• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bram Schot: auto’s worden straks écht véél te duur

Auteur: hayte, gepost 26 februari 2021 om 18:57 – 47 Reacties

Bram Schot

Nieuwe auto’s worden over een paar jaar vier- tot vijfduizend euro duurder dan nu, voorspelt ex-Audi-baas Bram Schot.

Het rijden van een nieuwe auto is onbetaalbaar in Nederland. Het is iets dat vaak wordt gezegd en zal in de toekomst alleen maar nog problematischer worden. Althans, dat laatste zegt Nederlander Bram Schot bij de BNR Nationale Autoshow. Schot werkte van 2018 tot 2020 als topman van Audi, waar hij de zware taak had om het bedrijf na het dieselschandaal te transformeren naar een schoner, geëlektrificeerd automerk. Voorheen werkte hij bij Mercedes, nu werkt hij onder meer bij TomTom en Shell. Met andere woorden, hij weet waar hij het over heeft.

Volgens Schot zijn er drie redenen waarom auto’s straks duurder worden. Het grootste probleem heeft te maken met elektrificatie. Autofabrikanten ontwikkelen namelijk niet alleen de benzineauto’s en diesels van vandaag, maar werken ook aan de elektrische auto’s van de toekomst. Daarbij staan ze aan de voorgrond van de grootste verschuiving in de auto-industrie in decennia. De tweede reden is dat autofabrikanten nu veel meer investeren in digitalisering.

Tegelijkertijd moeten ze al deze investeringen doen terwijl de inkomsten teruglopen. Vorig jaar kochten mensen immers minder auto’s, vanwege de coronacrisis. Ze moeten dus meer gaan investeren van minder geld.

Ik denk dat mobiliteit over een paar jaar serieus duurder wordt in vergelijking met nu. Tegelijkertijd denk ik niet dat het inkomen met vier- á vijfduizend euro gaat meestijgen. Mobiliteit gaat dus duurder worden dan nu.

Bram Schot

Wat is dan de toekomst? Dat we minder gaan autorijden? Nee, denk Schot. Hij verwacht dat minder mensen daadwerkelijk een auto gaan kópen, maar dat het rijden centraal staat. Niet eens private-lease dus, maar zaken als carsharing. “Neem maar van mij aan dat het er komt, linksom of rechtsom.”

Twee dingen die er sowieso niet binnenkort groot zullen worden, zijn waterstofauto’s en autonome auto’s, denkt Schot. Waterstofauto’s zijn voor de meeste autofabrikanten niet meer interessant, omdat ze net voor miljarden hebben geïnvesteerd in EV-fabrieken. “Ook zijn ze technisch gezien niet echt een oplossing, vanwege de efficiëntie.”

Autonome auto’s komen binnenkort niet, omdat dit technisch gezien ingewikkelder zou zijn dan gedacht. Daarnaast is dit technologie die voor veel autofabrikanten hetzelfde zal zijn, denkt Schot. En als jouw product niet veel anders is dan dat van de concurrent, is het lastig om de koper te overtuigen jouw product te kopen, tekent Schot aan. Daarnaast is het maar de vraag hoeveel mensen er daadwerkelijk voor willen betalen.

Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow legt Schot uit waarom autofabrikanten straks minder modellen zullen hebben en wat hij nu met zijn dagen doet. En Wouter rijdt in de nieuwe Porsche Taycan RWD.

Ook interessant!

  • mercedes remproblemen
    Video: mevrouw wordt de taxi uitgezet
  • OV-mijders en pakketbezorgers redden de leasesector
  • Video: GTST voor gevorderden
  • Voor deze Nederlandse autobouwer is een lockdown ideaal

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, bnr-autoshow, bram-schot, Carmageddon, Coronavirus, Elektrisch, geld, Video

Vorig bericht: « Porsche 911 Turbo kust Peugeot 206 in Friesland/Groningen
Volgend bericht: Franse bejaarde knalt met bijna 200 km/u over snelweg »

Lees Interacties

Reacties

  1. SpiderIV zegt

    26 februari 2021 om 19:20

    Geluisterd vanmiddag maar er zijn weinig mensen die zo tevreden en gelukkig met zichzelf zijn als dit heerschap.

    Login om te reageren
    • 993carrera4s zegt

      26 februari 2021 om 22:30

      @spideriv: maar 2 jaar baas bij Audi dat is kort hoor, weet niet of ze dan ook zo blij met hem waren.

      Login om te reageren
      • gasskaas zegt

        27 februari 2021 om 07:17

        @993carrera4s: was vooraf bekend dat het een interim directeur zou zijn Volgensmij.

        Login om te reageren
    • dirkv zegt

      27 februari 2021 om 00:06

      @spideriv: ik geloof je op je woord!

      Login om te reageren
  2. Rudy zegt

    26 februari 2021 om 19:44

    Worden veel te duur? Volgens mij zijn we dat punt al ruim gepasseerd in Nederland?

    Login om te reageren
  3. frank2b zegt

    26 februari 2021 om 19:50

    Auto’s worden duurder?

    Goh. Wie had dát nou gedacht!

    Login om te reageren
  4. faalhaas zegt

    26 februari 2021 om 19:55

    Maar heel veel AB’ers tanken goedkoop in Duitsland dus die hebben er geen last van.

    Login om te reageren
  5. PunicaOase zegt

    26 februari 2021 om 20:21

    Als de onderhoudskosten weer aanzienlijk teruglopen.. die schijn je minder te hebben bij EV.. maakt het niet zo uit toch??

    Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      26 februari 2021 om 21:50

      @punicaoase: Haha, nee.

      Login om te reageren
    • herve11f zegt

      27 februari 2021 om 09:22

      @punicaoase: tot iets kapot gaat, want dan ben je echt wel klaar. Zelf meegemaakt. Op zo een geëlektrificeerd voertuig hebben ze blijkbaar enkel wisselstukken die uit 3 nullen bestaan

      Login om te reageren
    • s2000vtec zegt

      27 februari 2021 om 09:36

      Ik heb nooit hoge onderhoudskosten met mijn Honda’s. Wat dat betreft sta ik zelfs heden ten dage nog versteld wat mijn collega’s allemaal voor onderhoud hebben/krijgen aan hun Europese auto’s. Echt ongelooflijk. En maar denken dat dat bij het bezit van een auto hoort. Een Peugeot 508 station na 11 jaar en 158.000 km geeft de geest. Reparatiekosten minimaal 2.500 euro. Is dat de auto nog wel waard ? Ongelooflijk, maar ook veel jongere BMW’s, VW’s, etc. We kunnen zo langzamerhand niet meer meekomen in Europa.

      Login om te reageren
      • herve11f zegt

        27 februari 2021 om 09:42

        @s2000vtec: een Honda is ook bekend om zijn degelijkheid

        Login om te reageren
        • s2000vtec zegt

          27 februari 2021 om 10:08

          Maar het geeft wel te denken. Je ziet ook hoe VW de zeilen bij moet zetten met de EV’s en voorlopig zijn het de slechtst presterende electrische aandrijvingen. De hybride-periode heeft de automobielindustrie in Europa ook gemist daar we de Japanners voor 15 jaar niet voor vol hebben gezien (alleen geitewollensokkentypes kopen die auto’s….). We kunnen hier niet eens een goed vaccin ontwikkelen zoals de Amerikanen, Russen, Chinesen, e.a. En wat we hebben daar belazeren we elkaar weer mee…..

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            27 februari 2021 om 17:19

            Biontech is Duits AstraZeneca is Brits/Zweeds, en Janssen pharma zijn Belgen. “We” doen het best aardig.

            Login om te reageren
      • mopar zegt

        27 februari 2021 om 11:29

        @s2000vtec: Dat hangt echt van het model af. Honda is idd een van de betere Japanse merken. Mazda en Nissan schijnen het qua kwaliteit wat minder te doen, Suzuki en Mitsubishi is middenmoot en Toyota, Subaru en Honda toch kwalitatief de betere.

        Maar als er iets mis is met je Japanse wagen, trek dan je portemonnee maar open. Ik rijd zelf een LandCruiser V8, volgens velen de meest degelijke auto op aarde. Dat kan best kloppen maar om dat alles heel te houden ben ik ook al meer dan €1500 per jaar kwijt. Een simpele startmotor is al €600, terwijl die voor mijn E65 7-serie €200 is. Alles valt of staat met onderhoud. In Europa kan men best meekomen met de Japanners als ze dat zouden willen, het is alleen niet economisch in hun beste voordeel.

        Login om te reageren
      • net10 zegt

        27 februari 2021 om 12:15

        Volgens mijn eigen ervaring valt dat bij verschillende Europese merken wel mee, mijn laatste twee Renault’s waren/ zijn erg goedkoop in onderhoud en reparaties. Er gaat (bijna) nooit iets stuk, en de onderdelen zijn (meestal) heel goedkoop.

        Login om te reageren
  6. mrporter zegt

    26 februari 2021 om 20:45

    Schot in de roos

    Login om te reageren
  7. moveyourmind zegt

    26 februari 2021 om 20:54

    Laat je gewoon het vinkje weg bij één onbeduidende en niet heel bijzondere optie…

    Is je Audi die je in 2026 koopt weer net zo duur als nu.

    Login om te reageren
  8. Reaver zegt

    26 februari 2021 om 21:31

    Het zijn vooral de belastingen die het duur maken. Daar zit het echte probleem. Belastingen stijgen harder dan het inkomen. Tuurlijk heeft dat gevolgen, maar goed probeer Den Haag maar uit te leggen dat minder belasting voor meer inkomsten kan zorgen.

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      26 februari 2021 om 23:42

      @Reaver: dat gaat niet, daarvoor moet je een connectie hebben met de realiteit

      Login om te reageren
  9. net10 zegt

    26 februari 2021 om 21:37

    Je kunt dan ook gewoon geen Audi kopen dat scheelt meestal al vele duizenden Euro’s

    Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      26 februari 2021 om 21:52

      @net10: In 2015 kocht je nog een splinternieuwe Suzuki Alto voor 10.000,-. Kijk voor de gein eens wat nu de goedkoopste Suzuki kost in Nederland….

      Login om te reageren
      • net10 zegt

        27 februari 2021 om 10:14

        Suzuki levert geen hele kleine A segment modellen meer maar minimaal B segment auto’s, en is gewoon een slecht voorbeeld. Een B segment Dacia Sandero met 100 pk en lpg kost vanaf
        € 13.490,00, een B segment Audi A1 met 95 pk kost maar liefst 2 maal zoveel namelijk vanaf
        € 27.995. En de Audi is zeker niet 2 maal luxer.

        Login om te reageren
    • 993carrera4s zegt

      26 februari 2021 om 22:32

      @net10: Ja dat is het beste. Prijs van een A3 is hetzelfde als een Pasaat en een Superb. Steeds iets minder ruimte en meer primjum imago bij VAG

      Login om te reageren
      • knapzuur zegt

        26 februari 2021 om 23:14

        Mwah voor 36k krijg je een A3 een Passat kost echt al 40k en een Superb krijg je tegenwoordig mee voor 33k, waarbij die laatste eigenlijk in alle opzichten behalve badge beter is dan de Passat, want het is tenslotte een verlengde Passat, voor die 7 verschil kan je hem helemaal afladen met lekkere opties.

        Login om te reageren
        • toniominestrone zegt

          27 februari 2021 om 09:18

          @knapzuur: een tevreden Skoda rijder.

          Login om te reageren
  10. MarcoM zegt

    26 februari 2021 om 22:04

    Natuurlijk is de auto hier veel en veel te duur, neem bijvoorbeeld een Ford Mustang in Amerika of koop dezelfde V8 uitvoering eens hier, zit ongeveer 50.000 euro aan graaierij voor de roverheid bij. Of wat denk je van een gewone instap Golf of Astra, 20 ruggen is heel normaal tegenwoordig. De Chinezen lachen ons allemaal uit, je ziet nu al de EV’s met bosjes komen, let maar op, Europa wordt straks van tafel geveegd met de automotive hun.

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      27 februari 2021 om 11:00

      @marcomanta: Heel Europa zal nog wel meevallen. Nederland is al jarenlang dood verklaard tenzij je een godsvermogen verdient, of een Tesla van de zaak kan leasen voor de helft van de bijtelling t.o.v. een schraap brandstof auto, maar wel met minimaal het dubbele inkomen. Kortom de rijken worden rijker en de reguliere mensen kunnen de kolere krijgen hier

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      27 februari 2021 om 17:20

      Roverheid? Serieus joh?

      Login om te reageren
  11. Tonnie zegt

    26 februari 2021 om 22:19

    Maar wat hij eigenlijk bedoelt is: Audi’s zijn al veel te duur en worden nog duurder. Ik koop wel een Renault na m’n Audi..

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      27 februari 2021 om 10:57

      @thijsj: succes op de vluchtstrook en parkeerplaatsen

      Login om te reageren
      • Tonnie zegt

        27 februari 2021 om 12:56

        @rike: ach met die Audi niet anders. 1,5 jaar oud en 30k op de klok maar al 2x buiten normaal onderhoud bij de garage gestaan. En veel voelt niet premium in het interieur.. kraakt aan alle kanten.

        Login om te reageren
        • Jochen zegt

          27 februari 2021 om 19:00

          @thijsj: dan vraag ik me toch af wat voor Audi je hebt die niet premium aanvoelt van binnen en van 2018 is.

          Login om te reageren
          • Baroen zegt

            28 februari 2021 om 15:11

            @jochen: Premium is marketinggelul waar u blijkbaar intrapt!

            Login om te reageren
  12. knapzuur zegt

    26 februari 2021 om 23:11

    Lijkt me een prima toekomst, hoe duurder het word hoe minder mensen er op de weg zijn die er eigenlijk weinig te zoeken hebben!

    Login om te reageren
  13. alper zegt

    26 februari 2021 om 23:46

    “You own nothing, and will be happy”

    Login om te reageren
  14. z3cabby zegt

    27 februari 2021 om 06:37

    “Daarbij staan ze aan de voorgrond van de grootste verschuiving in de auto-industrie”. Nieuw-Nederlands of kwam je gewoon niet op de juiste uitdrukking?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 februari 2021 om 12:38

      Tja als je niet weet of het vooravond of afgrond wordt is voorgrond een prima compromis.

      Login om te reageren
  15. alcantara zegt

    27 februari 2021 om 08:33

    Is toch mooi, lekker flink duurder maken zodat de mensen die het nog wel kunnen betalen meer aanzien hebben.
    Als je nu in een Porsche rijdt heeft iedereen schijt op de snelweg en blijven de Fiat Panda’s gewoon links tuffen. Zou fijn zijn als die paupers op het fietspad blijven.

    Login om te reageren
    • melkkoe zegt

      27 februari 2021 om 16:26

      Het wordt inderdaad tijd, dat autorijden weer echt voor de elite wordt. Daarom allemaal GroenLinks stemmen, dan wordt dit snel werkelijkheid

      Login om te reageren
  16. simon83 zegt

    27 februari 2021 om 09:21

    30 modellen uitbrengen, waarbij elk model talloze motoren ingelepeld kunnen worden. Op elk kwartier rijden een grote dealer die om de paar jaar wordt omgebouwd naar de laatste maastaven. En de auto die elk jaar nog luxer en nog meer ontzinnige opties waar je uit kan kiezen. Ik zie nog wel een paar mogelijkheden om te besparen.

    Login om te reageren
    • Stijnson zegt

      28 februari 2021 om 14:03

      @simon83: amen

      Login om te reageren
  17. flutterby zegt

    27 februari 2021 om 13:52

    Bram zou zich eens moeten verdiepen in wat Tesla al laat zien met hun publieke gesloten beta. Volledige autonomie is dichterbij dan de meeste denken. De overheid komt snel mee als het betekent niet meer parkeren in het centrum / de stad en direct weren van brandstofmotoren tbv luchtkwaliteit. Het idee van groene steden eindelijk een realiteit.

    Login om te reageren
  18. mrweird zegt

    27 februari 2021 om 17:23

    Het zou maar zo kunnen dat de welbekende premium merken duurder worden, maar waar een markt is, is er straks ook vast een partij die aan de onderkant deze markt gaat vullen. Ik denk dat er veel chineze elektrische bami autootjes straks aan de onderkant van de markt zitten.

    Login om te reageren
  19. pomoek zegt

    27 februari 2021 om 17:33

    Ik ben het in ieder geval eens waar het gaat om carsharing. Ik denk dat voor veel jongeren de auto allang niet meer een statussymbool is en ook niet 100% van de tijd beschikbaar en voor de deur moet staan. Veel werk kan online gebeuren en een auto op afroep is dan voldoende. Persoonlijk zou ik waarschijnlijk in het afgelopen jaar goedkoper uit zijn geweest met een huurauto.

    Login om te reageren
  20. sanderrr zegt

    27 februari 2021 om 19:12

    Tuurlijk word het te duur. Het is immers de bedoeling dat we over 9 jaar niks meer bezitten. Alles huren/leasen etc. Let er op, dat geldt dus voor letterlijk AL je bezittingen.

    Login om te reageren
  21. ghost zegt

    28 februari 2021 om 10:10

    Ach ja over 5 jaar proeven sommigen ws ook de klappen van deze lockdown/corona-crisis. Zal mij nog niet verbazen dat de grote depressie van 1929 zich 100 jaar later gewoon weer herhaalt..niks geleerd van het verleden..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North