• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe trend: laadkabels knippen

Auteur: willeme, gepost 16 januari 2024 om 12:17 – 28 Reacties

laadkabels doorknippen

Het doorknippen van laadkabels is tegenwoordig een dingetje.

Het is wel belangrijk dat je voor duurzame mobiliteit leert omdenken. Ja, op langere ritten zul je onderweg moeten laden. Dat heeft ook een voordeel: je leert zo het complete tosti-assortiment van het Total tankstation uit je hoofd. Dat is ook wat waard.

Maar tegen de vele nadelen, staan ook veel voordelen. Een van die voordelen is dat je altijd met een volle accu kunt vertrekken. Je rijdt naar huis, zet je auto aan de laadpaal en vervolgens laadt ‘ie de accu vol. De daaropvolgende ochtend kun je gewoon met een volle accu vertrekken en dat is echt superchill.

Nieuwe trend: los knippen laadkabels

Maar…. Dan moet je hopen dat er geen onverlaten in de buurt rondlopen die jouw laadkabel stelen. Ja, dat is tegenwoordig een nieuwe trend. Autobloglezer Ferry wees ons op onderstaand gebeurtenis bij hem in de buurt, waar een laadkabel was geknipt bij een Volkswagen ID.3:

Hoppatee, gewoon eventjes de kabel op twee punten doorgeknipt. Nu moet je sowieso een rare kink in je hersenkwab hebben om zoiets te overwegen. Een laadkabel doorknippen is niet iets dat je eenvoudig kunt doen met een zakmes.

Ook al is het een 3000-delig zakmes. Je zal toch met een flinke betonschaar op de proppen moeten komen om zo’n flnike kabel door te knippen. En met een betonschaar over straat lopen is gênant. Dat is net zoiets als met een toiletrol lopen op de camping. Echt IEDEREEN weet wat JIJ gaat gaat doen.

Koper kiloprijs

Naast veel Autobloglezers, zijn er ook een hoop dieven die fastned weten te vinden. Ook daar hebben ze last van vandalen c.q. dieven de kabels kapotknippen en meenemen. Jullie aller @wouter weet overigens te melden waarom de amoebes in kwestie dit doen: koper. De koperprijs is op dit moment 5,80 euro per kilogram.

Dus als je een paar kabels doorknipt en goed weet te verpatsen, dan kun je toch weer een lijntje of snuifje met een begeleidende fles absint fiksen.

Fotorcredit: Ferry!

Ook interessant!

  • Nieuwe ID-modellen Volkswagen zijn voordeliger, maar niet goedkoper
  • nieuwe aandrijflijnen id4 en ID5
    Nieuwe aandrijflijnen ID.4 én ID.5
  • Nieuwe Volkswagen Passat moet Nederlander weer overtuigen
  • Keiharde info nieuwe Volkswagen Tiguan bekendgemaakt
    Keiharde info nieuwe Volkswagen Tiguan bekendgemaakt

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, opladen

Vorig bericht: « 19-jarige zet Porsche 911 in de sloot door gladheid
Volgend bericht: Oproepje: deel je winterfoto’s en win een Autoblog-muts »

Lees Interacties

Reacties

  1. ty5550 zegt

    16 januari 2024 om 12:28

    Je kan aan de hand van de lichtjes Enzo wel zien of hij aant opladen is. Dit in combinatie met een goed isolerende tang zal het risico wel beperken. maarja, triestig dat dit gebeurt.

    Login om te reageren
  2. rwdftw zegt

    16 januari 2024 om 12:39

    Nog een reden om niet te gaan laadpaalkleven. Via een app kunnen de onverlaten precies zien waar de laadpalen staan, en hoeveel plekken daar bezet zijn. Ze weten dus ook exact waar ze kabels kunnen jatten.

    Login om te reageren
  3. utregcity zegt

    16 januari 2024 om 12:53

    Maar maar, daar staat toch stroom op? Heeft een betonschaar daar geen last van? 🤔

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      16 januari 2024 om 13:35

      Jawel. Maar je kunt de handvatten stevig isoleren door deze (dik!) te omwikkelen met isolatietape, of er speciale handschoenen bij dragen.

      Maar jongens, wat een zieke streek. Je gaat gewoon hopen dat de dader dezes een flinke stroomstoot te verwerken krijgt. De kortsluiting in z’n hersenpan heeft-ie tenslotte toch al.

      Login om te reageren
    • Thomas20vt zegt

      16 januari 2024 om 16:56

      Als de accu vol is, geeft de paal dit ook aan. Op dit moment zal er ook geen stroom lopen. Dan is er alleen communicatie tussen de auto en de paal.

      Login om te reageren
  4. ghost zegt

    16 januari 2024 om 12:55

    Geen idee of dit te doen is om de materialen of om haat jegens EV-rijders – maar ik snap het oprecht allebei niet…kansloos gedrag wat hopelijk wordt aangepakt (al reken ik niet op dat laatste..).

    Login om te reageren
  5. faalhaas zegt

    16 januari 2024 om 12:58

    Dit is niet doorgeknipt, dit is draadloos laden.

    Login om te reageren
  6. lekkerlinksrijden zegt

    16 januari 2024 om 13:35

    Misschien dat enge clubje van weleer, RaRa

    Login om te reageren
  7. petroldrinker zegt

    16 januari 2024 om 13:45

    Ondanks dat ik een mega haat heb aan EV’s, vind ook ik dit onbegrijpelijk… zou lachen zijn als je de volgende ochtend naar je auto loopt en zo een onverlaat ligt er op de grond beetje smeulend…

    Login om te reageren
    • THSD zegt

      16 januari 2024 om 14:37

      Net als dat geval in rotterdam met degene die een katalysator van een prius wilde jatten…die kan het niet meer navertellen.

      Login om te reageren
    • denx zegt

      16 januari 2024 om 15:00

      Mega haat ook. Man, man, man…. wordt volwassen.

      Login om te reageren
  8. theghost zegt

    16 januari 2024 om 14:43

    Nou hopen dat zo’n woestijnrat een keer de volle lading krijgt op ’t moment dat ie ‘em doorknipt, lijkt me een mooi voorbeeld voor de rest van die ratten!

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      16 januari 2024 om 16:15

      Het is maar 230 volt hoor..

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        16 januari 2024 om 18:36

        Nee kan ook 400V zijn.

        Login om te reageren
        • Flutterbear zegt

          16 januari 2024 om 20:57

          Ik ken geen auto’s die met meer dan 22 kW laden (32*3*230), met 400 volt kom je op 38 kW. Misschien een oude Zoë?

          Login om te reageren
          • vondick zegt

            19 januari 2024 om 12:51

            Bij 3 fasen staat er 400V tussen de fasen

            Login om te reageren
        • madmarky zegt

          17 januari 2024 om 00:24

          Bij snelladers heb je 600V op je kabel staan als het systeem actief is, maar gewone laadpalen zijn altijd driefase 230V. Als je dat combineert kom je op 400V ja, maar niet als je ze ader voor ader doorknipt.

          Login om te reageren
      • okdoei zegt

        16 januari 2024 om 22:58

        Die voltages maken niks uit. Al is het 10.000V.
        Het gaat om het aantal ampere. En al zou het 400V zijn en laadt dat ding met maar 6kW zit je alsnog op 15A.

        Ter info. >30 mA kan al dodelijk zijn voor een mens. 15A is al 500x zoveel. Dus ja, als je die kabel aanraakt als er stroom op staat ben je foetsie. Ook als het maar 230V is, of eerder JUIST omdat het maar 230V is.

        Login om te reageren
  9. flyerbunch zegt

    16 januari 2024 om 15:35

    Wat een sukkel.. hij zou beter die kabels bij de snelladers proberen, dikker en brengen meer op! Just kidding.. hopelijk leert hij het af na een schok

    Login om te reageren
  10. rogerzz zegt

    16 januari 2024 om 15:58

    De prijs van een laadkabel (origineel) is zo 400 euro voor 22kWh of wat voor snelheid die ID3 dan ook doet. Wat zal het wegen, 2 kilo met isolatie, dus 1 kilogram misschien aan koper? Dat is dan 6 euro waard, maar de opkoper moet er aan verdienen dus die geeft 4 euro per kilogram?

    Als ik 4 euro op straat zie liggen raap ik het mogelijk niet eens op, wat voor ongelofelijke pauper ben je als je 400 euro schade aan iemand geeft om zelf 4 euro ‘rijker’ te worden. Echt ongelofelijk.

    Login om te reageren
    • Bram750 zegt

      16 januari 2024 om 18:07

      Bij ons in de wijk was recentelijk een figuur actief die buitenkraantjes en het stukje koperen leiding eraan vast uit de voortuinen knipte. Diverse tuinen stonden blank.

      Login om te reageren
    • Reinier zegt

      16 januari 2024 om 20:18

      € 400 is dan met een hoop marge voor VW. Voor € 130 koop je zelf zo’n kabel. Nog steeds veel geld overigens.

      Login om te reageren
    • mcaa zegt

      17 januari 2024 om 01:43

      Ben het helemaal met je eens, maar die 4 euro op straat gaat in de pocket

      Login om te reageren
  11. timdawg zegt

    16 januari 2024 om 18:46

    Bij mij op de oprit al 2x de kabel van de Tesla wallmount afgeknipt en meegenomen, waarvan 1x op klaarlichte dag terwijl de dochter thuis was. Nu dus maar een mount laten ophangen zonder kabel. Vandaag gestolen, morgen in…

    Login om te reageren
    • degrotemuis zegt

      17 januari 2024 om 06:28

      Helaas al vaker gehoord, ook bij andere laders met een vaste kabel. Gewoon te triest voor woorden.

      Login om te reageren
  12. Exit Luminar zegt

    16 januari 2024 om 18:57

    Anno 2024 best wel verouderd. Kunnen ze hier niet wat op bedenken,,

    Login om te reageren
  13. RobTWo zegt

    16 januari 2024 om 19:00

    In Rotterdam Noord valt nog wat te halen voor die koperdieven. Alle laadpalen zijn continu bezet door die auto’s van greenwheels.

    Login om te reageren
  14. rikus zegt

    18 januari 2024 om 13:06

    Hetgeen waarvan iedereen wist dat het ging gebeuren. Nou heb ik niets met EV’s, maar dit is toch sneuneuzerij van het hoogste kaliber?!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North