Het borrelt bij de binnenlandse autodealers.
De Broekhuis Groep heeft vanochtend bekendgemaakt dat het begin volgend jaar, op 1 januari, een ander groot familiebedrijf overneemt. Beide dealers hebben een principeovereenkomst bereikt, waaruit blijkt dat Broekhuis de aandelen van Martin Schilder zal opkopen, waarna ze zich samen zullen voegen.
Dit is een behoorlijke stap voor Broekhuis, die zelf vooral in Midden-Nederland gevestigd is. Het autodealernetwerk versterkt hiermee haar positie in Noord-Holland en neemt tevens de merken Fiat, Audi en Volkswagen van Martin Schilder over. Broekhuis neemt overigens vrijwel alle activiteiten van het bedrijf over en laat alle 350 medewerkers meeverhuizen, waarna er in totaal zo’n 1.400 mensen voor zullen werken. Leasemaatschappij Leasevisie, eerder van Martin Schilder, blijft echter bij Noordlease. Laatstgenoemde nam de leasemaatschappij eerder deze maand over.
Naast het feit dat de autoverkoper haar positie versterkt door voortaan meer merken (tevens ook de bedrijfswagens) aan te bieden en zich te vestigen in andere gebieden, zal het zich qua activiteiten nog verder uitbreiden. Martin Schilder hield zich namelijk ook bezig met o.a. verzekeringen, schadeherstel en autoverhuur en daar wordt nu nog verder op doorgebouwd. De geschatte omzet zal hiermee stijgen naar zo’n € 780 miljoen.
31 reacties
Sommige dealerholdings moeten er ook voor waken niet te groot te (willen) worden.
Toen Koops-Furness omviel waren in grote delen van Nederland van de ene op de andere dag geen Nissan, Volvo , Fiat, Mitsubishi dealers mee. En ook een aantal andere merken die door hen werden gevoerd. Ook zij hebben in de loop van de jaren veel dealers over genomen.
Uiteindelijk kun je straks alleen nog een nieuwe auto of jonge occasion kopen bij een merkdealer die onderdeel is van een zeer grote keten.
Consumenten lopen bij je weg voor € 300 prijsverschil, maar als ze de wagen ergens anders gekocht hebben, mag jij als merk dealer wel de garantie sores voor een ander opknappen.
De autobranche heeft een schitterende toekomst achter zich.
En allemaal bijdehante bandentrappers die Ome Loek meenemen die ervan overtuigd is dat’íe zakelijk is
.
Een goede (merk)dealer geeft niet de schuld aan het internet; die gebrúikt dit medium juist. Een goede website, met duidelijke prijzen en voorwaarden, kan je verkoop zeker ondersteunen. Míjn eigen garage voor het onderhoud koestert z’n positieve reviews door de klant daarvoor persoonlijk te bedanken en benadert de klager van een slechte review om de problemen op te lossen.
Het is niet meer doenbaar, ze,we,ik houden onze kop niet meer boven water.
En waardoor (grootheidswaanzin in een overtreffende trap).
De showrooms kosten gewoon te veel en de werkplaats moet bijspringen om die te bekostigen.
De contactpersonen zijn niet altijd bekwaam, gemotiveerd.
En verkopers hebben veelal iets hautain.
En voor de grote groepen is de klant gewoon het middel.
Liefde voor het vak is gesmolten als sneeuw voor de zon.
Inderdaad, de Stern-Groep (Heron) is ook een kapitaalkrachtig clubje.
En anders de Van Mossel groep, die hebben in die regio alleen Peugeot. Daar zou VW / Audi mooi bij gepast hebben.
Wat ik opvang is dat ze vooral duur zijn.
Ik heb mijn auto er ook in onderhoud, en ik weet dat ik net zoveel betaal als een Porsche Cyman voor een beurt, dus zal ik straks niet meer schrikken voor onderhoud als ik Porsche rij.