BMW prijst plug-in hybride X5 xDrive40e

Auteur: , 44 Reacties

De nieuwe hybride X5 xDrive40e heeft een stekker waardoor hij slechts 77 g/km uitstoot en dus een fijne 14% bijtelling. En we hebben ook de prijs voor je!

Met een CO2-uitstoot van 77 g/km scoort de BMW X5 xDrive40e dit jaar nog 14% bijtelling, zelfs als je het M Sportpakket en/of 20 inch lichtmetalen wielen aanvinkt op de optielijst. De levering start in de tweede helft van september, de vanafprijs bedraagt €81.000 euro.

Neem de “40” in de typeaanduiding overigens met een korreltje zout: de BMW X5 xDrive40e heeft een TwinPower Turbo viercilinder 2,0 liter benzinemotor. Deze levert 245 pk) aangevuld met een elektromotor van 113 pk. Het gecombineerd vermogen komt op 313 pk en 450 Nm koppel. Een theoretisch brandstofverbruik van 3,3 l/100 km schijnt mogelijk te zijn.

De hybride X5 maakt gebruik van de techniek die is ontwikkeld voor de i8. De 8-traps steptronic automaat moet zorgen voor een naadloze samenwerking tussen de verbrandingsmotor en de elektrische aandrijving. De acceleratie van 0 tot 100 moet in 6,8 seconden mogelijk zijn, serieus vlot voor zo’n grote auto.

Standaard vind je in deze plug-in SUV (of SAV zoals BMW het noemt) het navigatiesysteem Professional, op afstand met een app bedienbare climate control, Adaptive Suspension met luchtvering achter en Dynamic Damper Control.



44 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Tja…als je dan toch moet stekkeren.Dan maar zo,
Technisch hoogstandje!
@autogijs: Al lang voorbijgestreefd man, Volvo XC90 T8 2.0 4 Cilinder met 318pk + 81pk elektrisch, begint bij 75.995 euro en een theoretische uitstoot die nog eens dik 20 gram onder de BMW uitkomt.
Met een lege batterij vernederd die Volvo die BMW man, moet je nagaan.
@tom307: wij hadden een xc70 d5 met 184pk, we hebben nu een 520d met 184pk. Maar mijn god wat is de bmw een hoop sneller zeg. Ik denk dat ze wel aardig aan elkaar gewaagd zijn.
@ettie: meen je dit?
@timmieeee: Kan best hoor…bakverhoudingen, koppelkromme…dat beide 184 pk hebben betekent biet automatisch dat ze evensnel zijn.

Dan heb je ook nog het feit dat BMW haar motoren vaak op papier een wat minder vermogen toedicht dan ze daadwerkelijk hebben en Volvo dat gezien de rating waarschijnlijk wat minder doet…

Die T8 heeft een specifiek vermogen waar zelfs veel hitsige hot hatches niet aankomen, maar aan het eind van de dag is in zo’n logge SUV het koppel ook erg belangrijk…de volvo zal wel wat sneller zijn maar ik durf ‘m ook wel aan dat het verschil waarschijnlijk verassend klein uitvalt.
@timmieeee: ja, echt waar
@ettie: De 520d sneller dan een d5? Lijkt me erg sterk. D5 heeft meer koppel, en heeft daarbij ook nog eens een cilinder meer. Kan zijn dat hij door het gewicht trager aanvoelt, maar de charmes van de motor maken dat toch wel goed. Lijkt me?
@hercujes: ik weet wel zeker dat de bmw veel sneller is. Ik was persoonlijk niet zo’n fan van het geluid van de volvo, hij kon nogal astmatisch worden bij wat hogere toerentallen, de automaat was ook niet zo vlot. De volvo hield trouwens rond de 180 km/h wel een keer op, de 5 gaat gewoon door tot 240/250. Neemt niet weg dat de volvo een prima reisauto is maar je moet er geen haast mee hebben op de autobahn, hij nodigt je ook niet uit om door te trappen.
@ettie: karakter is inderdaad volledig anders, maar heb ze toevallig allebei gereden en heb het niet zo ervaren als jij. Ook 240/250 gereden met een v70 d5. Automaat van de Volvo is absoluut om hard van te huilen, in vergelijking met de BMW.
@hercujes: weet je zeker dat je niet in de 210pk versie van de volvo gereden hebt? Die schijnt een stuk sneller te zijn dan de 184pk versie.
@ettie: haha ja, weet het zeker. Maar we kunnen het natuurlijk helemaal anders ervaren en andere voorkeuren hebben!
@hercujes: dat zal het dan inderdaad zijn ja haha
@ettie: het is een beetje dom om een Volvo v70 d5 (met 184 pk is dat een redelijke oude auto in 2015 de d5 die je nu besteld heeft namelijk 215 pk.. Vgm al meer) met een 520d te vergelijken die overigens over achterwielaandrijving beschikt een dct bak heeft.. En 3 verzetten meer dus altijd koppel en vermogen heeft wanneer gewenst.. Nee ik denk niet dat je deze vergelijking juist noemen!
@karsvdtuin: de volvo was een xc70 dus 4wd, was een auto uit 2008. De f10 is in 09 op de markt gekomen. Ik ben ervan overtuigd dat een 520d of een van zijn concurrenten stuk voor stuk sneller zijn dan de 215 pk d5. Er zat totaal geen pit in dat blok, buiten dat je er in de zomer geen pas mee over kon zonder 3 keer te moeten stoppen om ‘m af te laten koelen.
@ettie: Nope.. BMW’s 184 pk 2.0 diesel zal t echt afleggen.. Je zegt dat die sneller is dan een tegenwoordig 215 pk d5? (Dat is waar ik het over heb) tegen de oude d5 zal die het indd dik winnen.. Daar zijn de d5 motoren nog beperkt gehouden. De nieuwe reeks is echter feller geworden, thuis een v60 phev staan en wanneer de batterij op is is het nog steeds een beest en zal een 520d het afleggen. Heb het ook even gecheckt: volgens kenteken is een 520d binnen 8,1 op de 100 en een v70 d5 215 pk binnen 7,8. Sorry ik ben ook een BMW man maar die d5 motor is tegenwoordig nog net iets sneller dan de 20d
@tom307: beide auto’s zijn volstrekt riducuul en een zeer slecht compromis. Na 30 kilometer is je accu leeg en kan je vierpitter meer dan twee ton aan SUV de accu’s, elektromotoren meezuilen: zeker als je een beetje doorrijdt moet je vierpitter erg hard werken. Drie keer raden wat dat met het verbruik doet.

Een BMW 525d Touring is net zo ruim, goedkoper, zuiniger, sneller rijdt nog beter ook. En in mijn ogen niet zo hondslelijk als de X5.
@gtwillem: wij hebben zelf een Cayenne s e hybrid en de accu is is echt niet binnen 30 kilometer op hij laadt zich namelijk met remmen en gas los laten op…
Neemt natuurlijk niet weg dat er in zo’n x5 en xc90 een vierpitter ligt
@993c: voor een paar keer remmen krijg je er echt niet een of twee kilometer terug. Staat leuk in de folder, maar dat soort efficiency is marginaal een full suze SUV.
@tom307: De volvo was er toch al eerder dan bmw? Ik zie dit niet als een poging van bmw om die volvo even in de hoek te zetten, anders hadden ze vast wel beter hun best gedaan.
De iX5?
@henkhupelschoten: Dat mocht denk niet van de Koreanen….
Benieuwd of het ding een normale brandstoftank heeft. De Volvo heeft een vrij kleine tank, dacht 40l en bij lange afstanden zonder oplaadmogelijkheden is dat vaak tanken dan.

Nu nog even wachten op de misbruik / belasting profiteurs en andere misprijzende opmerkingen inzake bijtelling etc. Regelgeving is regelgeving!
@disco3hse: De X5 40E heeft gewoon een brandstoftank van 85L
@brandon1997: Juist ^^) “What’s more, when the fuel tank is filled to its 85-litre capacity and the high-voltage battery pack is charged”
@disco3hse: De XC90 heeft een tank van 50l, was bij het bestellen ook even raar kijken. Het is maar net hoe je werkverkeer eruit ziet.
En op vakantie zul je toch sowieso om de 500km wel eens moeten stoppen ivm plasjes en ijsjes, enz…
Doe mij maar gewoon een v8.
Dief van je eigen portemonnee en ogen als je deze bestelt dus.
Nee, nee en Nee.
Als ze dit 3 jaar geleden hadden gedaan: had ik gezegd: mooi, progressief, leuk.
333 pk uit een plugin hybride ‘premium’SUV voor een premium prijskaartjes is niet 2015. De 333 pk is waar de Duitse 3 op zitten met hun 3.0 benzine motoren; die versie zullen in de basis een stuk goedkoper zijn.
De Touareg en Cayenne hadden al Hybrids met dit vermogen uit alleen de 3.0.
Volvo doet de 2.0 combi en komt in 2015 op een stuk hogere stats.
Audi (MB eerder in de E) ziet nu in dat als je zonder eletriciteit zit met zo’n slagschip, dat je t beter kan later aandrijven door een Diesel; wat ze nu doen in de Q7.
En laat BMW nou net het coolste 3.0 TDI blok hebben van alle fabrikanten!
En wat nou als je langere reizen maakt? Zeg over de Autobahn voor 250 km (toch best normaal voor een Duitser); hoeveel kom je dan gecombineerd uit? Lekker om een extra zware X5 met een 2.0 vooruit te trekken.

Dus nee. Deze X5 is een excuus hybride en geen coole next gen hybride zoals de Q7 (imo).
@gregorius: hybride voor zo’n SUV is sowieso een slecht idee. Een zware SUV nog zwaarder maken om hem milieuvriendelijker te maken is natuurlijk onnodig.
Als je geen haast hebt kun je ook wachten op de facelift van de Mercedes ML-Klasse na de zomer staat die op de planning, als die ook met de stekker komt tenminste :) Dat zou een beter vergelijk zijn.
@r35regera: Pssst GLE
@henkhupelschoten: De GLE Coupe is er en persoonlijk vind ik het een fraaie, dikke auto en de ML wordt/is toch omgedoopt tot GLE? Later dit jaar volgt de facelift als het goed is.
@r35regera: ja die gaat de GLE heten daarom, ik zeg ook geen coupe namelijk
@henkhupelschoten: Hahah oke ik dacht dat ik het fout had, wekt soms verwarring op omdat ML en GLE kriskras door elkaar gebruikt wordt.
Ik zou toch gewoon voor een X5 30d of 40d gaan dan. Net zo zuinig en net zo snel.
@gregorius: @berlinetta:

In normale landen is zo’n lekkere 6 pitter (benzine of diesel) IMO ook een veel betere optie, echter in nederland zit daar relatief veel meer CO2 tax op. Met de hybride variant krijg je dus meer waar voor je geld in de zin dat de kostprijs dichter bij de kale prijs af fabriek zit.

De nieuwprijs van een X5 xdrive35i die in de meeste landen volgens mij flink goedkoper zal zijn als deze 40e licht hier op ruim 82K, dus licht boven de prijs van deze. Misschien is het voor de zeldzame privékoper dan nog steeds een overweging om de traditionele optie te kiezen ondanks dat je dan de staatskas buiten proportioneel spekt maar voor de leasert is met 14% bijtelling tov 25% er bijna geen keuze. Scheelt je gewoon duizenden Euro’s en dat lijkt me ook voor de gemiddelde X5 rijder belangrijk genoeg.

Dus globaal gezien eensch, maar voor de kleine nederlandse markt en misschien nog een paar andere markten is dit wel een relatieve verkooptopper in spe.
@jaapiyo: *ligt

/yikes
*goedkoper dan
Dan zit nu de twijfel bij de Volvo of bmw. In ieder geval geen audi
@mrrallycross: Persoonlijk vind ik Mercedes de mooiste en dikste SUV’s hebben en het mooie is zij hebben een breed scala in hun modellengamma.
Tegen Audi heb ik niks, maar inderdaad de nieuwe Q7 zou ik ook links laten liggen.

Met de Prologue Concept toonde Audi onlangs aan welke richting zij op wilden gaan betreft design. Er was denk ik meer hoop geweest voor de q7 als die volgens de nieuwe designfilosofie was getekend.
Audi was al laat met het uitbrengen van de opvolger voor de Q7 en geraakte daardoor achter op haar concurrenten. Maar de nieuwe q7 is wel een teleurstelling.
Ik snap Audi niet om de nieuwe q7 op de markt te brengen, ik bedoel in de lease-categorie kan ik begrijpen dat men niet teveel wil afwijken van het zekere (a4 en a6), maar als je SUV er zo uitziet is er iets grandioos misgegaan.

De vorige Volvo Xc90 bleef ook gewoon 10 jaar in productie en Volvo heeft ook voortgeborduurd op dat model, maar wel op de goede manier.
@mrrallycross: mijn nonkel twijfelde ook maar gaat toch voor de x5 edrive gaan
Hybride in een X5? #fail #exit
Lexus RX iemand? maar ook een Merc ML, BMW X5 of Volvo XC90 zijn interessante wagens.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).