Broekhuis neemt VAG-dealer Martin Schilder over

Auteur: , 31 Reacties

Het borrelt bij de binnenlandse autodealers.

Broekhuis neemt VAG-dealer Martin Schilder over

De Broekhuis Groep heeft vanochtend bekendgemaakt dat het begin volgend jaar, op 1 januari, een ander groot familiebedrijf overneemt. Beide dealers hebben een principeovereenkomst bereikt, waaruit blijkt dat Broekhuis de aandelen van Martin Schilder zal opkopen, waarna ze zich samen zullen voegen.

Dit is een behoorlijke stap voor Broekhuis, die zelf vooral in Midden-Nederland gevestigd is. Het autodealernetwerk versterkt hiermee haar positie in Noord-Holland en neemt tevens de merken Fiat, Audi en Volkswagen van Martin Schilder over. Broekhuis neemt overigens vrijwel alle activiteiten van het bedrijf over en laat alle 350 medewerkers meeverhuizen, waarna er in totaal zo’n 1.400 mensen voor zullen werken. Leasemaatschappij Leasevisie, eerder van Martin Schilder, blijft echter bij Noordlease. Laatstgenoemde nam de leasemaatschappij eerder deze maand over.

Naast het feit dat de autoverkoper haar positie versterkt door voortaan meer merken (tevens ook de bedrijfswagens) aan te bieden en zich te vestigen in andere gebieden, zal het zich qua activiteiten nog verder uitbreiden. Martin Schilder hield zich namelijk ook bezig met o.a. verzekeringen, schadeherstel en autoverhuur en daar wordt nu nog verder op doorgebouwd. De geschatte omzet zal hiermee stijgen naar zo’n € 780 miljoen.



31 reacties

Jammer, mijn persoonlijke ervaringen met Broekhuis zijn ronduit slecht. Dat Martin Schilder zich überhaupt wil over laten nemen door zo’n naam.
@ihrte: Ja, want de ervaring van 1 persoon zijn ook leidend voor een miljoenen deal! ;)
@sportstand: Dat schets ik niet. Zal er alleen niet meer komen als het straks Broekhuis is!
@ihrte: Zo vatte ik het wel op, maar prima. Ik lees wel dat de mensen gewoon meeverhuizen. Daarnaast zijn er ook mensen zat die positieve ervaringen met Broekhuis hebben!
@sportstand: daar heb je ongetwijfeld gelijk in.
@sportstand: Ik ken echter meer negatieve verhalen als positieve. Problemen gewoon niet oplossen maar gewoon weer naar huis sturen met de opmerking niets aan de hand. Niet elke vestiging heeft een hoofdmonteur die problemen mag vast stellen. Die moet vaak eerst langs komen voor een diagnose voor er wat aan de auto mag gebeuren.
@ronnys: dat klinkt geweldig! Alttijd een specialist laten onderzoeken in plaats van trail en error op kosten van de klant. Als de motor niet lekker loopt: vervangen we eerst de bougies, helpt dat niet dan vervangen we kabels, dan vervangen we de accu, dan vervangen we het motormanagement, dan vervangen het motorblok. De klant betaalt voor nieuwe bougies, nieuwe kabels, nieuwe accu, nieuw motormanagement, nieuw motorblok, allemaal met irbeidsuren terwijl het gewoon een slecht massa contact is.
@mashell: Helaas gaat het in de meeste gevallen wel zo. Daarom, zorg ervoor dat je een monteur kent.
@shadowbroker: en waar denk je dat een monteur overdag werkt? Tenminste een serieuze.
@ihrte: Over Martin Schilder hoor ik overigens ook lang niet altijd positieve verhalen. De meeting bij Martin in Alkmaar is wel altijd geweldig.
@ihrte: Martin Schilder sluit een deal, krijgt z’n centen, zorgt dat z’n medewerkers hun baan houden (vooralsnog tenminste zo te lezen) en taait zelf af. Wat zal hem dan de reputatie van de overnemende partij schelen. Daar mogen de OR en de vakbonden zich druk om maken. Bovendien, zo’n slechte naam heeft Broekhuis helemaal niet.
@tenaci: Martin is al een tijdje met pensioen
@ihrte: Tsja dat heb ik met Martin Schilder in Haarlem. Die mijd ik ook als het even kan. Dus zegt allemaal niet zoveel.
@dennis_schellekens: Martin Schilder heeft zelf ook verschillende overnames gedaan, ook in jouw regio. Denk aan Auto Brinkmann Haarlem (VW/Audi), auto Rotteveel (Seat) en nog een aantal voormalig dealers.
Sommige dealerholdings moeten er ook voor waken niet te groot te (willen) worden.
Toen Koops-Furness omviel waren in grote delen van Nederland van de ene op de andere dag geen Nissan, Volvo , Fiat, Mitsubishi dealers mee. En ook een aantal andere merken die door hen werden gevoerd. Ook zij hebben in de loop van de jaren veel dealers over genomen.

Uiteindelijk kun je straks alleen nog een nieuwe auto of jonge occasion kopen bij een merkdealer die onderdeel is van een zeer grote keten.
@ihrte: What’s in a name?
@ihrte: +1 Broekhuis Enschede BMW. Tijdens de verkoop allemaal amikaal en kan alles. Wanneer je na de verkoop om service vraagt is dezelfde verkoper een totaal anders persoon en geeft niet thuis. Echt een vreemde ervaring. Ik geef toe, dit is een enkel geval en Broekhuis is een groot bedrijf maar voor mij reden genoeg ze te mijden.
Geloof niet dat er een dealer is die alleen positieve reacties krijgt. Zal ook aan het personeel liggen dat er werkt.
@dijan: Ik ken wel een aantal dealers waarover ik alleen maar positief kan zijn. Iedere keer als ik zaken met ze doe, voel ik me binnen de kortste keren fantastisch.
@berlinetta: hehehe
Naar mijn mening een goede zet van Martin Schilder, omdat de fabrikanten sturen naar minder dealers.
Er zit gewoon geen muziek meer in auto’s: de marges zijn flinterdun, de onderhoud intervals worden steeds langer en het interweb is bezig de afdeling ‘handel’ grondig te verramponeren.
Consumenten lopen bij je weg voor € 300 prijsverschil, maar als ze de wagen ergens anders gekocht hebben, mag jij als merk dealer wel de garantie sores voor een ander opknappen.
De autobranche heeft een schitterende toekomst achter zich.
En allemaal bijdehante bandentrappers die Ome Loek meenemen die ervan overtuigd is dat’íe zakelijk is
.
@desjonnies: de concurrentie van het internet is maar een deel van de oorzaak. Dat de consument al jaren achtereen hard wegloopt van de merkdealers, heeft alles te maken met de attitude en het prijsbeleid wat deze dealers er op na houden: het bizarre uurtarief van de monteurs, de idiote marges op ‘originele’ onderdelen, de kleine lettertjes in de garantievoorwaarden en de hautaine houding dat “je blij mag zijn dat de dealer aan je auto wil werken” heeft ze veel meer kwaad gedaan dan de dealers willen en zullen toegeven.

Een goede (merk)dealer geeft niet de schuld aan het internet; die gebrúikt dit medium juist. Een goede website, met duidelijke prijzen en voorwaarden, kan je verkoop zeker ondersteunen. Míjn eigen garage voor het onderhoud koestert z’n positieve reviews door de klant daarvoor persoonlijk te bedanken en benadert de klager van een slechte review om de problemen op te lossen.
@RRRobert: amen. Beetje met de tijd mee gaan is wel gewenst. Met het vingertje wijzen kunnen we allemaal, kijk eens naar Uber in de taxi branche. Moord en brand werd er geschreeuwd, vergetende dat ze zelf jarenlang niet innovatief zijn geweest.
Wie neemt wie over? Nooit van gehoord…
@connielingus: Kom eens onder die hunnebed vandaan…
In België loopt het ook zo, grote dealers die een meerderheidsparticipatie in een aantal kleinere dealers kopen.
Het is niet meer doenbaar, ze,we,ik houden onze kop niet meer boven water.
En waardoor (grootheidswaanzin in een overtreffende trap).
De showrooms kosten gewoon te veel en de werkplaats moet bijspringen om die te bekostigen.
De contactpersonen zijn niet altijd bekwaam, gemotiveerd.
En verkopers hebben veelal iets hautain.
En voor de grote groepen is de klant gewoon het middel.
Liefde voor het vak is gesmolten als sneeuw voor de zon.
Had wel verwacht dat Heron de hele tent van Martin zou overnemen eerlijk gezegd.
@sr20det:
Inderdaad, de Stern-Groep (Heron) is ook een kapitaalkrachtig clubje.
En anders de Van Mossel groep, die hebben in die regio alleen Peugeot. Daar zou VW / Audi mooi bij gepast hebben.
Dealers, je kan er een boek overschrijven.

Wat ik opvang is dat ze vooral duur zijn.
Ik heb mijn auto er ook in onderhoud, en ik weet dat ik net zoveel betaal als een Porsche Cyman voor een beurt, dus zal ik straks niet meer schrikken voor onderhoud als ik Porsche rij.
Nou dan kan die Martin Schilder kentekenreclame er ook mooi vanaf
Vergeet nooit dat pa een nieuwe 4 serie bestelde bij broekhuis almelo. Bij aflevering krasje op achterklep en achterruit, kenteken niet recht geplakt….. Als je een nieuwe auto komt ophalen zijn dat net de details die er toe doen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).