• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW maakt details eerste waterstofauto bekend

Auteur: RubenPriest, gepost 30 maart 2020 om 14:02 – 33 Reacties

BMW maakt details eerste waterstofauto bekend

BMW en Toyota gaan verder dan alleen een Z4 en een Supra delen.

Sinds de zomer van 2019 weten we vanuit de hoek van BMW dat er een waterstofauto gaat komen. Op de IAA in Frankfurt stond BMW vorig jaar met de iNet Hydrogen Concept. Nu gaan de Duitsers verder dan enkel praten over een concept. De productieplannen zijn eindelijk uit de doeken gedaan.

BMW waterstof

Besef wel: op de korte termijn staat er nog geen waterstofauto van BMW in de showroom. Het merk heeft bekendgemaakt dat de eerste waterstofauto pas in 2022 zal verschijnen. Men neemt de X5 als basis en maakt van deze SUV een brandstofcelauto.

De techniek is in samenwerking met Toyota bedacht. Deze twee namen samen ken je natuurlijk van de recente Z4-Supra samenwerking. De twee gaan echter een heel stuk verder terug. De eerste plannen om samen waterstoftechnologie te ontwikkelen stammen uit 2013.

BMW waterstof

De aandrijflijn heeft een systeemvermogen van 374 pk. Het voltanken van de waterstofauto neemt drie tot vier minuten in beslag. Er is een elektromotor met een batterij aanwezig. Dit is de zogenaamde vijfde generatie eDrive technologie. De nieuwe iX3 maakt ook gebruik van deze techniek. De actieradius van de waterstofauto komt uit op 440 kilometer WLTP.

BMW wil deze brandstofcelauto in beperkte oplage op de markt gaan brengen. Het is echter geen eenmalig avontuur. Op de lange termijn willen de Duitsers meerdere waterstofauto’s in het gamma hebben.

Ook interessant!

  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
    BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
  • BMW M4 CSL details bekend, geen achterbank!
  • BMW iX5 waterstof
    Maak binnenkort een ritje in een BMW iX5 op waterstof

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Elektrisch, Techniek, Toyota, waterstof, X5

Vorig bericht: « Voorlopig geen update voor sjoemeldiesels in Nederland
Volgend bericht: In deze elektrische auto hoef je nooit bang te zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. cazzo046 zegt

    30 maart 2020 om 14:31

    Succes dr mee. Wordt nix.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      30 maart 2020 om 14:40

      Zei de dokter dat ook over jou toen hij je uit jouw moeder heeft gehaald en in haar armen heeft gelegd?

      Login om te reageren
      • faalhaas zegt

        30 maart 2020 om 14:47

        @berlinetta: Dat heb ik niet meegekregen, maar ik kan wel bevestigen dat het nix is. Succes dr mee.

        Login om te reageren
      • bmwe46m3balling zegt

        30 maart 2020 om 15:20

        @berlinetta: hahahahahahhaha ??

        Login om te reageren
      • cazzo046 zegt

        30 maart 2020 om 15:29

        :):):)

        Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        30 maart 2020 om 17:49

        @berlinetta: Plus systeem op de app is stuk dus bij deze 1 :-)

        Login om te reageren
  2. mashell zegt

    30 maart 2020 om 14:54

    Waterstof heeft nog wat nadelen, de inefficiëntie van het proces en de niet helemaal ongevaarlijke distributie. Voor de marketing zou het daarom beter zijn als de tanks er wat minder als een waterstofbom uitzagen.

    Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      30 maart 2020 om 16:46

      @mashell: je moet Duitsers of Japanners (zeker niet in die combinatie) ook niet vragen om een tank te bouwen…

      Login om te reageren
  3. 9000cse zegt

    30 maart 2020 om 15:02

    Ben benieuwd wanneer het gezeur over de actieradius begint! 440 km! Daar zijn een aantal EV’s al door vele reaguurders mee afgekraakt. En dat tanken binnen 4 minuten? Zeker! Maar dan moet er niet net een ander hebben getankt, want dan moet er weer gewacht worden totdat jij zelf kunt tanken. Denk daarbij maar eens aan het lijden dat tijdens de wintersport door berijders van EV’s werd ervaren. Zal voor deze soort auto’s niet anders zijn.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      30 maart 2020 om 16:05

      En dan heeft nog helemaal niemand het over de kosten gehad. Rijden op waterstof is geen goedkope hobby, en zal nog lang duurder blijven dan brandstof. Terwijl elektrisch rijden juist voor een kostenbesparing zorgt.

      Login om te reageren
    • retetikker zegt

      30 maart 2020 om 16:16

      Conclusie: diesel is de toekomst!(?)

      Login om te reageren
      • maotje zegt

        30 maart 2020 om 22:24

        @retetikker: diesel is de meest vervuilende brandstof. Dus nee diesel is zeker niet de toekomst.

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      30 maart 2020 om 16:35

      @9000cse: de reden dat er nu maar een auto per half uur getankt kan worden is omdat dit niet sneller hoeft. De techniek is er gewoon om uren en uren achter elkaar die druk te kunnen leveren. Kwestie van toepassen als de vraag ontstaat.

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    30 maart 2020 om 15:40

    Waterstof motor als range extender neem ik aan?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 maart 2020 om 17:13

      Nee. Je ziet oranje kabels dus elektrisch aangedreven. De brandstofcel wekt spanning op die via een tussen batterij (voor stabilisatie) de aandrijving verzorgt.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      30 maart 2020 om 23:12

      @dutchdriftking: daar is de installatie veel te duur voor.

      Login om te reageren
  5. kennone zegt

    30 maart 2020 om 16:20

    Bestond deze niet al in de vorm van een BMW 760i rond 2006? Ding had op waterstof nog geen 300pk als ik me niet vergis.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 maart 2020 om 17:15

      Dat was een 12 cilinder waarin de waterstof in de cilinders “verbrand” werd. Zowel Mercedes als BMW hebben lang hiermee geëxperimenteerd en kwamen beide tot de conclusie dat het geen haalbare techniek was.

      Login om te reageren
      • florisje zegt

        30 maart 2020 om 17:44

        @mashell: Ik dacht dat Texaco de patenten had overgekocht?

        Login om te reageren
    • shicomm zegt

      1 april 2020 om 18:00

      Is zelfs in een AB filmpje te zien geweest als ik het goed heb ;)
      Maar die had inderdaad geen brandstofcel.

      Login om te reageren
  6. P1m zegt

    30 maart 2020 om 16:25

    Het valt me op dat het sentiment omtrent waterstof flink is gedraaid. De steeds betere range van BEV’s lijkt zijn vruchten af te werpen. En men lijkt beter inzicht te krijgen in het inefficiënte proces omtrent waterstof. Ik denk zelf dat het ook ‘niks’ gaat worden. Althans, in personenauto’s. Trucks, met name speciaaltjes zoals huisvuilwagens, is wat anders.

    Login om te reageren
  7. pindakoning zegt

    30 maart 2020 om 16:48

    Is er een realistisch scenario denkbaar dat waterstof de beste optie is?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 maart 2020 om 17:34

      Hangt er een beetje vanaf. Voor een diesel locomotief kan het een interessante optie zijn in plaats van elektrificatie van de spoorlijn. Als dat een werkend systeem waarvan de kosten zo ongeveer op diesel niveau liggen dan kan het ook voor vrachtwagens ingezet worden. We spreken dan wel over een een langere periode, meerdere decennia. Goede kans dat in deze tijd ook gewone batterij voertuigen veel sneller kunnen laden en het probleem waarvoor waterstof de oplossing is al niet meer bestaat.

      Login om te reageren
  8. ty5550 zegt

    30 maart 2020 om 17:07

    In de huidige markt een waterstofauto brengen lijkt mij een financiele catastrofe. De waterstof is superduur, er zijn quasi geen tankstations en de auto’s zijn superduur. Willen ze serieus er op de markt brengen, dan gaan ze de andere zaken ook moeten aanpakken of gaan alle overheden zich erachter moeten spannen en dat lijkt allesbehalve evident. Zeker nu veel concurrenten investeren in elektrische auto’s en oplaadpunten.

    Login om te reageren
  9. JanJansen zegt

    30 maart 2020 om 17:23

    Staat nog in de kinderschoenen, dus er valt nog veel verbetering te verwachten.
    Weet je nog hoeveel er gejammerd werd toen de eerste accu EV kwam, zou allemaal niets worden.
    Vorig jaar konden ze niet snel genoeg gebouwd worden.
    Hoe meer alternatieven, hoe beter.

    Login om te reageren
  10. baklava zegt

    30 maart 2020 om 17:40

    Top! Batterij auto’s zijn het toch net niet. Te veel nadelen.

    Login om te reageren
    • ronaldotour zegt

      30 maart 2020 om 22:01

      @baklava: Hier zit ook een batterij in, er staat alleen niet vermeldt hoe groot.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        30 maart 2020 om 23:13

        @ronaldotour: meestal 1 á 2 kWh. Net genoeg om een beetje performance te leveren.

        Login om te reageren
        • ronaldotour zegt

          31 maart 2020 om 10:45

          @flutterby: Nu zie ik het ook bij de Mirai inderdaad een kleine buffer accu.

          Misschien handiger om een supercondensator er in te plaatsen? Die heeft veel voordelen.

          Login om te reageren
  11. tjorque zegt

    30 maart 2020 om 17:55

    Ok, lepel dit in een vijfreeks touring en ik ben in de nabije toekomst geïnteresseerd.

    Dan nog een 40m2 waterstof panelen op m’n tuinhuis en ik hoef niet meer te tanken, behalve wanneer ik op vakantie ga.
    Dat zie ik wel zitten.

    En dan graag nog een H2 omvormer waarmee ik synthetische benzine kan maken voor m’n motorfietsen aub
    :)

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      30 maart 2020 om 23:16

      @tjorque: waterstofpanelen? Zijn dat reguliere panelen plus elektrolyse?

      Dus in de winter heb je niets en in de zomer teveel, wat vervolgens voor de winter aanbreekt is weggelekt.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        31 maart 2020 om 09:59

        Neen, dat zijn panelen die nu in België in ontwikkeling zijn die zonlicht rechtstreeks in waterstof omzetten (met het vocht uit de lucht).
        Als je de waterstof in lage druk tanks opslaat neemt dat wel wat plek in maar is het is niet extreem moeilijk.
        (Een goed geïsoleerde woning zou met een tank van 4m3 en voldoende panelen zelfvoorzienend kunnen zijn volgens de eerste voorspellingen)

        Login om te reageren
  12. fransananas zegt

    30 maart 2020 om 19:45

    Nog een reden waarom BMW failliet gaat

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North