• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BOA’s 020 komen geruisloos ter plaatse met nieuwe aanwinst

Auteur: machielvdd, gepost 24 januari 2024 om 18:01 – 9 Reacties

Hiermee hoor je de BOA’s niet aankomen…

We weten het allemaal: auto’s en Amsterdam zijn een slechte combinatie. Als je politie of BOA bent in Amsterdam heb je daarom veel meer aan een tweewieler. En dan het liefst eentje waarbij je niet zelf hoeft te trappen.

In deze categorie heeft de Amsterdamse handhaving nu een nieuwe aanwinst. Omdat duurzaamheid natuurlijk een heel belangrijk thema is in onze hoofdstad is het een volledig elektrische motorfiets geworden. Waar de handhaving eerder koos voor motorfietsen van BMW en Suzuki, is de keuze nu gevallen op een Energica Experia.

Hiermee krijgen de BOA’s een heus Italiaans raspaardje, want Energica is gevestigd in Modena. Deze start-up is opgericht in 2014 en richt zich uitsluitend op elektrische motorfietsen. De Experia is hun nieuwste model.

De nieuwe elektrische motorfiets van de Handhaving
De nieuwe elektrische motorfiets van de Handhaving
De nieuwe elektrische motorfiets van de Handhaving

De Energica Experia heeft voor een motorfiets een behoorlijk grote accu, met een capaciteit van 22,5 kWh. Daarmee heeft deze tweewieler een range van 200 km, en in de stad zelfs 420 km. En laat Amsterdam nu net een stad zijn. De BOA’s zullen dus niet zomaar met een lege accu komen te staan.

Om de motor geschikt te maken voor de handhaving zijn er nog een aantal aanpassingen gedaan. Zo is er een koffer, een zwaailicht en een mobilofoon gemonteerd, en voor als het glad is: zijwieltjes valbeugels.

Hoeveel van deze geruisloze motorfietsen de handhaving precies heeft besteld is niet bekend, maar de eerste exemplaren zijn in ieder geval in gebruik genomen. Dan weet je dat.

Foto’s: Jan Schouten via LinkedIn & Energica Nederland

Ook interessant!

  • Nieuwe trend: laadkabels knippen
  • Let op! Er komen nieuwe flitspalen op nieuwe plekken
  • Fatsoenlijke actieradius voor de nieuwe elektrische MINI Cooper
    Fatsoenlijke actieradius voor nieuwe elektrische MINI Cooper
  • Nieuwe Karma is een bloedmooie sportwagen

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Motorfiets

Vorig bericht: « Video: een onverwachte extra ruitenwisser
Volgend bericht: Koop dit huis in het Gooi van een echte autoliefhebber »

Lees Interacties

Reacties

  1. tjorque zegt

    24 januari 2024 om 18:44

    Zo eentje wil ik ook wel. (Zonder de popo goodies)

    Binnen vijf jaar als m’n nieuwe GS adventure afgeschreven is, koop ik misschien zoiets voor erbij. (De gs mag dan uiteraard blijven).

    Voor 80% van mijn werkverkeer is dat perfect voldoende.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      24 januari 2024 om 21:51

      Als je een GS wilt verslijten moet je toch echt wel serieus veel rijden.
      Rij zelf een R100GS HPN uit ‘88. Die blijft ook maar doorgaan, terwijl ik er gewoon de TET mee doe.

      Login om te reageren
      • techniekmeneer zegt

        25 januari 2024 om 08:31

        Hij zegt niet verslijten, hij zegt afgeschreven, dat zijn 2 verschillende dingen.

        Login om te reageren
  2. potver7 zegt

    24 januari 2024 om 19:16

    Benieuwd waar ze die gaan inzetten. BOA’s mogen volgens mij niet harder dan toegestaan (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de politie) dus ze mogen vrijwel nergens harder dat 30 of 50. Waarmee ze dan kiezen voor motoren en niet voor scootertjes…

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      24 januari 2024 om 19:23

      Plus, je moet toch echt je A rijbewijs hebben om dit te mogen rijden. Dan is een electrische scooter een stuk handiger en goedkoper.

      Login om te reageren
    • zjos zegt

      24 januari 2024 om 21:00

      En voor dat oranje zwaailicht hoeven ze het ook niet te doen. (Blauw mogen ze niet voeren)

      Login om te reageren
  3. RAW zegt

    24 januari 2024 om 19:35

    Blijkbaar mag het wat kosten, prijs vanaf € 28.990,- en dan komen er natuurlijk nog wat aanpassingen bij. En dat voor BOA’s van Handhaving? Of bedoelen ze Borrel Onroerend Goed Amsterdam (b-o-a.nl), die hebben zeker en vast geld genoeg.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      25 januari 2024 om 10:54

      Ja, erg slim. Melkert baan figuren op apparatuur van 30k laten zitten met een bak koppel. En eigenlijk ook beta-tester voor nieuwe techniek. Het stinkt weer enorm naar steekpenningen bij gemeente Amsterdam.

      Aan de andere kant, het zou mij niks verbazen als de mensen die daar werken oprecht hun uiterste best doen..

      Login om te reageren
  4. VerArie zegt

    25 januari 2024 om 02:15

    En nu maar hopen dat ze ook daadwerkelijk kilometers met die dingen maken,want de combi elektrisch + Italiaans is het begrip ‘betrouwbaarheid/niet laten staan’ gelukkig voor uitgevonden…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North