Waarom de neus van de 7 Serie zo groot is

Auteur: , 62 Reacties

En is het een beetje een succes? Of zakken de verkopen compleet in?

BMW 745Le xDrive (G12) '19

Er zijn zo van die dingen waar iedereen een mening over heeft. Denk aan dingen als de opstelling van het Nederlands Elftal, het warme weer of de inzending voor het Eurovisie Songfestival. Daar valt het BMW-design ook onder. Tot 2000 was het vrij eenvoudig: alle BMW’s lijken op elkaar. Allemaal maken ze gebruik van dezelfde designkenmerken: Hofmeisterknik, wee nieren in de grille en klaar was je nieuwe BMW.

Toen was er altijd de kritiek dat BMW ‘één worst in verschillende maten’ verkocht. Daar viel op zich wat voor te zeggen, want met name de 3 Serie (E36/E46), 5 (E34/E39) en 7 Serie (E32/E38) lijken allemaal erg veel op elkaar. Dankzij Chris Bangle werd het onderscheid tussen de modellen véél groter, maar ging dit niet gepaard zonder controverses. Destijds begon dat met de BMW 7 Serie. Nu is het weer een 7 Serie welke onderwerp van discussie is.

BMW 730Ld (G12) '19

De 7 Serie is onlangs gefacelift en de ‘Filemon Wesselink-behandeling’ is niet bij iedereen in goede aarde gevallen. Dan rijst natuurlijk de vraag: als iedereen het lelijk vindt, waarom doet BMW het dan? De Nederlandse BMW design-chef Adrian van Hooydonk doet tegenover het Australische Motoring een boekje open. Van Hooydonk geeft aan dat hij de kritiek opgemerkt heeft en dat het hem geraakt heeft. Wel kan hij uitstekend verklaren waarom de 7 Serie zo’n grote neus heeft mee gekregen.

BMW 745Le (G12) '19

Ten eerste is de BMW 7 Serie een grote auto, daar past een grote neus beter bij. De BMW X7 heeft ook een enorme grille. Bij de X7 is de kritiek iets minder, omdat de neus meer in proportie staat met de rest van de auto. Maar dat was niet de belangrijkste reden om de 7 Serie zo’n enorme gok mee te geven. Volgens BMW was het verschil tussen een 5 Serie en een 7 Serie veel te klein. Mensen konden het verschil niet goed zien. Vandaar dat BMW aan Van Hooyonk de opdracht heeft gegeven om grotere visuele veranderingen aan te brengen.

BMW 750i xDrive (G11) '19

Van Hooydonk zegt dat het onmogelijk is om iedereen tevreden te houden. De meeste kritiek over de nieuwe kwam vanuit Europa. Ondanks dat Europa de thuismarkt is, is het zeker niet de belangrijkste (lees: grootste) markt voor de BMW 7 Serie.

Met de 7 Serie is het altijd het lastigst geweest om aan iedereen zijn verwachtingen te voldoen. De klanten zijn compleet anders in China, de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en Europa. In Europa willen mensen niet opvallen. Men wil daar niet vertellen wat ze voor een auto betaald hebben. Daar houden ze van onopvallende auto’s in het zwart. De rest van de wereld is compleet het tegenovergesteld. Uiteraard is de auto ontworpen met Europa in het achterhoofd, maar het is niet de belangrijkste markt voor de 7 Serie.

BMW 745e (G11) '19

Kortom, er zit dus gewoon een (goed) idee achter. Van Hooydonk moet leiding geven aan een enorm design team. De eisen komen natuurlijk bij BMW van bovenaf. Is BMW een beetje tevreden met de nieuwe 7 Serie? Absoluut. BMW heeft de productie van de nieuwe 7 Serie flink kunnen verhogen. Het model van ná de facelift is veel populairder dan voorheen. Volgens van Hooydonk zijn er ‘zeer blije mensen’ bij de fabriek.



62 reacties

Mercedes lost het probleem subtieler op, ster maatje XL op de neus.
@w115: Niets is natuurlijk zo subtiel als een gigantische (en optioneel opgelichte) Mercedes ster in je achteruitkijkspiegel.
Die nielen zijn glotel dan de gemiddelde chinees…. snap ik dat t dan imposant is.
Een drol met lippenstift blijft een drol.
Scheisse wass ein nase!

Ofwel was de ontwerper bijziend, ofwel is het gewoon bedoeld voor de wansmakelijk rijke mensen.

Ik kon hem al niet betalen, en nu wil ik hem ook niet meer kunnen betalen. Dat scheelt… :)
@tjorque: wansmaak en rijk gaan volgens mij heel vaak hand in hand…. kijk maar eens voor de grap op funda bij hele dure villa’s binnen….
@rutgerg: Precies. Dit in tegenstelling tot wat we zien in traditionele volkswijken, waar het gemiddelde inkomen een stuk lager lig. Daar lijkt het thema juist ‘strak en ingetogen’. Of we het dan hebben over de prieeltjes, de gipsen uilen dan wel leeuwen bij het tuinhek, de nep-houten borden met de naam van het huis, de witte bankstellen, het schilderijtje van het huilende zigeunerkind, de alfabetisch geordende collectie van Nederlandstalig repertoire of de vitrines met porseleinen clowntjes: het ademt allemaal goede smaak.
@vaakbenjetebang: haha je bent in Tilburg geweest hoor ik al ;-)
@vaakbenjetebang: 😂😂😂
Het enige dat hierdoor bewezen wordt is dat er weinig correlatie is tussen IQ, €€€ en smaak 🤓
@vaakbenjetebang: Vergeet de witte plavuizen en gouden accessoires niet.
@rutgerg: je duits kan beter” Scheiße was eine Nase” maar idd hij wordt er niet mooier op
Met zwarte grill valt het nog mee….
@brammetjedeb: precies mijn gedachte.
Men zag het verschil niet tussen de 5 en 7? Wat een kolder!
@lecomte: Wat hij bedoelt te zeggen: de mensen die de 7-serie kochten, vonden het onderscheid in protserigheid niet groot genoeg. Als je 7-serie geld uitgeeft, wil je immers dat iedereen en zijn moeder kan zien dat je niet zomaar een 5-serie gekocht hebt, maar dat je voor ‘the full enchilada of bad taste’ bent gegaan.
@vaakbenjetebang: Ik denk dat jij gelijk hebt. De kopers in de belangrijkste markten houden nou eenmaal meer van een rijke uitstraling. BMW is daar in mijn ogen ook in geslaagd. Deze 7-serie ziet er gewoon echt uit als een hele dure auto. In Europa wordt dat gewoon minder gewaardeerd.
@berlinetta: en daarom zijn de echt dure auto’s allemaal van Europese makelij… In Europa houden we bij uitstek van dure auto’s maar niet van opvallende auto’s, het is gewoon smaak verschil.
@mashell: Dat is toch ook wat ik zeg?
@mashell: @mashell: dus een Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, Bentley, Rolls-Royce, Bugatti en vele Mercedessen zijn onopvallende auto’s? Ze zijn veelal prachtig, maar onopvallend zijn ze zeker niet.
@bmwfe: die vele “opvallende auto’s” zijn maar al te vaak in de kleuren van de snelweg (zwart, grijs of wit), dat is niet omdat het chique is maar omdat de eigenaren niet willen opvallen met hun dure auto.
Ben er eigenlijk al aan gewend, die zwarte grille durf ik zelfs mooi te noemen.
@jipino: dat is inderdaad iets dat je moet durven, zo het licht van de zon ontkennen ;-)
Ik moet zeggen, het begint te wennen. En als Alpina B7 is het eigenlijk een heel mooie auto.
Je moet nu eens kijken naar de neus van de pré facelift. Die verhouding klopt helemaal. Mooie wagen zonder schreeuwerig te zijn, op z’n Europees dus.
@leaper035t: inderdaad die verhouding klopt wel. Het gaat ook niet om de grote van de grille. Het gaat om de verhouding. Ik vind de redenering van Van Hooydonk dus ook typerend. Hij laat zich niet leiden door natuurlijke verhoudingen, maar door onnatuurlijke marktwerking …

Overal merk je dat de zoektocht naar de juiste verhouding leidend is: in de architectuur, in de (kleding)mode, bij kunstenaars (daar stellen ze zelfs dat je geen synoniemen van penissen moet maken). Blijkbaar hebben ze in de rest van de wereld zo’n minderwaardigheidscomplex dat ze dat moeten compenseren met een te grote … grille.
@leaper035t: ook de prefacelift had al te grote nieren. De kenteken plaat zat er visueel oncomfortabel dicht op.
En dan een ad van de alfa giulia eronder.. hoewel ik beide auto’s om verschillende redenen niet zou kopen blijft het grootste probleem van de neiuwe designtaal van BMW voor mij die uit proportie nieren. Zonde!
Heb er van de week een paar keer een zien rijden en het is gewoon een strakke, zakelijke verschijning. Zeker glanzend een erg statig voorkomen.

Het front is groter dan we gewend zijn van BMW, maar ten opzichte van Audi of inmiddels ook andere merken (Hyundai/Genesis) is het oppervlak relatief gezien alsnog binnen de perken.
Van mij had de grille een stukje kleiner mogen zijn, maar het went. Ik heb het nu een paar keer gezien en ik ga het zelfs mooi vinden. In het echt valt het dan ook beter mee dan op de foto’s.
Wat een stelletje calvinisten zijn wij toch hier in Europa. Keihard werken en dan nog niet willen opvallen dat het goed gaat. We kopen voortaan wel een BMW 535d…..
@joejojo2012: OK dan, zonder model indicatie wel, .. in het grijs … met de standaard velgen … en een trekhaak. :-)
@w0ut: Je bedoelt een soort van ‘sleeper’? ;)
@joejojo2012: Haal die d is heel gauw weg. Je moet wel een echte kopen.
Deze week de nieuwe 7 voor het eerst in het echt gezien. Was geen fan van de foto’s, vond het niet uitzien. In het echt oogt het echter beter. Past wel.
Ik zag er gister 1 rijden en het valt in het echt ook niet mee hoor. Wat een gedrocht, het is echt heel lelijk.

Het is ook een heel vreemd gevoel. Je kijkt en je denkt: afschuwelijk! En terwijl je dat denkt blijf je kijken. Je wilt het niet zien, maar toch blijf je elke keer kijken.
Nu weet ik dat ik niet helemaal onbevooroordeeld ben gezien mijn voorliefde voor BMW maar ik vind het er gewoon goed uitzien. Toen ik het voor het eerst zag kreeg ik een hartverzakking maar na ‘m in het echt gezien te hebben vind ik het gewoon prima passen op de 7 serie. Kijk, als ze die gril op de 1 serie plakken…
@Rick-dos: ik ben ook een BMW man, maar de Z4 bijvoorbeeld vind ik er niet uitzien. De nieuwe 3 vind ik wel weer goed gelukt(zonder M plastic). Je mag sommige modellen minder vinden is geen schande ;-)
@lekkerlinksrijden: Ik vind dat BMW juist een heel wisselend design heeft nu. De modellen zijn echt prima uit elkaar te houden en verschillen sterk van elkaar. Dat heeft wel tot gevolg dat iedereen niet alle modellen even mooi vindt, maar ik kan het in ieder geval waarderen dat het wat minder eenheidsworst is.
@Rick-dos: helemaal mee eens. In het echt ziet de 7 er heel imposant en mooi uit net als de X7.
Dat is het ook en gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak, blijft er nog wat te bespreken onder ons.
Mijn werkgever heeft er één en die neus begint wel te wennen. Het is een corpulente Duitser, dat mag je er van mij best vanaf zien en dat is gelukt met de 7.
Als Europa er een andere mening over heeft, maak je twee verschillende voorzijden. Ja, de kostprijs is hoger door omstelkosten, maar door verhoging van de verkochte aantallen komt dat terug. Ruik ik nou omzet :-)
@iannuzi: Volkswagen zet drie verschillende Passat modellen in over heel de wereld. Ook is er van veel modellen bij BMW een station variant die ook alleen in Europa loopt, dus dat idee is helemaal zo gek nog niet.
Ik zeg het nog maar een keer… Dit zin geen nieren, maar een neus. Dus hoort niet bij BMW. Net als een voorwielaangedreven 1 serie trouwens. Mensen hebben deze auto gekocht/geleased omdat het lekker stuurde. Hoe dat kwam, dat maakte ze niet uit. Daarom wist het grotendeel van de mensen niet dat se auto achterwielaandrijving heeft. Bmw heeft de vraag verkeerd gesteld.
@autojunkiexl: maar sinds de 1 serie elctrische stuurbekrachtiging heeft is dat lekker sturen argument helemaal zo sterk niet meer. Een MINI of een Ford Focus stuurt minstens zo lekker (bron: Autovisie).
Maak dan geen ‘wereldauto’, maar eentje met een Chinese draakgrille voor het Oosten, en een sjieke voor Europa. Wat kost nou zo’n front fascia? Paar duizend.
Alle patatsnijders op een stokje zeg …..
Nieren?
Dikke kont op de neus ja…
Het is gewoon uit verhouding. Controversieel is leuk voor een paar jaar. Daarna is het gewoon platte kitsch.
Hoe groter hoe statiger…
BMW komt met het ene na het andere ontwerp gedrocht aanzetten. Zag laatst een grote japans aandoende (lees goedkoop) auto rijden. Bleek de nieuwe 3 – serie.

Van Hooydonk zit zover met z’n hoofd in de kont van het Management, dat hij het ontwerp nog loopt te verdedigen ook.
Je kan de stelling ook omkeren, in de EU kopen vele burgers een Duitser en vinden het prettige dat hun A4 sterk lijkt op een A8, een C klasse op een S klasse en en 5 reeks op een 7 reeks… BMW breekt nu met deze traditie … onderscheid moet er zijn !
Los van de idioot grote nieren, heeft het de vorm van een potvis met obesitas. Het ging om de binnenruimte, nieuwe techniek en een patserige uitstraling welke ze met een stuk hekwerk opgelost hebben.
Kan me niet voorstellen dat niemand op de ontwerpafdeling iets eleganters kon verzinnen.
Blijft echt lelijk
Ever since Bangle zich met de 7 heeft bezig gehouden, is de 7 niet om aan te zien. En net zoals bij de rest van het BMW-gamma, is de nieuwe 7 consequent lelijker dan dan de voorganger. Dat is op zich niet erg, mensen kopen wat ze willen. Maar het design proberen rechtpraten met dat rookgordijn van Adriaan: dat is een zwaktebod.
Ik heb nu ruim een jaar een F30 3 serie en let altijd op verschillen tussen de BMW’s, maar om heel eerlijk te zijn kan ik alleen de verschillende 3 series enigszins uit elkaar houden. Bij alle andere modellen zie ik geen enkel verschil.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).