• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW M1 en de Porsche 935 knallen op Historic Grand Prix

Auteur: ricardo, gepost 30 augustus 2014 om 17:55 – 24 Reacties

Afbeelding BMW M1 en de Porsche 935 knallen op Historic Grand PrixAfbeelding BMW M1 en de Porsche 935 knallen op Historic Grand PrixAfbeelding BMW M1 en de Porsche 935 knallen op Historic Grand PrixAfbeelding BMW M1 en de Porsche 935 knallen op Historic Grand PrixAfbeelding BMW M1 en de Porsche 935 knallen op Historic Grand PrixAfbeelding BMW M1 en de Porsche 935 knallen op Historic Grand PrixAfbeelding BMW M1 en de Porsche 935 knallen op Historic Grand PrixAfbeelding BMW M1 en de Porsche 935 knallen op Historic Grand Prix

BMW M1 en de Porsche 935 knallen op Historic Grand Prix
Grote vlammen uit de uitlaat en het gefluit van enorme turbo’s: de BMW M1 en de Porsche 935 racen door de Zandvoortse duinen.

Tijdens de Historic Grand Prix op het circuit Zandvoort komt de Deutsche Rennsport Meisterschaft (DRM) dit weekend in actie. In de Duitse historische racescene worden oude Duitse helden al jaren vertroeteld en nog steeds stevig op hun staart getrapt. De DRM doet oude tijden weer helemaal herleven. De grote blikvangers zijn de oppermachtige Porsche 935 en de BMW M1. Dat zijn nog eens zescilinders uit de oude doos!

Te midden van de haast ontelbare hoeveelheden 911’s vallen de 935’s extra op. De aflopende neus met de lampen helemaal onder in de bumper, de nóg bredere en wildere wielkasten achter en natuurlijk de twee bijna buiten de auto uit stekende turbo’s, maatje koekenpan. De bekende Porsche-tuner en raceteam Kremer bouwde diverse generaties van een eigen doorontwikkeling van de 935. In 1976 kwam de K1, gevolgd door de K2 en K3 (niet de Vlaamse popband, -red). Zo’n K2 en K3 zijn dit weekend te zien op Zandvoort.

De BMW M1 weet uit zijn 3,5 liter zescilinder het allermooiste 6-in-lijn-geluid te toveren dat de Beierse ingenieurs maar konden verzinnen. De styling van de auto is helemaal jaren zeventig, met de scherpe wigvorm en de strakke vouwen die toen heel modern waren. Het was BMW’s eerste echte raszuivere sportwagen met middenmotor. Sindsdien is er eigenlijk niet meer zo’n type BMW geweest. Alle toppers zijn grote coupés met de motor voorin. Met een beetje goede wil is de i8 een soort van uitgestelde spirituele opvolger van de legendarische M1.

Het DRM-veld is zeer divers en ook kleinere auto’s met minder vermogen doen mee. BMW’s designchef Adrian van Hooydonk rijdt met een BMW 2002 ti. De Nederlander heeft het racevirus helemaal te pakken. Vorig jaar reed hij met een fabrieks-M3 E30 op Zandvoort, en voor de Historic Grand Prix van dit weekend pakte hij zijn eigen 2002 ti. Tegen het geweld van de M1 is zijn ti’tje niet opgewassen, maar hij snijdt de Tarzanbocht met evenveel enthousiasme aan als de grote kanonnen.

Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor deze gastbijdrage!

Ook interessant!

  • Video - Porsche 918 en Ferrari GTC4 Lusso geramd door BMW
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Koop de voorganger van de BMW XM als occasion
  • Weekendkaarten Dutch Grand Prix 2022? Pech gehad

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

2002, 935, adrian-van-hooydonk, BMW, circuit, Gastbijdragen, historic-grand-prix, Klassiekers, m1, Porsche, Racing, zandvoort

Vorig bericht: « Schumachers Mercedes C11 publiekstrekker op Zandvoort
Volgend bericht: Bernie Ecclestone gaat vijanden met de grond gelijk maken »

Lees Interacties

Reacties

  1. MaartenD zegt

    30 augustus 2014 om 18:13

    De Porsche 935 in Martini livery is toch wel mijn favoriet http://srv2.betterparts.org/images/porsche-935-03.jpg

    Login om te reageren
  2. gieltj zegt

    30 augustus 2014 om 18:17

    Zieke vlammen uit die M1! Whaaa

    Login om te reageren
  3. reventon zegt

    30 augustus 2014 om 18:25

    Ik vind het wel belabberde foto’s bij het artikel. Ze hadden wat mij betreft wat beter hun best mogen doen.

    Login om te reageren
  4. gash zegt

    30 augustus 2014 om 18:27

    Reden er ook Porsches mee?

    Login om te reageren
    • kapiteinaudi zegt

      30 augustus 2014 om 19:36

      @gash: Nee.

      Login om te reageren
  5. spotu2 zegt

    30 augustus 2014 om 18:29

    Wauw. De 24 uur van Zolder is dan toch interessanter hoor ;)

    Login om te reageren
  6. toniominestrone zegt

    30 augustus 2014 om 19:41

    Er reed ook nog een Bmw M1 silhouet mee uit de IMSA serie, wel met Chevy motor, maar de originele witte Procar was toch wel het neusje van de zalm.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      30 augustus 2014 om 21:52

      @toniominestrone

      Ja, die Amerikanen waren het zat om te wachten op de beloofde turbomotor die ze van BMW zouden krijgen. Dus werd er.besloten om er maar een smallblock in te gooien. Hij was wel sneller dan de originele witte M1…

      Login om te reageren
  7. dikdraak zegt

    30 augustus 2014 om 19:45

    Wat een monster, die 935. Droomauto.

    Login om te reageren
  8. knipperlichtje zegt

    30 augustus 2014 om 20:23

    Ik hoop dat BMW M ooit nog eens een opvolger voor de M1 maakt. Audi Quattro gaat lijp met de fantastische R8, Mercedes AMG trok alle registers open met de fabuleuze SLS en begint nu aan de GT, en de huistuner die in hun varianten van normale BMW’s bewijst dat ze die andere twee overklassen als het gaat om pure rijdynamiek…

    maakt er geen

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      30 augustus 2014 om 20:27

      @knipperlichtje: Wat is er mis met de Z4GT3?, die blaast toch een aardig potje mee in de FIA GT-series.

      Login om te reageren
      • dikdraak zegt

        30 augustus 2014 om 20:43

        @toniominestrone: …en is jammer genoeg niet weglegaal.

        Login om te reageren
        • toniominestrone zegt

          30 augustus 2014 om 21:07

          @dikdraak: Dat geldt ook voor de R8 en de SLS uit de GT-series.

          Login om te reageren
          • dikdraak zegt

            30 augustus 2014 om 21:27

            @toniominestrone: En waar maak jij uit op dat knipperlichtje het over de GT-series heeft?

            Login om te reageren
          • hamerhaai zegt

            30 augustus 2014 om 21:37

            @toniominestrone: Dat GT in knipperlichtje zijn bericht sloeg op het nieuwe Mercedes model dat komen gaat, niet op GT-series racers. De R8 en SLS zijn gewoon straatlegaal. Domme vent.

            Login om te reageren
            • toniominestrone zegt

              30 augustus 2014 om 22:32

              @hamerhaai: Jij denkt ook, ik ga eens lekker simpel reageren, niveautje!

              Login om te reageren
              • hamerhaai zegt

                30 augustus 2014 om 22:41

                @toniominestrone: Simpel reageren? Voor jou bleek het niet te simpel anders. Simpele vent haha

  9. carmasterr zegt

    30 augustus 2014 om 21:57

    De “Spirit of Le Mans” Corvette was ook wel een flinke nekkendraaier en trommelvliesvernietiger). Die bulderde overal overheen.
    Ook de Jägermeister 635 CSI was het aanhoren wel waard.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      30 augustus 2014 om 22:37

      @carmasterr: qua geluid stond ik zeker te kijken van die BMW 635!! Mooiste wagen op de baan was toch de Kremer Porsche, óf die Jägermeister 911…

      Login om te reageren
      • papa zegt

        31 augustus 2014 om 09:08

        @davelepeef: welnee… porsches zijn per definitie niet mooi natuurlijk. Een M1 of een de Tomaso zijn natuurlijk veel mooier.

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          31 augustus 2014 om 15:25

          @papa: jaah de witte M1 was top, de Tomaso was volgens mij niet echt vlot, wel een knappe wagen. Qua sexfactor scoorden de Porsches veel beter.

          Login om te reageren
  10. arii zegt

    31 augustus 2014 om 04:15

    Hoebedoelje ‘die achterbanden van de martiniporker zijn retedik’??

    Login om te reageren
  11. thomcarspotter zegt

    31 augustus 2014 om 10:46

    De afterparty in Zandvoort centrum was ook zeer geslaagd! Foto’s en video’s volgen!

    Login om te reageren
  12. roppp zegt

    31 augustus 2014 om 11:18

    Die groene Vaillant nr 51 hebben we vroeger natuurlijk allemaal zelf gehad van Bburago

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North