• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW wil wel een M1-opvolger, maar het geld zit in de i8

Auteur: ricardo, gepost 18 oktober 2014 om 11:32 – 34 Reacties

BMW wil wel een M1-opvolger, maar het geld zit in de i8


Een topman van BMW’s M-divisie zou dolgraag nog een supercar met M-badge willen maken.

Audi heeft een nieuwe R8 op het programma staan, en Mercedes is met de AMG GT weer goed vertegenwoordigd in het sportsegment, waar het in de jaren daarvoor met de SLS AMG al hoge ogen gooide. En BMW? Wel, BMW is een andere weg ingeslagen. In Beieren hebben ze zich voornamelijk toegelegd op de ontwikkeling van het submerk BMW-i, waarmee de i3 en de i8 werden uitgerold.

Laatstgenoemde heeft absoluut een sportieve inborst, maar is toch van een ander kaliber dan de Audi R8. Daarmee lijkt de kans dat er nog een volbloed M1-opvolger komt – een opvolger van het icoon uit 1971 – niet heel groot. Carsten Priest, hoofd productontwikkeling bij BMW M, heeft tegenover AutoExpress laten weten dat ze binnen BMW nog wél graag een M-vlaggenschip zouden willen bouwen, maar dat dit extreem in de papieren gaat lopen, omdat ze al zoveel in de i8 en i3 hebben geïnvesteerd. Priest:

“We have to be forward thinking, the decision has been made to establish BMW i, including an i8 supercar type of model in its line-up and that’s obviously a huge investment that’s been made.”

En mocht het budgettair gezien de goedkeuring van BMW’s accountants kunnen wegdragen, dan is het alsnog de vraag of het binnen BMW de hoogtse prioriteit krijgt:

“We always have more ideas than budget is made available – we have to see which priorities will be decided upon.”

Kortom, van deze BMW-topman krijgen we geen duidelijke indicatie dat er binnen BMW hard aan een next-gen M1 wordt gesleuteld worden. Hoe graag we dat ook zouden willen. Bovendien: met de M1 Hommage concept uit 2008 hebben ze de blauwdrukken van het design al.

Ook interessant!

  • Video: politieachtervolging met een BMW i8
    Video: politieachtervolging met een BMW i8
  • Verduisterde Audi R8 opgespoord in Nederland
  • Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
    Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
  • Video: BMW X5 M50d kan Audi A7 niet bijhouden

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

amg-gt, Audi, BMW, m1, Mercedes, R8

Vorig bericht: « Deze gifjes laten zien hoe iconische auto’s zijn geëvolueerd
Volgend bericht: South Park neemt deelauto’s en Elon Musk op de hak »

Lees Interacties

Reacties

  1. jrmpower24 zegt

    18 oktober 2014 om 11:46

    Verdomme ik ging er wel van uit.

    Login om te reageren
  2. bsxc2 zegt

    18 oktober 2014 om 11:47

    Toch niet zo moeilijk: De M1 uit 2008 lijkt sprekend op de I8, dus ze hoeven alleen nog maar de techniek te veranderen (van hybride naar benzine).
    Mijn keuze zou zijn om het blok v/d M5 30 jahre edition (Duits uitspreken hé) met 600 pk erin te lepelen & het gewicht laag te houden.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      18 oktober 2014 om 11:48

      @bsxc2: Ik ben het met je eens wat betreft die M1, maar ik zou liever willen zien dat ze speciaal voor dit model een nieuw blok ontwikkelen zoals ze eerst bij alle M-modellen deden. Helaas zullen de kosten dan wel helemaal de spuitgaten uitlopen.

      Login om te reageren
    • sach zegt

      18 oktober 2014 om 13:04

      @bsxc2: Het blok van de M5 30 Jahre edition gebruiken voor de opvolger van een cultwagen als de M1? Dan toch liever iets nieuw ontwikkelen dat beter klinkt als een stofzuiger.

      Login om te reageren
      • jrmpower24 zegt

        18 oktober 2014 om 13:10

        @sach: stofzuiger?! Whahaha Je hebt de M5 F10 of M6 waarschijk nog nooit in het echt gehoord. Heerlijke sound: http://m.youtube.com/watch?v=k08dBA5WUVk

        Login om te reageren
        • sach zegt

          18 oktober 2014 om 13:17

          @jrmpower24: Als je ze vergelijkt met de huidige geblazen concurrentie vind ik het inderdaad klinken als een stofzuiger. En het Active Soundgedoe mogen ze ook achterwege laten.

          Login om te reageren
      • super zegt

        18 oktober 2014 om 15:02

        @sach:
        Als je een muziekinstrument wilt koop je toch gewoon een dwarsfluit?

        Login om te reageren
      • iijayvee zegt

        18 oktober 2014 om 20:10

        @sach: Sarcasme zeker of niet soms??

        Login om te reageren
  3. fmgarcia zegt

    18 oktober 2014 om 12:01

    Wauw, deze concept mag ik wel!!

    Login om te reageren
    • 888natan zegt

      18 oktober 2014 om 12:38

      @fmgarcia: aaah deze man G

      Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        18 oktober 2014 om 13:15

        @888natan: jzw haha. Hoop niet dat deze concept vol elektrisch gaat worden. Ga ik Kobani niet mee halen ben ik bang..

        Login om te reageren
        • 888natan zegt

          18 oktober 2014 om 16:35

          @fmgarcia: je snapt niet precies wat ik bedoel hè?

          Login om te reageren
          • 888natan zegt

            18 oktober 2014 om 16:37

            @888natan: zag maar een gedeelte van je commwment..

            Login om te reageren
            • fmgarcia zegt

              19 oktober 2014 om 10:49

              @888natan: Dus hoef me familie er niet bij te halen? Om dit ruzie recht te zetten;)

              Login om te reageren
  4. Edge zegt

    18 oktober 2014 om 12:15

    Mark my words: die M1 opvolger gaat er komen. Je hebt altijd geheime projectjes binnen zulke bedrijven en er zitten ongetwijfeld een groepje ingenieurs en designers in hun pauzetijd een prototype van een nieuwe M1 te maken. En als dat prototype er eenmaal staat en daarmee bewezen is dat die auto haalbaar is, volgt een productieversie al snel.

    Login om te reageren
    • styns zegt

      18 oktober 2014 om 12:59

      @Edge: we hopen er op

      Login om te reageren
    • super zegt

      18 oktober 2014 om 14:59

      @Edge:
      We leven niet meer in de vorige eeuw waarin je autos op een bierviltje kon ontwerpen en met een telraam kon doorrekenen…

      Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    18 oktober 2014 om 12:23

    Persoonlijk ben ik van mening dat BMW door te kiezen voor het I-concept de juiste weg zijn ingeslagen. De tijd van de ultieme R8, SLS en dergelijke met verbrandingsmotor begint langzaam ten einde te komen.

    Login om te reageren
    • series2 zegt

      18 oktober 2014 om 12:25

      @pomoek: kijk nou! Een progressieve autoliefhebber! Maar wat koop je liever? Een elektrokar of een fossiel die heel veel herrie kan maken?

      Login om te reageren
      • series2 zegt

        18 oktober 2014 om 12:26

        @series2: ik kies fossiel

        Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      18 oktober 2014 om 12:57

      @pomoek: voorlopig is de i8 leuk hoor, maar vergeleken met een carrera gts of amg gt is het slappe hap. Ik denk dat aan het eind van dit decennia we pas echt een een full hybrid supercar toe zijn. Ik denk dat de andere fabrikanten de techniek wel hebben (want laten we eerlijk zijn, de techniek is niks nieuws), maar liever nog een de boot af houden. Tot de tijd rijp is en het concept echt winstgevend is.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        18 oktober 2014 om 13:51

        @lambo4all: Je hebt wel gelijk hoor, maar technische innovatie komt niet van de ene dag op de andere. Daar is kennis en ervaring voor nodig. Waar een aantal autofabrikanten stug vasthouden aan technieken die over een 15 jaar onbetaalbaar gaan worden is het geen slecht idee om ervaring op te doen met technieken die, wellicht, meer potentieel hebben.

        Login om te reageren
    • alfablog zegt

      18 oktober 2014 om 13:45

      @pomoek: helemaal eens. Denk dat bijvoorbeeld de problemen bij Bugatti om de geplande aantallen te verkopen aantoont dat dit het type auto van vroeger is. Auto’s worden gekocht op imago. Ze zullen mee moeten met de tijjdsgeest en die is (deels) electrisch.

      Voor mij is de fascinatie zeker ook op motorgeluid gebaseerd. Of daar de sound van een driecilinder bij past, moet ik nog eens uitvinden.

      Login om te reageren
  6. samuelrs zegt

    18 oktober 2014 om 12:26

    Heeft het achterblijven ook niet deels te maken dat BMW in zijn geheel te veel co² uitstoot op basis van de Europese wetgeving?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      18 oktober 2014 om 13:37

      @samuelrs: mwah…dat verklaart niet waarom Mercedes en Audi wel met sportwagens op de proppen komen.

      Ik denk dat de verklaring die deze man van BMW geeft plausibel is, die sportwagens zonder electrosnufjes zijn (helaas) toch een beetje de laatsten der mohikanen waarschijnlijk. Een of twee productgeneraties later zijn die auto’s obsoleet. In dat opzicht is het slim dat BMW ‘ahead of the curve’ probeert te zijn door nu al te beginnen met een i8 en dat concept uit te bouwen tot de sportwagen van morgen.

      Blijft natuurlijk wel jammer voor de autoliefhebber dat er niet een soort ‘last hurray’ komt in de vorm van een nieuwe ‘M1′ met een ouderwets bespoke atmosferisch M blok. Ze hebben de afgelopen jaren genoeg centjes binnengeharkt dus eigenlijk is ’te weinig geld’ geen excuus.

      Login om te reageren
      • samuelrs zegt

        18 oktober 2014 om 15:45

        @jaapiyo: Audi loopt op ‘schema’ en Mercedes loopt voor. Ik vermoed dat ze bij het bij Audi en Mercedes kunnen “leiden” om een supercar te leveren en dat ze bij BMW moeten oppassen wat ze doen.

        Ik wil dan ook niet gelijk zeggen dat dit de enigste reden is van uitblijven van een echte ‘M’ maar dat het er wel mee te maken heeft. En zoals jij al aangeeft zal geld het probleem inderdaad echt niet zijn.

        Login om te reageren
        • dikdraak zegt

          24 oktober 2014 om 18:10

          @samuelrs: Hoezo kunnen Audi en Mercedes een supercar beter leiden (wat dat in deze context ook mag betekenen) dan BMW?

          Login om te reageren
  7. kempenaer zegt

    18 oktober 2014 om 15:59

    Bmw is al lang geleden afgehaakt als het om het maken van echte sportwagens gemaakt. Daarin kunnen ze niet meer mee met MB, Audi en porsche. De i8 is speculeren op een electrische autotoekomst, maar of die komt en zo ja wanneer is nog niet bekend.
    Bmw jongeren hebben het hier nog altijd erg moeilijk mee en ik snap wel waarom.

    Login om te reageren
  8. exclusieviteitsfreak zegt

    18 oktober 2014 om 16:00

    Ik ben eens of G-Power er zich mee gaat bezig houden moest deze effectief in productie gaan : http://www.g-power.com .

    Login om te reageren
  9. isobmw zegt

    18 oktober 2014 om 16:12

    Er zou toch ook een i9 komen? extremere versie van de i8, maar die m1 mag ook wel komen, met een dikke v12 uit de 760i!

    Login om te reageren
  10. jaapiyo zegt

    18 oktober 2014 om 19:02

    Deels heeft de keuze van BMW om geen sportwagen te maken terwijl Merc en Audi dat wel doen denk ik ook te maken met het feit dat die twee merken meer een sportieve imagebuilder nodig hebben dan BMW dat al meer geloofwaardigheid heeft op dat vlak dan Mercedes (van oudsher wat meer op comfort geijkt) en Audi (FWD, zware neuzen en onderstuur).

    Tegenwoordig willen alledrie de merken de wat jeugdigere koper aanspreken met ‘sportiviteit’ en BMW kan daarbij bogen op een lange traditie van sportiviteit in het DNA. Ze hoeven het dus minder ’te faken’ dan Mercedes en met name Audi.

    Login om te reageren
  11. lambo4all zegt

    19 oktober 2014 om 10:06

    Toch hebben de slr/sls de mercedes brand ook een beetje opgetild ten opzichte van audi en bmw. Waar hele rijken een sls/slr/sl black kochten, en erachter kwamen wat voor een prachtwagens dat waren. Bestelde ze er later ook vaak een S amg (coupe) achteraan. Zowel aan de onder als bovenkant doen dit soort wagens goede dingen voor het merk. Bmw is nu ook al uit de formule 1, ze kunnen nu kwa
    Marketing alleen nog maar leunen op dtm. Een raceklasse die eigeljjk alleen in europa bekend is.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      19 oktober 2014 om 15:51

      @lambo4all: …maar waarin ze sinds hun terugkeer wel vanaf moment 1 gruwelijk kontschoppen tegen Merc en Audi.

      Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        20 oktober 2014 om 10:03

        @jaapiyo: Vorig jaar won audi dtm, dit jaar was het wittmann die een vuist kon maken, maar mercedes heeft toch ook flink wat races gewonnen. En audi de laatste twee, en het constructeurs kampioenschap. Van “gigantisch kontschoppen kan je dus niet spreken”. Close racing is een betere beschrijving.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North