• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bobsleeën met Lotus

Auteur: RubenBaeten, gepost 11 juli 2008 om 23:10 – 16 Reacties

Lotus bobslee

Lotus houdt zich niet alleen maar bezig met special editions en wietauto’s – ook bobsleeën zijn niet veilig voor de Engelsen.

De Royal Air Force heeft een eigen bobsleeteam en die hadden de afgelopen jaren iets te intensief gebruik gemaakt van hun voertuig. Vanwege hun ruime ervaring met composietmaterialen werd Lotus erbij geroepen om de gescheurde slee in zijn oude glorie te herstellen.

De CEO van de Lotus Group, Mike Kimberley, wilde maar wat graag zijn kunsten buiten de autoindustrie demonstreren en nam de opdracht meteen aan. Lotus repareerde de slee in zo’n 70 uur met de beste lichtgewicht materialen. Omdat ze toch bezig waren maakten ze de boel maar meteen af met de Lotus-kleuren, groen en goud.

De RAF nam de bobslee in gebruik bij de Inter-Services Ice Championship 2008 in Oostenrijk en behaalde de derde plaats algemeen. En ze kunnen zeggen dat ze met een Lotus van een berg af zijn gedonderd – da’s ook bijzonder. (via worldcarfans)

Ook interessant!

  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Lotus Final Edition
    Briljante Lotussen vieren het einde der tijden
  • Deze Lotus Elise occasion heeft een doorsnee topmotor
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

Lotus, slee

Vorig bericht: « Video: Z4M V8 vs 996 RSR op de Ring!
Volgend bericht: IMSA doet de Gallardo LP560-4 »

Lees Interacties

Reacties

  1. laurensvd zegt

    11 juli 2008 om 23:13

    Weet iemand misschien waarom hierbij met lichtgewicht materialen gewerkt wordt? Het zal zijn redenen natuurlijk wel hebben. Naar wat ik mij herinner werden er vroeger zelfs (stiekem) gewichten toegevoegd om daar toch een voordeel uit te halen.

    Login om te reageren
  2. robbie zegt

    11 juli 2008 om 23:14

    “en behaalde een algemene derde plaats” ?

    Moet dat niet zijn: en behaalde een derde plaats algemeen ;)
    -edit: zo u wilt ;)-

    Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    11 juli 2008 om 23:22

    @laurensvd: waarschijnlijk omdat een zware slee harder op z’n ijzers drukt en daarmee meer weerstand heeft

    Login om te reageren
  4. The Godfather zegt

    11 juli 2008 om 23:43

    Er zijn, dacht ik, regels over hoeveel de slee moet wegen met Passagiers.
    Tell me if i’m wrong

    Login om te reageren
  5. Paragon zegt

    11 juli 2008 om 23:55

    De acceleratie die moet opgebracht worden door mankracht aan het begin is iig gebaat bij een kleinere massa. (spreektaal: lichter gewicht).

    Wat betreft de weerstand op de rest van het parcour: daar kun je nog een aardig boompje over opzetten. Da’s leuk, maar ben ik iets te brak voor momenteel.

    Groet!

    Uw Ingenieur

    Login om te reageren
  6. laurensvd zegt

    12 juli 2008 om 00:01

    Ik doe zelf ingenieurstudies dus ben vrij bekend met de voordelen op vlak van acceleratie/weerstand/ed maar vanwege het maximale gewicht dat opgelegd wordt ben ik toch van mening dat de gewichtsvoordelen de nadelen overtreffen. Het gebruik van lichtgewicht materialen zal dus ergens anders een massaverhoging toestaan en dit is waar ik benieuwd naar ben.

    Login om te reageren
  7. robbie zegt

    12 juli 2008 om 00:25

    Ik gok dat de mensen die in de bobslee zitten nu een hamburger extra kunnen eten ;)

    Login om te reageren
  8. Den_Dolf zegt

    12 juli 2008 om 00:37

    het zal wel ergens een voordeel hebben in snelheid, anders zouden ze er toch niet zoveel moeite in stoppen

    Login om te reageren
  9. jazzper zegt

    12 juli 2008 om 01:59

    is het niet omdat composiet materiaal (zie ook carbon) een 2e voordeel heeft: de stijfheid. Ik denk dat je torsie wil voorkomen in je slee.

    Login om te reageren
  10. Zoef zegt

    12 juli 2008 om 04:11

    Goed voor de gemiddelde uitstoot van hun voertuigen.

    Login om te reageren
  11. Dakana zegt

    12 juli 2008 om 09:36

    robbie, je zit wel in de buurt hehe

    er is een maximum gewicht gesteld voor de combinaties (slee + bemanning)
    als de slee lichter is -> mogen de mannen zwaarder zijn

    en dan niet in hamburger vorm, maar in spiermassa :)

    heb je dat nodig dan als je alleen maar stil moet zitten?
    nee, maar bij het duwen in het begin wel.. en dat is het enige waar het omdraait, verder nog wat efficient sturen door de baan heen wat tijds verschil oplevert maar voornamelijk dat begin punt, duwen als een malle..

    Login om te reageren
  12. Volvo_440_turbo zegt

    12 juli 2008 om 10:06

    Op een een ‘wetenschappelijk’ tv programma op TV 1 blijkt dat degene die zwaarder is sneller van de schuifaf gaat.
    Ik ben er ook van overtuigd dat een zwaardere auto een hogere topsnelheid kan halen omdat ie beter de luchtweerstand kan overwinnen.

    Waarschijnlijk waren die lichtgewichtmaterialen nodig omdat anders de stabiliteit van die slee in het gedrang kwam…

    Ik ben geen ingenieur maar ik denk wat ik hier schrijf wel klopt ;)

    Login om te reageren
  13. SJ zegt

    12 juli 2008 om 12:07

    In rechte lijn werkt (bij accelereren) gewicht alleen nadelig. Zodra je van een helling afgaat gaat het voordelig werken, maar hoe de verhoudingen liggen tussen bijv. de hellingshoek, het gewicht en de gewenste snelheid weet ik niet, dat zal een nog vrij ingewikkeld systeem zijn. Luchtweerstand heeft alleen met de vorm te maken (frontaal oppervlak, aerodynamica, etc.). Echter, als je eenmaal op een bepaalde snelheid zit zal gewicht wel voordelig zijn omdat de lucht meer moeite heeft je af te remmen. Zo moet een containerschip al kilometers voor binnenvaren vol in de remmen (en dan nota bene met water als weerstand). Dat heb ik me iig laten vertellen.

    Login om te reageren
  14. Ca.dil zegt

    12 juli 2008 om 13:21

    Zal een combinatie van zijn…

    -Acceleratie
    -Meer spiermassa
    -Stijfheid
    -Misschien ook een lager zwaartepunt??? makkelijker te besturen…?

    Login om te reageren
  15. zeikwijven zegt

    12 juli 2008 om 15:31

    ik zie geen groen op dat omgebouwde hobby-sleetje hoor
    kleuren zijn wel vet

    Login om te reageren
  16. Jan C. zegt

    14 juli 2008 om 13:45

    Als je licht bouwt kun je het gewicht dat verplicht is daar inzetten waar je het hetmeest kan gebruiken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North