BMW speelt in op angst voor hogere bijtelling

Auteur: , 28 Reacties

Voorkom 8 procent bijtelling.

BMW speelt in op angst voor hogere bijtelling

De marketingafdelingen van autofabrikanten gaan natuurlijk mee met de actuele ontwikkelingen. Op dit moment is dat de bijtelling. In het Nederlandse zakelijke autolandschap is er een soort vrees aan het ontstaan voor leaserijders die volgend jaar geen 4, maar 8 procent bijtelling gaan betalen voor EV’s met een cataloguswaarde van meer dan 45k.

Wanneer jij als merk wél een auto met 4 procent bijtelling kan leveren, dan ben je interessant. Overigens zijn het niet alleen drukke tijden voor de merken, ook partijen als Mobility Service Nederland denken natuurlijk graag met de zakelijke rijder mee, op zoek naar de beste oplossing.

BMW zegt in elk geval met de i3 een nieuwe 4 procent-auto in huis te hebben. De Duitse autofabrikant laat weten dat er 1.000 resterende slots van de i3 beschikbaar zijn om geconfigureerd te worden. Deze 1.000 exemplaren van de i3 kunnen nog dit jaar geleverd worden en komen dus in aanmerking voor vier procent bijtelling.

De komende periode kunnen we meer van dit soort berichtgevingen verwachten. Importeurs zullen er alles aan doen om zoveel mogelijk EV’s, die volgend jaar naar 8 procent gaan, naar Nederland te krijgen en deze op kenteken te zetten. De i3 is zeker niet de enige nieuwe elektrische auto met een normale levertijd. Ook vier procent auto’s als de Tesla Model 3 Standard Range Plus, de Hyundai IONIQ, de Nissan Leaf en de Renault Zoe kunnen nog geconfigureerd, gekocht en geleverd worden voor het einde van dit jaar.



28 reacties

ik hoor mobility service vaker voorbij komen, hebben die aandelen in autoblog ofzo…
noemen ze in mediatak native publicity
dan heb je wel 4% maar in dat hok wil je je schoonmoeder nog niet laten rijden!
@jantje_555: buiten een Ford Pinto wil je d’r nergens in laten rijden.
@Jantje_555: voor schoonmoeders is er de dakkoffer.
@rutgerg: past dat op een i3?
@Jantje_555: kun je altijd nog naar Sixt om een 3-serie touring met koffer te halen. Die toko is namelijk ook van bmw 😊
@rutgerg: je weet dat je vrouw / vriendin uiteindelijk net wordt als d’r moeder? Ik heb met de dochter van Goedele Liekens 😜
@cloverleaf: dus ze praat er alleen over? Of gebeurd er ook echt wat?
@marinepower: had die niet net in de media geroepen dat ze geen kerel meer hoeft?
Inspelen op angstgevoelens (pas op! want anders mis je de boot!) is best een goed marketinginstrument. BMW (en alle volgende merken) doen dus precies wat ze moeten doen.
Afgezien van dat het natuurlijk het dubbele is…. logisch, is 8% bijtelling natuurlijk nog niets vergeleken bij de 22% die normaal moet worden afgetikt (of wordt ingehouden is eigenlijk beter). Wat echt pijn doe is als je een paar jaar geleden doodleuk voor een 0% of 7% plug in hybride hebt gekozen en nu naar 22% moet omdat je geen EV kunt of wilt rijden.
@rutgerg: dat is geen pijn, maar gewoon betalen voor ‘t rijden van een auto.

Iets wat in de ~10 jr hiervoor je tienduizenden euro’s netto heeft opgeleverd.

Moet lukken toch?
@timowouters: ikzelf heb er geen last van, heb gewoon die 22% bijtelling. Maar het is wel zo dat je gaat leven naar wat je hebt. Die paar honderd euro netto per maand die die lui jaren lang extra hebben gehad zijn echt niet overgebleven bij de meesten. En er zullen er vast zijn waar dat nu echt wel pijn gaat doen.
@rutgerg: Ik heb altijd geleerd om hetgeen overblijft weg te zetten.

Kan me goed voorstellen dat menig prius plugin/Outlander/v60 etc. -rijder de 0% heeft ingezet voor een extra vakantie of 4.

Maar nu mogen ze terug naar de realiteit. Zelfs met 8% lacht elke tesla rijder zich nog rot.
@rutgerg: Hoezo “moeten”? Je hebt altijd een keuze. Dan maar geen huurauto meer.
Wat ik niet helemaal begrijp (en steeds maar terug zie komen) is die ‘heilige’ €50k regel. Ook in de tekst wordt bijvoorbeeld specifiek het volgende genoemd; “Ook vier procent auto’s als de Tesla Model 3 Standard Range Plus” –> ook duurdere auto’s hebben voordeel (een E-Tron a 90k is in de bijtelling net zo duur als een auto van €50k (eigen bijdrage daar gelaten)). Auto’s die boven de €50k uitkomen hebben nog steeds 4% over €50k, alleen komt er voor alles boven dit bedrag de delta a 22% bijtelling bij. Ik heb sinds twee weken een Model 3 Long Range a €60k en betaal hier bruto €4.200,- bijtelling per jaar over + hogere eigen bijdrage (Bijtelling: €50k * 4% + €10k * 22% = €4.200). Mijn vorige BMW 116d had €34.5k * 21% = €7.590,- bruto bijtelling per jaar. Dankzij de hogere eigen bijdragen zijn mijn kosten t.o.v. de 116d ongeveer gelijk, maar nog steeds rij ik veel meer auto dan hiervoor (snelheid, ruimte, looks (subjectief) en techniek). Met 8% wordt de situatie natuurlijk wel anders, maar is er nog altijd voordeel (ook voor auto’s boven €45k). Het is de hogere eigen bijdrage die het kantelpunt kan zijn, maar jezelf beperken tot €50k omdat je anders niet meer zuiver 4% betaald (maar gemiddeld 7% in het geval van een auto van €60k) lijkt mij onzinnig.
@leon89: het is ook gewoon treurig gezeur van mensen die een auto willen rijden die ze eigenlijk niet kunnen betalen. Heb zelf recent een nieuwe 330i station gekocht (komt ~oktober) en ga er gewoon bijtelling over betalen (nieuwwaarde vergelijkbaar met jou Model 3). Uiteindelijk ben ik qua bijtelling (prive) grofweg net zoveel geld kwijt als mijn huidige F30 3 serie die ik prive rij…..
Heb gewoon een auto gekocht die ik leuk vind, op financieel gebied is dat niet het slimste wat je kunt doen…… beetje plezier mag ook wat kosten :).
@Rudy: iedereen wil toch gewoon het beste voor z’n geld en het liefst het onderste uit de kan?

Waarom voor minder gaan wanneer er een regeling is die méér mogelijk maakt?

Alleen dat men zeurt over dat een voordeel afvlakt vanaf een bepaald niveau is echte krenterigheid. Zoals dat je boven de 50k normale bijtelling af moet tikken. Wees eens tevreden met datgene wat je wél geniet. Dat maakt het leven een stuk draaglijker.
@Rudy: als ik een 330i Touring kon betalen had ik dat ook gedaan! Gefeliciteerd alvast met de aankoop :-)

M’n punt was vooral dat ik de commotie rondom die €50k grens niet snap, daar het amper impact heeft ten opzichte van “normale” auto’s…
De tekst suggereert dat men 8% gaat betalen voor auto’s van meer dan 45K. Dat is niet correct. Men gaat 8% bijtelling betalen over het gedeelte van de nieuwprijs tot 45K en over het gedeelte daarboven 22%. Nu is dat nog 4% ipv 8% en ligt de grens voor de 22% Teslatax bij 50K ipv 45K.
@kminne: Dus hooguit 1.800€ meer bijtellen op jaarbasis. Iets zegt me dat je daarvoor niet ineens terug hoeft in een Polo Bluemotion i.p.v. een Model 3 die je op het oog had.
Haha, zou toch geniaal zijn als ze hierom dat inmiddels toch wel verouderde model dik gaan verkopen!
Kom, hopsakee, gooi die fiscale bevoordeling eens snel van die accubakken af, allemaal weggegooid geld en een verstoring van de markt.
Autoverkeer is bovendien helemaal geen grote vervuiler in vergelijking met industrie, vliegverkeer en scheepvaart. Daar is de grote winst te halen. Dat eerst aanpakken. De ICE wordt steeds schoner trouwens.
@kempenaer: verstoring veel an de markt is exact wat de overheid hiermee als doel heeft, dus die redenering gaat niet echt op
@kempenaer: binnensteden hebben weinig tot geen last van vervuiling van vliegverkeer of scheepvaart. Waarschijnlijk bedoel je druk op klimaat ipv milieu. Elektrische autos hebben in directe leefomgeving groot voordeel van de luchtkwaliteit, daar valt weinig op af te dingen met zero-emission lijkt me zo
@joerek: behalve dan dat ze de weg slopen en fijnstof produceren als een malle doordat die accupakketten zo absurd zwaar zijn..

Co2 uitstoot is het probleem niet in de stad; fijnstof wel en dat probleem los je niet op met accuauto’s..
Eerst maar eens zien dat het wel naar 8% gaat. Het is alleen nog maar een plan. Moet nog in de kamer behandeld worden meen ik. 1 januari is nog maar 5 maanden vanaf nu. Ik hoop dat bovag en rai die 8% weten te deleten, maar het gaat echt wel impact hebben op verkoop van elektrische auto’s.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).