BMW maakt het ‘nierprobleem’ nog een beetje erger

Auteur: , 48 Reacties

Nierfalen, ook in Beieren hebben ze er last van.

5 Serie Kidney Grille

Vraag bijna elke petrolhead wat ze vinden van huidige auto-ontwerpen en ze zullen zeggen: “dat gaat hard bergafwaarts”. Het is ook nooit goed, zouden we dan zeggen, want waar elke auto op elkaar leek een paar jaar terug, is nu het onderscheid tussen bijvoorbeeld een BMW of Mercedes goed te maken. De karakteristieke designdingetjes van BMW lijken het meest omstreden te zijn. Dan doelen we uiteraard maar op één ding. De double kidney grille, hier omgedoopt tot de ‘nieren’, de luchtroosters aan de voorkant van elke BMW die het Beierse merk al jaren als uniek designelement gebruikt op al hun modellen.

Die historische knipoog hebben we nooit erg gevonden. Kijk maar eens naar de vroege integraties van de 3 en 5 Serie: de nieren waren minuscuul! Daar de generaties vorderde zijn de nieren nooit een doorn in het oog geweest. Bij de generatie BMW’s waar Chris Bangle het design deed, was het design omstreden, maar de nieren waren een perfect geproportioneerde traditie. Vanaf nu nemen de nieren hilarische proporties aan, kijk maar eens naar de X7 of de zeer omstreden LCI voor de 7 Serie G11.

Goed, BMW zit er kennelijk niet zo mee en blijft lekker grote nieren bouwen. Wij kunnen eigenlijk alleen duimen dat ze ditzelfde trucje niet toepassen op elk volgend model. De volgende kandidaat op death row is de 5 Serie. Deze krijgt binnenkort zo’n zelfde LCI (met de IAA om de hoek misschien wel sneller dan je denkt) en we vrezen het ergste wat betreft de grootte van de dubbele grille. Wat je dan moet doen is de aandacht van die nieren afhouden. Een donkere kleur kiezen en een pakket kiezen waar de grille ook in een donkere kleur gemaakt wordt. Kun je doen, je kunt ook afkijken bij de X6 en een nieuwe accessoire voor de 5 Serie op de markt zetten. Ontmoet de Iconic Glow Kidney Grilles.

Zoals al gezegd kun je deze feature standaard al (tegen bijbetaling) op de nieuwe X6 krijgen, bij de 5 Serie moet je hem bestellen en zelf (laten) inbouwen. Wat het is? Lichtgevende nieren. Deze feature snappen we eigenlijk best goed op de coupé-SUV broer van de Fünfer. Die auto is zo potsierlijk dat een dergelijke ordinaire feature er perfect bij past. De tot zakenauto van het jaar uitgeroepen 5 Serie is meer uit op een goudeerlijk, zakelijk voorkomen. Daarom bestaat de catalogus uit niks behalve 50 tinten grijs en de onmisbare tinten zwart, zwart en metallic zwart. De auto die in alle commotie rond de BMW-designtaal ongeveer zo strak ontworpen is als een van zijn voorgangers, de E39. Ja, die auto was de eerste kandidaat om voor de handige Harry een kitscherig designdingetje te krijgen.

Goed, mits je een mooie donkerblauwe tint als lakkleur kiest zoals de bovenstaande afbeelding en je de nieren af en toe ook nog even uit zet, dan gedogen we deze optie. BMW koppelt het namelijk aan een stukje veiligheid, aangezien ze als follow me home-verlichting kunnen fungeren (ze blijven nog even aan nadat je de auto op slot zet zodat je niet in het pikkedonker loopt). Mocht dat nou helemaal als je dingetje klinken, dan kun je de optie bestellen en installeren op de G30 5 Serie. In Nederland kost de optie 548 euro en 99 cent.

Leuk voor wie nu een G30 5 Serie van voor de LCI bezit en hem ietsje ‘interessanter’ wil maken. Als wij een verwachting mogen stellen zal het een fabrieksoptie worden op de gefacelifte G30. Het zou ook een koud kunstje moeten zijn om de X6-grille op de X5 te bestellen, dus wie weet zien we die ook gauw op de website van BMW.



48 reacties

Om de G30 een beetje op het niveau van de F10 te krijgen is een behoorlijke facelift nodig. Toefje 7-serie erbij mag wat mij betreft, als het maar niet richting de 3 gaat (oh horror). Misschien wordt het nog wel wat op de IAA, we wachten af.
Even je proletenbak net een tikkeltje meer een proletenbak maken. Achja, BMW kent een deel van haar klanten wel, daar is niks van te zeggen.
Het wachten is op de eerste Golfjes met verlichte grille…
Voel jij hem ook aankomen??
@stationcar: mag dat eigenlijk wel in Nederland?
@lekkerlinksrijden: Nee, maar sinds wanneer trekt het Tupperware tuning volk zich daar wat van aan? Als het aangesloten is kom je er zelfs niet mee door de apk.
@lekkerlinksrijden: Bmw gebruikt het alleen bij het ontgrendelen van de auto .
Zolang het niet altijd brand is het goed
@stationcar: Of een Tesla model 3 met verlichte grill….
@rogers: elektrische BBQ?
Dit moeten ze bij Mercedes ook doen, wordt mooi zo een glimmende ster op de auto.
@grrrrommmmm: op de Actros al een tijd leverbaar. Kwestie van tijd dat het ook op de personenwagens terechtkomt, vrees ik.
@vaakbenjetebang: ik ben helemaal niet te bang
@vaakbenjetebang: Is al een paar jaar leverbaar op de personenauto’s. In de US zie je het wel eens.
@e34m5touring: Dan zal het in Europa vast ook leverbaar zijn, denk ik. Gelukkig heb ik het nog nooit gezien. Wat een protserigheid.
@grrrrommmmm: ben je van een glimmende ster ja? Ieder z’n ding uiteraard
Meer en meer alles voor de Chinese / USA markt. In de USA zie je ook veel Mercedessen met een lichtgevende ster in de grille. Waar geld te rapen valt.. in Europa zal het allicht niet heel populair worden.
Of je koopt geen bmw meer, ben je ook meteen van dat nierprobleem af. Een moderne bmw rijden getuigt toch een beetje van slechte smaak. Of althans een smaak die ik eerder als pauper zou omschrijven.
@jerudo: bedankt
@lekkerlinksrijden: ach laat die internetheld lekker gaan. Geniet van je nieuwe BMW! Want qua rijplezier is het gewoon nog onovertroffen.
@bisazza: ik zal er geen km minder van genieten ;-)
@lekkerlinksrijden: moet je zeker doen. Doe ik ook. In mijn vriendenkring wordt BMW vaak afgekraakt, maar als ze ik de autosleutels aan iemand zou aanbieden dan zouden ze allemaal springen om er een stukje in te rijden.
@bisazza: nee ook dat al niet meer
@gekkehenk: ze rijden nog steeds prima hoor.
@bisazza: valt reuze mee, hangt allemaal net van het model en de uitvoering uit.
@lekkerlinksrijden: graag gedaan ;-) en zoals @bisazza zegt, het rijplezier is in tegenstelling tot het uiterlijk wel nog steeds onovertroffen.
@jerudo: Over smaak valt niet te twisten. Wat jij mooi vindt kan een ander lelijk vinden en vice versa. ‘Pauper’ staat voor een arm persoon wat verder ook nooit iets zal worden. Kan me niet voorstellen dat zo’n persoon een nieuwe(re) BMW kan veroorloven.

Persoonlijk ben ik geen fan van een bepaald merk. Maar bijna elk merk heeft wel een model in zijn gamma waar ik zo mee weg zou willen rijden…
@arhanso: ik zal “pauper” dan vervangen door “proleet”. Ik vind de huidige modellen echte wansmaak. De X1 daarentegen is wel geslaagd, de 5 serie is niets mis mee en de 1 serie en z4 zijn nog best te pruimen voor wat het is. De rest heeft toch wel een johny-bak gehalte in mijn ogen.
@jerudo: “proleet” is wel erg hoor: “1) Bluffer 2) Botterik 3) Dikdoener 4) Filister 5) Hork 6) Hufter 7) Iemand uit een onbeschaafd milieu 8) Iemand van grote levensopvatting 9) Iemand zonder beschaving 10) Immorele man 11) Kink 12) Kleinburgerlijk mens 13) Lomperd 14) Man van kleinburgerlijke bekrompen opvattingen 15) Niet student 16) Onbeschaafd mens 17) Onbeschaafd persoon”

Dat kun je niet echt menen. Je zit lekker over auto’s te kletsen met mensen en dan maak je ze uit voor ‘proleten’. Ik zit je nu even te plagen. Ik ben zelf nog politiek-correct. Generaliseren probeer ik tot een minimum te beperken.

Zou iemand me een BMW willen geven dan zou ik zelf voor BMW 2 coupe, BWM X2 of een i8. Liefst de i8.

Moet ik hem zelf betalen: BMW 3 coupe van 1999 – 2004? Hey, ik ben een pauper… ;-)
@arhanso: lol voor de opsomming. Ach, ik ben ook een pauper want er staat hier o.a. een 5 serie op oprit, je moet wat als je geen geld hebt voor iets deftigs.
@jerudo: Het leuke is dat je voor weinig geld best leuke en unieke auto’s kunt vinden. Een maatje van me zoekt een nieuwe auto dus ff kijken naar opties voor hem. Stuit ik op de Hyundai Coupe vanaf 2002. Voor 2500 euro al te koop. 2.7 5 cylinder. Wel weer leuk om een paar jaar in te rijden…
@arhanso: Dat is een voorwiel aangedreven coupe met een rijgedrag+interieur wat mij niet aanstaat.
Dat zegt niet dat de auto dus het kopen niet waard is, maar niet voor mij.

dan ben ik maar een proleet (ik ben zo’n enorme niet student) / pauper (wat betekent “iets worden” eigenlijk?) /Jonnie (ik rijd mijn spul inderdaad voor mezelf en niet voor wat de andere burgers ervan denken) .

Het is allemaal afhankelijk van persoonlijke voorkeur.
Toch benoemt iedereen die bij me in de auto zit hoe fijn het BMW spul aanvoelt, en ik ben dat 100% met ze eens.
@shogun: Ik vermoed dat je op het hele draadje reageert. Termen als proleten of paupers zegt meer over diegene die ze gebruikt dat diegene die er voor wordt uitgemaakt. Het leuke van auto’s is dat er zo belachelijk veel modellen en merken zijn, dat er voor iedereen wel iets leuks tussen zit. Precies zoals jij aangeeft. En zou mij ook een reet roesten of iemand mijn auto wel of niet mooi vindt… ;-)
Auto’s worden gewoon steeds ordinairder. Waar vroeger een Audi een chique auto was is het nu een wagen met teveel uitlaten, teveel lijntjes, te grote grille, … Onder het mom sportiviteit, maar elegant en tijdloos is het allerminst. Doe mij maar de designtaal van de 80 of eerste A8. Ingetogen en nog echt goede auto’s.
@bugboy: De audi A5 coupe is toch wel een schoonheid. Ik heb verder niet zoveel met Audi behalve dat het gewoon prima auto’s zijn en tegenwoordig flink breed en laag op de weg liggen wat wel imposant is. Oh, de Audi A8 van 2002 -2010 is een mooie ingetogen luxe sedan met een klasse interieur.
@arhanso Helemaal met je eens. Met name de pre-facelift A5 vind ik ook erg mooi. Zelfs de cabriolet is prachtig. Een 2008 S5 cabriolet zou ik graag hebben, maar de motor is daar vaak een probleem.
@bugboy: Ik hoor vaak dat er bepaalde motoren niet goed zouden zijn. Even uit mijn hoofd: De 1.4 turbo van de Scirocco en de 0.7 liter van de Smart Roadster. Ik die graag belrondjes bij de expers wat zij er over weten. Dan krijg je een beter beeld of het echt een probleem motor is of niet. Vaak valt het wel mee wanneer motoren op de juiste momenten z’n onderhoud heeft gehad.
@arhanso: Een 1.8/2.0 TFSI van de 2008-2012 Audi’s kun je ook beter overslaan. Die hebben vaak de zuigers met dunne olieschraapveren die gaan verstoppen en dan zuipen ze olie. Als daar geen verbeterde zuigers in zijn gegaan, dan kun je die ook beter laten staan. Ook de multitronics (als je geen quattro hebt) zijn nogal eens problematisch.
Leuk voor voetgangers die geschept worden… door de Nicer Dicer.
Die nieren is randnieuws, nog geen echt nieuws opgevanen van de nieuwe i5 ? Die in 2021 op de markt komt met 750 km range …
Nieuwe 7 is wel heel dik, had m laatst in de achteruitkijkspiegel
@wildbeest: grote achteruitkijkspiegel!
Ik zie enkel een stukje grille in de mijne
Wat ik mij afvraag… zit hier wel een typegoedkeuring op? Ik meen dat je geen andere verlichting vóór mag voeren, anders dan de normale verlichting.
@bmwzcsi: Ze branden enkel bij stilstand, niet al rijdend om de reden die je zelf aanhaalt.
@ecknine: zullen er altijd wel weer mensen zijn die hem tweaken… ;)
Jammer van die 99 cent. Zo valt de optie net buiten m’n budget… écht zonde!!!
In 1936 bijvoorbeeld had een BMW 328 nog grotere “nieren” dan de modellen nu hebben. Mooi zijn de grote neusgaten wat mij betreft niet maar ze zijn historisch gezien wel verantwoord.
De nieren geven tevens enkel licht in stilstand, indien jullie moesten denken dat dit af-fabriek al rijdend zou branden.
Zou BMW het ook aandurven de ‘Iconic Glow Kidney Grilles’ op de X7 te zetten? Dan heb je met ‘follow me home’ de hele oprit verlicht.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).