• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoofdingenieur Toyota wil nieuwe MR2 maken met Porsche

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 22 augustus 2019 om 17:03 – 46 Reacties

Hoofdingenieur Toyota wil nieuwe MR2 maken met Porsche


Waar een wil is…

Sinds Toyota heeft aangegeven van plan te zijn nieuwe sportauto’s op de markt te brengen, draait de geruchtenmolen op volle toeren. Zeker na de terugkeer van de Supra (rijtest) lijkt het enthousiasme geen grenzen te kennen. Inmiddels is duidelijk dat Toyota overweegt nog een sportauto te lanceren. Misschien werkt het zelfs in het geheim al aan een volgend model.

Momenteel wijst alles erop dat Toyota een kleinere, goedkopere sportauto ter wereld wil brengen. Mogelijk wordt deze derde sportieveling de spirituele opvolger van de MR2. Zeker is de terugkeer van de MR2 lang nog niet, maar de hoofdingenieur van Toyota, Tetsuya Tada, heeft het vuur der speculatie in ieder geval vergroot door te zeggen dat hij graag met Porsche in zee zou gaan voor een dergelijk project.

Tada deelde zijn visie over een nieuwe MR2, nadat hij door AutoIndustriya werd gevraagd met welke fabrikant hij graag de handen ineen zou slaan om het vergane model nieuw leven in te blazen.

Het is geen verrassing dat Porsche volgens Tada de ideale kandidaat is om Toyota te helpen bij de ontwikkeling van een nieuwe MR2. Immers, Porsche is meer dan vaardig als het gaat om het bouwen van sportieve, achterwielaangedreven wagens met een middenmotor. Denk maar aan de Cayman en de Boxster, die al jarenlang in de smaak vallen bij de consument alsmede de pers.

Het is lastig te zeggen of Toyota inderdaad uit is op een partnerschap met Porsche voor de ontwikkeling van een nieuwe sportauto. Als blijkt dat Tada niet aan het dollen was, dan is het in lijn met de werkwijze van de afgelopen jaren. De terugkeer van de GT86 was immers een samenwerkingsproject met Subaru en de nieuwe Supra is deels tot stand gekomen dankzij de expertise van BMW.

Ook interessant!

  • Toyota MR2 komt terug met 400 pk!
  • Nieuwe Toyota Sequoia
    Nieuwe Toyota Sequoia: groot en uitgesproken
  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • supra onderdelen
    Toyota levert nieuwe onderdelen voor oude Supra's

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

mr2, Porsche, tetsuya-tada, Toyota

Vorig bericht: « Officieel: dit moet de Formule 1-auto van 2021 worden
Volgend bericht: BMW maakt het ‘nierprobleem’ nog een beetje erger »

Lees Interacties

Reacties

  1. tttijn zegt

    22 augustus 2019 om 17:10

    Kan me niet voorstellen dat Porsche het mes in eigen vlees gaat zetten.

    Login om te reageren
    • Breinstein zegt

      22 augustus 2019 om 17:38

      @tttijn: hoezo eigen vlees? Gewoon een model bouwen die onder de boxter valt.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      23 augustus 2019 om 00:48

      @tttijn: In eigen vlees? Als in: een rechtstreekse concurrent? Nah, Toyota-klanten zijn anders dan Porsche-klanten. Er is toch ook geen overlap tussen de Supra en de Z4, qua klandizie?

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        24 augustus 2019 om 00:10

        @esprit_de_flandre:

        Ook wel omdat deze z4 echt zo lelijk is dat enkel badgegeile mensen hem kopen. Vorige z4 was wel voor het type mens dat een sportwagen zou kopen van die prijscategorie.

        Login om te reageren
  2. ffreak zegt

    22 augustus 2019 om 17:10

    Goed plan!

    Login om te reageren
  3. fanboy zegt

    22 augustus 2019 om 17:11

    Als MR2 eigenaar vind ik dit opzich leuk nieuws, maar ben ik bang dat het een gewoon een dure snelle sportwagen wordt.

    Sommigen zullen de jaren 90 turbo versie met 250pk (en makkelijk tunebaar) misschien het gaafst vinden.
    Maar de eerste en laatste generatie waren eigenlijk het leukst en betaalbaarst, ook om te rijden.
    Je pakt een pittig Corolla motorblokje en aandrijflijn, maakt de stuurstangen los, en zet geheel op de achteras ipv vooras. Goedkoop resultaat, mega betrouwbaar, ook als je het af trapt op circuit, en weinig gewicht.

    Met Porsche zie ik het alleen maar duurder worden. Maar wel fijn dat er wat meer sportwagens komen van Toyota.

    Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      22 augustus 2019 om 18:24

      @fanboy: ik mis mijn 2e generatie MR2. Maar 3e generatie het leukst en betaalbaarst is allebei niet waar.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        23 augustus 2019 om 07:37

        @redneckdarian: 950 kilo en 7 seconden naar de honderd, goedkoper dan de Lotus Elise maar vergelijkbaar

        Login om te reageren
      • G-Ammo zegt

        23 augustus 2019 om 10:10

        @redneckdarian: Mijn SW20 staat te koop! 1998, Originele BEAMS Rev 5 Japimport in Cosmos Blue… heeft klein beetje liefde nodig :) Zoek maar op autoscout!

        #saleslvl9000

        Login om te reageren
    • maotje zegt

      22 augustus 2019 om 18:50

      @fanboy: de laatste generatie was wel een oerlelijk ding.

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        22 augustus 2019 om 19:09

        @maotje: Grappig genoeg was het ontwerp eigenlijk best wel een Boxster-pastiche.

        Login om te reageren
      • G-Ammo zegt

        23 augustus 2019 om 10:11

        @maotje: De 3e generatie was wel 1 van de betere MR2’s… zeker als je er een 2ZZ in legt!

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          23 augustus 2019 om 13:43

          @G-Ammo: een auto moet je helemaal niks aan hoeven te verranderen en gewoon vanuit fabriek goed zijn.

          Login om te reageren
          • G-Ammo zegt

            23 augustus 2019 om 16:49

            @maotje: Als je een huis koopt laat je toch ook niet het behang hangen uit 1950.
            Maar dan denk ik dat jij een purist bent… Ik namelijk niet :) Ik zie een auto uit de fabriek als een leeg canvas.

            Login om te reageren
    • daniel1975 zegt

      22 augustus 2019 om 18:54

      @fanboy: je weet wel dat de MR2 turbo vaak kapot ging? Er was er in de late 90’s een in Brabant die er op leeg liep in ieder geval…

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        23 augustus 2019 om 07:47

        @daniel1975: De turbo blokken waren eigenlijk heel betrouwbaar als je ze niet tot de max tuned. Er was ook nog een Amerikaanse mr2 turbo, helemaal origineel, die 500.000 miles had gehaald.

        Login om te reageren
  4. alcantara zegt

    22 augustus 2019 om 17:16

    Ik zou liever een nieuwe Celica hebben.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      22 augustus 2019 om 17:43

      @alcantara: Als 4wd rally kanon wel ja. Maar als lager voorwielaangedreven coupe, mwah dan ben ik blij dat de GT86 er allang is.

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        22 augustus 2019 om 18:48

        @fanboy: Net alsof rwd altijd beter is…nu BMW de 1 zelfs liever van fwd voorziet is rwd definitief achterhaald.

        Login om te reageren
        • rollingstoned zegt

          22 augustus 2019 om 19:43

          @alcantara: dat doet BMW alleen omdat het veel goedkoper is qua productie.

          Login om te reageren
          • geenidee zegt

            22 augustus 2019 om 23:32

            @rollingstoned: €€€€

            Login om te reageren
        • geenidee zegt

          22 augustus 2019 om 23:46

          @alcantara: Ja fwd is echt zoveel beter, jammer dat ze daar nu pas achter komen bij BMW. Vertel eens, ben jij fanboy van leuke auto’s of van een bepaalde badge?

          Login om te reageren
    • rolov zegt

      22 augustus 2019 om 20:18

      @alcantara: ja maar die koop je ook niet omdat hij te duur is in nederland

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    22 augustus 2019 om 17:17

    Tja, wanneer een Porsche qua techniek en prijs het zelfde is, dan is dat toch de badge waar men voor zal kiezen ipv de Toyota badge. Kom maar door met een knotsgek mooi gele Supra Nurburgring editie, dat lijkt mij een beter idee. Of een nieuwe sportwagen onder de merknaam Lexus….

    Login om te reageren
  6. janboel zegt

    22 augustus 2019 om 17:25

    Histories gezien grappig. Toyota heeft een groot aandeel gehad in het totstandkomen van de 1e generatie Porsche Boxter. Porsche stond er in de jaren 90 niet goed bij en Toyota heeft Porsche geholpen met het verbeteren van de bedrijfsvoering en kwaliteitscontrole. Lean manufacturing en Just in Time delivery zijn voorbeelden van Toyota’s bedrijfsvoeringen die sindsdien door Porsche gebruikt worden. De Boxter was de eerste Porsche die daar profijt van had en uiteindelijk heel Porsche. Zonder die hulp was Porsche niet wat het nu is.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      22 augustus 2019 om 17:33

      @janboel: kijk! Informatie waar je wat aan hebt, dit wist ik niet.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        22 augustus 2019 om 18:16

        @rufctr01: bedrijfsvoering van Toyota is überhaupt een soort rolmodel, los van de autotechniek.

        Login om te reageren
    • emping zegt

      22 augustus 2019 om 18:36

      @janboel: Kaizen heet dat.

      Login om te reageren
  7. Breinstein zegt

    22 augustus 2019 om 17:39

    Nieuwe volksporsche op komst!

    Login om te reageren
  8. mopar70 zegt

    22 augustus 2019 om 18:29

    Dit kan Toyota prima zelf.

    Login om te reageren
    • dees zegt

      22 augustus 2019 om 19:57

      @mopar70: Natuurlijk, maar de aantallen zullen zo laag zitten dat het niet rendabel is.

      Login om te reageren
  9. imaginenl zegt

    22 augustus 2019 om 18:36

    Toch gek dat ze dit niet aan Lotus vragen. Die zijn best aan een nieuwe Elise toe en die auto staat toch echt dichterbij een MR2 dan een Boxter.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      22 augustus 2019 om 18:52

      @imaginenl: de mogelijkheden met porsche zullen waarschijnlijk veel groter zijn. 2 grote autoconcerns die samen iets moois maken. Dan kun je de kosten ook redelijk splitten. Dat gaat met lotus niet lukken. Is daar gewoon te klein voor.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        23 augustus 2019 om 00:50

        @maotje: Plus Lotus is nu van Geely. En ik denk niet dat Toyota veel vertrouwen heeft in Chinese partners. Iets met een oorlogsverleden…

        Login om te reageren
        • frank2b zegt

          23 augustus 2019 om 16:31

          @esprit_de_flandre: Dat oorlogsverleden schept dan wel weer een band met Duitsland idd …..

          Login om te reageren
  10. emping zegt

    22 augustus 2019 om 19:24

    Tada: en weer een goede zet van Toyota. Ga zo door!

    Login om te reageren
    • rickthestig zegt

      22 augustus 2019 om 23:44

      @emping: Geweldige naam toch van die hoofdingenieur? En dan ook nog over nieuwe modellen vertellen. Benieuwd wat hij de volgende keer uit de hoge hoed tovert.

      Login om te reageren
    • rickthestig zegt

      22 augustus 2019 om 23:44

      @emping:

      Login om te reageren
  11. BaRa zegt

    22 augustus 2019 om 19:50

    ’t Is dat Renault een band heeft met Nissan, anders zou Alpine een logischer keuze zijn als basis voor een nieuwe MR2.

    Login om te reageren
  12. tjorque zegt

    22 augustus 2019 om 22:28

    Als het een MR2 wordt met een flat six 2 liter blok, dan ben ik erg geïnteresseerd…

    Login om te reageren
    • G-Ammo zegt

      23 augustus 2019 om 10:13

      @tjorque: Flat six? Lekker 4 cilindertje erin, NA en 180/200pk, meer dan zat om lekker rond te knallen. Het hoeft allemaal niet van 0-100 in 0,0000001 seconde.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        23 augustus 2019 om 13:27

        @g-ammo: het gaat hem niet om de paarden maar om de kwijl opwekkende sound van een flat six

        Login om te reageren
        • G-Ammo zegt

          23 augustus 2019 om 16:50

          @tjorque: 4 cilinder met ITB’s is anders wel enorm **** :D En over m’n 3SGE Beams mag ik niet klagen… lekker de raampjes open in iedere tunnel.

          Login om te reageren
          • tjorque zegt

            23 augustus 2019 om 18:36

            @g-ammo: ik vrees dat ik niet kan volgen met itb en 3sge

            Login om te reageren
  13. 87sandyd zegt

    23 augustus 2019 om 10:32

    Niet doen. De mr2 moet niet zo’n kansloze Supra worden. Maar ik zie het ook niet gebeuren. Laat BMW zich maar met dit soort kansloze projectjes bemoeien. Voor Porsche is dit te min…

    Login om te reageren
  14. bernoulli zegt

    23 augustus 2019 om 13:59

    Oei. Stimuleert Toyota daarmee dan niet het illegaal straatracen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North