
Het is geen klein verschil.
“Niemand heeft een M5 nodig. En dus heeft ook niemand een M5 met 25 extra pk’s nodig. Toch is die laatste er nu, luttele maanden na de introductie van de gewone M5,” zo luidt de introductie van onze rijtest van de BMW M5 Competition. Het is inderdaad waar dat het absoluut onnodig was dit model aan de line-up van de 5 Serie toe te voegen. 600 pk is ruim voldoende, 625 pk zit voor deze auto echt wel tegen het maximum aan. Nu blijkt dat het model in werkelijkheid nog krachtiger is dan de brochure wil doen beweren.
De 4,4-liter V8 met twee turbo’s is een machine van technisch reusachtige proporties. Met het Competition Pack levert de krachtbron zoals gezegd 625 pk, het koppel ligt op 750 Nm. Als we een nieuw artikel van het Amerikaanse Car And Driver moeten geloven, dan kloppen deze cijfers niet helemaal.
Het blad heeft momenteel een BMW M5 Competition tot zijn beschikking en ondervond tijdens het rijden dat de auto wel héél krachtig is. Zijn vermogen en puike vierwielaandrijvingsysteem doen de bestuurder vergeten dat de Fünfer bijna 2.000 kg weegt. Hierom besloot het blad eens langs te gaan bij een specialist, om uit te vinden over hoeveel paardenkracht de auto nu eigenlijk beschikt.
Car And Driver zette de M5 Competition bij een bedrijf op de rollenbank; een speciale Dynojet die ontwikkeld is voor auto’s met vierwielaandrijving, welteverstaan. Vervolgens werd de auto in de zesde versnelling gezet om mogelijk geknoei met het koppel te vermijden. Na de meting ontdekten de aanwezigen dat de auto 625 pk produceert aan de wielen. Een behoorlijke verrassing, aangezien de M5 Competition 625 pk aan de krukas behoort te produceren. In het echte leven heeft de auto dus een krukasvermogen van ongeveer 700 pk. Het koppel valt eveneens een procent of tien hoger uit.
Natuurlijk zijn er veel meer voorbeelden van autofabrikanten die terughoudend zijn met de prestatiecijfers, maar in dit geval heeft de M5 Competition aanzienlijk meer vermogen dan wordt beweerd. Die 9.000 euro extra is het dus zeker waard, mits je rugproblemen hebt.
Ze liegen in ieder geval niet dat ‘ie 625pk heeft :)
Één meting is geen meting natuurlijk.
Kan zijn dat dit specifieke blok die 700pk haalt vanwege optimale toleranties, en anders blokken “gewoon” die 625pk…
@markos78: dat is een mogelijkheid. Vele dynotests tonen aan dat dit blok eigenlijk altijd meer vermogen dan opgegeven kan leveren. Allerlei kleine variabelen die positief uitvallen zorgen voor een redelijk percentage. Zeker omdat het gaat om enorm vermogen, lijkt het surplus aan power enorm. Maar BMW is bij dit blok altijd lekker bescheiden gebleven ;-), zoveel is duidelijk.
@willeme: fabrikanten geven vaak het minimumvermogen op, en dan ook nog met een marge zodat dat altijd gehaald wordt.
In dynobanken zitten trouwens ook nog behoorlijke verschillen, en dan zijn er ook nog omgevingsvariabelen.
Je kunt hierme wel een stoer verhaal ophangen in het lokale café natuurlijk ?
@markos78: ja, er kunnen verschillen zitten tussen de ene en de andere motor. Maar zo’n groot verschil zul je niet snel zien. Dan heb je het echt over een motor die “geblueprint” is (met de hand op nieuw in elkaar gezet door een tuner, warbij optimale onderdelen bij elkaar worden gezocht). Kan me niet voorstellen dat BMW zo ver gaat met een pers auto.
@markos78: ik zou het eerder zoeken in een optimistische rollerbank. Die dingen zijn nooit geijkt en geven allemaal verschillend resultaat. Je kunt alleen vergelijken op een rollerbank, niet meten.
Was bij de vorige ook zo. Getest door Motortrend Head to Head. Merc doet dit ook met de 63blokken. Not a bad thing, meer is beter.
Stelletje sjoemelaars daar bij BMW.
Goede zaak. Hoeveel vermogen heeft de standaard M5 nu eindelijk? Als dat ook al 650pk is dan is het grote voordeel van de competition weer weg.
@dutchdriftking: Dan heeft de competition als nog meer dan het dubbele extra van wat BMW beloofd, toch?
@michiel_vandelft: Klopt. Maar zoals hieronder al benoemd, beide wagens op diverse rollenbanken plaatsen en dan kijken wat er daadwerkelijk uit komt.
@dutchdriftking: Het Duitse Autoblad “Sport Auto” heeft de gewone M5 op de rollenbank gezet, zoals zij met alle testauto’s doen. Het resultaat was 675 pk! Er ontstond veel discussie of de “Zulassung” van de M5 nog wel geldig was bij een vermogensoverschrijding van meer dan 10%.
@dr911: Oke, dan is de 25pk van de Competition echt peanuts. Verklaard wel meteen waarom getunende exemplaren met 700+ pk niet tot nauwelijks winst op de 0-100 sprint behalen. Wel benieuwd wat de Alpina B5 op de bank doet. Alpina’s staan er nog meer om bekend om meer dan opgegeven te halen.
Voor een eerlijk vergelijk zouden ze ook de gewone M5 op die rollerbank moeten zetten
@pindakoning: en beide wagens ook op een andere rollenbank. Dit is veel te veel verschil voor productie tolerantie.
Een 4WD met slechts 12% aandrijfverlies? Staaft de betrouwbaarheid van dit nieuwsbericht
@breakingpoint: lijkt mij ook weinig. Zelfs in driftmodus, en dus al het vermogen naar de achterwielen, is 12% te weinig. Ook dan heb je het nog snel over 17% verlies
Overdreven PK !! 250pk was genoeg !! Net als jaren 80..
@pablo007: ook voor 2000kg?
@lekkaah: 1000kg was ook genoeg.. :(
Volgens mij is dat een bekend trucje. Als je de auto over een tijdje op een rollenbank zet en hij geeft 625 pk aan, dan is een klant tevreden omdat dat de fabrieksopgave is. Het is dan eigenlijk 75 pk minder, maar dat hoeft niemand te weten.
Na het downsizen van de cilinders (V10 naar V8), het geluid (F10 laat het al terugkomen over de speakers), gaan ze zelfs de specificaties omlaag halen! BMW je blijft me verbazen..
En nóg op de sprint geen schijn van kans tegen de e63s
@n0zem: niet uit je nek lullen AUB, de E63S doet er 3,4 sec over, en de M5 Comp. 3,3. Bovendien zou je kunnen stellen dat de M5 beter van z’n plek komt vanwege het gewicht en onderstel in de praktijk.
@cortinaracing: op papier misschien. Is het niet dat de launchcontrol van de M5 echt een drama is, mocht deze al naar behoren werken. Wat een stuk ellende. De F10 M5 was slecht, maar de huidige niet veel beter.
@pielemuis: wauw dus we gaan hier zeuren over 0,1 sec verschil dat enkel behaald kan worden met de meeste sneue gadget van deze tijd, te weten launch control!
@cortinaracing: teleurstellend dan, de BMW kwam later op de markt en is slechts 0.1s sneller. Goodjob Mercedes.
@n0zem: jawel hoor. Ze ontlopen elkaar nauwelijks. Het lijkt voornamelijk op het reactievermogen van de bestuurder aan te komen. In de ene test wint de M5C, in de andere de E63S.
@shenkie: ik zie het nu ook idd, my bad. Zal wel biased zijn doordat de reguliere M5 zo matig presteert op de sprint. Overigens zou ik persoonlijk de bimmer boven de merc verkiezen, ongeacht de uitkomst van de sprint.
@n0zem: M5c is sneller, kijk maar op youtube
@n0zem en andere reacties: fanboy alert
@ikschrijfookoverautos: “tenzij je rug problemen..” of “mits je geen rugproblemen..”
@w0o0dy: duidelijke mits, je moet het probleem hebben dat je 9 ruggen over hebt waar je afstand van wilt doen.
Het is al langer bekend dat vermogens van BMW motoren dikwijls hoger uitvallen dan opgegeven .
Spotters zullen claimen dat dit de beste M5 is die er is..
Mits of tenzij?
“600 pk is ruim voldoende, 625 pk zit voor deze auto echt wel tegen het maximum aan. ”
Die snap ik even niet. Hij heeft toch vierwielaandrijving?
@SimonMc: ja ik zie hem ook niet op 4 wielen doorspinnen met 100kmh ??♂️
@3246cm252kw: Of was het sarcasme?
Gelukkig heb ik geen rugproblemen, wel jammer dat ik volgens ‘ikschrijfookoverautos” dan niet in aanmerking kom voor de M5C. Tenzij “ikschrijfookoverautos” een storende fout heeft gemaakt in zijn laatste zin ;-)
Idiote vermogens. Ik zou er niet gelukkiger van worden, zeker niet in een sedan.
Mijn 116d heeft ook minimaal 120pk ipv de opgegeven 116! Dikke strepentrekker hoor
Ach hou op met die dyno metingen. Heb m’n auto in België eens bij 3 verschillende gekende tuners op de rollenbank gezet. 3 verschillende resultaten. Tot wel Bijna 30 pk verschil tussen de hoogste en de laagste.
Ps vs Pk?
Straks een groot pk-schandaal met miljoenen claims van (r)overheden die hun wegentaksen op basis van het motorvermogen berekenen… ???
Is al oud nieuws, had dit een jaar geleden al eens gelezen over die 700 pk op de rollenbank…
Oke, de auto industrie werkt dus nog steeds met modellen voor de pers.