• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bovag: hogere accijns op brandstof levert niks op

Auteur: carmiggelt, gepost 18 maart 2014 om 21:50 – 22 Reacties

Staatssecretaris praat bullshit, vindt Bovag


Staatssecretaris Wiebes van Financiën kwam vanavond met cijfers waar uit moet blijken dat het kabinet wel degelijk miljoenen centjes verdient aan de alom gehate accijnsverhoging op brandstofprijzen. Maar die cijfers zijn totale stierenpoep, vindt Bovag.

Dachten we eerst nog dat er veel minder brandstof verkocht werd dan dezelfde periode vorig jaar. Niet dus, aldus staatssecretaris Wiebes. RTL wist hand te leggen op cijfers die de staatssecretaris vandaag richting Kamer stuurde.

Daarin zien we dat de totale inkomsten aan brandstofaccijnzen in 2012 op 579 miljoen euro lag. In 2013 was dat 608 miljoen en dit jaar zou februari de staatskas 769 miljoen eu aan naft-tax op hebben gebracht.

Brancheorganisatie Bovag vindt dit zeer onwaarschijnlijk. “Wij zijn benieuwd naar de uitsplitsing naar verkochte liters en eventueel vervuiling van afdrachten uit december,” aldus Bovag tegen RTL Nieuws.

Hoe veel last de tankstations in de grensstreek van de verhoging hebben, komt niet uit de getallenreeks van Wiebes naar voren. Terwijl juist die pompstations volgens de Bovag zwaar de sjaak zijn dankzij falend beleid uit Den Haag. En dat is niet oké. “Grenspompen mogen sowieso niet de dupe worden van een eventueel landelijk plusje in accijnsopbrengst.”

Hoe ver zijn we inmiddels met terugdraaien van die ellendige verhoging?

Fotocredit: Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Bovag heeft de oplossing voor mega-achterstand bij CBR
  • Tesla slechte verliezer
    BOVAG: bijtelling verhogen slaat nergens op!
  • Dakloos stel
    Dakloos stel vergeet 24 keer te betalen na tanken
  • BREEK: brandstofaccijns al over paar weken omlaag!
    Tankstation Eindhoven laat klanten benzine tanken voor 1,45 euro per liter

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, bovag, Diesel, lpg, tanken

Vorig bericht: « BMW Z4 met M-looks komt uit Polen
Volgend bericht: Video: MX-5 peddelt een BMW E30 voorbij »

Lees Interacties

Reacties

  1. toyotafortuner zegt

    18 maart 2014 om 21:57

    Wat een geile combo zeg op de topicfoto! Man man man!

    Login om te reageren
    • thomcarspotter zegt

      18 maart 2014 om 22:07

      @toyotafortuner: true that, ik neem de Morgan mee naar huis!

      Login om te reageren
      • toyotafortuner zegt

        18 maart 2014 om 22:11

        @thomcarspotter: d’aww :( Ach ja zo’n 360 is ook sexy.

        Login om te reageren
        • cargeeksnl zegt

          18 maart 2014 om 23:19

          @toyotafortuner: Ja inderdaad doe mij die 360 maar, dan tank ik em wel bij de grens vol okay

          Login om te reageren
          • TimoBac zegt

            19 maart 2014 om 05:14

            @cargeeksnl: NEE IK HOEFT NIET TE TANKEN SCHAT!

            Login om te reageren
          • bmw1m zegt

            19 maart 2014 om 08:32

            @cargeeksnl: Prima, dan neem ik die groene polo wel, hoef ik in elk geval niet naar huis te lopen^^

            Ontopic: Tanken moeten we toch dus betalen moeten we ook.

            Login om te reageren
  2. jaapiyo zegt

    18 maart 2014 om 22:03

    Niet ver…de roverheid blijft er lustig op los roven.

    Login om te reageren
    • nickjdeg zegt

      18 maart 2014 om 22:10

      @jaapiyo: ja de grap is dus dat ze een keertje hun eigen zak met geld leeg roven door hun dommen plannen om de automobilist dwars te zitten mislukken.

      Login om te reageren
  3. faalhaas zegt

    18 maart 2014 om 22:05

    Daar is maar één oplossing voor, nog meer accijns! Dat zal ze leren!

    Login om te reageren
    • parker zegt

      19 maart 2014 om 20:24

      @faalhaas: precies!! En: tanken over de grens gewoon verbieden!! Daar vervolgens hoge boetes op zetten levert ook weer wat extra’s op, ideaal

      Login om te reageren
  4. peugeot205 zegt

    18 maart 2014 om 22:19

    Het maakt allemaal niet zoveel uit. De overheid schiet met losse flodders en raakt op die manier altijd wel wat. Is het niet de accijns dan gaat de houderschapsbelasting of de BPM weer omhoog, of meerdere autobezitters extra belasten. Niet linksom? Prima, dan rechtsom!

    Login om te reageren
  5. norge zegt

    18 maart 2014 om 22:31

    Tankstations in de grensstreek ?
    Moet je toch een steekje los hebben wanneer je zoiets begint in NL?

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      18 maart 2014 om 22:51

      @norge: Nu wel ja. Maar ik neem aan dat die mensen met hun zaak begonnen zijn toen het nog redelijk normaal was qua accijnzen.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        18 maart 2014 om 22:56

        @Vincegail: Is altijd al een groot veschil geweest in accijns tussen NL en zijn buren, in ieder gevaL de laatste 40 jaar.

        Login om te reageren
      • tupperware zegt

        18 maart 2014 om 23:01

        @Vincegail:
        De prijsverschillen tussen NL en B en D zijn altijd groot geweest, wat het nu aantrekkelijker maakt om over de grens te tanken is niet alleen de extra accijnsverhoging.
        De BTW verhoging en het feit dat rookwaren tegenwoordig duurder zijn dan over de grens geeft mensen meer redenen om daar te tanken en gelijk hun boodschappen te doen. dan wordt het dus win-win.
        Ik woon zelf te ver van de grens maar stel, je bespaard op je boodschappen, een slof peuken is minimaal 5 euro goedkoper en je bespaard een tientje op je tankbeurt. Dat tikt op jaarbasis toch flink door.

        Login om te reageren
  6. retetikker zegt

    18 maart 2014 om 23:18

    We hebben er bij de laatste twee/drie tweede-kamerverkiezingen voor gekozen dat overal
    10-baans snelwegen moeten komen, en dat moet toch ergens van betaald worden…

    Login om te reageren
    • Dev zegt

      19 maart 2014 om 01:29

      @retetikker: Ja dat moet betaald worden van een niet-recessie bevorderend belastingbeleid. De infrastructuur is er voor de (gebrekkige) economische groei, en die is er voor de keiharde eurotjes.

      Login om te reageren
  7. shicomm zegt

    19 maart 2014 om 00:25

    en net zoals altijd ; als het verhaaltje op papier maar verteld hoe wij het willen hebben in Den Haag dan zetten we gewoon lekker door.
    Iedereen kan de #beep# krijgen ; eerst vertellen we het sprookje en als we dan teveel gezeur krijgen zetten we eenzelfde sprookje op schrift.

    Hoe was het ook alweer … al is het verhaaltje nog zo goed , de feiten vertellen zoals het wezen moet… toch ?

    Morgen maar eens wat extra jerrycans scoren voor de volgende trip naar Belgica…

    Login om te reageren
  8. mistere zegt

    19 maart 2014 om 07:51

    Politiek is niets meer dan je eigen toekomstige Pvda, portemonee van de ander, baan zekerstellen. Ook daar hoeft men weinig tot niets te kunnen en vooral te doen. Wij betalen toch wel, ondanks onze azijnberichten op de fora…

    Login om te reageren
  9. mistere zegt

    19 maart 2014 om 07:53

    Tuurlijk goed om demonstratief naar Belgie te gaan, maar we vergeten dat dat Den Haag niet raakt, en de lokale pompen des te meer. Maar das niet erg, want wij zijn Nederlanders, geen Medelanders. Azijnmode off…

    Login om te reageren
  10. TDI-goeroe zegt

    19 maart 2014 om 10:42

    ze weten de cijfers zo te manipuleren, dat het lijkt, alsof de maatregel goed uitpakt (voor de roverheid dan…)
    Gewoon te koppig om hun eigen fouten toe te geven, bang voor gezichtsverlies etc.

    Login om te reageren
  11. desjonnies zegt

    19 maart 2014 om 12:19

    We hebben regenten.
    Ingekakte figuren zonder enig zakelijk besef.

    Me zou geheel anders denken :

    Vooral de Diesel goedkoop en aantrekkelijk houden, zodat iedere uitgevlagde vrachtwagen die in het Rotterdamse, Aalsmeerse of Westlandse komt laden er gelijk maar 1000 liter in plempt, omdat het goedkoop is.
    Op die manier verdienen we nog iets aan de uitgevlagde vrachtrijder en pakken we de accijnsverhoging dubbel en dwars terug op de massa brandstof die we verkopen.

    Het schijnt dat Luxemburg daarvan leeft.
    En dat het daar de gewoonste zaak van de wereld is, om er met je vrachtwagen een half uur in de rij te staan, eer je aan de beurt ben om je Diesel tank vol te gooien.

    Maar goed, wie ben ik ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North