Officieel: hier is de allereerste BMW X7 [updated]

Auteur: , 103 Reacties

Een neus voor smaak.

Met het vooruitzicht van de allereerste X7 en de daarbij behorende onthullingscampagne, bestond er een zekere angst dat we een veel te grote, veel te wantstaltige BMW zouden krijgen. Nu de Beieren eindelijk de doeken van de gigantische SUV hebben getrokken, is de dag des oordeels aangebroken. Slaat de BMW X7 de plank volledig mis, of mag hij er toch best zijn?

Eigenlijk kun je deze prangende vraag pas beantwoorden wanneer je het artikel in zijn volledigheid hebt gelezen, maar puur afgaande op het uiterlijk bemerken wij in ieder geval een tweedeling. De achterkant van de 5,15 meter lange X7, bijvoorbeeld, is een genot voor het oog. De auto is op zo’n manier geschapen dat je niet zou denken dat de bolide exact 2 meter breed is. De hoogte, daarentegen, verrast juist op tegenovergestelde manier. De X7 lijkt boven iedere andere auto uit te torenen, maar in werkelijkheid is de auto net iets groter dan 1,80 meter. De wielbasis van de X7, die op hetzelfde platform (CLAR) wordt gebouwd als de X5, 5 en 7 Serie, bedraagt 3,10 meter.

Zodoende spreekt het voor zich dat er in de X7 een zee aan ruimte te bekennen is. De Sports Utility Activity Vehicle heeft drie flinke zitrijen. De achterste is in dit geval overigens geen halfbakken rij waar je amper kwijt plaatsnemen, maar een volwaardige ruimte met zeer degelijke stoelen en alle benodigdheden, zoals armsteunen, bekerhouders en USB-poorten. Het sluit allemaal op wonderbaarlijke manier aan in het zeer fraaie interieur.

BMW X7

De bolide heeft uiteraard automatische airco met vier zones, maar ook twee 12,3″ touchscreens, sfeerverlichting, een driedelig glazen panoramadak, glazen bedieningselementen en een hoogwaardig entertainment- en geluidssyteem. Overigens, de bank van de tweede zitrij kan op aanvraag worden omgetoverd tot een tweetal individuele zetels. De laadruimte loopt van 326 liter tot 2.120 liter.

De keerzijde van de tweedeling vinden we aan de voorkant van de auto. Hier zien we de grille die, ten opzichte van het studiemodel, weinig lijkt te zijn gekrompen. Zonde, want een ietwat ingetogen versie hiervan had het ontwerp zeker verbeterd. In combinatie met de smalle doch brede adaptieve LED-koplampen is het een merkwaardig gezicht.

BMW X7

Op technisch gebied valt de X7 niet tegen. In Europa krijgen we drie versies van de auto, waarvan twee een dieseluitvoering zijn. BMW levert de X7 als xDrive40i, xDrive30d en als M50d. De xDrive50i met zijn 462 pk sterke 4,4-liter V8 gaat jammer genoeg aan onze Nederlandse neuzen voorbij. In plaats daarvan moeten wij het doen met een drietal zes-in-lijnmotoren. De voor ons enige beschikbare benzineversie (een 3.0 zes-in-lijn) heeft 340 pk en 450 Nm en accelereert in 6,1 seconden naar de 100 km/u. Niet mis voor een auto van 2.395 kg. De twee diesels trekken respectievelijk 265 en 400 pk uit dezelfde 3-liter zescilinder. Het koppel ligt op 620 en 760 Nm. De M50d doet 0-100 km/u in 5,4 seconden. Iedere configuratie heeft een achttraps Steptronic automaat.

Afgezien van het motorengamma heeft de gloednieuwe X7 nog een aantal technische hoogstandjes. Zo herkennen we op de M50d bijvoorbeeld standaard het welbekende M Sport-differentieel. Ditzelfde differentieel is eveneens leverbaar op de xDrive40i. Daarnaast heeft iedere versie van de auto zowel op de voor- als achteras luchtvering en adaptieve wielophanging met elektronisch instelbare dempers. De BMW X7 kan geleverd worden met het optionele xOffroad Pack. Als vanzelfsprekend krijgt de auto hier een aantal nieuwe rijmodi van, waarmee verschillende terreinen eenvoudiger begaanbaar moeten worden. xSand, xGravel, xRocks en xSnow, allemaal zit het bij dit pakket. Tenslotte heeft de X7 een uitgebreid gamma aan rijassistentiesystemen.

Volgend jaar, in maart, verschijnt de in het Amerikaanse Spartanburg geproduceerde BMW X7 op de markt. Prijzen worden bekendgemaakt in een later stadium.

UPDATE 1: er is ook bewegend beeld. Check HIER de video.

UPDATE 2: en we hebben een vergelijking tussen de X5 en X7.

UPDATE 3: de prijzen zijn bekend! Je checkt ze HIER.



103 reacties

Tegen alle verwachtingen in, vind ik deze nog mooi!
@boomhauwer: Zelfde hier. Verwachtingen waren erg laag maar ben toch aangenaam verrast. Kon erger!
@leaper035t: kon erger.. of wel mooi is anders.
Tja je moet wel echt van BMW houden om dit “mooi” te vinden.. ‘t doet mij denken aan een nijlpaard en die vind ik ook “apart”, maar zeker niet mooi..
@boomhauwer: Als die grille nou even wat kleiner was dan zou die idd helemaal mooi zijn. Vond zelf de voorkant nu meer op de kop van een boze haas lijken met de koplampen als ogen en de grille als gigantische neusgaten. En nu je dit hebt gelezen kan je het nooit meer ont-zien. Graag gedaan ;)
@mopar: ik heb eigenlijk geen idee wat je nou bedoelt
@sr20det: Das mooi dan! 👍
@mopar: neen
@sntial: yay
@boomhauwer: je kan zegeen wat je wil maar BMW heeft idd iets indrukwekkends neer gezet. Nieuwe BMW interieurs vind ik prachtig. BMW is een mooie tegenpool van het gladde design van de hedendaagse Audi’s en Mercedessen. Dit is meer in your face, kijk mij eens. Niet iedereen zijn smaak, wel de mijne.
In feite is de X7 natuurlijk gewoon een Rolls Royce Cullinan, maar dan voor een fractie van de prijs!
PC Hoofdstr of Knokke, here I come!
Alles mooi, maar die nieren… lijkt erop dat alles door een vaste BMW designer is ontworpen en dat de nieren door een amerikaanse chinees ( of andersom ) ontworpen zijn. Verschrikkelijk, want vind het voor de rest een erg mooie wagen.
@magnumsing: zelfde hier, dat probleem lijken alle nieuw gepresenteerde bmw’s te hebben… Als dat maar weer goed komt.
@magnumsing: moet je die nieren eens naast de grille van een Lexus zetten, dan zijn ze ineens klein joh! Maar een Lexus is vet cool en heeft al helemaal niet teveel lijnen.
@rhellema: nodig om ál die hybride peekaas te koelen 😉
@magnumsing: mooi man, een kwestie van een nog grotere bek hebben als audi ;-)
De eerste poging van BMW om toe te treden in de wereld van vrachtautos
@acakoning: Ja klopt. Het zoveelste lompe gedrocht van BMW. Ik denk met weemoed terug aan de E38, de E39 en de E46.
Wel sociaal van BMW. Over enkele jaren kunnen afgedankte X7’s gebruikt worden voor niertransplantaties.
Ik zie ook een beetje volvo xc90 en mercedes gls in de zijkant
@martijn1994: en de bolling aan de voorzijde heeft wel wat weg van de Jaguar. Niet te vergeten de gril, die heeft weer wat weg van een uit vergrootte Tupperware kaasrasp.
@martijn1994:
Je bent niet de enige, daarom hebben ze die nieren ook zo groot gemaakt om te benadrukken dat het echt een BMW is.
BMW-fanboys be like:

Koning van zijn segment
@romeoalfa: Dat zeggen de Mercedes fan boys al
@romeoalfa: neeeheee. Echte bmw-fanbois gaan zeuren dat het geen echte bmw is ;-)
@banaan7: ik vind het geen echte BMW.
@toniominestrone: 6 in lijn, X-drive, een mega grille…. oh jawel. Dit is een echte BMW
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Het is net een bestelwagen. Wel een fraai interieur.
Hele mooie auto, genoeg luxe en ik denk dat die in een kale versie zelfs al luxe is uitgerust.
Enige wat ik vind tegen vallen, en dat vind ik de laatste paar jaar al, zijn die steeds groter wordende nieren. Op de X7 nemen ze meer als de helft in van het vooraanzicht, had gerust wat kleiner gemogen
Oink oink…. Behalve de neus vind ik het wel een fraaie wagen met een prachtig interieur
Een Weber barbecue grillplaat als grill op je BMW. Toch wel de lelijkste toevoeging die je hebben kan.
@viezefreddyw: precies, Webers horen onder de motorkap!
@viezefreddyw: Zou je de tang en het schort met BMW logo gratis erbij krijgen of wordt dat een premium optie?
@Edge: voor je verjaardag
Mooi!. Beter dan de kille Q7 en overrated GLS…. uiteraard blijft de RangeRover de absolute top in deze klasse!.
@ajackie: Het grote verschil is dat er Range geen 7 stoelen heeft en de GLS en de X7 wel. De GLS is vooralsnog de enige suv waar ik ooit in gezeten heb waar je als volwassen redelijk kunt zitten op de 6e en 7e stoel. Maar je hebt wel gelijk dat de klasse vd Range geen gelijke kent. Over 7 jaar zijn dit oude x7’s en oude GLS’en. Terwijl Range Rovers altijd Range Rovers zullen zijn.
Lijkt net een GLS
Misschien moeten we nieren niet als nieren zien maar als grille. Heb je je putdeksels van Mercedes en Audi wel eens gezien? Kun je trouwens ook leuk op BBQ-en.
@bartsmit: plancha !
Wat dachten ze? Audi heeft 1 grote grille, wij doen er 2?
best een gave auto,
Doe dan maar de GLS
Kreg nah wat, het ziet er beter uit dan de concept. Geen lelijk auto in ieder geval.
@rick-dos: ik zeg probeer na je ontbijt en nog een koffie nog eens naar dit hok te kijken zonder je ontbijt nog eens te moeten doorslikken…

De velgen en de kofferruimte zijn de enige fraaie delen van deze Touareg/XC90 kruising met een major cokeverslaving. Als ik het ding gratis kreeg ging die gelijk het net op. Nooit gebruikt.
@w0o0dy: Het is ook niet mijn type auto maar als je het vergelijkt met de concurrenten dan vind ik deze er beter uitzien. Een container er redelijk dynamisch uit laten zien is ook een kunst blijkbaar want de concurrenten is het nog niet gelukt.
@w0o0dy: Het hout in het interieur vind ik ook mooi! Maar inderdaad, daar houd het wel op…
@svenska_aeroplan_ab: daar hout het inderdaad op ;)
@w0o0dy: de velgen zijn inderdaad sierlijk en niet eens zwart. Vier lichtpuntjes in de duisternis.
De achterlampen lijken op die van de Audi A8 of een variatie op die van de Mercedes E Station… Wel een leuke middenconsole met mooie knoppen
Iets kleinere nieren en ik vond hem echt goed gelukt.
@berlinetta: Wellicht komen er straks tuners op de markt met een nierverkleiningskits
@bmw2coupeeigenaar: booskijkers erop. Scheel weer een stukkie.
@densk: scheelt…
Oke auto, maar meer amerikaans dan duits design
@ikweethet: Daar is deze auto waarschijnlijk ook voor gemaakt.
Gek genoeg vind ik de grote nieren zo slecht niet.

Het doet mij een beetje Rolls Royce chique aan, wat ook wel past bij de rest van de auto. Een luxe, groot en statig ding.

Nu nog een normale v8( geen M50i, want M slaat nergens op bij zo’n auto).
Fraai interieur. Exterieur niet bijzonder mooi en ook niet lelijk. Zoals vele SUV’s. Alleen het logo maakt dat velen (ook hier) het al direct veel mooier vinden.
Enige waar ik, ook bij de X5, moeite mee heb is de hoeveelheid glasoppervlak bij zijaanzicht. De lijn van motorkap naar zijruiten loopt niet in elkaar over. Onrustig design imo
De huidige 5 en 7-serie vind ik zeer fraaie en elegante verschijningen. Deze Basiliek mag echter passeren. De neus is te lomp en schreeuwerig, en profil is het een product van een heftige nacht tussen de X5 en een Mercedes GLS. Aan de achterkant pretendeert het zich als een elegante en ingetogen verschijnen, doch ook hier een zweem van kitch bij zit.

Die kont stoort mij het meest. Gisteravond zag ik al foto’s van deze mammoettanker. Toevalligerwijs was de eerste foto die van de bilpartij. In Roemenië zeggen we “din spate liceu, in față museu”, iets wat zich laat vertalen naar: “Van achter VO, van voren AOW”. En dat is mijn probleem met die kont. Fraai gevormd, maar als je eenmaal de kop ziet wil je er niet meer overheen.
Je zal hier maar je geld aan uitgeven. Jammer dat de subtiliteit compleet verdwenen is in de meeste bmw ontwerpen.
@strating: met dank aan mijnheer Van Hooydonk.
Als dit BMW’s neusje van de zalm is, hoop ik voor hen dat ze niet het deksel op de neus krijgen met dit ontwerp.

OT: ik heb het vaker gezegd, maar het lijkt of ingetogen, chique ontwerpen niet meer gemaakt worden. Chrome strips hier, vouwen en frutsels daar en over die neus heb ik net al wat gezegd. Gelukkig ben ik niet in de markt voor SUV/SAV/TWAT’s en hoef ik me er niet druk om te maken. Hoop wel dat we deze minder vaak gaan zien dat die draak van een Tesla Model-X (heb claim voor nieuwe netvliezen ingediend bij Musk).
@lebeaunl: mooi gesproken.
Wat bezielt ze bij BMW de afgelopen tijd?
Ben echt wel fan van het merk (er staat er eentje in de garage en verscheidene schaalmodellen in de kast) maar dit is toch even wat anders dan de sierlijke, nuchtere en ongecompliceerde lijnen van iets als een E46, E38 of zelfs de vorige Z4… Ai.

Het gaat gezien de suv trend uiteraard helemaal prima verkopen, maar erg enthousiast kan ik er niet van worden.
Erger nog, dat andere merk waar ik wat mee heb, Alfa Romeo, maakt auto’s die ik nu boven de aanbieding van BMW zou verkiezen…
(Liever een Giulia dan de nieuwe 3, liever een Stelvio dan een van de BMW X’s)
Leuke kar maar ik ruil mijn Range Rover hier toch echt niet voor in.
Een afzichtelijke voorkant en 2395 kg?!?! 2395 kg is toch wel teveel van het goede.
@e90320d208pk: de rijks(r)overheid ziet ze graag komen.
BMW heeft er weer wat moois van gemaakt. De lijnen zijn herkenbaar BMW gebleven. Eindelijk een BMW in de klasse van de GLS en Range Rover.
@azuli: ik respecteer je oordeel, maar ben het er niet mee eens. ‘Wat moois’ zou ik veranderen in ‘een potje’ ;-)
De eerste BMW die op een Chinese kloon lijkt…
Dit is een feestdag voor de 2 serie gran tourer! Deze is nu niet langer de allerlelijkste BMW.
Doen ze 2 stoelen in de kofferbak, zodat er meer personen in kunnen en dan vervolgens de achterbank vervang en door 2 aparte stoelen. Waardoor je weer een plek verliest. En iedereen weet dat die kofferbak stoelen alleen goed zijn voor kinderen.
@loserboi932: een gewone achterbank (of juist die twee losse stoelen) zullen wel optioneel zijn.
@mashell: heb je gelijk in. Elektrische stoelen acgterin lijkt me ook niet zo standaard idd.
Ik vind hem mooier dan gedacht, nieren zijn enorm maar wellicht gaan we daar aan wennen met de tijd. Gaaf interieur ook. Benieuwd wat dit gaat doen met de X5 ernaast in de verkopen.
die grille, wat een verschrikking… ziet er wel beter uit als dat kippenhok van een q8.
Om op zeg, dit ziet er toch niet uit? Een gigantische en onnodige hockeystick op de zijkant, iets wat voor een stel nieren door moet gaan maar zich nog het beste laat omschrijven als een Kia Tiger Nose grille met verticale spijltjes. Nee, ik ben er geen fan van.
@edge: deze wagen is gewoon een hele grote f*** y** naar het IPCC, met hun hockeystick klimaatopwarming.
@mashell: het woord “you” hoef je niet weg te sterren hoor.
Wat een ontzettend lelijke auto! interieur daarentegen is wel fraai. Je ziet er een RR Cullinan, XC90, Kodiaq en GLS doorheen, het is van alles niets. Toch geen extra concurrentie voor Range Rover, Audi en Mercedes. Grappig genoeg zijn alle kleine suv’s van BMW de laatste tijd mooier aan het worden maar dit :’-(
Is dit de Chinese Geely copy van de BMW X7 die nog uit moet komen?
Wat een kopij van de GLS klasse van Mercedes – Benz ! Originaliteit is ver te zoeken bij de mensen München.
Gewoon een bijzonder gaaf apparaat. Als je een mega-grote crossover zoekt, dan deze graag. De nieren zijn te groot en de velgen zijn lelijk, maar ja, het is een BMW. Normaal gesproken klopt er véél meer niet. Mag zo op de modderige inrit. Wel met dat interieur, graag!
Beetje alsof iemand hem een bloedneus heeft geslagen en hij nu van die dikke proppen watten in zn neusgaten heeft… Dus
2400kg… als je hier je Tabbert achter hangt heb je BE rijbewijs nodig.
Ik vind BMW een mooi merk en vind BMW over het algemeen mooie Auto’s…

Dit geldt, niet voor de X-modellen,
net zo min voor Q-modellen…

Met dit verschil dat ik bij die laatsten het Merk ook niet mooi vindt

(Uitz. Q8 schuin van achter gezien niet zo schlecht)
De grill op de nieuwe 3 is ineens niet zo heel groot meer.
Die nieren, dat moet eeen grap zijn
Waanzinnig gave bak! Ik verwacht dat dit een enorm succes in Amerika en Azië gaat worden (waar deze auto waarschijnlijk voor is ontworpen).
Kijk de nieuwe achterlichten en Chrome strip van de facelift 7 serie 2019
Achterkant vind ik aardig gls met dat rechte dak.

Als ik een lomp ding wilt rijden was ik sws voor een ford f150 5.0v8 met whipple stage 2 supercharger gegaan. 775pk en je kunt er ook nog echt offroad mee.

Wat een gedrocht. Lelijker was onmogelijk.
Ooit hadden BMW’s nieren. Tegenwoordig lijkt ’t meer op de opengesperde bek van een nijlpaard. Benieuwd of het enig praktisch nut heeft, of alleen maar een (niet zo fraaie) styling-gadget is.
Wel mooi om te zien dat BMW ook echt trots is op de grote nieren, te lezen op de specs foto van de voorzijde

“largest kidney grill in BMW history”

Eigenlijk is het lelijkste eraan dat ze doorlopen in de motorkap waardoor ze een knikje maken en daardoor het een raar aanzicht geeft.
Ze hadden beter het infotainment scherm wat groter kunnen maken dan de nieren.
Haha :’)
Op de hazentanden na, hele mooie auto.
@donovan_lang: precies dat. Je bent me net voor.
Bij het vooraanzicht van die gigantische nieren moet ik meteen aan een of ander afzichtelijk knaagdier denken met van die lelijke grote tanden. Nee ik kan ze echt niet mooi vinden. Rest van de auto vind ik dan weer wel geslaagd.
Lelijke voorkant lijkt op een varkensneus die gril .. vindt Mercedes veel mooier!
Als groot zo lelijk moet zijn, dan liever een maatje kleiner. Iets Q8 achtig ofzo. Veel mooier. (Nee, k ben geen fanboy van Audi, maar qua uiterlijk maken die toch net iets mooiers autos)
Ze zijn overgestapt op longen ipv nieren. Wat een gedrocht. Wel een fraai interieur heel wat beter als wat ze de afgelooen jaren hebben laten zien.
Alleen vanwege de grill al een rede om niet te kopen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).