• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Iconische Le Mans winnaars, dit zijn er 10 op een rij!

Auteur: willeme, gepost 4 mei 2022 om 21:00 – 27 Reacties

iconische Le Mans winnaars

Het begint weer te borrelen. De 10 meest iconische Le Mans winnaars op een rij. We verontschuldigen ons voor deze header, want de Fina McLaren won ‘m niet, maar wat een gave foto

Binnenkort dan is het weer zo ver, dan gaat de 24 uur van Le Mans van start. Het is misschien wel de gaafste en leukste race van het jaar. Samen met de Grand Prix van Monaco en de Indy 500 is het de meest prestigieuze races van de kalender.

Iconische Le Mans winnaars

Uiteraard zijn de coureurs verantwoordelijk voor de overwinningen, maar de auto’s zijn bij Le Mans verhoudingsgewijs nog belangrijker. Ze moeten immers heel blijven. Mits correct uitgevoerd, zijn de auto’s ook nog eens zeer tot de verbeelding sprekend. Iconisch, als het ware! We gingen even aan de redactietafelen keuvelen over de meest iconische Le Mans winnaars en kwamen uit op deze top 10:

Mazda 787B

1991

iconische Le Mans winnaars

De enige auto die Le Mans won met een wankelmotor. Dat niet alleen, voor lange tijd was het de ook de enige Japanse fabrikant die de 24 uurs-race wist te winnen. Mazda verscheen met drie auto’s (en een reserve) op Le Mans. De winnaar was voorzien van een zeer opvallende kleurstelling, met dank aan sponsor Renown (een kleding merk). Bijzonder is dat de 787B verder stiekem faalde.

Er werden nooit meer successen mee gehaald na 1991. Ook de doorontwikkelde versies niet. Ook vergat Mazda om het succes uit te buiten. Dat maakt allemaal niet uit, want als je dit apparaat op volle toeren hoort accelereren hoor je niets anders meer. Het geluid van de vierschijfs rotatiemotor gaat door merg en been. Die kleurstelling en dat geluid, meer heb je niet nodig om iconisch te zijn.

Porsche 917

1970

Porsche

De Porsche 917 is misschien wel de meest iconische raceauto aller tijden. In tegenstelling tot de Mazda 787B van hierboven is de auto enorm succesvol geweest in allerlei raceklasses. Met een paar aanpassingen kon Porsche jarenlang succesvol racen met de auto die mede ontwikkeld werd door Ferdinand Piëch. De meest iconische versie is natuurlijk de 917K uit 1970 in de traditionele Gulf-kleuren. Stiekem willen we die allemaal, evenals zo’n mooi vierkant Heuer-horloge.

Steve McQueen maakte de auto vervolgens onsterfelijk in de toepasselijk genaamde film Le Mans. Het grappige is: de Gulf Porsche is het meest iconisch, maar daar won men de race niet mee. In 1970 won de 917K (rood met witte striping en Shell-sponsoring) en in 1971 wonnen Helmut Marko en Gijs van Lennep met een witte exemplaar met Martini strepen. Daarom kiezen we die.

Aston Martin DBR1

1959

iconische Le Mans winnaars

De aanhouder wint. David Brown, de eigenaar van Aston Martin, wilde maar wat graag de 24 uur van Le Mans winnen. Destijds was de overwinning op Le Mans prachtig om je merk een imageboost te geven. Aston Martin wilde qua straatauto’s aanhaken bij de duurdere modellen op de markt en race-pedigree zorgde ervoor dat klanten het ervoor over hadden. Elk jaar ging er wel iets mis.

Of de auto was te langzaam, of te onbetrouwbaar en in veel gevallen: beide. In 1959 ging het echter goed. Met de Brit Roy Salvadori en de Amerikaan Caroll Shelby (ja, die ja) won men in de DBR1 dan eindelijk de befaamde 24 uurs-race. Nadeel, het geld was toen helemaal op bij Aston Martin en ze zijn bij wijze van spreken financieel nog steeds aan het bijkomen van die editie van Le Mans.

McLaren F1 GTR

1995

McLaren

De McLaren moet ook in dit lijstje van iconische Le Mans winnaars staan. Het verhaal van de McLaren F1 is zeer bijzonder. Aanvankelijk is er niet eens het plan om te gaan racen met de auto. De auto is gewoon een showcase om te laten zien waar McLaren toe in staat is. Het ontwerp van Gordon Murray is echter dermate goed, dat met relatief weinig middelen het ze lukte de F1 GTR te ontwikkelen.

De race-versie heeft een restrictor en daardoor iets minder vermogen, maar dat mag de pret niet drukken. In 1995 verschijnen er zes exemplaren aan de start. Aanvankelijk zijn de open prototypes het snelste. Nadat die met pech en tegenslag te maken krijgen, komen de McLarens naar voren. Ze kwamen, ze zagen en ze overwonnen.

Jaguar D-Type

1955

iconische Le Mans winnaars

Soms kan één raceauto voor een heel merk het imago verbeteren. De Jaguar D-Type was absoluut zo’n auto. De auto maakte gebruik van de zescilinder lijnmotoren van de XK-sportwagen. Maar de D-Type werd compleet vanaf het ventieldopje opnieuw ontworpen.

Jaguar maakte slim gebruik van een laag gewicht met hoge mate van stijfheid (dankzij de Monocoque-constructie). Ook was de toepassing van aerodynamische features (zoals de vin aan de achterzijde) revolutionair. Tel daarbij op dat Jaguar een vrij beperkt budget had en het is een wonder dat ze drie jaar op rij de 24 uur van Le Mans wonnen.

Audi R8

2001

Audi

We kunnen een hele hoop Audi’s noemen die je kunt scharen onder de meest iconische Le Mans winnaars. Want ze hebben een hoop races gewonnen. In 1999 deed men het nog voorzichtig aan met de R8C en de R8R. Echter, een jaar later had Audi besloten dat ze met een Roadster mee gingen doen en een toptrio aan coureurs: Frank Biela, Emmanuelle Pirro en Tom Kristensen.

Dat trio won driemaal op rij voor Audi Team Joest. In 2003 won Bentley (ook met Tom Kristensen aan boord) met de EXP Speed 8, dat in feite een Audi R8 met een gesloten bodywork is. Daarna mocht Audi weer winnen met de R8 in 2004 en 2005.

Ford GT40

1966

iconische Le Mans winnaars

Soms is het verhaal mooier dan de race. Ford wilde Ferrari kopen om zo actief te kunnen zijn op Le Mans. Enzo Ferrari ging daar in mee, totdat hij unaniem besloot het een dom idee te vinden en zich terug trok. Ford sloeg sportief toe en ging zelf aan de slag.

Met de hulp van een Europees chassis (Lola) en een extreem krachtige Ford V8 kon Ford ein-de-lijk Ferrari verslaan. Pas in 1966 gebeurde dat, terwijl Ford al jarenlang (tevergeefs) meedeed aan de 24 uurs race. Wel kon Ford profiteren van de ontwikkeling van de auto, want van 1966 tot en met 1969 won men vier keer op rij.

Bentley Speed Six

1928

Bentley

We benoemden de Bentley EXP Speed 8 al eventjes. Dat was echter een omgekatte Audi R8. Nee, voor de iconische Le Mans winnaars van Bentley moeten we verder terug de tijd in. Er is echter een periode geweest waarin je kansloos was als je niet bij de Bentley Boys hoorde. De tactiek van Bentley was om niet zozeer de lichtste en meest wendbare auto te bouwen, maar grote ware auto’s met veel vermogen.

Ettore Bugatti noemde het gekscherend de snelste vrachtwagens ter wereld. Met name op de rechte stukken waren ze heel erg snel, daarbij gingen ze niet snel kapot en konden ze tegen een stootje.

Ferrari 166 MM Barchetta

1949

iconische Le Mans winnaars

Ferrari is met negen overwinningen op Le Mans een van de meest succesvolle fabrikanten. Echter, die tijden van succes liggen al een tijdje achter ons. De eerste auto waarmee Ferrari de race won, was deze 166 MM Berlinetta Le Mans. De auto werd gebouwd met competitie in het achterhoofd.

Onder de kap ligt een Colombo V12 van slechts twee liter. Voor Lord Selsdon en Luigi Chinetti voldoende om de race winnend af te sluiten. Mede dankzij dit succes (de 166 won de Mille Miglia) kon Ferrari zijn naam vestigen als sportwagen- en raceautofabrikant.

Alpine A442B

1978

Alpine

En zo zijn we aangekomen bij de laatste van de iconische Le Mans winnaars. We moeten wel een Franse fabrikant benoemen. Simpelweg omdat het een Franse race is. Daarbij zijn Franse merken. Alles aan de overwinning in 1978 was Frans. Renault is Frans, Alpine is Frans, Gordini (die de 2.0 V6 turbo onder handen nam) is Frans.

De coureurs Didier Pironi en Jean-Pierre Jaussaud: ook Frans. Brandstof? Elf. Er was overigens ook een A442 A, met een dakje.

Meer lezen? Dit is de geschiedenis special van de Ford GT.

De 24 uren van Le Mans 2022 vindt plaats op 11-12 juni. In aanloop naar deze race brengt Autoblog in samenwerking met Goodyear een aantal artikelen over deze legendarische race!

Ook interessant!

  • Veloqx Fangio: Le Mans racer met Ferrari-genen
    Veloqx Fangio: Le Mans racer met Ferrari-genen
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag
  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

787b, 917, 917k, alpine, Aston Martin, Audi, Bentley, d-type, dbr1, f1, Ferrari, Ford, goodyear, gt40, gtr, Jaguar, Klassiekers, le-mans, le-mans-2022, lijstjes, Mazda, McLaren, Porsche, R8, Racing

Vorig bericht: « Koop deze AMG op Marktplaats en maak een epische roadtrip
Volgend bericht: Fisker Ronin krijgt ‘grootste range van alle EV’s’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. mc96 zegt

    4 mei 2022 om 21:49

    Mooi rijtje weer Willeme! Ik blijf die Mc Laren toch de meest indrukwekkende sportauto ooit vinden. Compromisloos qua ontwerp en uitvoering. Je kon er 300 km/u mee naar je werk rijden (bestaan mooie anecdotes over Thomas Bsher) en dus ook Le Mans mee winnen 😄

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      4 mei 2022 om 23:49

      De atmosferische BMW V12 met meer dan 100 pk/liter was wel episch. Overigens kan het inderdaad wat je zegt, maar de onderhoudskosten waren naar verluidt wel astronomisch. Als in, nog een flink leveltje hoger dan voor de gemiddelde Italiaanse supercar.

      Login om te reageren
  2. Breinstein zegt

    4 mei 2022 om 21:52

    Mooi rijtje, maar altijd discutabel welke het lijstje wel en niet gehaald hebben. Wat mij betreft had de W194 namelijk niet mogen ontbreken, maar dat is ook deels persoonlijke voorkeur.

    Login om te reageren
  3. milvus zegt

    4 mei 2022 om 21:56

    Mooi rijtje, maar ik mis toch de Silk Cut Jaguar XJR9 van Jan Lammers. Toch het grootste NL’se Le Mans icoon

    Login om te reageren
    • nijhofp zegt

      4 mei 2022 om 22:17

      @milvus: helemaal mee eens!

      Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      4 mei 2022 om 22:25

      @milvus:
      Die had ik ook meteen op het netvlies, maar volgens mij is er 1 auto per merk opgenomen. En dan kan ik prima leven met de D-Type.

      Login om te reageren
  4. nijhofp zegt

    4 mei 2022 om 21:56

    Ik mis toch wel echt de Audi TDI.

    Login om te reageren
  5. Brigadier Broekhoest zegt

    4 mei 2022 om 22:21

    Ik mis de Porsche 935 Moby Dick uit 1978

    Login om te reageren
    • Jazz G1. zegt

      5 mei 2022 om 00:19

      De 935 K3 won Le Mans (79), Moby Dick heef wel eens een race gewonnen, maar niet Le Mans.

      Login om te reageren
  6. sabrerator zegt

    4 mei 2022 om 22:47

    Die 917 in Gulf-kleuren staat in 1:18 in de woonkamer.
    En die vierkante Heuer zit om mijn pols, dat tenminste wel.

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      5 mei 2022 om 20:49

      @sabrerator: nu word ik nieuwsgierig; wat staat er dan in je garage?

      Login om te reageren
  7. maferick74 zegt

    4 mei 2022 om 22:56

    Ik zou indd ook de ferrari 250 gto ook vooral niet noemen…

    Login om te reageren
  8. sizedoesmatter zegt

    4 mei 2022 om 23:01

    Zelf ben ik nog altijd het meest onder de indruk van de Bentley-boys. Een aantal jaar geleden ben ik nog door zo’n bakbeest ingehaald op de Oostvaardersdijk (google maar) terwijl ik daar rond de 160 km/u reed: indrukwekkend!
    Deze Bentley zag ik daags daarna op de oldtimerdag in Lelystad….

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      5 mei 2022 om 00:14

      @sizedoesmatter: heeft ie er toch nog lang over gedaan…

      Login om te reageren
    • koeckenbacker zegt

      5 mei 2022 om 10:16

      @sizedoesmatter: wat mij betreft ook de mooiste!

      Login om te reageren
  9. neal zegt

    4 mei 2022 om 23:13

    787 kon z’n titel niet verdedigen want de motor werd buiten categorie gesteld na hun overwinning

    Login om te reageren
  10. ArnoldH zegt

    4 mei 2022 om 23:41

    O wat had ik in 1991 graag bij de 24h van Lemans geweest voor de 787b. Die auto heeft echt alles, een fraai ontwerp, toffe livery, unieke aandrijving en bovenal een waanzinnig geluid…

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      5 mei 2022 om 03:23

      De Mazda 787B produceert inderderdaad een waanzinnig geluid en de McLaren F1 zal altijd wel een jongensdroom blijven ;-)

      Wederom een tof artikel, waarvoor dank @willeme

      Login om te reageren
  11. vaakbenjetebang zegt

    4 mei 2022 om 23:42

    Dit. Dit is de bedoeling. Echte auto’s, echt racen, echte petrolheads in het publiek, meer dan 24 uur lang. Mooiste race-evenement waar ik ooit bij ben geweest. Dit jaar kan ik er niet bij zijn, volgend jaar hopelijk wel weer!

    Login om te reageren
  12. roadster1976 zegt

    5 mei 2022 om 00:15

    Mooi rijtje van echt een prachtige wedstrijd. Ik kijk hem erg graag. Ook nu. Aankomend weekend voorproefje met 6 uren van Spa.

    Login om te reageren
  13. mrgnex zegt

    5 mei 2022 om 09:33

    Ik mis toch wel de Porsche 956/962 die decennia lang de race domineerde en op alle mogelijke manieren uit de klasse gewerkt werd maar door creativiteit van privéteams zelfs tot in de jaren negentig races won!

    Login om te reageren
    • Rohrl-fan zegt

      5 mei 2022 om 21:18

      @mrgnex: Helemaal akkoord, die wagen bezette 1 jaar zelfs 9 van de 10 eerste plaatsen. Een icoon!

      Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    5 mei 2022 om 09:43

    Fijn lijstje weer! De vierkante Heuer vind ik persoonlijk overigens niet heel erg fraai. Ik ben toch meer van de klassieke Breitling.

    Login om te reageren
  15. joostdetaalnazi zegt

    5 mei 2022 om 09:50

    Dit artikel schreeuwt om deel twee en deel drie. Er zijn nog zoveel iconische winnaars over.

    Mooi om te zien!

    Login om te reageren
  16. gregorius zegt

    5 mei 2022 om 14:09

    On het kanaal van Vinwiki vertelt een Amerikaan heel mooi hoe het tot stand kwam met de Porsche 917. Wieweet is het verhaal ook ergens anders verteld, maar ik vond het heerlijk om deze versie te horen. 24 minuutjes op de fiets of in de auto en genieten maar.

    Login om te reageren
  17. 917 Porsche + Audi zegt

    5 mei 2022 om 18:38

    Mooie reportage, Nu het toch over Le Mans gaat komende zaterdag Spa Francorchamps WEC (vaak mini Le mans genoemd) ik zal er zijn.

    Login om te reageren
  18. e38ossie zegt

    5 mei 2022 om 21:09

    Waar is de BMW V12 LMR?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North