BMW X5 xDrive40e: hybride SUV met 14% bijtelling

Auteur: , 36 Reacties

Dit is BMW's eerste plug-in hybride volumemodel, de viercilinder X5 xDrive40e met 313 pk.

Na de i8 en de i3 maakt de PHEV bij BMW de oversteek naar het kernmerk. De X5 xDrive40e is de productieversie van het X5 eDrive-concept, dat – zoals we van BMW gewend zijn – eigenlijk in helemaal niets anders was.

In de ’40e’ werkt de 2.0 litermotor met 245 pk en 350 Nm – bekend uit de 28i‘s- samen met een elektromotor die is geïntegreerd in de achttraps automatische transmissie. Deze is goed voor maximaal 113 pk en 250 Nm, zij het op andere toerentallen, waardoor het systeemvermogen uitkomt op 313 pk en 450 Nm.

9 kWh

De BMW X5 xDrive40e is in staat de 0 tot 100 km/u in 6,8 seconden te slechten en heeft – met een accupakket van 9 kWh – een puur elektrisch bereik tot 31 kilometer. In elektrische modus is de maximumsnelheid begrensd op 120 km/u, met verbrandingsmotor grijpt de begrenzer bij 210 km/u in. Het papieren verbruik komt uit op 3,3 l/100 km, met een uitstoot van 77 g/km. De batterijen liggen onder de kofferbakruimte, even voor de achteras.

Praktijkverbruik

BMW is ook zo fair wat realistischer cijfers te geven: met een volle accu kan je op een ritje van 50-60 kilometer rond de 6,5 l/ 100 km uitkomen. Op lange ritten waarbij de tank wordt leeggereden moet de vierpitter meer aan de bak, hier mikt BMW op een verbruik van “below the 11.0 litres per 100 kilometres mark“, 1 op 9 dus. xDrive is standaard, of je hem nou volledig elektrisch of anderzins rijdt.

Marktintroductie

De Duitsers mikken op een marktintroductie in de herfst van 2015, net op tijd om hem nog voor 14% bijtelling op kenteken te kunnen zetten dus. In 2016 valt de Bimmer in de 21%-categorie.

UPDATE: en we hebben een prijs, klik HIER!



36 reacties

Helaas precies de uitvoering zoals ie dan weer in Nederland komt: leasegrijs…
@jag00: Dat ligt in dit geval niet aan de conservatieve leasers maar aan het trieste kleuren aanbod van BMW voor de X5. Wit, zwart en grijs meer is er niet.
Is dit een benzinemotor? Ik heb sterke vermoedens van wel, maar een vermelding hiervan had wel gemogen vind ik.
@SimonMc: er staat “zelfde als de 28i’s”. I’s zijn benzinemotoren.
@dick1980: Klopt! Zal er dan wel overheen gelezen hebben, ofwel is het achteraf toegevoegd. Maar ik gun autoblog het voordeel van de twijfel in dit geval, en wijt het aan het late uur :) .
Blijft absurd, 14% en verbruik van 1op 9 (natuurlijk). Zo subsidieert de overheid benzine slurpers.
Kon niet missen natuurlijk, nu Mercedes nog.
Prijs?
Het zal er wel mee te maken hebben dat bij een SUV het makkelijker is om de extra accu’s elektromotoren te plaatsen, maar ik zou er meer voor voelen als ze deze techniek in een 5-serie Touring (540e?) zouden leveren. Dan heb je mijn inziens een topper, want de deze X5 vind ik niet echt bepaald een ‘mooie’ auto. De vorige was veel fraaier.

Sowieso is het uiteraard een en al onzin, want de bijtelling die deze X5 gaat genieten betreft het theoretische verbruik volgens de NEDC, welke niet representatief is voor het daadwerkelijke verbruik.

Een klant van mij rijdt nu een paar maanden in een 520dA High Executive. Haalt gewoon 1 op 19 gemiddeld (voornamelijk snelweg), maar als het moet kan de auto ook de 240 aan tikken en zit ie binnen 8 seconden op de 100. Dát zou beloond moeten worden, niet deze X5 waarvN het waarschijnlijke verbruik eerder 1 op 7 dan 1 op 17 is…
@gtwillem: Ben er zeker van dat dit er wel aan zit te komen. Ze hebben ten slotte toch ook de ActiveHybrid, maar die heeft natuurlijk die 3 liter 6 cilinder. Lijkt mij dat bovenstaande techniek een evolutie hiervan gaat zijn.
Dit nieuws is de moeite waard om er op zaterdagavond rond een uur of 1 ’s nachts een artikel over te schrijven @sir_smokalot? En exusé moi dat ik er rond deze tijd op reageer, ff een check voor ik ga manden.
Ooit van embargo’s gehoord?
Sta je wel mooi voor lul, als je op de autobahn weer eens wordt ingehaald.
Overigens valt het mij op bmw’s mij persoonlijk steeds minder kunnen bekoren. De 3, 4, 5 en 7 vindt ik mooie wagens. Maar alle x-modellen, alle gt-modellen, alle i-modellen, de 1-serie, de 2-serie en in mindere mate ook de z4 vindt ik niet om aan te zien.
@yupyup: je bent niet alleen. De laatste jaren heb ik persoonlijk een totale ommezwaai van BMW naar Mercedes gemaakt. En het dieptepunt is nog niet bereikt bij BMW want ik heb die gelekte plaatjes gezien van de nieuwe 7-serie en die is ronduit lelijk.
@yupyup: same here. De 3 en 5 serie vind ik schitterende auto’s, de 2-serie vind ik dan wel een leuk model, maar niet heel erg mooi. Alle MPV/GT’s/SUV/SAV’s en varianten vind ik persoonlijk nogal ehh, lelijk.

De vorige ‘Chris Bangle’ lijn van BMW’s waren ook niet allemaal echt mooi, maar wel uniek en interessant. De nieuwe lijn is saai en lelijk, met de X5 en X6 als uithangbord van onvermogen, lijkt het.
“Eco”

Paar dingetjes. Geen 6 cilinder terwijl porsche dat wel heeft? Het is niet dat iemand deze mastadont gaat kopen omdat de AH moestuinplantjes dan beter groeien.

11L/100km en dan een A label met 14% bijtelling. Ik ben niet jaloers op leaserijders hoor. Maar dit is weer een voorbeeld van de belastingtroep in ons land. Alsof die veelal gebruik maken van de elektrische motor, want de mensen die dit kunnen/mogen leasen hebben al een aardige functie met dito salaris.

En dan de keuze. Volvo, bmw, porsche en later audi. Als ik dan toch een van deze schizofrene auto’s moet kiezen ging ik voor de porsche. Niet de mooiste, wel de best rijdende en een 6 cilinder…
@87sandyd: Wat is eigenlijk nog het voordeel van een 6 cilinder in deze comfort klasse? Geluid en vibraties worden toch wel weggefilterd. Kracht levert ook een 4 cilinder genoeg. Het is zeker bij grotere dure wagens een technisch implementatie detail, de enige reden om een 6 cilinder te willen in een auto als een X5 is conservatisme.
Lease toppertje!!
@truckertje: nee geen 7%.
Een x40 met viercilinder…
Enorm veel kudo’s voor het feit dat ze het werkelijke verbruik ook vermelden. Dat vergt best wel wat lef want zoals hierboven al iemand geschreven heeft wordt daar naar gekeken. Moeten meer merken doen.

Dat het een lelijke auto is weten we nu wel. Mijn aandacht gaat uit naar dat werkelijke verbruik.
Laatste foto, de stekker zit toch bij het voorwiel ipv afgebeeld bij het achterwiel. Of ben ik de enige die zich daar aan stoort.
@reiziger: stroom gaat in de accu’s, en die zitten toch echt daar
Ze zijn in ieder geval eerlijk…. Hoewel 1 op 9 wel om te huilen is. Dat haalt de 5 serie uit 1984 van mijn broer ook… Maar dan met 6 cilinders.

Maar ik neem het BMW niet kwalijk, die maken gewoon het beste van de spelregels. Net zoals Audi en Volvo etc.
@reistje: dit blok is ook alles behalve zuinig, zelfs in de 328i..
Koop gewoon een xc90
Ik heb een 328i, en die loopt als ik rustig aan doe 1op 12. 1 op 8 is ook heel goed haalbaar. Ben benieuwd wat het werkelijke verbruik van deze x5 al zijn!
@B100: toch wel een e46 anders heb je ook maar een 4 cilindertje :-(
De X5 vind ik gewoonlijk een fraaie auto maar met altijd plastic toont ie opeens, ja anders….
Hahaha een dikke X5 met een 4 cilindertje. Doe dat nou niet. Dat rijdt toch niet lekker. Zo’n bak moet minimaal een 3.0 6 cilinder hebben. BMW moet haar eigen plan trekken en niet kijken naar Audi en Volvo. Bah. Zo ga ik nog een keer een overstap maken.
Waar het vorige model een duidelijk masculine uitstraling had is deze X5 veel meer femenine. Dat past niet bepaald bij dit type auto. Dat elektro gebeuren maakt het er wat dat betreft niet bepaald beter op. Een soort mislukte transgender.
Belachelijke auto door een belachelijk belastingstelsel. Het is absurd dat dit in NL gesubsidieerd wordt.
@dutchdriftking: het is inderdaad absurd dat dit gesubsidieerd wordt in Nederland maar dit is helemaal geen auto die voor de Nederlandse markt bedoeld is maar deze is voor de VS bedoeld.
@mashell: Nee hoor. In de Vs zullen ze de 4 cilindertjes waarschijnlijk niet eens leveren. onzin dus
X5 2 liter 4 Pitter, ze klappen er wel op daar bij BMW. Mercedes had in 1998 ook al de ml 230. Ook zo’n cake.
Ben eerder benieuwd naar hoe het inmiddels staat met de BMW 330e… Lijkt me vele malen leuker!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).