• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW R 1250 GS rijtest, de winnaar van 2021

Auteur: Bart Oostvogels, gepost 17 april 2022 om 08:00 – 29 Reacties

BMW R 1250 GS

De BMW R 1250 GS blijft de absolute favoriet van Nederland. Maar is dat eigenlijk wel terecht?

Alles op hoge poten

Adventure’s en crossovers zijn op dit moment enorm in trek in Nederland. Als je kijkt naar de top twintig van 2021, dan is meer dan de helft een motorfiets van dit type. Naked motorfietsen staan op een tweede plaats qua populariteit.

1 op 16 nieuwe motorfietsen een R 1250 GS!

Een op de 16 nieuw geregistreerde motorfietsen in 2021 was een BMW R 1250 GS. Het model werd in 2021 een stevige 971 keer geregistreerd, waarmee het veruit de populairste motorfiets is op de Nederlandse markt. De Kawasaki Z900 staat met 516 exemplaren op de tweede plaats.

Kleine kanttekening

Wel nog even een kleine kanttekening: want BMW Motorrad opent vaak nog net voor de jaarwisseling de trukendoos door op het laatste moment nog een hele rit motorfietsen op kenteken te zetten. Maar dan nog is het verschil met de nummer twee te groot. De R 1250 GS is al jaren de favoriet van Nederland.

Echt niet de goedkoopste

Maar hoe komt dat toch? Wat maakt deze machine anders dan bijvoorbeeld een Suzuki V-Strom 1050 of een Ducati Multistrada? Het is echt niet de goedkoopste motorfiets op de markt. Prijzen van de BMW R 1250 GS starten in Nederland bij een kleine 21.000 euro. Private lease kan ook, vanaf 585 euro per maand.

Nodige opties

Met wat opties loopt die prijs snel verder op. Dit exemplaar in Triple Black-kleurstelling kost bijvoorbeeld al 27.631 euro. Hij heeft dan ook de nodige pakketten (comfort, touring en dynamic). Die drie pakketten samen kosten al een stevige 2.500 euro. Kruisspaakwielen, LED-verstralers en een uitgebreid lichtpakket verhogen de prijs nog verder.

BMW R1250 GS

Dit is standaard

Standaard heb je overigens led-verlichting rondom, een TFT-kleurendisplay met connectiviteit, dynamische tractiecontrole, ABS Pro, drie rijmodi (Eco, Rain en Road), Hill Start Control en een USB-oplaadpunt.

BMW R1250 GS

R 1250 GS voelt lichtvoetig aan

Vanwaar dan die populariteit? Dat komt in het bijzonder door zijn rijgedrag en technische samenstelling. Van een cardanas wordt de kilometervreter bijzonder blij, want je hebt minder onderhoud. Daarnaast voelt de R 1250 GS bijzonder lichtvoetig aan. Hij weegt rijklaar dan wel 249 kilogram, maar gevoelsmatig is dat maar 190 kilogram. Alleen bij het manoeuvreren van de motorfiets in de garage, is dat gewicht voelbaar. Spierballen kweken dus.

Goede balans

Ook de rookie die voor het eerst op een GS stapt, voelt zich direct vertrouwd. Het is een echte allemansvriend. De goede balans komt ook deels door de krachtbron. De R 1250 GS heeft een tweecilinder viertakt boxermotor met twee bovenliggende nokkenassen en variabele inlaatnokkenasregeling, genaamd BMW ShiftCam.

BMW ShiftCam

BMW ShiftCam leggen we graag uit. Feitelijk hebben de inlaatnokkenassen twee nokken, een zogeheten tamme en een wilde. Bij veel gas wordt de nokkenas door een compacte elektromotor verplaatst zodat de kleppen sneller en verder kunnen openen. Op die manier verdwijnt er een rijker brandstofmengel in de cilinderkamers en krijg je meer vermogen. VTEC van Honda werkt vergelijkbaar.

136 pk sterk

De boxermotor is echt een koppelblok. De 1.254 cc grote boxermotor levert 136 pk bij 7.750 toeren per minuut en 143 Nm bij 6.250 toeren per minuut. Dat is veel koppel voor een motorfiets. En juist dat koppel zorgt voor heerlijk rijden. Terugschakelen is niet altijd nodig. Gewoon wat meer gas geven en je bent klaar.

Zithoogte en actieradius

De zithoogte komt uit op 850 mm, maar die kun je met een verlagingsset reduceren naar 800 Nm zodat ook de kleinere rijder op een GS past. Dankzij een 20 liter brandstoftank kun je dik 350 kilometer afleggen op een tank.

Conclusie rijtest BMW R 1250 GS

De R 1250 GS is zo’n beetje het uithangbord van BMW Motorrad. Zonder GS werd er bij BMW niet heel veel verkocht. De machine heeft een cultstatus bereikt. Onder meer door mond-tot-mondreclame, een goed product verkoopt zich immers vanzelf. Maar het komt ook doordat de GS nog altijd een machine is die veel rijders aanspreekt, ondanks de forse vanafprijs.

Hij rijdt oprecht heerlijk, is voor een grote groep mensen toegankelijk en kan voor diverse ritten ingezet worden: woon-werk, weekendritten of een wereldreis. Het is een allround machine. De favoriet van motorrijdend Nederland. Allesbehalve onderscheidend, maar wel gewoon goed.

Ook interessant!

  • BMW iX xDrive40 rijtest video
    BMW iX xDrive40 rijtest video
  • BMW M440d Coupé - POV rijtest
    BMW M440d Coupé - POV rijtest
  • BMW M3 G80 Competition rijtest video
  • BMW M440i xDrive Cabrio rijtest
    BMW M440i xDrive Cabrio rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, bmw-motorrad, Motorfiets, r1250gs, Rijtest, Video

Vorig bericht: « Topspot – Nederlandse Ferrari Enzo in Noordwijk
Volgend bericht: Zoveel levert een McLaren F1 LM sleutelhouder op »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bella Macchina zegt

    17 april 2022 om 08:28

    Ik geloof vast wel dat deze één van de beste moto’s op de markt is maar dit lijkt wel héél sterk op een advertorial.

    Login om te reageren
    • smex zegt

      17 april 2022 om 13:29

      @Bella Macchina: ik heb op veel motoren gereden, maar er is nou eenmaal niks wat zo goed rijdt als een 1250GS(A). Ik ben zelf een adventure bike fan en rij zelf een Tenere 700 ivm veel offroad. Maar de GS is, vooral in dat segment nou eenmaal mijlenver voorruit op Yamaha, KTM, Honda, Suzuki, Ducati, etc. Er is nou eenmaal weinig slechts over te zeggen.

      Login om te reageren
      • ktm690sm zegt

        17 april 2022 om 15:07

        @smex: smaken verschillen. Ik heb een bmw 1200 GS gehad en een ktm 1290 superadventure. De Ktm zou ik iedere dag weer boven de bmw kiezen.

        Login om te reageren
      • Bella Macchina zegt

        17 april 2022 om 17:32

        Het gaat me niet om het vergelijk met andere motoren maar om de manier waarop het artikel en het filmpje gebracht worden. Niet echt veel inhoud en zoals ktm690sl stelt, lijkt het wel een verkoopspraatje.

        Login om te reageren
    • ktm690sm zegt

      17 april 2022 om 15:05

      @Bella Macchina: alle bmw motoren worden hier gepromoot. Lijken wel verkooppraatjes…

      Login om te reageren
  2. kadett83 zegt

    17 april 2022 om 08:32

    Als ik al een boxer BMW zou willen liever de R1250 RS. Je verliest iets aan ergonomie maar rijgedeelte is een stuk beter tov de GS in 99,99% van de gevallen, op asfalt.

    Login om te reageren
  3. mikeyman zegt

    17 april 2022 om 08:32

    Je ziet dit apparaat veel teveel rond rijden. Voor mij reden om naar iets anders uit te kijken. Is een KTM 1290sa geworden. Erg blij mee.

    Overigens werkt vtec voor motorfietsen niet zo. Die schakelen van 8 naar 16 kleppen.

    Login om te reageren
    • Dieseltor zegt

      17 april 2022 om 10:47

      Je gaat dus voor, mijn inziens, een hondslelijk ding, omdat de GS veel verkocht is? Krijg je dan ook complimenten dat men de 1290SA weinig rond ziet rijden?

      Login om te reageren
      • anthwan zegt

        17 april 2022 om 21:08

        @dieseltor: zo iets heet smaak en ik vind persoonlijk de GS een oma fiets. Heb liver mijn Duc maarja….

        Login om te reageren
    • dutchc4rs zegt

      17 april 2022 om 14:50

      @mikeyman: bmw motorfiets motoren gaan niet van 8 naar 16 kleppen!

      Login om te reageren
  4. erik64 zegt

    17 april 2022 om 09:06

    Leuk, moeten jullie vaker doen dit.
    Maar smaken verschillen gelukkig, daarom heb ik de Z900 gekocht.
    Ik kan die BMW echt niet mooi vinden.

    Login om te reageren
  5. Svenska II zegt

    17 april 2022 om 09:24

    350 kilometer op 20 liter?? Ik dacht dat motoren altijd 1 op 30 liepen ofzo. Weer wat geleerd…

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      17 april 2022 om 09:50

      @svenska2: een 250cc ja, deze niet. Overigens wel grappig dat mijn 18 jaar oude GS hetzelfde verbruik heeft…

      Login om te reageren
      • sportabgasanlage zegt

        17 april 2022 om 10:57

        En 56pk minder

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          17 april 2022 om 16:56

          @sportabgasanlage: na wat aanpassingen 110pk, maar is inderdaad nog altijd fors minder.

          Login om te reageren
    • ktm690sm zegt

      17 april 2022 om 15:09

      @svenska2: beetje doorrijden op een gs en je bent blij met 1 op 15

      Login om te reageren
  6. lucas23 zegt

    17 april 2022 om 09:32

    Ik deel de conclusie van Bart. Heb op van alles gereden maar verlang altijd terug naar mijn GSA. Enige minpunt is dat er op elke straathoek een staat, dat zegt ook wel iets.

    Login om te reageren
    • db86 zegt

      17 april 2022 om 10:38

      @lucas23: dat heb ik steeds meer met m’n Z900. Lijkt wel alsof iedereen op een Z rijdt van Kawa. Maar achjoh, gaat toch om wat je zelf het lekkerst vind rijden! Ik ben vandaag even aan het poetsen en daarna rijden, zwaaien maar!

      Login om te reageren
    • koekwaus zegt

      17 april 2022 om 14:22

      @lucas23: is juist een pluspunt lijkt me, genoeg onderdelen de komende 20-30 jaar

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    17 april 2022 om 09:50

    Een rijtest met de GS en dan geen offroad doen is natuurlijk wel een gemiste kans. Het hoeft geen dikke modder te zijn, maar een zandpaadje doet toch wat voor de sfeer.

    Login om te reageren
  8. sportabgasanlage zegt

    17 april 2022 om 11:02

    Ik heb nu (tijdelijk) geen motor meer. Maar mijn vorige was een Triumph Tiger 1200 XC. In alle testen verloor deze van de BMW R1200 GS, maar toch vond ik ’t een heerlijke motor. De 3-cilinder met 140pk reed fabelachtig, echt een fijne kilometervreter. En (tweedehands) een stuk betaalbaarder dan de GS.

    Login om te reageren
    • mar10us zegt

      18 april 2022 om 11:48

      Ik ben dan ook erg benieuwd of de nieuwe Triumph 1200 nog dichter bij de 1250GS ligt dan eerder. Misschien is hij wel beter. Ik zie graag een objectieve review tussen die twee.
      Ik ben ook een oud-Explorer rijder, heb nu een S1000XR, maar de 3 cilinder is misschien toch iets meer mijn vriend.

      Login om te reageren
  9. kenner zegt

    17 april 2022 om 12:18

    Zie dit soort fietsen tegenwoordig te vaak op de Kruiskade en Meent rondjes rijden door dezelfde gasten die eerste op die scooters met 3 wielen rondjes reden. Vaak met een after market uitlaat die enorm veel herrie maakt. Jammer

    Login om te reageren
  10. kennone zegt

    17 april 2022 om 12:33

    Ik snap de hype van alle elektronische hulpmiddelen echt gewoon niet. Je wilt toch het motorrijden zelf in de hand hebben, hill hold, traction/wheelie control, verschillende rijmodussen dus geen gevoel meer in je gashendel, koppeling zonder kabel en gevoel. Ook allemaal lekker storing gevoelig.

    Login om te reageren
  11. PunicaOase zegt

    17 april 2022 om 13:16

    Wat een hondslelijke motor zeg.. Doe mij maar een Ducati of Harley..

    Login om te reageren
  12. racerx zegt

    17 april 2022 om 18:28

    Een erg goede motor, maar als je geen onverhard pakt ben je met een R1250RS beter af denk ik… Ik maak zelf de meeste kilometers op twee wielen per K1200S, wat ik nog steeds (samen met de K1300S) de beste allround machine ooit vind. Dat ding kan eigenlijk alles: relatief goed sturen, lange stukken op hoge snelheid rijden, toeren en ruimte voor een +1. En dat met een cardan aandrijving. Niet zo spannend als m’n Italiaanse raspaard, maar ik ben elke keer weer onder de indruk als ik ermee rijd. Doodzonde dat de K1300S nooit een opvolger gekregen heeft…

    Login om te reageren
  13. tvr1974 zegt

    17 april 2022 om 20:10

    En dan roepen mensen dat elektrische auto’s duur zijn… Heb mijn Fireblade nog steeds en zoek wat anders.. een leuke sport-tour of een adventure lijkt me wel wat maar deze prijzen zijn gewoon absurd.. Ook al is t best een leuke motor

    Login om te reageren
  14. normalantrieb zegt

    18 april 2022 om 23:44

    Ik raad iedereen aan om eens met open blik voorbij merk fetisjisten en fanboys te kijken en rij op andere merken. IMHO is de prijspremium in aanschaf en peperdure upgrades simpelweg TE groot bij BMW. Ja hele begeerlijke motor, nee het (extra) geld niet waard.

    https://youtu.be/s1wl2tHxWks

    Login om te reageren
  15. tjorque zegt

    23 april 2022 om 08:55

    Ik rij met een R1250 GS adventure. En zoals het artikel ook zegt, zodra het bolt voel je echt niet dat je 278kg bestuurt.
    Met een tank van 24 liter sta ik (bij normaal rijgedrag) pas 500km later weer aan de pomp. Heerlijk een dagje uit naar de Ardennen en toch pas thuis hoeven te tanken.

    De belangrijkste nadelen zijn voor mij;
    – het zadel doet rap pijn aan mijn derrière, het is te zacht vind ik
    – echt speciaal klinkt de motor niet, de v-twin die ik daarvoor had (sv650) had een veel leukere sound en vibe
    – als je van een GSa overstapt naar iets anders (of zelfs een gewone GS) dan heb je heel snel het gevoel dat je op een klein brommertje stapt, het is echt een serieuze hengst om op en af te klimmen. 😆

    Maar ondanks die minpunten is het gewoon een feest om mee te rijden. Eender in welke omstandigheden.
    met de “rijmodi pro” kan je ook een venijniger dynamic kantje activeren, maar meestal rij ik gewoon in road of rain, dat is voor werkverkeer het veiligste omdat de fiets je dan niet uitdaagt om te gek te doen.

    Ik zou naast de GSa nog wel wat anders willen, een EV bijvoorbeeld, maar wat exact, daar moet ik nog eens heel goed over nadenken…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North