• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW, Mercedes en Volkswagen krijgen miljoenenboete

Auteur: hayte, gepost 23 november 2019 om 12:45 – 12 Reacties

" title=

Samen boodschappen doen mag blijkbaar niet.

Concurrentie is soms een lastig dingetje. Je concurreert immers niet alleen voor de verkoop van je auto’s, je moet ook concurreren bij de inkoop van je materialen. Het kan namelijk zomaar zijn dat een andere autobouwer beter heeft onderhandeld bij het inkopen, waardoor ze minder kosten hebben en potentieel meer winst maken.

Een manier om die concurrentie tegen te gaan, is door simpelweg samen te werken. En dat is ook precies wat BMW, Mercedes-Benz en Volkswagen hebben gedaan. Volgens de Duitse mededingingsautoriteit Bundeskartellamt hebben ze negen jaar lang twee keer per jaar met staalfabrikanten om tafel gezeten, om uniforme staalprijzen af te spreken.

Daardoor konden de drie autofabrikanten voor waarschijnlijk dezelfde prijs staal inkopen. Het soort staal waar de Duitse autofabrikanten afspraken over maakte, wordt gebruikt voor onder meer krukassen, drijfstangen, nokkenassen, tandwielen en stuurstangen. Een vrij veelgebruikte staalsoort dus. De prijsafspraken liepen van 2004 tot het eind van 2013.

BMW, Mercedes en Volkswagen krijgen miljoenenboete

Het maken van dergelijke prijsafspraken heet kartelvorming en dat is natuurlijk in de meeste gevallen hartstikke illegaal. Het is dan ook geen wonder dat de Bundeskartellamt dit bestraft met ‘ongeveer’ honderd miljoen euro. De drie bedrijven erkennen dat ze in de fout zaten en werkten tijdens het onderzoek ook mee.

Volgens Het Laatste Nieuws betaalt BMW 28 miljoen euro en Merc-moederbedrijf Daimler 23,5 miljoen. Volkswagen wil niet zeggen hoeveel ze betalen, alleen dat ze het einde van de kartelafspraken verwelkomen. Maar, wie een beetje weet hoe een rekenmachine werkt, kan zien dat Volkswagen waarschijnlijk rond de 48,5 miljoen euro moet betalen. Lijkt misschien een flink bedrag, maar dat valt uiteraard in het niets bij de Dieselgate-boete.

Dank aan Flyer Bunch voor de tip!

Ook interessant!

  • BMW en VW krijgen dikke kartelboete, verklikker Mercedes vrijuit
  • BMW en Mercedes aangeklaagd
    BMW en Mercedes aangeklaagd voor onvoldoende klimaatmaatregelen
  • BMW en Mercedes
    BMW en Mercedes worden nog meer premium!
  • Officieel: Mercedes is géén Daimler meer

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, daimler, Mercedes, Volkswagen

Vorig bericht: « Rij als een koning in deze Mercedes
Volgend bericht: 140 in Oostenrijk ‘ is niet slechter voor het milieu’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. qwerty1234 zegt

    23 november 2019 om 12:59

    Is gewoon wisselgeld voor ze

    Login om te reageren
    • jeroenwz zegt

      23 november 2019 om 19:19

      @qwerty1234: en anders vinden ze wel een andere manier om het door te rekenen aan hun klanten.

      Login om te reageren
  2. caprio zegt

    23 november 2019 om 13:01

    Dank u Frau Merkel of is het dankzij Frau Merkel?

    Login om te reageren
  3. bitd zegt

    23 november 2019 om 13:13

    Worst kartel in Duitsland was 338 miljoen… dit is echt een lachtertje van een boete.

    Login om te reageren
  4. jpoers zegt

    23 november 2019 om 13:14

    Maar als ik het goed begrijp heb je voor het staal teveel betaald in je Premium wagen. En ontvangt de Duitse staat nu daar ook nog centjes voor. Dubbel genaaid door de Duitsers:)

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      23 november 2019 om 13:41

      @jpoers: Denk niet dat ze hebben samengewerkt om MEER te betalen. Ze hebben juist goedkoper kunnen inkopen dan de concurrentie die niet meededen; dat is de concurrentie-vervalsing. Dat verschil kan de marge ten goede zijn gekomen, of het eindproduct juist iets goedkoper om zodanig de concurrerende producten enigszins uit markt te drukken.

      Login om te reageren
  5. mp014 zegt

    23 november 2019 om 13:43

    Belachelijk dat dit beboet wordt!!!!! Als de consument met een hele straat energie of zonnepanelen gaat inkopen is er niks aan de hand? En als ziekenhuizen zich bundelen om ergens samen plastic handschoenen of dure apparatuur in te kopen mag het ook? Als de overheid leaseauto’s wil aanschaffen bundelen ze ook de inkoop?

    Ronduit belachelijke boete!!

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      23 november 2019 om 13:57

      @mp014: te simpel geredeneerd; het ligt wat genuanceerder; om een zo’n gezond mogelijke markt te behouden is het van belang (ook voor de consument) dat er altijd concurrentie is en er een ‘level playing field’ is, die door de toezichthouders gehandhaaft worden. Het gaat hier om oneerlijke concurrentie. Een bedrijf mag bijvoorbeeld niet te groot worden, stel BMW wil Daimler overnemen, reken er maar op dat dit niet zomaar kan; want dan worden ze te groot, kleinere concurrenten hebben daardoor een achterstand waardoor BMW als het ware de markt ‘overneemt’. Wat BMW, Daimler en VW hier doen, is dus inkopen alsof ze 1 bedrijf zijn; kartelvorming. En dat mag dus niet, want dan heb je alsnog de ‘voorsprong’ die je zou hebben als je 1 groot bedrijf bent.

      Login om te reageren
  6. Dutchcarwizard zegt

    23 november 2019 om 15:01

    Premium afspraken, dat wel.

    Login om te reageren
  7. rufctr01 zegt

    23 november 2019 om 22:06

    Zijn er ook criminele zaken in de Autowereld geweest waar VW niet bij betrokken is geweest de laatste jaren???‍♂️

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      24 november 2019 om 13:32

      @rufctr01: De Tesla Cybertruck.

      Login om te reageren
  8. alper zegt

    25 november 2019 om 11:38

    En een van deze fabrikanten handelt schijnheilig met investering in Turkije ??‍♂️

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North