• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW wil MINI’s bouwen in China

Auteur: Author, gepost 13 oktober 2017 om 10:57 – 25 Reacties

MINI-carrosserie in Born


Als de plannen doorgaan wordt dat de eerste keer dat MINI’s buiten Europa worden geassembleerd.

BMW onderhandelt naar verluidt met het Chinese Great Wall over de productie van MINI’s. De auto’s zouden in China worden gebouwd en van daaruit worden geëxporteerd. Best een opmerkelijk bericht, want MINI’s worden reeds sinds de jaren ’50 in Europa gebouwd. Bovendien komt een deel van de productie voor rekening van ons eigen VDL Nedcar; de bekende autofabriek in het Limburgse Born (Slippy).

Elektrisch is de toekomst en dat geldt ook voor MINI. Het merk is druk bezig met een elektrische versie, waarvan we je onlangs de conceptversie lieten zien. Het ontwikkelen van zo’n EV kost echter een hoop geld. Da’s wellicht een reden voor BMW om naar goedkopere productielocaties te zoeken.

BMW en Great Wall wilden overigens niet reageren op de geruchten. De aandelenkoers van Great Wall schoot door de geruchten echter als een raket omhoog. De Chinezen hebben daarom de handel in het aandeel stilgelegd. (via: Bloomberg)

Ook interessant!

  • Video: idioot in BMW 5 Serie rijdt Mini en bomen aan
  • Gefacelifte MINI
    BMW wil van MINI een volledig elektrisch merk maken
  • Nieuwe MINI! En dit zijn ze nog meer van plan
    Nieuwe MINI! En dit zijn ze nog meer van plan
  • VDL Nedcar moet productie weer stilleggen

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, China, Elektrisch, fabriek, great-wall, MINI

Vorig bericht: « Waarom Tesla 11.000 Model X’en terugroept
Volgend bericht: Vrouw ruilt saus om voor gebruikte Golf 4 GTI »

Lees Interacties

Reacties

  1. cloverleaf zegt

    13 oktober 2017 om 11:02

    Waarschijnlijk heeft het meer te maken met de import tax die ze zo in China kunnen omzeilen. Toch niet geheel onbelangrijk op de grootste markt ter wereld.

    Login om te reageren
    • LaLancia zegt

      13 oktober 2017 om 11:12

      @cloverleaf: Zo opmerkelijk vind ik het ook niet. Door deze maatregel kan de prijs van een Mini naar beneden, en daardoor zullen ze er ongetwijfeld meer van kunnen verkopen.

      Login om te reageren
      • chrisvis zegt

        13 oktober 2017 om 13:05

        @LaLancia: de prijs naar beneden dat betwijfel ik…de winstmarge’s gaan zeker naar omhoog. Wij verschoten ons vorige maand een bult wat een mini kost. Was met mijn vrouw gaan kijken voor een nieuwe maar zoveel geld voor zo weinig auto is echt wel voor te lachen, een afgeladen Mondeo break is goedkoper en dan is de keus rap gemaakt!!!

        Login om te reageren
    • joostie zegt

      13 oktober 2017 om 11:26

      @cloverleaf: Inderdaad. Ook precies de reden voor Tesla om de mega-fabriek in Tilburg neer te zetten.

      Login om te reageren
      • bmwfreak038 zegt

        13 oktober 2017 om 18:49

        @joostie: ik zie het niet gauw gebeuren een tesla fabriek in tilburg..

        Login om te reageren
  2. mashell zegt

    13 oktober 2017 om 11:13

    Dat wordt weer bibberen in Born. Een concurrerende fabriek erbij.

    Login om te reageren
  3. postzegel zegt

    13 oktober 2017 om 11:24

    Opmerkelijk bericht, want MINI’s worden reeds sinds de jaren ’50 in Europa gebouwd.

    Nog opmerkelijker: Dat is niet waar. Ze zijn ook in Australië gebouwd. *check your facts & Fake News en meer van die weetjes*

    Login om te reageren
    • postzegel zegt

      13 oktober 2017 om 11:26

      @postzegel: En zuid afrika en nieuw zeeland..

      Login om te reageren
      • postzegel zegt

        13 oktober 2017 om 11:26

        @postzegel: En Chili en Maleisië

        Login om te reageren
        • postzegel zegt

          13 oktober 2017 om 11:27

          @postzegel: Maar, heremetiet, nog niet in China..

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            13 oktober 2017 om 12:11

            @postzegel:

            Ze worden al sinds de jaren 50 niet in China gebouwd ..

            Login om te reageren
            • postzegel zegt

              13 oktober 2017 om 13:13

              @lincoln: het 1940 model uit China was wel een slechte kopie.

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                13 oktober 2017 om 13:16

                @postzegel:

                Hoeveel % van een hedendaagse mini zou er eigenlijk al uit China komen ??
                Denk dat je er nog van schrikt ..

              • postzegel zegt

                13 oktober 2017 om 23:04

                @lincoln: kon toch nog best hard tegen vallen. De maak-industrie in autoland is best groot in Europa. Er wordt veel meer gemaakt, zelfs in Nederland, dan je in eerste instantie zou denken. hoewel elektronica van prullaria tot dure hypermerken vooral in China worden geproduceerd komt er bij autotechniek veel spul gewoon ” uit de buurt ” Nederland is best een grote speler zelfs: denk dat jij en ik dáár eerder over verbaasd zullen zijn dan over het percentage Chinese onderdelen.

              • lincoln zegt

                14 oktober 2017 om 08:22

                @postzegel:

                Plastic blowmolding ..
                Isolatiemateriaal ..
                Poly carbonaat ..
                Kabelbomen ..
                Stoel vulling ..
                Hemel bekleding ..

                Ik weet het idd ook niet ..
                Vervoer overzee is igg spuuggoedkoop ..

                En alle auto’s zitten vol met onderdelen van elk continent ..

          • desjonnies zegt

            13 oktober 2017 om 13:07

            @postzegel:
            Spanje

            Login om te reageren
            • postzegel zegt

              13 oktober 2017 om 13:09

              @desjonnies: eh. Spanje en België en (voormalig) Joegoslavië liggen allemaal nogal in Europa.

              Login om te reageren
              • postzegel zegt

                13 oktober 2017 om 13:14

                @postzegel: innocenti mini uit Italië niet te vergeten.

  4. fanboy zegt

    13 oktober 2017 om 11:39

    Ik hoop dat het voor lokale verkoop is.

    Er is toch lang een tijd geweest dat men productie in andere landen ging doen omdat dat (uiteindelijk) goedkoper is, ook vanwege transport e.d. Dit lijkt er vanaf te wijken, tenzij het alleen voor Chineze verkoop is.

    Login om te reageren
  5. Arnoud zegt

    13 oktober 2017 om 12:03

    Komt er dan ook een verlengde versie?

    Login om te reageren
  6. oemplus zegt

    13 oktober 2017 om 12:24

    De Mini Coopel.

    Login om te reageren
  7. mgmgb zegt

    13 oktober 2017 om 12:56

    De eerste keer? De originele Mini is ook in Zuid-Afrika en Australië gebouwd, en waarschijnlijk ook nog op andere plekken die ik vergeten ben.

    Login om te reageren
  8. Edge zegt

    13 oktober 2017 om 13:47

    Zolang het niet ten koste gaat van de productie hier in Nederland vind ik het prima.

    Login om te reageren
  9. LaLancia zegt

    13 oktober 2017 om 13:56

    Ergens heeft MauritsH natuurlijk wel gelijk. Het huidige Mini heeft alleen de naam nog gemeen met het origineel.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 oktober 2017 om 15:19

      @lalancia: Zelfs dat niet. Het merk heet MINI, vroeger had het wagentje andere namen (Austin Mini, Austin Se7en, AUTHI Mini, Innocenti Mini Minor, Innocenti Mini t, Leyland Mini, Leyland Mini Clubman, Morris Mini, Riley Elf, Rover Mini, Wolseley 1000, Wolseley Hornet).

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North