling van de GTP Cadillac. Hopelijk behouden Renger en Catsburg hun stoeltjes zodat zij volgend jaar in deze auto’s kunnen stappen.
Ik denk dat we een mooi vooruitzicht hebben wanneer volgend jaar GTP en LMDh/LMH gecombineerd kunnen worden.
Edge zegt
Van der Zande doet het prima, en Cadillac gaat zowel IMSA als WEC doen met de nieuwe auto, dus ik kan mij haast niet voorstellen dat Van der Zande niet mag blijven. De grote vraag is in mijn ogen vooral waar hij terecht gaat komen, WEC of IMSA.
SpeedGeek zegt
Zal Cadillac dat veel uitmaken denk je? Ik bedoel; hij doet wel vaker WEC met Inter Europol en komend weekend met JMV. Het zou leuk voor hem zijn als hij beide kampioenschappen kan doen met Cadillac.
Ik vraag mij juist meer af wat Catsburg zal doen aangezien hij natuurlijk verbonden is aan BMW én aan Chevrolet.
luittinke zegt
Sinds wanneer zijn 2 LED strips als koplamp “typisch BMW”?
tortuga zegt
Door dat kleurverschil lijken die “nieren” wel heel erg uit proportie van elkaar.
sportabgasanlage zegt
Deze groeispurt van de grille is in ieder geval de juiste kant op.. De breedte ipv de hoogte.
drdre1 zegt
Precies ook mijn gedachte. Ik weet niet hoe ze dit goed verwerken in hun every-day-car design, maar alles is beter dan wat het nu is.
racerx zegt
Heel gaaf! Daarbij, liever brede nieren dan smalle en (te) lange exemplaren die op hazentanden lijken.
flyerbunch zegt
Mooi ding..