• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Boxster Spyder 2.0 met viercilinder is extra puur

Auteur: willeme, gepost 23 april 2021 om 08:57 – 21 Reacties

Boxster Spyder 2.0

Kun je niet beter een Audi TT kpen? Of klinkt zo’n 718 Boxster Spyder 2.0 als muziek in de oren?

Enkele jaren geleden, toen de Boxster en Cayman werden voorzien van een turbo, waren er twee kampen. Het eerste (en grootste) kamp bestond uit het Henk Kamp. Liberale mensen vonden het geluid maar niets en spraken er schande van. Een kleiner kamp vond juist dat de Boxster (en Cayman) in standaarduitvoering nu eindelijk snel genoeg waren.

Met name de instap-motoren waren dankzij het lage koppel en enorme versnellingsbakverhoudingen niet bijzonder potent. Ondanks dat de CO2-uitstoot lager moest zijn bij een viercilinder, is ook de basis-718 erg duur in Nederland. In de tussentijd zijn er ook diverse zescilinders bijgekomen, waaronder de GTS 4.0, Cayman GT4 en Boxster Spyder. Met die laatste is wat opmerkelijks aan de hand. Want je kan de Boxster Spyder nu krijgen met viercilinder motor!

Boxster Spyder 2.0

Simpele reden Boxster Spyder 2.0

De reden ervoor is simpel: belasting. In China wordt de belasting nog geregeld via een systeem gebaseerd op cilinderinhoud. Motoren tussen de 3- en 4 liter krijgen automatisch meer dan 42% belasting aan de broek, simpelweg door de cilinderinhoud (en de vermoedelijke uitstoot). De Boxster Spyder met de 4.0 boxermotor is dus bijna onmogelijk om daar aan de man te brengen. Dat zijn bijna Nederlandse praktijken.

  • Boxster Spyder 2.0
  • Boxster Spyder 2.0
  • Boxster Spyder 2.0

Dus om deze belasting iets te ontlopen, lepelt Porsche de 2.0 viercilinder boxermotor in de Boxster Spyder 2.0. De motor is goed voor 300 pk bij 6.500 toeren en 380 Nm bij 2.150 toeren. Dat is 120 pk en 30 Nm minder dan de zescilinder.

Boxster Spyder 2.0

Prestaties

Laten we beginnen met de prestaties. De Boxster Spyder 2.0 is dankzij de standaard zeventraps PDK in staat om 4.7 seconden naar de 100 km/u te sprinten, twee tienden sneller dan de Boxster. De topsnelheid is 270 km/u. Dat is op zich snel genoeg voor dat type auto, alhoewel de topsnelheid 5 km/u lager is dan een gewone Boxster (dankzij de mindere aerodynamica).

  • Boxster Spyder 2.0
  • Boxster Spyder 2.0
  • Boxster Spyder 2.0
  • Boxster Spyder 2.0

Er zijn ook wel wat verschillen tussen onze Boxster Spyder en die voor de Volksrepubliek. Het lijkt bijna een reguliere Boxster met het dak van een Spyder en een raar kleurtje.

Dit is de ‘echte’ Spyder met 4.0 motor

Zeker als je kijkt naar de rijhoogte. Op de parking van de lokale McDonald’s noemen ze dit een crossover. Ook is de voorbumper van de echte Spyder compleet anders.

  • Boxster Spyder 2.0
  • Boxster Spyder 2.0
  • Boxster Spyder 2.0
  • Boxster Spyder 2.0

China

De Porsche Boxster Spyder 2.0 is alleen bedoeld voor China. Althans, dat zegt Porsche. Er gaan geruchten dat de auto wordt getest voor andere markten. Wellicht dat Nederland een idee is. De Boxster Spyder 4.0 kost in Nederland namelijk 143.200. Daarvan is 41.678 euro voor de staatskas. Dat zijn dan weer bijna Chinese praktijken.

Meer lezen? Deze 8 Porsche zijn een uitstekend Speedster-alternatief!

Ook interessant!

  • Maak een hypercar van je doodgewone Porsche Boxster
    Maak een hypercar van je doodgewone Porsche Boxster
  • Porsche Boxster 25 Years rijtest
    Porsche Boxster 25 Years rijtest
  • toekomst Porsche 718
    Toekomst Porsche 718 bekendgemaakt
  • Driemaal Porsche 550 Spyder in Nederland. Uniek!

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

718, 982C, boxster, Cabrio, China, Porsche, shanghai-2021, spyder, Video

Vorig bericht: « Video: Audi onderstuurt tegen vrachtwagen aan
Volgend bericht: Video: roken en inhalen kan echt niet »

Lees Interacties

Reacties

  1. goodvibrations zegt

    23 april 2021 om 09:11

    Lijkt mij prima toch? Ook 4 cylinder boxer motoren hebben een mooi geluid als je het mij vraagt :-). dus laat maar komen. Mooi blok ook voor een snelle golf :-)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 april 2021 om 10:12

      Hoe ga je zo’n motorblok nou in een Golf monteren?

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        23 april 2021 om 10:38

        Kwartslag draaien.

        Login om te reageren
  2. fastforward zegt

    23 april 2021 om 09:22

    Concurrentie voor Alpine.

    Login om te reageren
  3. Charles Taycan 4S zegt

    23 april 2021 om 09:49

    Mooi! Laat maar komen!👌

    Login om te reageren
  4. Svenska II zegt

    23 april 2021 om 09:49

    Op de parking van de lokale McDonald’s noemen ze dit een crossover. Hahahaha, geniaal!

    Login om te reageren
  5. arias zegt

    23 april 2021 om 10:19

    Prima toch voor andere markten en zeker NL. In Nederland zijn de 718 Cayman/Boxster gewoon onbetaalbaar en je ziet ze in vergelijking met de vorige generatie ook haast nooit meer.

    Login om te reageren
  6. enricoleerdam zegt

    23 april 2021 om 10:20

    Die kleur…..🤮

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      23 april 2021 om 10:49

      @enricoleerdam: valt best mee toch. Zo een zachte tint roze is best mooi.

      Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      23 april 2021 om 10:59

      Dat is een lekker chocolade kleurtje

      Login om te reageren
  7. ericd zegt

    23 april 2021 om 10:46

    Ja hallooo…. als we geen foto’s hebben van de kap op, weten we niet of the Boxster is of de Spyder met dat schitterend manueel te positioneren tentdak.

    Login om te reageren
    • ericd zegt

      23 april 2021 om 13:45

      Ach, ik kannem zelf wel beantwoorden. Met die hoops op de achterplecht past de gewone boxster kap uiteraard niet. Overigens, denk ik dat een 2.0 spyder versie hier in NL wel eens erg kan aanslaan. De looks (mooier dan de boxster) en de zeker niet te versmaden performance van de 2 liter.

      Login om te reageren
  8. lightisride zegt

    23 april 2021 om 11:26

    kleurtje is mooi, maar lees ik nu dat de Spyder een mindere aerodynamica heeft dan de Boxster? Wat is dan het idee achter die Spyder? Alleen maar show en no go?
    zoals die nieuwe Targa, die meer windgeruis maakt als je open rijdt dan de cabrio.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      23 april 2021 om 13:51

      Meer downforce betekent ook een lagere topsnelheid, maar is niet per se slechtere aerodynamica. Met zulke 0-100 tijden voor een vierpittertje kan ik me overigens ook voorstellen dat de bakverhoudingen anders zijn.

      Login om te reageren
  9. r3fl3x zegt

    23 april 2021 om 13:33

    België heeft toch ook zoiets maar dan op vermogen? En vroeger al die 2l-specials speciaal voor Italië… Leuk idee voor een special: bijzondere edities voor een specifieke markt.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      23 april 2021 om 13:46

      @r3fl3x: staat genoteerd ;-)

      Login om te reageren
  10. caprio zegt

    23 april 2021 om 15:34

    Kleur is niets maar verder mooie details en prestaties zijn uitstekend. Laat maar komen in knalkleuren en pakhembeet 30.000 bpm korting

    Login om te reageren
  11. joki zegt

    23 april 2021 om 18:50

    Audi TT kopen? Die Porsche heeft een middenmoter…. focus houden hé!

    Login om te reageren
  12. intimrasiert zegt

    23 april 2021 om 19:09

    Belastingheffing is prima maar hierin schiet men toch door in China – en in NL uiteraard ook. Met deze kleine productieaantallen heeft niemand er wat aan, en je maakt de autoliefhebbers er verdrietig mee. Principeel foute belastingregel.

    Deze motor is volgens vele journo’s de Porsche-badge niet waard: laggy, saai dreunend geluid. We missen er niks aan als ie in China blijft.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      24 april 2021 om 01:25

      Voor de looks dan! Geluid neem ik maar voor lief, hoe kijk je naar een taycan dan? En de standaard 911 met turbo klinkt ook niet meer zoals de oude 6 cylinder.
      Ben het met je eens wat betreft de belastingregel. Iets meer tax op de brandstof en die bpm afschaffen. Dan betaalt de vervuiler daadwerkelijk. Overigens ook wat meer tax op stroom uit de laadpaal, elektrisch vervuilt immers ook indirect.

      Login om te reageren
  13. mpgc zegt

    29 april 2021 om 21:48

    Laat maar komen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North