• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom de neus van de 7 Serie zo groot is

Auteur: willeme, gepost 28 juni 2019 om 08:02 – 62 Reacties

BMW 745Le xDrive (G12)


En is het een beetje een succes? Of zakken de verkopen compleet in?

Er zijn zo van die dingen waar iedereen een mening over heeft. Denk aan dingen als de opstelling van het Nederlands Elftal, het warme weer of de inzending voor het Eurovisie Songfestival. Daar valt het BMW-design ook onder. Tot 2000 was het vrij eenvoudig: alle BMW’s lijken op elkaar. Allemaal maken ze gebruik van dezelfde designkenmerken: Hofmeisterknik, wee nieren in de grille en klaar was je nieuwe BMW.

Toen was er altijd de kritiek dat BMW ‘één worst in verschillende maten’ verkocht. Daar viel op zich wat voor te zeggen, want met name de 3 Serie (E36/E46), 5 (E34/E39) en 7 Serie (E32/E38) lijken allemaal erg veel op elkaar. Dankzij Chris Bangle werd het onderscheid tussen de modellen véél groter, maar ging dit niet gepaard zonder controverses. Destijds begon dat met de BMW 7 Serie. Nu is het weer een 7 Serie welke onderwerp van discussie is.

BMW 730Ld (G12) '19

De 7 Serie is onlangs gefacelift en de ‘Filemon Wesselink-behandeling’ is niet bij iedereen in goede aarde gevallen. Dan rijst natuurlijk de vraag: als iedereen het lelijk vindt, waarom doet BMW het dan? De Nederlandse BMW design-chef Adrian van Hooydonk doet tegenover het Australische Motoring een boekje open. Van Hooydonk geeft aan dat hij de kritiek opgemerkt heeft en dat het hem geraakt heeft. Wel kan hij uitstekend verklaren waarom de 7 Serie zo’n grote neus heeft mee gekregen.

BMW 745Le (G12) '19

Ten eerste is de BMW 7 Serie een grote auto, daar past een grote neus beter bij. De BMW X7 heeft ook een enorme grille. Bij de X7 is de kritiek iets minder, omdat de neus meer in proportie staat met de rest van de auto. Maar dat was niet de belangrijkste reden om de 7 Serie zo’n enorme gok mee te geven. Volgens BMW was het verschil tussen een 5 Serie en een 7 Serie veel te klein. Mensen konden het verschil niet goed zien. Vandaar dat BMW aan Van Hooyonk de opdracht heeft gegeven om grotere visuele veranderingen aan te brengen.

BMW 750i xDrive (G11) '19

Van Hooydonk zegt dat het onmogelijk is om iedereen tevreden te houden. De meeste kritiek over de nieuwe kwam vanuit Europa. Ondanks dat Europa de thuismarkt is, is het zeker niet de belangrijkste (lees: grootste) markt voor de BMW 7 Serie.

Met de 7 Serie is het altijd het lastigst geweest om aan iedereen zijn verwachtingen te voldoen. De klanten zijn compleet anders in China, de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en Europa. In Europa willen mensen niet opvallen. Men wil daar niet vertellen wat ze voor een auto betaald hebben. Daar houden ze van onopvallende auto’s in het zwart. De rest van de wereld is compleet het tegenovergesteld. Uiteraard is de auto ontworpen met Europa in het achterhoofd, maar het is niet de belangrijkste markt voor de 7 Serie.

BMW 745e (G11) '19

Kortom, er zit dus gewoon een (goed) idee achter. Van Hooydonk moet leiding geven aan een enorm design team. De eisen komen natuurlijk bij BMW van bovenaf. Is BMW een beetje tevreden met de nieuwe 7 Serie? Absoluut. BMW heeft de productie van de nieuwe 7 Serie flink kunnen verhogen. Het model van ná de facelift is veel populairder dan voorheen. Volgens van Hooydonk zijn er ‘zeer blije mensen’ bij de fabriek.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Compleet nieuwe BMW 7
    Compleet nieuwe BMW 7 Serie is onderweg (+video)
  • BMW 2 Serie M Performance
    Nieuwe BMW 2 Serie met M Performance goodies
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

7-serie, adrian-van-hooydonk, BMW

Vorig bericht: « F1 Oostenrijk 2019: tijden en wat je moet weten
Volgend bericht: Audi Sport vecht voor behoud V10, waarschijnlijk succesvol »

Lees Interacties

Reacties

  1. W115 zegt

    28 juni 2019 om 08:14

    Mercedes lost het probleem subtieler op, ster maatje XL op de neus.

    Login om te reageren
    • florisje zegt

      28 juni 2019 om 08:18

      @w115: Niets is natuurlijk zo subtiel als een gigantische (en optioneel opgelichte) Mercedes ster in je achteruitkijkspiegel.

      Login om te reageren
  2. rutgerg zegt

    28 juni 2019 om 08:15

    Die nielen zijn glotel dan de gemiddelde chinees…. snap ik dat t dan imposant is.

    Login om te reageren
    • 1lunatic zegt

      28 juni 2019 om 09:10

      @rutgerg: really dude?

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        28 juni 2019 om 09:21

        @1lunatic: solly

        Login om te reageren
      • str8six zegt

        28 juni 2019 om 09:30

        @1lunatic: rearry!

        Login om te reageren
        • olivier420 zegt

          28 juni 2019 om 11:53

          @str8six: Leally!

          Login om te reageren
  3. autodidact zegt

    28 juni 2019 om 08:15

    Een drol met lippenstift blijft een drol.

    Login om te reageren
  4. tjorque zegt

    28 juni 2019 om 08:15

    Scheisse wass ein nase!

    Ofwel was de ontwerper bijziend, ofwel is het gewoon bedoeld voor de wansmakelijk rijke mensen.

    Ik kon hem al niet betalen, en nu wil ik hem ook niet meer kunnen betalen. Dat scheelt… :)

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      28 juni 2019 om 08:17

      @tjorque: wansmaak en rijk gaan volgens mij heel vaak hand in hand…. kijk maar eens voor de grap op funda bij hele dure villa’s binnen….

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        28 juni 2019 om 08:24

        @rutgerg: Precies. Dit in tegenstelling tot wat we zien in traditionele volkswijken, waar het gemiddelde inkomen een stuk lager lig. Daar lijkt het thema juist ‘strak en ingetogen’. Of we het dan hebben over de prieeltjes, de gipsen uilen dan wel leeuwen bij het tuinhek, de nep-houten borden met de naam van het huis, de witte bankstellen, het schilderijtje van het huilende zigeunerkind, de alfabetisch geordende collectie van Nederlandstalig repertoire of de vitrines met porseleinen clowntjes: het ademt allemaal goede smaak.

        Login om te reageren
        • rutgerg zegt

          28 juni 2019 om 08:28

          @vaakbenjetebang: haha je bent in Tilburg geweest hoor ik al ;-)

          Login om te reageren
        • tjorque zegt

          28 juni 2019 om 09:28

          @vaakbenjetebang: ???
          Het enige dat hierdoor bewezen wordt is dat er weinig correlatie is tussen IQ, €€€ en smaak ?

          Login om te reageren
        • olivier420 zegt

          28 juni 2019 om 12:03

          @vaakbenjetebang: Vergeet de witte plavuizen en gouden accessoires niet.

          Login om te reageren
      • andre_verbrugge zegt

        28 juni 2019 om 13:13

        @rutgerg: je duits kan beter” Scheiße was eine Nase” maar idd hij wordt er niet mooier op

        Login om te reageren
        • kle500 zegt

          29 juni 2019 om 00:50

          @andre_verbrugge: wie

          Login om te reageren
  5. brammetjedeb zegt

    28 juni 2019 om 08:18

    Met zwarte grill valt het nog mee….

    Login om te reageren
    • emping zegt

      28 juni 2019 om 09:32

      @brammetjedeb: precies mijn gedachte.

      Login om te reageren
  6. lecomte zegt

    28 juni 2019 om 08:24

    Men zag het verschil niet tussen de 5 en 7? Wat een kolder!

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      28 juni 2019 om 08:27

      @lecomte: Wat hij bedoelt te zeggen: de mensen die de 7-serie kochten, vonden het onderscheid in protserigheid niet groot genoeg. Als je 7-serie geld uitgeeft, wil je immers dat iedereen en zijn moeder kan zien dat je niet zomaar een 5-serie gekocht hebt, maar dat je voor ’the full enchilada of bad taste’ bent gegaan.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        28 juni 2019 om 08:46

        @vaakbenjetebang: Ik denk dat jij gelijk hebt. De kopers in de belangrijkste markten houden nou eenmaal meer van een rijke uitstraling. BMW is daar in mijn ogen ook in geslaagd. Deze 7-serie ziet er gewoon echt uit als een hele dure auto. In Europa wordt dat gewoon minder gewaardeerd.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          28 juni 2019 om 09:42

          @berlinetta: en daarom zijn de echt dure auto’s allemaal van Europese makelij… In Europa houden we bij uitstek van dure auto’s maar niet van opvallende auto’s, het is gewoon smaak verschil.

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            28 juni 2019 om 10:37

            @mashell: Dat is toch ook wat ik zeg?

            Login om te reageren
          • bmwfe zegt

            28 juni 2019 om 15:46

            @mashell: @mashell: dus een Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, Bentley, Rolls-Royce, Bugatti en vele Mercedessen zijn onopvallende auto’s? Ze zijn veelal prachtig, maar onopvallend zijn ze zeker niet.

            Login om te reageren
            • mashell zegt

              28 juni 2019 om 17:32

              @bmwfe: die vele “opvallende auto’s” zijn maar al te vaak in de kleuren van de snelweg (zwart, grijs of wit), dat is niet omdat het chique is maar omdat de eigenaren niet willen opvallen met hun dure auto.

              Login om te reageren
  7. jipino zegt

    28 juni 2019 om 08:32

    Ben er eigenlijk al aan gewend, die zwarte grille durf ik zelfs mooi te noemen.

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      28 juni 2019 om 16:52

      @jipino: dat is inderdaad iets dat je moet durven, zo het licht van de zon ontkennen ;-)

      Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    28 juni 2019 om 08:39

    Ik moet zeggen, het begint te wennen. En als Alpina B7 is het eigenlijk een heel mooie auto.

    Login om te reageren
  9. leaper035t zegt

    28 juni 2019 om 08:40

    Je moet nu eens kijken naar de neus van de pré facelift. Die verhouding klopt helemaal. Mooie wagen zonder schreeuwerig te zijn, op z’n Europees dus.

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      28 juni 2019 om 12:21

      @leaper035t: inderdaad die verhouding klopt wel. Het gaat ook niet om de grote van de grille. Het gaat om de verhouding. Ik vind de redenering van Van Hooydonk dus ook typerend. Hij laat zich niet leiden door natuurlijke verhoudingen, maar door onnatuurlijke marktwerking …

      Overal merk je dat de zoektocht naar de juiste verhouding leidend is: in de architectuur, in de (kleding)mode, bij kunstenaars (daar stellen ze zelfs dat je geen synoniemen van penissen moet maken). Blijkbaar hebben ze in de rest van de wereld zo’n minderwaardigheidscomplex dat ze dat moeten compenseren met een te grote … grille.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 juni 2019 om 17:33

      @leaper035t: ook de prefacelift had al te grote nieren. De kenteken plaat zat er visueel oncomfortabel dicht op.

      Login om te reageren
  10. vtie zegt

    28 juni 2019 om 08:42

    En dan een ad van de alfa giulia eronder.. hoewel ik beide auto’s om verschillende redenen niet zou kopen blijft het grootste probleem van de neiuwe designtaal van BMW voor mij die uit proportie nieren. Zonde!

    Login om te reageren
  11. karhengst zegt

    28 juni 2019 om 08:46

    Heb er van de week een paar keer een zien rijden en het is gewoon een strakke, zakelijke verschijning. Zeker glanzend een erg statig voorkomen.

    Het front is groter dan we gewend zijn van BMW, maar ten opzichte van Audi of inmiddels ook andere merken (Hyundai/Genesis) is het oppervlak relatief gezien alsnog binnen de perken.

    Login om te reageren
  12. berlinetta zegt

    28 juni 2019 om 08:48

    Van mij had de grille een stukje kleiner mogen zijn, maar het went. Ik heb het nu een paar keer gezien en ik ga het zelfs mooi vinden. In het echt valt het dan ook beter mee dan op de foto’s.

    Login om te reageren
  13. joejojo2012 zegt

    28 juni 2019 om 08:53

    Wat een stelletje calvinisten zijn wij toch hier in Europa. Keihard werken en dan nog niet willen opvallen dat het goed gaat. We kopen voortaan wel een BMW 535d…..

    Login om te reageren
    • w0ut zegt

      28 juni 2019 om 09:05

      @joejojo2012: OK dan, zonder model indicatie wel, .. in het grijs … met de standaard velgen … en een trekhaak. :-)

      Login om te reageren
      • joejojo2012 zegt

        28 juni 2019 om 10:06

        @w0ut: Je bedoelt een soort van ‘sleeper’? ;)

        Login om te reageren
    • vondick zegt

      29 juni 2019 om 08:54

      @joejojo2012: Haal die d is heel gauw weg. Je moet wel een echte kopen.

      Login om te reageren
  14. w0ut zegt

    28 juni 2019 om 09:01

    Deze week de nieuwe 7 voor het eerst in het echt gezien. Was geen fan van de foto’s, vond het niet uitzien. In het echt oogt het echter beter. Past wel.

    Login om te reageren
  15. 87sandyd zegt

    28 juni 2019 om 09:01

    Ik zag er gister 1 rijden en het valt in het echt ook niet mee hoor. Wat een gedrocht, het is echt heel lelijk.

    Het is ook een heel vreemd gevoel. Je kijkt en je denkt: afschuwelijk! En terwijl je dat denkt blijf je kijken. Je wilt het niet zien, maar toch blijf je elke keer kijken.

    Login om te reageren
  16. Rick-dos zegt

    28 juni 2019 om 09:08

    Nu weet ik dat ik niet helemaal onbevooroordeeld ben gezien mijn voorliefde voor BMW maar ik vind het er gewoon goed uitzien. Toen ik het voor het eerst zag kreeg ik een hartverzakking maar na ‘m in het echt gezien te hebben vind ik het gewoon prima passen op de 7 serie. Kijk, als ze die gril op de 1 serie plakken…

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      28 juni 2019 om 09:21

      @Rick-dos: ik ben ook een BMW man, maar de Z4 bijvoorbeeld vind ik er niet uitzien. De nieuwe 3 vind ik wel weer goed gelukt(zonder M plastic). Je mag sommige modellen minder vinden is geen schande ;-)

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        28 juni 2019 om 09:24

        @lekkerlinksrijden: Ik vind dat BMW juist een heel wisselend design heeft nu. De modellen zijn echt prima uit elkaar te houden en verschillen sterk van elkaar. Dat heeft wel tot gevolg dat iedereen niet alle modellen even mooi vindt, maar ik kan het in ieder geval waarderen dat het wat minder eenheidsworst is.

        Login om te reageren
    • bmwfe zegt

      28 juni 2019 om 20:14

      @Rick-dos: helemaal mee eens. In het echt ziet de 7 er heel imposant en mooi uit net als de X7.

      Login om te reageren
  17. lekkerlinksrijden zegt

    28 juni 2019 om 09:59

    Dat is het ook en gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak, blijft er nog wat te bespreken onder ons.

    Login om te reageren
  18. 2wheeler zegt

    28 juni 2019 om 10:08

    Mijn werkgever heeft er één en die neus begint wel te wennen. Het is een corpulente Duitser, dat mag je er van mij best vanaf zien en dat is gelukt met de 7.

    Login om te reageren
  19. iannuzi zegt

    28 juni 2019 om 10:17

    Als Europa er een andere mening over heeft, maak je twee verschillende voorzijden. Ja, de kostprijs is hoger door omstelkosten, maar door verhoging van de verkochte aantallen komt dat terug. Ruik ik nou omzet :-)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 juni 2019 om 11:49

      @iannuzi: Volkswagen zet drie verschillende Passat modellen in over heel de wereld. Ook is er van veel modellen bij BMW een station variant die ook alleen in Europa loopt, dus dat idee is helemaal zo gek nog niet.

      Login om te reageren
  20. autojunkiexl zegt

    28 juni 2019 om 10:30

    Ik zeg het nog maar een keer… Dit zin geen nieren, maar een neus. Dus hoort niet bij BMW. Net als een voorwielaangedreven 1 serie trouwens. Mensen hebben deze auto gekocht/geleased omdat het lekker stuurde. Hoe dat kwam, dat maakte ze niet uit. Daarom wist het grotendeel van de mensen niet dat se auto achterwielaandrijving heeft. Bmw heeft de vraag verkeerd gesteld.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 juni 2019 om 11:39

      @autojunkiexl: maar sinds de 1 serie elctrische stuurbekrachtiging heeft is dat lekker sturen argument helemaal zo sterk niet meer. Een MINI of een Ford Focus stuurt minstens zo lekker (bron: Autovisie).

      Login om te reageren
  21. intimrasiert zegt

    28 juni 2019 om 11:46

    Maak dan geen ‘wereldauto’, maar eentje met een Chinese draakgrille voor het Oosten, en een sjieke voor Europa. Wat kost nou zo’n front fascia? Paar duizend.

    Login om te reageren
  22. frank2b zegt

    28 juni 2019 om 12:00

    Alle patatsnijders op een stokje zeg …..

    Login om te reageren
  23. tjorque zegt

    28 juni 2019 om 12:20

    Nieren?
    Dikke kont op de neus ja…

    Login om te reageren
  24. por100 zegt

    28 juni 2019 om 12:27

    Het is gewoon uit verhouding. Controversieel is leuk voor een paar jaar. Daarna is het gewoon platte kitsch.

    Login om te reageren
  25. boenderaar zegt

    28 juni 2019 om 12:55

    Heeft het misschien toch met compenseren te maken? https://wibnet.nl/mens/lichaam/de-penis-een-overzicht-van-het-formaat-wereldwijd

    Login om te reageren
  26. 571ay zegt

    28 juni 2019 om 13:39

    Hoe groter hoe statiger…

    Login om te reageren
  27. healey zegt

    28 juni 2019 om 13:41

    BMW komt met het ene na het andere ontwerp gedrocht aanzetten. Zag laatst een grote japans aandoende (lees goedkoop) auto rijden. Bleek de nieuwe 3 – serie.

    Van Hooydonk zit zover met z’n hoofd in de kont van het Management, dat hij het ontwerp nog loopt te verdedigen ook.

    Login om te reageren
  28. dwfc zegt

    28 juni 2019 om 13:45

    Je kan de stelling ook omkeren, in de EU kopen vele burgers een Duitser en vinden het prettige dat hun A4 sterk lijkt op een A8, een C klasse op een S klasse en en 5 reeks op een 7 reeks… BMW breekt nu met deze traditie … onderscheid moet er zijn !

    Login om te reageren
  29. jorden zegt

    28 juni 2019 om 16:12

    Los van de idioot grote nieren, heeft het de vorm van een potvis met obesitas. Het ging om de binnenruimte, nieuwe techniek en een patserige uitstraling welke ze met een stuk hekwerk opgelost hebben.
    Kan me niet voorstellen dat niemand op de ontwerpafdeling iets eleganters kon verzinnen.

    Login om te reageren
  30. allesmetturbo zegt

    28 juni 2019 om 16:53

    Blijft echt lelijk

    Login om te reageren
  31. BaRa zegt

    28 juni 2019 om 16:57

    Ever since Bangle zich met de 7 heeft bezig gehouden, is de 7 niet om aan te zien. En net zoals bij de rest van het BMW-gamma, is de nieuwe 7 consequent lelijker dan dan de voorganger. Dat is op zich niet erg, mensen kopen wat ze willen. Maar het design proberen rechtpraten met dat rookgordijn van Adriaan: dat is een zwaktebod.

    Login om te reageren
  32. sparks zegt

    30 juni 2019 om 00:29

    Ik heb nu ruim een jaar een F30 3 serie en let altijd op verschillen tussen de BMW’s, maar om heel eerlijk te zijn kan ik alleen de verschillende 3 series enigszins uit elkaar houden. Bij alle andere modellen zie ik geen enkel verschil.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North