In 2001 kwam BMW met een, toch wel opvallend concept. Het design was bijzonder, maar ook het platform waar de X-Coupé op werd gepositioneerd. De door Chris Bangle getekende Duitser was namelijk gebaseerd op de X5, terwijl je dit misschien op het eerste gezicht niet zou zeggen.
De auto werd na de komst van de Z3 Coupé voorgesteld, maar vòòr de introductie van de Z4 Coupé. Sommige scherpe lijnen van de Z4 zie je dan ook terug in deze X-Coupé. Toch oogt het concept best vreemd. Door de X5-basis staat de auto iets hoger gepositioneerd. Dit geeft de X-Coupé een raar aanzicht.
Bangle tekende wel weer opvallende ontwerpen. Het bekendste model is natuurlijk de E65 7-serie met de typische ‘Bangle’ kont. Een stukje eigenwijs design die ik best kan waarderen. Hoewel concept cars niet altijd een prachtig uiterlijk hebben, zijn het soms wel de basisauto’s achter een mooi toekomstig productiemodel.
Het X-Coupé concept werd aangedreven een drie liter turbo-diesel. Een bijzonder foefje was de achterklap. Deze ging op een aparte manier open. De auto is nooit in productie genomen. Het model diende wel als basis van de sportievere X-modellen die BMW nu verkoopt.
33 reacties
P.S. even mierenneuken: er staat dat de achterklap raar open gaat :)
http://previews.123rf.com/images/rudall30/rudall301011/rudall30101100043/8356103-A-Clown-And-His-Car-Stock-Vector-cartoon.jpg
Plus: you’re doing it wrong. Een coupe op basis van een X5 met 184pk dieseltje is natuurlijk complete onzin. Je moet een gewone praktische X5 hebben met de motor uit een Le Mans racer:
https://startinggrid.files.wordpress.com/2011/04/p0003389.jpg
Dit is de snelste SUV trouwens op de Nordschleife, met 7:49 sneller dan de RRS SV-R en Cayenne Turbo S en even snel als de M3 CSL, M3 GTS en een Honda Civic…
Moet wel toegeven dat ik het asymmetrisch kontje vergeten was…
Heeft wel wat meer weg van een sportwagentje vind ik.