Het hoge woord is eruit: BMW werkt aan een M3 Touring.
De BMW M3 Touring is al jaren een hiaat in het gamma van BMW. Toen merken als Audi en Volvo in de jaren ’90 furore maakten met snelle stationwagons, probeerde BMW het eventjes met de M5 Touring. Dat was geen succes en mede daardoor kwam er ook geen M3 Touring.
Puristisch
Heel lang hield BMW vast aan het feit dat een stationwagon minder optimaal zou zijn in verband stijfheid, wegligging, prestaties, balans en andere puristische redenen. Om diezelfde puristische redenen waren BMW M-producten achterwielaandgedreven, atmosferisch en handgeschakeld. Die tijden liggen immers ver achter ons. Echter, een BMW M3 Touring staat nog steeds niet in de showrooms.
Eindelijk een snelle 3 station
Maar volgens het doorgaans zeer goed geïnformeerde BMW Blog gaat er dan eindelijk verandering in komen. Volgens hen gaat die BMW M3 Touring er gewoon komen. Een betrouwbare bron heeft dat aan BMW Blog mede gedeeld. Naar het schijnt was er iemand op een hoge positie bij BMW die de M3 Touring erdoorheen gedrukt heeft.
Varkensneus
Nu de BMW M3 ook voorzien is van een automaat, turbo’s en vierwielaandrijving, is de stap naar een stationwagon ook niet meer zo ver. Volgens BMW Blog bestaat er nog een goede reden: de nieuwe varkensneus ontvangt zeer veel negatieve kritiek, behalve van Arjan Ederveen en Filemon Wesselink. De M3 Touring kan zo een beetje de liefhebber tegemoetkomen.
Fans
Met een BMW M3 Touring kunnen de Beiers iets terug doen voor de fans die ze de laatste tijd toch een beetje in de steek hebben gelaten met turbomotoren, elektrische stuurbekrachtiging, vierwielaandrijving, voorwielaandrijving, midi-MPV’s, driecilinders, coupe crossovers, nog meer coupé crossovers, lelijke roadsters, hybride sportwagens, gekke Gran Coupé’s en het afscheid van de Hofmeisterknik. Ook het feit dat je geeneens een zescilinder benzine in een 3 Serie met achterwielaandrijving kunt krijgen is raar.
M340 en Alpina
Op dit moment zijn er wel diverse snelle 3 Serie Tourings te verkrijgen. Zo zijn er de milde M340d en M340i, die beide als stationwagon te bestellen zijn. Ook zijn er twee ‘wagons van Alpina, de D3S Touring en de B3 Touring, die nota bene een M3-motor in het vooronder heeft.
UPDATE: BMW heeft de M3 Touring bevestigd. Hij gaat Touring (EU) of Sports Wagon (VS) heten en komt, zoals we al zeiden, in 2023. Verwacht wordt dat hij pas komt bij de Life Cycle Impulse van de M3 en M4, die overigens voor september verwacht worden. Verdere info houdt BMW nog even voor zichzelf. (ook via BMWblog)
Waar was deze voor de E30, E36, E46, E91 en F81? Van die allemaal zou het makkelijk de gaafste versie worden, maar door het compleet om zeep helpen van het design is dit wat mij betreft eerder mosterd na de maaltijd dan een ‘lekkermakertje voor de liefhebber’. Met zo’n varkensneus doe je niemand een plezier, ook niet als Touring.
Sowieso ook echt een bizarre opmerking. ‘De varkensneus kreeg slechte kritiek dus moesten we iets terugdoen’. In plaats van preventief aanpakken aangezien die kritiek al overduidelijk was bij de Concept 4 en alle lekken sindsdien. Het was toen al een gruwel en dat is het nog steeds. En het begint voor geen meter te wennen imo.
@Loek: Ik vind de nieuwe 3 met ‘normale’ nieren ook niet zo mooi als al die voorgangers… Jammer dat ze het nu pas doen dus inderdaad…
@Loek: Ik vraag me dat ook wel eens af. Vooral ook omdat de RS4, RS6, C63 en E63 er wél gewoon als station zijn. Het is dus niet zo dat er geen markt voor is, want Mercedes en Audi krijgen al jaren sluitende businesscases. Hell, zelfs Jaguar kreeg een businesscase voor de XFR Sportbreak erdoor gedrukt bij de boekhouders. Waarom BMW dan niet?
@Edge: de RS4 en RS6 zijn er niet eens meer als sedan/coupe, juist omdat de station veel beter verkocht. Anderzijds, als ik een snelle coupe/sedan/cabrio zou willen zou ik ook eerder een BMW met achterwielaandrijving nemen. Maar met de 4wd van tegenwoordig is dat ook teniet gedaan
@Edge: jep, maar de m5 was er al wel als station, en dat was geen verkoopknaller. En ik zie amg’s vaker als sedan, al weet ik de werkelijke verhouding niet. Maar dat een station per defintie beter verkoopt, lijkt mij ook wat kort door de bocht.
@Loek: Exact, en weet je wat er straks gaat gebeuren… door die varkensneus gaat de M3 touring niet goed verkopen en zeggen ze bij BMW, “Zie je wel dat een M3 touring niet goed loopt”. En hopla… de M3 touring gaat weer uit het aanbod!
Geyl!
2023…. Moet wel iets heel bijzonders worden met zo’n ontwikkeltijd.
@scalvaro: juist die datum maakt het enigszins aannemelijk. Dat zou betekenen dat ‘ie met de LCI erbij komt. Net als met de M5 het geval was, bijvoorbeeld.
Leuk hoor, dat ‘ie komt. Alleen jammer dat ‘ie elektrische aandrijving krijgt.
@davelepeef: Gedeeltelijk EV met een zaad krachtbronnetje, maar met achterlijke prestaties meer dan welkom hoor!
graag een handgeschakelde RWD versie svp
Met een atmosferische 4 cilinder.
@Jantje_555: Liefhebber pur sang!
uiteraard, anders zit je niet op een autoblog…die rommel op groen7 noem ik geen auto’s meer en hoef er zelfs mijn hoofdtelefoon niet voor aan te sluiten! Emotieloze hokken met het geluid van een telegeleid autootje
Wat is die e46 m3 een knappe auto.
Mooi nieuws. Snelle stations zijn altijd fijn. De B3 staat dan ook erg hoog op het verlanglijstje.
N/A 6 cylinder met handbak svp
Geniaal, precies in de tijd dat de stations in het moelijk hebben tov van de kleinere SUV’s komen ze nu eindelijk met een M3 touring…
Oe! Een gerucht over 2023! Dan is het waar!
Die groene Alpina is wel lekker zeg..
Gewoon de Alpina heb je echt geen M3 nodig.
Waarom gaan ze niet gewoon die E46 M3 Concept maken? Dat lijkt me veel leuker dan een stationvariant van een moderne BMW.
Ik ben pas fan als handgeschakelde versnellingsbak standaard wordt. Doen ze dit niet dan zijn ze mij en de hele achterban kwijt.
@Van: er zullen echt wel voldoende kopers zijn, die de RS4 Avant of Mercedes C63 Station zat zijn en overstappen naar de M3 Touring.
Ook die, Barry, ontkomen niet aan mijn voorkeur, schakelbak all the way, It´ś definite.
@Van: niet vanwege de handbak denk eerder feit dat er een station gebouwd word (voor mij wel althans, dct for the win!)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Nog 3 jaar om te sparen…..
Ik ben blij dat Autoblog en meer mensen het eindelijk varkensneus noemt. Vasthouden deze gedachte!!
Ik ga volgend jaar denk ik voor de M340i en voor 13k rondje G power
Goh! Beter laat dan nooit..? ? Tegen die tijd zijn de elektrische alternatieve wellicht interessanter of toffer … (BMW i3 touring of iets in die richting)
Als je ruimte wilt koop je een suv, ik snap er echt niks van dat mensen zoiets als dit zouden willen hebben…
Ze willen misschien ruimte in combinatie met een laag zwaartepunt. Dan heb je wat minder kunstgrepen nodig om een wagen een bocht om te krijgen…
@joki: genoeg suvs die dat ook kunnen om onze stelvio quadrifoglio als voorbeeld te nemen…
Stations zijn juist ruimer dan SUV’s. SUV’s hebben grote wielen en lange veerwegen die veel interieur ruimte wegnemen.
@mashell: als ik de station van een maat van me pak (a6 station) of onze pajero gaat er toch echt meer in de pajero dan de station met de stelvio is het om het even, als het om het even is, is in mijn optiek de suv de betere keuze
@petroldrinker: ik snap niet waarom je een suv zou willen als je ook een station kan kopen.
@rubend: omdat ik stations zoooo lelijk vind, ik kan niet 1 mooie stationwagen bedenken…
Ik kan me de ritten van nederland naar Marokko nog herinneren als klein kind. Dagen waren we onderweg soms als eenling soms als groep. Dat was in een rode ford transit met imperiaal X gelast door een turkse man X , deze bus had toen een 4 bak en 2L diesel. Dan praat ik nu over 35 jaar terug. In zijn 1 schakelen en de uiterst rechtse baan nemen was altijd wel het leukste; achter een spaanse v8 roggelende vrachtwagen met trekker. De diesel-rookgordijn maakte toen echr indruk. Die ervaring zal altijd indruk op mij maken ik vind het on-geloof-lijk. Dikwijls problemen gehad met de motordelen en spanjaarden zijn niet mals wat geld betrefd. omgerekend ben je veel minder kwijt als je het bij een zelfde soort bedrijf maar dan in Nederland. Maar dat was op de laatste momenten, Toen begaf hij het uhum
Thumbs up, Van
“BMW heeft de M3 Touring bevestigd. Hij gaat Sports Wagon heten…”
Haha. Dat gelooft toch niemand, als er een M3 Touring komt dan heet die toch gewoon M3 Touring?
@mashell: sportwagon…
gaan ze me uitlenen aan Alfa? ;)
In de VS zijn zowel de 3 en de 5 nooit geleverd als Touring, maar als Sportswagon. Die naam gaat dus alleen daar gelden, voor Europa blijft het Touring.
Behalve in Frankrijk, daar gaat hij de M3 Break heten.
@diesel435d: En in Zweden Estate…
Als balans zo belangrijk voor BMW is moeten ze er gewoon weer een vier cilinder in hangen. Die zes is veel te lang.
Tegen het schutbord aan monteren net als in de eerste M3.
Of dat er hele volksstammen 30
jaar lang op een M3 touring hebben gewacht. Je kan toch moeilijk van een gat in de markt spreken.
@jorden: die Duitse 3 proberen anders krampachtig elke variant auto die je maar kan verzinnen op de markt te zetten. ’n powerstation is dan bijna nog conservatief!
https://www.bmw-m.com/en/topics/magazine-article-pool/the-first-bmw-m3-touring.html
Test drives start in August 2020
2023 als de testritten deze maand nog starten? Denk toch iets eerder.
Ze laten alleen de achterkant zien, goh, hoe zou de voorkant gaan worden, toch een update met een heerlijke echte BMW snuit? Wat is er mooier als je op de duitse snelweg rijdt en er in de spiegel een dikke BMW aan komt knallen zoals we gewend waren, stoer gewoon. BMW, luister eens naar je klanten, design is een mooi vak, maar niet alle ontwerpen zijn geslaagd, kijk maar eens naar andere merken welke soms gigantisch de plank hebben mis geslagen in het verleden.