BMW’s M6 GT3 is klaar om het circuit te ownen, en het op te nemen tegen mede-dikkerdjes als de Bentley Continental GT3. Unleash the ///M Fury!
In de GT3-raceklasse valt voor constructeurs goed te verdienen. Naast de auto zelf lever je als fabrikant onder andere onderdelen (of een compleet nieuwe auto als het fout gaat) en service om het racen heen aan je klantenteams. Bijna elke fabrikant met racehstorie heeft daarom wel een GT3-auto. Voor BMW was dit tot nu toe een Z4 GT3, maar deze wordt vervangen door bovenstaande M6.
Met de productie-M6 deelt de racer behalve zijn vorm ook diverse onderdelen, zoals de 4,4 liter V8 twin-turbo onder de kap, die het in deze vorm tot 585 pk schopt. Waar de gewone M6 zo’n 2.000 kg in de schaal legt weegt zijn racebroertje slechts 1.300 kg, met dank aan een interieur dat compleet gestript is van alle luxe.
Kost dat?
BMW rekent 379.000 euro voor zijn nieuwe racer, ex. BTW uiteraard. De Duitsers maakten een set schitterende foto’s van hun nieuwe circutspeeltje, deze bekijk je in de gallery. Enjoy!
Handig die plas bekertjes kan je snel even langs de dokter..
Was een beetje bang voor het design, maar man! Wat een bruut ding! Heb de Z4 altijd een prachtige GT3 gevonden, maar deze mag er zeker ook zijn! Well played BMW.
Lompe bak. Veel minder sexy dan de Z4 GT3. GT racing wordt een soort Weight Watchers On Tour met dit ding en die Bentley.
Er is hier maar 1 woord voor: PORNO!
Jammer dat fabrikanten overgaan van sportwagens op deze logge dingen, 1300 kilo is erg veel voor een gt3 racer. 1100 kilo is eerder de maat (650s gt3, amg Gt, z4 gt3, corvette, r8). Maarja ze maken ook niks sportwagen achtigs meer bij bmw, ze zouden eigenlijk beter een i8 mee kunnen laten doen..
@lambo4all: of gewoon een m3 natuurlijk..
@lambo4all:
Dat is toch juist gaaf? De diversiteit maakt het tot een fantastische klasse. 10x toffer dan het DTM, met allemaal ongeveer dezelfde platte autootjes die niets met straatauto’s te maken hebben.
Over het DTM gesproken. In de tijd dat het nog wèl gaaf was, scheurde Audi met de V8 rond. Totaal anders dan de BMW M3 en de Merc 190 (allebei 4-cilinders toen), maar dat maakte het juist zo stoer!
Voorbumper met die mistlampen zo vind ik erg gaaf, knipoog naar verleden
En nu zonder turbo’s en je hebt de perfecte racewagen!
Tuurlijk joh ..
3X de prijs van een corvette ..
@lincoln: ik zie de link van een nieuwe gt3 corvette voor 130.000 graag tegemoet komen..
Dit is pas een Competition Edition.
Dit oude model heeft dus wat pr-exposure nodig om ze te kunnen slijten. De m4 was veel logischer geweest maar misschien kan die geen bijna 600pk leveren uit de 3liter?
@w0o0dy: makkelijk, de basis van dat blok 3 liter blok is bijna japans te noemen als je kijkt naar het tuningspotentieel. De 335i’s zijn dan ook zeer populair onder de tuners
@w0o0dy:
M4 lijkt mij PR-technisch juist lastig, want daarmee wordt al in het DTM gereden. Nou weet ik ook wel, dat een DTM auto niets met een straatauto te maken heeft (helaas), maar het wordt toch wat lastig als BMW met twee totaal verschillende M4’s zou gaan racen.
Daarbij is dit eigenlijk juist een logische keuze, want van het vorige mode 6-seriel was ook al een GT3 versie. Die was echter ontwikkeld door Alpina. Maar de lijntjes tussen BMW en Alpina zijn dermate kort dat je er vanuit mag gaan dat BMW zelf daar ook een flinke vinger in de pap had.
@w0o0dy:
Daarbij maakt het motorblok weinig uit, want die hoeft niet overeen te komen met het productiemodel. De huidige Z4 GT3 is daar het mooiste voorbeeld van. Daarin ligt het V8 blok dat oorspronkelijk uit de E92 M3 GTS komt.
“Met de productie-M6 deelt de racer behalve zijn vorm ook diverse onderdelen, zoals de 4,4 liter V8 twin-turbo onder de kap, die het in deze vorm tot 585 pk schopt”.
Turbo’s in de GT3?
Sinds wanneer is dat dan?
@jack_abarth: Nissan en Bentley? Jammer weer dit.
@clarkson:
Altijd gedacht dat de V8 in de GT-R turboloos was.
@jack_abarth: Welke gt3 series kijk jij? Volgens mij heeft de gtr een v6 twin turbo
Bentley en Nissan? Jammer weer dit…
Handbak? (ik zie 3 pedalen in de gallery)
@henk123456: nee dat lijkt me sterk, het is volgens mij gewoon voor alleen het wegrijden.
Heel erg dik, maar ik vraag me wel af waarom ze niet gewoon voor een wat kleinere auto zijn gegaan. In de GT3 klassen heb je toch niet zo heel veel aan die extra ruimte onder de motorkap van de M6, dus waarom ze (buiten de marketingtechnische redenen) niet voor een M4 zijn gegaan blijft mij een raadsel.
Misschien omdat de M4 al in het DTM rijdt? Ik zou het anders ook niet weten…ja, marketing. Ik vind hem erg maar wel aan de zware kant. Al maakt dat niet zo veel uit aangezien de Bentley’s het ook niet verkeerd doen. Alleen het past niet echt bij BMW.
Deze en de bentley ? wat een heerlijke wagens zijn dat!