• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Boetes buitenlanders in Nederland: zo staat het ermee.

Auteur: willeme, gepost 8 oktober 2021 om 09:57 – 14 Reacties

Boetes buitenlanders in Nederland

Het aantal boetes dat buitenlanders in Nederland scoren is aanzienlijk.

Onlangs kreeg ondergetekende een boete op de mat. Te hard gereden in Montalcino met de 30-TG-VN. Dat was de Bella Macchina in Italia! Bijna 2 jaar na dato leek het de Italiaanse autoriteiten wel gepast om een bedragje te innen bij een Nederlandse toerist met Alfa-hart.

Boetes scoren in het buitenland is net zoiets als parkeerboetes pakken in Amsterdam. Na een paar jaar besluiten ze toch te gaan innen. Maar daardoor ga je je wel afvragen, hoe zit het eigenlijk andersom? Scoren buitenlanders boetes in Nederland? En zo ja: hoeveel?

Boetes buitenlanders in Nederland

We hebben namelijk de cijfers van het tweede tertiaal van het CJIB. Dat houdt in, een periode van vier maanden. In dit geval de maanden mei, juni, juli en augustus van dit 2021. Deze vergelijken we met dezelfde periode een jaar eerder.

Dan zien we bijvoorbeeld dat Belgen veel harder zijn gaan rijden. Vorig jaar gingen er 78.369 boetes naar onze Zuiderburen in de periode, in 2021 was het 90.491! Je zou denken dat Duitsers (notoire hardrijders, toch?) ook zoveel boetes scoren. Nope, bij hen is duidelijk een afname te zien. Vorig jaar waren er 134.348 bekeuringen in het tweede tertiaal, in 2021 daalde dat naar 105.139 bekeuringen.

Mensen uit Polen (die heten ook Polen, haha) en Roemenen zijn net als de Fransen en Belgen aanzienlijk harder rijden. Althans, er werden flink meer boetes geind.

Parkeerboetes

Dan de parkeerboetes. Die werden nauwelijks uitgedeeld, behalve aan Belgen en Duitsers. De stijging qua parkeerboetes is minimaal: 1.898 in 2021 tegen 1.948 in dezelfde periode van 2020. Duitsers zijn wederom een stuk netter geworden. Van 3.592 vorig jaar naar 3.434 boetes dit jaar. Ook als het gaat om door rood rijden zijn Duitsers duidelijk keuriger geworden, dat aantal daalde van 1.985 naar 1.599.

Is er dan ook een angeltje? Ja, eentje. Covid-19. De lockdown heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat er aanzienlijk minder overtredingen waren. Er was immers ook minder verkeer.

Fotocredit: S-Klasse cabrio met gelukkig kenteken, via Autojunk.

Ook interessant!

  • Meest productieve flitspaal van Nederland
    Deze flitspaal zorgt voor de meeste boetes in Nederland
  • Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
    Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
  • Trajectcontroles op N-wegen leveren veel boetes op
    Trajectcontroles op N-wegen leveren veel boetes op
  • Deze trajectcontroles leveren de meeste boetes op [2020]

Nieuwste artikelen

  • Porsche Macan Rotterdam
    Introductie duurtest: de elektrische Porsche Macan
  • Mercedes 190 maakt LL Cool Jesque comeback op de ‘Ring
  • Dieven verhuren vers gestolen Rolls-Royce, Aston Martin en Corvette
  • Viaplay blijft bloeden, moet rechten verkopen
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, boetes, cjib, duitsland, frankrijk, parkeren, polen, roemenie, snelheid, verkeerslichten

Vorig bericht: « Verstappen: “Geweldig seizoen, ook zonder WK-titel”
Volgend bericht: Deze 12% bijtelling auto’s kan je nog scoren in 2021 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    8 oktober 2021 om 10:24

    Als ik op de A12 of A18 rijd, merk ik dat de meeste Duitsers zich behoorlijk aanpassen aan de mores van 100 km/u. Sterker nog, met de cruise control op 105 ga ik er gewoon aan voorbij. Waarschijnlijk is dat vanwege eerdere ervaringen en post van het CJIB, want in hun ogen zijn onze boetebedragen draconisch.

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      8 oktober 2021 om 10:51

      @RRRobert: niet alleen in hun ogen

      Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      8 oktober 2021 om 10:59

      Niet alleen in hun ogen heur . . .

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      8 oktober 2021 om 12:24

      In Duitsland is er vaak een reden voor een snelheidslimiet dus houdt men zich er aan omdat het verderop wel weer sneller mag. Tevens is bij de meesten wel goed doorgedrongen dat Nederlandse boetes geen kattenpis zijn. Dan is er nog het deel wat ik ken die het wel zo lekker relaxed vinden, zo rustig. Geloofde m’n oren niet toen ik het het eerst hoorde.

      Login om te reageren
  2. faalhaas zegt

    8 oktober 2021 om 10:51

    Ik kreeg een paar jaar geleden een ZTL boete na een jaar vanuit Italië, toen afgewezen omdat het niet binnen 365 dagen geldigheidstermijn was gestuurd. Nooit meer antwoord gehad.

    Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    8 oktober 2021 om 10:58

    Kortom : zonder context kun je niets met dit soort cijfers.

    Login om te reageren
  4. ttr6 zegt

    8 oktober 2021 om 11:03

    Ik vraag mij wel af of die boetes ook daadwerleijk geïnd worden. Vooral als ik een bulgaars/roemeens vul maar in kenteken over een trajectcontrole weg zie vliegen. Zou de bulgaarse politie die werkelijk in Bulgarije gaan innen voor NL??? Was leuk geweest als ze dat ook in de statistieken weergeven.

    Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    8 oktober 2021 om 11:31

    Ik heb vorige week een boete ontvangen vanuit Oostenrijk. 45 euro voor 15 km/u te hard. Valt me nog best mee met die bedragen daar. In NL is dat wel anders.

    Login om te reageren
  6. mattr zegt

    8 oktober 2021 om 11:34

    Voor Duitsers maakt een keer geflitst worden toch ook niet veel uit aangezien D de persoonsdata achter een kenteken niet deelt?

    Slechts 50% van de uitgeschreven parkeerboetes aan buitenlanders (in Amsterdam) worden daadwerkelijk betaald:

    https://www.at5.nl/artikelen/204280/minder-dan-helft-van-buitenlandse-automobilisten-betaalt-voor-parkeerplek

    Login om te reageren
  7. cheatah zegt

    8 oktober 2021 om 11:56

    Nou je moet wel even voor de COVID effect normaliseren. Eigenlijk moet je er 2019 bij houden om iets te kunnen zeggen. Kan mij wel voorstellen, dat tijdens COVID behoorlijk meer Belgen door Nederland zijn gaan rijden dan Duitsers

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 oktober 2021 om 18:26

      Waarom meer Belgen? Juist de Belgen deden erg gretig en duidelijk de grenzen dicht. De Duitsers kwamen de zomers nog in de grote aantallen naar de kust (und das war auch gut so).

      Login om te reageren
  8. MarcoM zegt

    8 oktober 2021 om 12:02

    2 jaar geleden een boete uit Frankrijk gehad ivm te hard rijden, dikke envelop met ik weet niet hoeveel pagina’s.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    8 oktober 2021 om 16:45

    Zullen de buitenlanders deze boetes ook netjes betalen? Overigens, een bekeuring van twee jaar oud uit Italië zou ik niet meer betalen. Bij mijn weten vervallen ze na 360 dagen.

    Login om te reageren
    • superturbodiesel zegt

      8 oktober 2021 om 21:03

      @dutchdriftking: ik heb 4 jaar geleden 3 of 4 snelheidsboetes uit Spanje gekregen maar nooit betaald, boetes zijn om en nabij de 2 maand na dato binnengekomen. Tot nu toe nog geen herinnering oid ontvangen. Zullen we verjaard zijn dan..?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North