Je moet nog stevig geld meenemen voor een BMW X1 met zescilinder lijnmotor. Maar hey, dan heb je wel een zespitter!
Gisteren lanceerde BMW de derde generatie X1, alsmede de iX1. De auto gaat een ongelooflijke verkooptopper worden. De X1 is namelijk compact, een crossover, premium en eventueel elektrisch. Dat is wel superhip. Dat het een BMW is, is mooi meegenomen. Maar er zijn boze tongen die beweren dat de X1 sinds de F48-generatie eigenlijk geen ‘echte’ BMW meer is. De X1 is sindsdien in basis namelijk gewoon een voorwielaandrijver. Dat bied eigenlijk alleen maar voordelen, maar niet voor de purist.
Nee, de purist moet zoeken naar de pareltjes van de eerste generatie en wij denken er eentje gevonden te hebben. Want kijk naar dit plaatje! Het is een eerste generatie X1, dus van de E84-generatie. Toen al was BMW bezig met omslachtige namen. Het type in kwestie heet namelijk xDrive28i.
BMW X1 met zescilinder lijnmotor
Omdat het een model van 2010 is, betekent dat in dit geval een 2.996 cc metende zes-in-lijn. Ja, een dikke drieliter zescilinder! In een compacte crossover! Waarom BMW dat deed? Simpel, de BMW X1 leunt in technisch opzicht heel sterk op de 1 Serie (E87) en 3 Serie (E90).
Dit betekent dat de motoren ook afkomstig zijn van de E87 en E90. En ja, beide kon je met diverse zescilinder lijnmotoren kopen en dus de X1 ook. In Nederland was alleen de 28i leverbaar, de 3.0i N52B30-motor, goed voor 258 pk. In sommige landen kon je ‘m ook als 25i (met 218 pk) krijgen of als 35i, met de 306 pk sterke N55B30 turbomotor.
Overigens, als E91-bestuurder komen er heel veel items inderdaad bekend voor. Het CIC-navigatiesysteem is identiek, alsmede de iDrive-knop (die krijg je tegenwoordig niet meer!). De sportzetels zijn hetzelfde en ook het bedieningspaneel van de climate control is hetzelfde! Deze is X1 is wel lekker luxe, want de stoelen zijn elektrisch (met memory!), er is een Harman Kardonn geluidssysteem en de een panoramadak ontbreekt ook niet.
Forse vraagprijs?
Dit exemplaar komt uit 2010 en heeft precies 130.566 km gelopen. De vraagprijs is nog best fors, gevoelsmatig: 16.950 euro. Dat is dan ook nog eens een ‘meeneemprijs’. Nu is dit een behoorlijk compleet uitgerust exemplaar en er zijn zat BMW-liefhebbers die veel betalen voor wat opties. Overigens zijn alle exemplaren van de BMW X1 met zescilinder vrij prijzig en 130.000 op de klok is niet heel erg veel.
Daarnaast heb je dus ook die unieke motor. Maar ja, voor dit geld komen er ook mooie late E90 335i’s voorbij. Dat is misschien nog wel wat leuker. Wel minder puristisch, want die heeft een turbo. En deze BMW X1 heeft een atmosferische zescilinder, zoals het hoort! Interesse? Klik hier voor de advertentie op Marktplaats!
Meer lezen? Deze 7 BMW’s hebben straks voorwielaandrijving!
dare2think zegt
Wat waren alle functies toen makkelijk bereikbaar (knoppen). Ook de feel van die BMW knopjes vind ik niet te vergelijken met een touchscreen. Heel andere beleving.
lekkerlinksrijden zegt
En het is een import auto, heel goed de historie nalopen en als die niet bekend is lekker laten staan
willeme zegt
@lekkerlinksrijden: de onderhoudsboekjes zitten erbij. Daar kun je via de BMW dealer de complete historie achterhalen en checken of het klopt.
jaapiyo zegt
Bwoaaaah sommige dealers doen dat maar eigenlijk mag het niet vanwege de privacy volgens mij 🧐
Richmond zegt
Oh history wel, zolang er maar geen persoonsgegevens op staan van vorige eigenaars. En alleen bij dealer uitgevoerd oh kunnen we zien.
petroldrinker zegt
90% vd autos tegenwoordig zijn geimporteerd als het occasions zijn…
jaapiyo zegt
Komt wel dichtbij zo. Mijn ouders hebben er eentje gekocht bij JD Nieuwenhuijse. Bleek een schadebak te zijn. Veel gezeur mee gehad.
jarnobakker zegt
4 jaar geleden zelf ook de mist in gegaan met een import.
Ik heb hem nog steeds , maar het eerste jaar bijna 8000 euro aan reparaties.
Het is dat de eerste me gelijk 4000 euro kostte , anders was hij al weg.
Helaas gekocht zonder garantie ( dom ik weet het).
jaapiyo zegt
Het is vrij makkelijk om erin te tuinen. Als je geen schadehersteller bent kan je leuk wat van auto’s weten maar dan nog. Heb destijds veel bijgeleerd van waar je allemaal naar moet kijken waardoor ik nu wel zelf iets durf te gaan kopen vom Privat in Duitsland. Maar het blijft een inschatting.
rikv99 zegt
Heb deze generatie X1 altijd wel een mooie SUV gevonden. Als 35i met N55 zijn dr heel wat tunings opties. Lijkt me wel wat om een x1 met 450pk te hebben.
petroldrinker zegt
Zooo ontiegelijk veel mooier interieur dan al die nieuwe autos met alles via touch screens, knoppen ftfw!!
jaapiyo zegt
Enige ervaring met het model (met zespitter). Het is wel een kek karretje, met de zespitter krijg je een baby-macan vibe (hoge hete hatch), maar net als in de Macan moet je wel een beetje inschikken. Voor een familieauto is ‘ie echt te klein. Wel ideaal voor twintigers die surfen, oftewel boomers met de kinderen de deur uit.
Het rijdt best oké, maar het probleem is: het stuurt veel te licht voor de sportieve rijder en de stuurratio is bovendien veel te langzaam. De plastics in het interieur zijn beter dan op plaatjes, maar alsnog hier en daar kneiterhard.
Kortom: er is eigenlijk geen goede reden om niet een Dreier, Fünfer of Einser te kopen. Maar aan de andere kant: het is weer eens wat anders dan een Dreier, Fünfer of Einser.
FiXeR zegt
Niet om het een of ander, maar mijn BMW E91 335i Touring uit 2007 met 160.000 op de teller is ook nog steeds meer waard dan deze X1 en is nog 3 jaar ouder ook. Ik vind dit dan ook helemaal geen gekke prijs.
henk123456 zegt
Joh zij die nog zoveel waard? Er is een facelift van gekomen, daarna de F31 + facelift, nu de G20 en daar is ook alweer de facelift van beschikbaar.
Ik vraag me wel vaker af hoe mensen dit soort bedragen die toch geen wisselgeld zijn, besteden aan een betrekkelijk oude auto.
kuip zegt
Tsja vragen is nog geen krijgen, maar feit is wel dat modellen met 6 cillinders waardervoller/ waardevaster zijn. In vergelijking met de zelfde 4 pits modellen.
Ga voor de gein maar eens zoeken op marktplaats of welke occasion site dan ook.
jaapiyo zegt
Die vierpits eerste gen X1 heeft dan ook een lijzige atmosferische motor die niet al te betrouwbaar is of een turbotor die ook niet per se de beste BMW motor ooit is.
kennone zegt
Ben wel benieuwd wat dit qua performance in de praktijk doet. Heb een 130i gehad en deze was als je hem goed in zijn toeren jaagde echt snel!, daarna nog een testrit gedaan met en X3 met het zelfde blok en dat ding was vooral op de snelweg niet vooruit te fikken. Even de 200 aantikken duurde serieus lang.
jaapiyo zegt
Tsja, lastig vergelijken van ervaringen natuurlijk. Wat mij betreft voelt de X1 xDrive25i behoorlijk rap aan na de kickdown. Het is 1.575 Kg, dus ‘dat valt nog mee’ en zo hoog is ‘ie ook niet. Die Einser is echter ongetwijfeld nog een pak sneller.
rogerzz zegt
De panel-gap tussen de voorbumper en motorkap zal Tesla-rijders vast het hart sneller laten kloppen. Redelijk zeker dat de neus er een keer afgereden is, de bumper hangt te laag?