• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Das Ende: Volkswagen krijgt ook enorme boete in Duitsland

Auteur: Loek, gepost 13 juni 2018 om 20:08 – 62 Reacties

Herbert Diess


Ook thuis moet de knip open voor een fors bedrag.

Gone but not forgotten: de berichten over Volkswagen’s Dieselgate. Net geen drie jaar geleden meldden we het voor het eerst en nu nog laat de hele vertoning zijn sporen achter voor het Duitse concern. De hele soap lijkt echter ook in Duitsland beëindigd te zijn: VW bekent schuld.

In een rechtszaak tegen VAG is het concern schuldig verklaard en moet één miljard euro boete betalen. Zelfs voor een miljardenconcern als Volkswagen is dat een groot bedrag. Herbert Diess zegt dat door het accepteren van de boete, Volkswagen AG volledige verantwoordelijkheid aflegt voor het hele Dieselgate-verhaal.

In de VS zijn de betrokken personen al berecht, het belazeren van de uitstoot had daar de grootste impact. Daar heeft VW zo’n 4.3 miljard dollar moeten neertellen. Het gesjoemel was voor de rest natuurlijk wereldwijd, dus de veroordelingen komen ook verder dan de VS. Duitsland heeft Volkswagen nu dus achter de rug.

Daarmee is Dieselgate juridisch gezien ten einde gekomen in het thuisland van Volkswagen. Tevens belooft het concern opnieuw dat dergelijke praktijken niet meer voor zullen komen. Met zulke bedragen zullen ze hun lesje wel hebben geleerd.

Ook interessant!

  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • De Volkswagen e-Up komt terug!
    De Volkswagen e-Up komt terug!
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Deur van je Volkswagen kan openvliegen in de koude

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, duitsland, geld, herbert-diess, rechtszaak, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Zelfreparerende wegen mogelijk dankzij 3D-printende drones
Volgend bericht: Dit zijn alle NL coureurs tijdens de 24u van Le Mans 2018 »

Lees Interacties

Reacties

  1. lacker zegt

    13 juni 2018 om 20:21

    Pittig, maar het roept vragen op.
    Binnen hoeveel tijd moet dat geld betaald worden.
    Levert het een cashflow-probleem op? Ik denk het wel. Dat geld moet ergens vandaan komen. Ik verwacht een uitverkoop van een aantal merken, die geen corebusiness zijn. Wat zullen kanshebbers, lees slachtoffers zijn die de VAG-tent moeten verlaten om wat geld in het laadje te geven?
    Audi, Lamborghini, Bugatti, Ducati, Škoda, Seat, Cupra, Bentley, Porsche, Scania, MAN?

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      13 juni 2018 om 20:33

      @lacker: Hier komen ze echt niet van in de problemen hoor. En hoeven ze al helemaal geen merken voor te verkopen.

      Login om te reageren
      • lacker zegt

        13 juni 2018 om 20:39

        @lekbak: van 1 + 4.3 mrd niet, alleen in USA en Dld? De omzet in 2015 was € 213,3 miljard. Het nettoresultaat in dat jaar was € 4.678 miljard. Het duurt echt wel even, voordat je iets meer dan een volledig jaarresultaat terug hebt verdiend.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          13 juni 2018 om 20:55

          @lacker: Zoek de resultaten van ’14 tot ’17 maar eens op. Dikke winst, ondanks enorme kosten die ze enkele van die jaren hebben moeten maken door dieselgate. incl die boete in de vs.

          Login om te reageren
          • acizane80 zegt

            14 juni 2018 om 00:48

            @lekbak: slechte reclame is ook reclame, dat op zich zal waarschijnlijk ook in bepaalde landen voor extra verkoop gezordlgd hebben van de andere motorisaties. Persoonlijk zou ik mij niet laten tegenhouden door dieselgate als ik een nieuwe wagen van vag zou overwegen.

            Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          14 juni 2018 om 01:20

          @lacker: terug verdienen kan überhaupt niet. Verdienen wel in euhm…iets meer dan een jaar.

          Login om te reageren
    • dees zegt

      13 juni 2018 om 20:34

      @lacker: Hoop dat het sarcasme is. Deze boete is lachwekkend laag.
      VAG had vorig jaar nog miljarden winst, ondanks dit schandaal waarvan de invloed nihil was.

      Ze zullen toen het schandaal begon gewoon geld gereserveerd hebben hiervoor.
      Mocht dit niet zo zijn zullen de banken hun graag dit geld lenen.

      Login om te reageren
      • wimof zegt

        13 juni 2018 om 20:56

        Wat zal Daimler- Benz moeten betalen, hopelijk zoveel als Volkswagen ag.
        Ik heb het er werkelijk moeilijk mee, iedereen wist het, alles, en we waren zo blij dat die diesels zo lekker reden.
        Heb meerdere keren pittige gesprekken met men klanten gehad.

        Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        14 juni 2018 om 07:45

        @dees: doen ze al joh

        Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      13 juni 2018 om 20:36

      @lacker: de winst voor belastingen was in 2017, 17 miljard euro, de netto liquiditeit 22,4 miljard voor de automotive divisie alleen:

      http://annualreport2017.volkswagenag.com/

      Dus dat ene miljard zal niet direct tot grote problemen leiden denk ik. Hooguit wordt er wat geschrapt in ontwikkeling (of wat uitgesteld).

      Login om te reageren
      • lacker zegt

        13 juni 2018 om 20:41

        @406_v6: nice. ik had cijfers van 2015.

        Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      13 juni 2018 om 20:39

      @lacker: en betalen binnen 6 weken aldus tageschau.de.

      Login om te reageren
      • lacker zegt

        13 juni 2018 om 20:53

        @406_v6: Ik lees het..
        Das Geld muss laut Staatsanwaltschaft innerhalb von sechs Wochen an das Land Niedersachsen gezahlt werden.

        Dit is het Staatsanwaltschaft : http://www.staatsanwaltschaften.niedersachsen.de/startseite/service/impressum/impressum-81591.html
        Ik lees, dat Frank Lüttig “vertretungsberechtigt” is. Interessant om die man eens te Googlen.

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          13 juni 2018 om 21:03

          @lacker: http://linkedin.com/in/frank-lüttig-06075466

          Login om te reageren
        • henkp1 zegt

          13 juni 2018 om 22:23

          @lacker: Niedersachsen; die deelstaat is toch ook grootaandeelhouder van VW Ag?

          Login om te reageren
          • Svenska_Aeroplan_AB zegt

            14 juni 2018 om 00:17

            @henkp1: jij snapt hem. Dit is gewoon rondpompen van geld… Eén grote sjoemelboete!

            Login om te reageren
            • acizane80 zegt

              14 juni 2018 om 00:51

              @svenska_aeroplan_ab: ja en nee. Mogelijk hebben die minder geld ontvangen ivm dieselgate amerika. En nu krijgen zij hun deel terug via een legale omweg waarbij vag vrijgesproken word in duitsland.

              Login om te reageren
          • flutterby zegt

            14 juni 2018 om 08:37

            @henkp1: wat dacht je van de werkgelegenheid die VAG meebrengt in Duitsland? Dat is de overheid ook miljarden waard. Plus de bonussen die de top krijgt gaat gewoon inkomstenbelasting overheen.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              14 juni 2018 om 08:38

              @flutterby: indirect heeft de overheid zelfs geprofiteerd van het sjoemelen.

              Login om te reageren
      • Jochen zegt

        13 juni 2018 om 21:49

        @406_v6: en je zal hem even via de e-dentifier mogen valideren en autoriseren. Zweethandjes

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          13 juni 2018 om 22:42

          @jochen: Goed de nulletjes tellen…

          Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          13 juni 2018 om 23:01

          @jochen: pfoe….overschrijvingen met 3 nullen controleer ik al extra ?

          Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      13 juni 2018 om 22:02

      @lacker: andere vraag is wat er met dit geld gebeurd? Wordt het besteed aan gemiste milieu verbeteringen?

      Login om te reageren
      • ri_ck zegt

        13 juni 2018 om 23:19

        @drdre1: ben ik ook erg benieuwd naar? Wordt dit na de staat over gemaakt? Komt het daar op de grote hoop of heeft het nog een doel?

        Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        14 juni 2018 om 00:14

        @drdre1: Het word geïnd door de Staat Niedersachsen. Die is groot aandeelhouder van VAG. Word waarschijnlijk opnieuw geïnvesteerd in slimmere sjoemelsoftware… Eén grote farce dit!!

        Login om te reageren
  2. leaper035t zegt

    13 juni 2018 om 20:21

    Binnen het jaar vinden ze wéér een sjoemel-Audi! Ik wed voor 100 Ekkermannen!

    Login om te reageren
  3. giulio zegt

    13 juni 2018 om 20:21

    Zo en nog alle sjoemelsoftware van de weg. En ophouden met fake news over andere fabrikanten.
    En ook nog de waardevermindering am getroffen klanten voldoen.

    Login om te reageren
  4. prop zegt

    13 juni 2018 om 20:24

    Ben benieuwd wanneer andere fabrikanten berecht gaan worden

    Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    13 juni 2018 om 20:31

    Exact één miljard Euro op de kop af…

    Dat bedrag stinkt…

    Alsof er ergens in een achterkamertje tussen een stel gluiperige juristen en nog gluiperiger ambtenaren een akkoordje is afgesloten.

    Uiteraard is het echte bedrag iets hoger, de kosten meegerekend die verbonden zijn aan het gunstig stemmen van de ambtenaren, zoals een luze zwembad achter in de tuin op kosten van VAG, een nieuwe auto naar keuze en een vierweekse all-inn vakantie in een luxe vijfsterrenhotel op een exotisch oord.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      13 juni 2018 om 20:46

      @moveyourmind: Die yanks in de VS kwamen hiermee. Wel toevallig ook in een periode waarin Tesla in opmars was (met miljarden subsidies van de VS). Toevallig wel allemaal.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        13 juni 2018 om 20:55

        @ghost: En gluiperige Amerikaanse ambtenaren zijn ook nog eens lastiger gunstig te stemmen…

        Want ze hebben al een huge zwembad achterin de tuin. Wat moeten ze met nog een zwembad erbij…

        Login om te reageren
      • dirkiii zegt

        13 juni 2018 om 20:57

        @ghost: ik heb ooit het kaart spel pesten gespeeld wat ik heb geleerd is dat je de joker in moet zetten als het jou uitkomt.

        Ik denk dat ze het probleem al jaren wisten en pas gingen gebruiken toen ze het nodig hadden.

        Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        14 juni 2018 om 01:24

        @ghost: ik ben geen Tesla-apologist, maar de amerikaanse overheid ziet/zag Tesla toch vooral als bedreiging voor de traditionele ‘big 3’. Bizar hoe dat merk (nog steeds) in sommige staten wordt tegengewerkt. Maar ja, een plethora aan lobby-dollars voor politici plegeb dat effect te hebben.

        Login om te reageren
  6. dees zegt

    13 juni 2018 om 20:32

    Lachwekkende boete. Dit zal VAG zien als een giga meevaller.

    Login om te reageren
    • sjonniedeluxe zegt

      13 juni 2018 om 20:53

      @dees: hoeveel bpm zal nl overheid alleen al niet misgelopen zijn…

      Login om te reageren
      • dees zegt

        13 juni 2018 om 20:59

        @sjonniedeluxe:
        Dacht dat dit vorig jaar al geregeld was en dat VAG dit ging betalen./

        Login om te reageren
    • sjonniedeluxe zegt

      13 juni 2018 om 20:55

      @dees: maar wat is wel passend? Ik zeg, een sns scenario. Giga boete, failliet laten verklaren, overheid neemt bende over voor 1 euro en pakt 10 jaar de winst, daarna weer op de beurs brengen. Dan kunnen andere belastingen naar beneden.

      Login om te reageren
      • dees zegt

        13 juni 2018 om 21:02

        @sjonniedeluxe:
        Zou zelf een flink bedrag (5000+) per auto goed vinden plus dan nog een extra bedrag omdat ze de boel zo zwaar bedonderd hebben.
        En als je het verhaal volgt hebben ze ook niet echt meegewerkt maar vooral zitten wijzen naar mensen laag op de ladder.
        8.5mln autos in Europa en de meeste Europese landen zullen hun geen boete geven, daar ga ik tenminste vanuit.

        Login om te reageren
  7. krissie zegt

    13 juni 2018 om 20:36

    …. kraft durch fraude….. Ik denk dat VAG de voorloper (of voorbeeld) is van hoe de fabrikanten aan te pakken. Overige fabrikanten kunnen dan, al vingerwijzend naar hun Wolfsburgse collega’s, evenredig worden aangepakt…

    Login om te reageren
  8. ghost zegt

    13 juni 2018 om 20:44

    Nu is misschien de kous af met die bedragen maar de beerput is nu pas open gelegd en alle boomknuffelaars staan vooraan om elke zelfontbrander kapot te maken. Was ik maar 30 jaar eerder geboren.

    Login om te reageren
  9. arii zegt

    13 juni 2018 om 20:49

    Stomme vraag: wat gaat er gebeuren met dat geld?

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      13 juni 2018 om 21:23

      @arii: Dat wordt op slinkse wijze weer teruggesluisd naar het Volkswagenconcern.

      Is allemaal al bekonkeld. Lagere WOZ-aanslag voor komende jaren, subsidie voor R&D voor electrische voertuigen, een extra opdracht voor levering van overheidsvoertuigen, en ga maar door.

      En het mooie is, er zijn alleen maar winnaars. VAG kost het praktisch niets, ambtenaren hebben een leuk extraatje, en de zwembadboer heeft er een paar leuke klusjes bij.

      Login om te reageren
  10. sjonniedeluxe zegt

    13 juni 2018 om 20:52

    Ik vind een miljard een fooi voor de gezondheid van 300 miljoen mensen schaden. 3.30 euro per persoon

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      13 juni 2018 om 21:02

      @sjonniedeluxe:

      Wonen er in Duitsland 330 miljoen mensen ja? EU moet nog komen met een boete, maar daar verwacht ik niet al teveel van.

      Login om te reageren
  11. krissie zegt

    13 juni 2018 om 20:54

    diesel is idd ten dode opgeschreven. onzekere restwaardes, steden met een dieselslotje… benzinemotoren die even zuinig worden, prijzen aan de pomp weinig verschillend (in sommige eu landen is euro95 goedkoper dan satansfuel). daarnaast de ontwikkeling van het alternatieve….

    Login om te reageren
  12. sjonniedeluxe zegt

    13 juni 2018 om 20:58

    vw boekte eerste kwartaal 2017 al 3.4 miljard euro winst, dus dit is een fooi. Duitse overheid wil kunnen zeggen dat ze boete hebben gegeven…

    Login om te reageren
  13. amersfoorter zegt

    13 juni 2018 om 20:59

    Als het bij VAG gebeurt, gebeurt het elders ook. VAG heeft diepe zakken, rommel concern fiat bijv niet…..

    Login om te reageren
  14. scale zegt

    13 juni 2018 om 21:24

    Zijn ze er toch mooi mee weggekomen!

    Login om te reageren
  15. tjongejongejonge zegt

    13 juni 2018 om 21:35

    Heel mooi

    Login om te reageren
  16. lavoro zegt

    13 juni 2018 om 22:06

    Mooie schaduw :-)

    Login om te reageren
  17. henkp1 zegt

    13 juni 2018 om 22:29

    Onbegrijpelijk dat er nog zoveel mensen / bedrijven zijn die producten kopen van VW Ag. Dat bedrijf is compleet rot, waarbij dieselgate maar één van de vele rottigheden is.
    De eerlijke(r) concurrentie levert toch minimaal net zo goede auto’s, vaak nog beter tegen aantrekkelijker prijzen. De mens is een raar wezen…..

    Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      13 juni 2018 om 22:52

      @henkp1:

      Het is net zoals een Bimac, ook geen culinair hoogstandje maar wordt 900.000.000 keer verkocht per jaar. dus bijna 2,5 miljoen per dag…

      Login om te reageren
    • sjonniedeluxe zegt

      13 juni 2018 om 23:04

      Welke andere rottigheden doel je op? Aap-testjes, aandrijfkettingen die uitrekken, of nog meer?

      Login om te reageren
      • e28forever zegt

        14 juni 2018 om 07:55

        @sjonniedeluxe: Wordt een VW aangedreven met een ketting?

        Login om te reageren
        • sjonniedeluxe zegt

          14 juni 2018 om 13:00

          @e28forever: heb al gelunched, dus ik hap niet.

          Login om te reageren
    • nautique206 zegt

      14 juni 2018 om 21:42

      @henkp1: nee je kan veel beter een ster kopen

      Login om te reageren
  18. monsieurleloure zegt

    13 juni 2018 om 22:53

    Big Mac dus.

    Login om te reageren
  19. TimoBac zegt

    13 juni 2018 om 23:24

    Misschien mis ik iets maar waarom gaat die 1 miljard naar vadertje staat en niet als (gedeeltelijke) compensatie naar getroffen VW eigenaren in Duitsland?

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      14 juni 2018 om 07:24

      @timobac:
      Omdat eigenaren totaal onbelangrijk zijn en hun bek dicht moeten houden.
      Het enige recht wat ze hebben is bij het kruisje te tekenen voor een nieuwe.
      Muil houden want linksom of rechtsom moet en zal VAG de wereld domineren!
      Het meest verbazingwekkend is dat mensen het nog doen ook !

      Login om te reageren
  20. ikleesookoverautos zegt

    14 juni 2018 om 06:26

    Komen ze er weer mooi vanaf.

    Login om te reageren
  21. drommedaris zegt

    14 juni 2018 om 11:38

    Ja nu is het wel genoeg

    Login om te reageren
  22. henkhekje zegt

    15 juni 2018 om 12:41

    Ze moeten gewoon 10 jaar omzet afpakken van dat hufterige bedrijf. Gewoon failliet laten gaan!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North