• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW M5 Competition heeft stiekem veel meer vermogen

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 14 mei 2019 om 19:13 – 47 Reacties

BMW M5 Competition heeft stiekem veel meer vermogen


Het is geen klein verschil.

“Niemand heeft een M5 nodig. En dus heeft ook niemand een M5 met 25 extra pk’s nodig. Toch is die laatste er nu, luttele maanden na de introductie van de gewone M5,” zo luidt de introductie van onze rijtest van de BMW M5 Competition. Het is inderdaad waar dat het absoluut onnodig was dit model aan de line-up van de 5 Serie toe te voegen. 600 pk is ruim voldoende, 625 pk zit voor deze auto echt wel tegen het maximum aan. Nu blijkt dat het model in werkelijkheid nog krachtiger is dan de brochure wil doen beweren.

De 4,4-liter V8 met twee turbo’s is een machine van technisch reusachtige proporties. Met het Competition Pack levert de krachtbron zoals gezegd 625 pk, het koppel ligt op 750 Nm. Als we een nieuw artikel van het Amerikaanse Car And Driver moeten geloven, dan kloppen deze cijfers niet helemaal.

Het blad heeft momenteel een BMW M5 Competition tot zijn beschikking en ondervond tijdens het rijden dat de auto wel héél krachtig is. Zijn vermogen en puike vierwielaandrijvingsysteem doen de bestuurder vergeten dat de Fünfer bijna 2.000 kg weegt. Hierom besloot het blad eens langs te gaan bij een specialist, om uit te vinden over hoeveel paardenkracht de auto nu eigenlijk beschikt.

Car And Driver zette de M5 Competition bij een bedrijf op de rollenbank; een speciale Dynojet die ontwikkeld is voor auto’s met vierwielaandrijving, welteverstaan. Vervolgens werd de auto in de zesde versnelling gezet om mogelijk geknoei met het koppel te vermijden. Na de meting ontdekten de aanwezigen dat de auto 625 pk produceert aan de wielen. Een behoorlijke verrassing, aangezien de M5 Competition 625 pk aan de krukas behoort te produceren. In het echte leven heeft de auto dus een krukasvermogen van ongeveer 700 pk. Het koppel valt eveneens een procent of tien hoger uit.

Natuurlijk zijn er veel meer voorbeelden van autofabrikanten die terughoudend zijn met de prestatiecijfers, maar in dit geval heeft de M5 Competition aanzienlijk meer vermogen dan wordt beweerd. Die 9.000 euro extra is het dus zeker waard, mits je rugproblemen hebt.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Standaard BMW 5 Serie krijgt M5 power van AC Schnitzer
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • BMW M3 G80 Competition rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Koop een uniek Range Rover-alternatief op Marktplaats
  • Deze ‘klassieker’ uit 2000 verdiende een restomod
  • Alfa Romeo 4C voor insectenliefhebbers is hier
  • Vanafprijs Renault Twingo (én 5!) kan nog lager worden!
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, BMW, competition, m5, m5-competition

Vorig bericht: « Smart’s laatste auto met verbrandingsmotor is één groot vraagteken
Volgend bericht: McLaren harkt een belangrijke productiemijlpaal binnen »

Lees Interacties

Reacties

  1. JamesBond007 zegt

    14 mei 2019 om 19:28

    Ze liegen in ieder geval niet dat ‘ie 625pk heeft :)

    Login om te reageren
  2. markos78 zegt

    14 mei 2019 om 19:29

    Één meting is geen meting natuurlijk.
    Kan zijn dat dit specifieke blok die 700pk haalt vanwege optimale toleranties, en anders blokken “gewoon” die 625pk…

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      14 mei 2019 om 21:28

      @markos78: dat is een mogelijkheid. Vele dynotests tonen aan dat dit blok eigenlijk altijd meer vermogen dan opgegeven kan leveren. Allerlei kleine variabelen die positief uitvallen zorgen voor een redelijk percentage. Zeker omdat het gaat om enorm vermogen, lijkt het surplus aan power enorm. Maar BMW is bij dit blok altijd lekker bescheiden gebleven ;-), zoveel is duidelijk.

      Login om te reageren
      • markos78 zegt

        14 mei 2019 om 22:58

        @willeme: fabrikanten geven vaak het minimumvermogen op, en dan ook nog met een marge zodat dat altijd gehaald wordt.
        In dynobanken zitten trouwens ook nog behoorlijke verschillen, en dan zijn er ook nog omgevingsvariabelen.

        Je kunt hierme wel een stoer verhaal ophangen in het lokale café natuurlijk ?

        Login om te reageren
    • mpgc zegt

      15 mei 2019 om 05:46

      @markos78: ja, er kunnen verschillen zitten tussen de ene en de andere motor. Maar zo’n groot verschil zul je niet snel zien. Dan heb je het echt over een motor die “geblueprint” is (met de hand op nieuw in elkaar gezet door een tuner, warbij optimale onderdelen bij elkaar worden gezocht). Kan me niet voorstellen dat BMW zo ver gaat met een pers auto.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      15 mei 2019 om 07:22

      @markos78: ik zou het eerder zoeken in een optimistische rollerbank. Die dingen zijn nooit geijkt en geven allemaal verschillend resultaat. Je kunt alleen vergelijken op een rollerbank, niet meten.

      Login om te reageren
  3. E34M5Touring zegt

    14 mei 2019 om 19:31

    Was bij de vorige ook zo. Getest door Motortrend Head to Head. Merc doet dit ook met de 63blokken. Not a bad thing, meer is beter.

    Login om te reageren
  4. thomasthomas zegt

    14 mei 2019 om 19:45

    Stelletje sjoemelaars daar bij BMW.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    14 mei 2019 om 19:46

    Goede zaak. Hoeveel vermogen heeft de standaard M5 nu eindelijk? Als dat ook al 650pk is dan is het grote voordeel van de competition weer weg.

    Login om te reageren
    • michiel_vandelft zegt

      14 mei 2019 om 21:08

      @dutchdriftking: Dan heeft de competition als nog meer dan het dubbele extra van wat BMW beloofd, toch?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        15 mei 2019 om 08:29

        @michiel_vandelft: Klopt. Maar zoals hieronder al benoemd, beide wagens op diverse rollenbanken plaatsen en dan kijken wat er daadwerkelijk uit komt.

        Login om te reageren
    • dr911 zegt

      16 mei 2019 om 15:19

      @dutchdriftking: Het Duitse Autoblad “Sport Auto” heeft de gewone M5 op de rollenbank gezet, zoals zij met alle testauto’s doen. Het resultaat was 675 pk! Er ontstond veel discussie of de “Zulassung” van de M5 nog wel geldig was bij een vermogensoverschrijding van meer dan 10%.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        16 mei 2019 om 16:36

        @dr911: Oke, dan is de 25pk van de Competition echt peanuts. Verklaard wel meteen waarom getunende exemplaren met 700+ pk niet tot nauwelijks winst op de 0-100 sprint behalen. Wel benieuwd wat de Alpina B5 op de bank doet. Alpina’s staan er nog meer om bekend om meer dan opgegeven te halen.

        Login om te reageren
  6. pindakoning zegt

    14 mei 2019 om 19:46

    Voor een eerlijk vergelijk zouden ze ook de gewone M5 op die rollerbank moeten zetten

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 mei 2019 om 21:13

      @pindakoning: en beide wagens ook op een andere rollenbank. Dit is veel te veel verschil voor productie tolerantie.

      Login om te reageren
  7. breakingpoint zegt

    14 mei 2019 om 19:48

    Een 4WD met slechts 12% aandrijfverlies? Staaft de betrouwbaarheid van dit nieuwsbericht

    Login om te reageren
    • ds3thp zegt

      14 mei 2019 om 21:50

      @breakingpoint: lijkt mij ook weinig. Zelfs in driftmodus, en dus al het vermogen naar de achterwielen, is 12% te weinig. Ook dan heb je het nog snel over 17% verlies

      Login om te reageren
  8. pablo007 zegt

    14 mei 2019 om 19:51

    Overdreven PK !! 250pk was genoeg !! Net als jaren 80..

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      14 mei 2019 om 19:55

      @pablo007: ook voor 2000kg?

      Login om te reageren
      • Tonnie zegt

        14 mei 2019 om 20:08

        @lekkaah: 1000kg was ook genoeg.. :(

        Login om te reageren
  9. Loek zegt

    14 mei 2019 om 19:53

    Volgens mij is dat een bekend trucje. Als je de auto over een tijdje op een rollenbank zet en hij geeft 625 pk aan, dan is een klant tevreden omdat dat de fabrieksopgave is. Het is dan eigenlijk 75 pk minder, maar dat hoeft niemand te weten.

    Login om te reageren
  10. roberto zegt

    14 mei 2019 om 19:54

    Na het downsizen van de cilinders (V10 naar V8), het geluid (F10 laat het al terugkomen over de speakers), gaan ze zelfs de specificaties omlaag halen! BMW je blijft me verbazen..

    Login om te reageren
  11. n0zem zegt

    14 mei 2019 om 19:57

    En nóg op de sprint geen schijn van kans tegen de e63s

    Login om te reageren
    • cortinaracing zegt

      14 mei 2019 om 20:05

      @n0zem: niet uit je nek lullen AUB, de E63S doet er 3,4 sec over, en de M5 Comp. 3,3. Bovendien zou je kunnen stellen dat de M5 beter van z’n plek komt vanwege het gewicht en onderstel in de praktijk.

      Login om te reageren
      • pielemuis zegt

        14 mei 2019 om 20:19

        @cortinaracing: op papier misschien. Is het niet dat de launchcontrol van de M5 echt een drama is, mocht deze al naar behoren werken. Wat een stuk ellende. De F10 M5 was slecht, maar de huidige niet veel beter.

        Login om te reageren
        • niex zegt

          15 mei 2019 om 06:57

          @pielemuis: wauw dus we gaan hier zeuren over 0,1 sec verschil dat enkel behaald kan worden met de meeste sneue gadget van deze tijd, te weten launch control!

          Login om te reageren
      • laarhovenn zegt

        15 mei 2019 om 00:07

        @cortinaracing: teleurstellend dan, de BMW kwam later op de markt en is slechts 0.1s sneller. Goodjob Mercedes.

        Login om te reageren
    • Shenkie zegt

      14 mei 2019 om 20:05

      @n0zem: jawel hoor. Ze ontlopen elkaar nauwelijks. Het lijkt voornamelijk op het reactievermogen van de bestuurder aan te komen. In de ene test wint de M5C, in de andere de E63S.

      Login om te reageren
      • n0zem zegt

        14 mei 2019 om 20:55

        @shenkie: ik zie het nu ook idd, my bad. Zal wel biased zijn doordat de reguliere M5 zo matig presteert op de sprint. Overigens zou ik persoonlijk de bimmer boven de merc verkiezen, ongeacht de uitkomst van de sprint.

        Login om te reageren
    • ritchie zegt

      14 mei 2019 om 20:40

      @n0zem: M5c is sneller, kijk maar op youtube

      Login om te reageren
    • pier zegt

      15 mei 2019 om 08:26

      @n0zem en andere reacties: fanboy alert

      Login om te reageren
  12. w0o0dy zegt

    14 mei 2019 om 20:18

    @ikschrijfookoverautos: “tenzij je rug problemen..” of “mits je geen rugproblemen..”

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 mei 2019 om 22:05

      @w0o0dy: duidelijke mits, je moet het probleem hebben dat je 9 ruggen over hebt waar je afstand van wilt doen.

      Login om te reageren
  13. hallokroket zegt

    14 mei 2019 om 20:22

    Het is al langer bekend dat vermogens van BMW motoren dikwijls hoger uitvallen dan opgegeven .

    Login om te reageren
  14. ghost zegt

    14 mei 2019 om 20:24

    Spotters zullen claimen dat dit de beste M5 is die er is..

    Login om te reageren
  15. sjonniedeluxe zegt

    14 mei 2019 om 20:40

    Mits of tenzij?

    Login om te reageren
  16. SimonMc zegt

    14 mei 2019 om 21:12

    “600 pk is ruim voldoende, 625 pk zit voor deze auto echt wel tegen het maximum aan. ”

    Die snap ik even niet. Hij heeft toch vierwielaandrijving?

    Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      14 mei 2019 om 23:15

      @SimonMc: ja ik zie hem ook niet op 4 wielen doorspinnen met 100kmh ??‍♂️

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        14 mei 2019 om 23:23

        @3246cm252kw: Of was het sarcasme?

        Login om te reageren
  17. competition102 zegt

    14 mei 2019 om 21:13

    Gelukkig heb ik geen rugproblemen, wel jammer dat ik volgens ‘ikschrijfookoverautos” dan niet in aanmerking kom voor de M5C. Tenzij “ikschrijfookoverautos” een storende fout heeft gemaakt in zijn laatste zin ;-)

    Login om te reageren
  18. tge1 zegt

    15 mei 2019 om 00:20

    Idiote vermogens. Ik zou er niet gelukkiger van worden, zeker niet in een sedan.

    Login om te reageren
  19. Gulli zegt

    15 mei 2019 om 01:23

    Mijn 116d heeft ook minimaal 120pk ipv de opgegeven 116! Dikke strepentrekker hoor

    Login om te reageren
  20. hollow zegt

    15 mei 2019 om 06:27

    Ach hou op met die dyno metingen. Heb m’n auto in België eens bij 3 verschillende gekende tuners op de rollenbank gezet. 3 verschillende resultaten. Tot wel Bijna 30 pk verschil tussen de hoogste en de laagste.

    Login om te reageren
  21. creative zegt

    15 mei 2019 om 07:41

    Ps vs Pk?

    Login om te reageren
  22. tjorque zegt

    15 mei 2019 om 11:34

    Straks een groot pk-schandaal met miljoenen claims van (r)overheden die hun wegentaksen op basis van het motorvermogen berekenen… ???

    Login om te reageren
  23. harryb zegt

    15 mei 2019 om 21:24

    Is al oud nieuws, had dit een jaar geleden al eens gelezen over die 700 pk op de rollenbank…

    Login om te reageren
  24. hape zegt

    15 mei 2019 om 23:02

    Oke, de auto industrie werkt dus nog steeds met modellen voor de pers.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North