Rij als een koning in deze Mercedes

Auteur: , 17 Reacties

Een Belgische koning, welteverstaan

Wie heeft er in zijn jongere jaren niet altijd heerser van een land willen zijn? Koning, keizer, misschien zelfs dictator. Een deel van dat leven is immers dat je in een dikke auto mag (laten) rondrijden. Een flinke Range Rover, BMW of Jaguar, bijvoorbeeld. Een flinke wagen die laat zien dat je toch nét wat anders bent dan het gepeupel dat op straat rondloopt. Welnu, een deel van dat leven kan je nu nabootsen. Als je ruim 40.000 euro op je bankrekening hebt staan, dan.

In België staat namelijk de ex-Mercedes-Benz S-Klasse van de Belgische koning Albert te koop. Hij heeft de taak van koning doorgegeven aan zijn zoon, dus dan heb je zo’n dikke Merc ook niet nodig. Of hij heeft een nieuwe gekocht? Wie zal het zeggen.

Hoe dan ook, de Merc staat bij Gem Classic Cars te koop voor 43.900 euro. De Merc heeft 82.000 kilometers gelopen en stamt uit bouwjaar 2002. Het gaat hier dus om het W220-model. Onder de motorkap zit volgens de beschrijving de 6.3 liter-V12 die 444 pk naar de achterwielen stuurt.

Het leukste aan de auto ligt echter niet onder de motorkap, maar daar net naast. Net achter de koplampen is namelijk plek voor twee vlaggetjes! Hoe vet is dat? Daardoor lijk je pas écht op een koning, keizer of dictator. Of op z’n minst een ambassadeur. De man of vrouw die deze auto aanschaft krijgt ook twee kleine Belgische vlaggen mee die op de auto passen.

Andere leuke dingen: de auto komt inclusief een S63-brochure – volgens de handelaar ‘waarschijnlijk’ unieker dan de auto zelf – en een mobiele telefoon. Een eenvoudige Nokia 6210 van rond de eeuwwisseling, die eveneens bij de auto hoort. Bij de foto’s van de auto staat een flinke, Franstalige optielijst, dit is waar het een beetje verwarrend wordt.

De handelaar omschrijft de auto namelijk als een S63 met een 6.3 liter-V12 die met S63-brochure wordt geleverd. Volgens de optielijst heeft deze AMG echter de 5.8 liter-V12 M137-motor die ook in de S600 werd geleverd. Dat betekent 362 pk uit deze turboloze benzinemotor. Minder kracht, maar dat maakt de combinatie zo mogelijk nóg zeldzamer.

Kopen? Gem Classic Cars is zo’n veertig kilometer rijden van Brussel vandaan. Of, als je meer wil weten over de koophistorie van Koning Albert, kan je hier lezen over zijn Porsche 911 Turbo cabrio.
Dank aan Robin voor de tip!



17 reacties

.. in mijn jongere jaren? Nog steeds heb ik de brandende ambitie om dictator te worden! Maar dan niet met een W220, dat is wel erg schraal. Een beetje dictator heeft een W100.
@vaakbenjetebang: misschien kun je dan ook wel bij Albert terecht. Die Belgen hebben tenminste nog een echte staatskaros in de stallen staan. Een 600 pullman landaulet!
Vaag… S63 brochure, S63 badges, V12 motor en instaplijsten van de V12?

Is koning Albert een Honda Civic knutsel-Indiër?
@momo: inderdaad! Nog net geen M-badges, neon en stoelhoezen met een fout printje.. :)
@momo: De S63 was in die tijd gewoon een V12 hoor. Heeft maar heel even bestaan, werd vervangen door de S65.
Wie wil er nu een Belgische koning zijn?
@jannemaneke: Ik wil wel eens proberen. Eerst verenigen we de Lage Landen, daarna trekken we ten strijde met onze driemasters en heersen we over water en land!
@leaper035t: met patatekes, scharnuleke en chocola?
Ik vind nergens in de beschrijving van de advertentie dat het een V8 zou zijn? Dit is volgens mij een van de zeldzame 63 AMG V12 uitvoeringen, zoals ze er ook een beperkt aantal gemaakt hebben van de CL van dezelfde generatie. Een tijdje geleden stond er zo’n CL even te koop in België
@matdes: lijkt mij ook wat waarschijnlijker. Daar de v8 bijna 500pk had en de v12 433.
@jpoers: Dit is sowieso de versie voor de facelift.

S600: 5,8 liter, 367 pk. S55: 5,4 liter, 360 pk. Na de facelift: S600 met 5,5 liter V12 biturbo of S55 5,4 liter met Kompressor. Beide met 500 pk, de V12 met meer koppel.

AMG heeft in kleine aantallen een S63 gemaakt, met een 6,3 liter versie van de V12, zonder turbo’s, met 440 pk. Was maar 1 modeljaar, kort voordat Mercedes full power ging.

Als het inderdaad die AMG versie is, dan is dat heel zeldzaam. Ook omdat het uiterlijk standaard is, zonder AMG bodykit.
Man, wat maakte Mercedes toch smakeloze interieurs. Lelijke kleur leer, nog lelijkste houtstrips…
Hier ligt echt een V12 in hoor en geen V8 Hayte…
@Hayte in de beschrijving kan ik nergens een verwijzing naar de V8 vinden, het bouwjaar is 2002 en strookt met de tijdlijn van Mercedes waarin zij de V220 63AMG V12 produceerde. Dit lijkt mij dus een behoorlijk bijzondere wagen, met origineel een 6.3Liter V12 (ja, deze is volgens mij wel daadwerkelijk 6.3 liter).
@c220amg: Klopt inderdaad, ik was wat in de war met de motoren. De optielijst heeft het (zoals @haatto ook opmerkt) echter wel specifiek over de 5.8 liter-V12, wat het allemaal een beetje vaag maakt. Maar de verwijzingen naar de V8 heb ik weggehaald :)
@hayte: Ik heb een paar chassisnummers van zowel de S als de CL 63 AMG. Eén daarvan zelfs met de Duitse Fahrzeugbrief erbij. Waarin de 6,3 liter wordt bevestigd. Maar toch wordt telkens in de optielijst naar M137 5,8 V12 verwezen. Vreemd.
In de advertentie staat bij de optielijst weldegelijk: moteur explosion m137. Dus is sowieso 1 van de superzeldzame S63’s met de (m137) V12 .

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).