• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Voor deze Nederlandse autobouwer is een lockdown ideaal

Auteur: hayte, gepost 12 februari 2021 om 19:58 – 12 Reacties

De Burton Roadster

Niet iedere autobouwer heeft baat bij een lockdown, maar deze Nederlandse heeft dat wel.

Als je denkt aan een Nederlandse fabrikant van sportwagens, dan zijn er waarschijnlijk twee namen die in je hoofd naar boven komen. Spyker en Donkervoort. Laatstgenoemde is een voorbeeld van een succesverhaal, Spyker… niet. Maar we hebben in Nederland nóg een maker van sportauto’s: Burton.

Nou moet je de term ‘sportauto’ hier wel wat losjes toepassen. Want we hebben het hier niet over een circuitmonster dat geboren is om rondetijden op racetracks te verbeteren. Burtons creatie heeft niet eens honderd pk. Het gaat namelijk om een sportwagen op basis van een Citroën 2CV.

Burton verkoopt hun sportauto als kant en klare auto, maar je kan hem ook als bouwpakket kopen. Medeoprichter Iwan Göbel zegt tegen BNR Nationale Autoshow dat ongeveer zeventig procent van alle sportautoklanten zo’n bouwpakket koopt. Een expert kan die auto in 90 uur in elkaar schroeven, de gemiddelde particulier doet daar ongeveer 150 uur over.

Een sportauto op basis van de 2CV klinkt niet als een succesrecept, toch groeide Burton vorig jaar flink. Hoe dat komt? Mensen hebben nu meer tijd, denkt Göbel. Daarom hebben ze meer tijd om aan een auto te gaan sleutelen, ook aan een bouwpakket als die van Burton. Toch is het bouwen van een sportauto slechts goed voor twintig procent van Burtons omzet.

De rest komt van reserveonderdelen voor die 2CV. Daar is het bedrijf dus eigenlijk vooral goed in. En een lockdown is ideaal voor de Nederlandse autobouwer, omdat 2CV-eigenaren over de hele wereld aan het sleutelen zijn geslagen. Daarvoor heb je natuurlijk reserveonderdelen voor nodig, waar Burton er veel van heeft. Ze hebben nu 2,6 miljoen aan inkoopwaarde aan onderdelen liggen, vertelt Göbel.

Toch kwam dat succes eigenlijk niet zo goed uit voor Göbel en zijn broer. De twee broers zijn namelijk oprichter van Burton en verkochten onlangs 75 procent van hun bedrijf aan een externe partij. “En we hadden een groeiprognose van 12 procent, daar hebben we het aankoopbedrag ook op afgestemd. Onze omzet groeide alleen met 29 procent. Dat heeft die koper dus goed gedaan”, zegt Göbel.

De broers Göbel blijven dus voor een kwart bij het bedrijf en hebben nu meer ruimte om te doen wat ze willen: innoveren. Zo hebben ze een brandstoftank voor de 2CV ontwikkeld die de inhoud verdubbelt tot veertig liter. Ook willen ze een elektrische waterfiets aan bedenken met trapondersteuning. “En er zijn gesprekken gaande om die te verkopen aan particulieren.”

Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: een berger geeft rijadvies en Meindert test de Toyota GR Yaris.

Ook interessant!

  • OV-mijders en pakketbezorgers redden de leasesector
  • Bram Schot
    Bram Schot: auto's worden straks écht véél te duur
  • Zoveel Nederlandse auto's hebben onlogische kilometerstand
  • Dit is waarom zoveel autofabrieken nu stilliggen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Lekker uitgevoerde Revuelto, vers op kenteken
  • Porsche 718 Cayman
    Officieel: het doek valt voor de kleinste Porsche
  • Perfecte accessoire voor je klassieker of youngtimer is hier
  • Fiat brengt Italiaans icoon terug naar het heden
FacebookTweetPinLinkedIn

2cv, bnr-autoshow, burton, Carmageddon, Citroen, Coronavirus, nederland, nederlandse-automerken

Vorig bericht: « ‘Rivian wil bedrijfswagens in Europa gaan bouwen’
Volgend bericht: Elektrische Isetta-kloon is eindelijk weer een stapje dichterbij »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    12 februari 2021 om 20:33

    Hoewel de meningen hierover verdeeld zijn vind ik het een leuk ding. Ziet er beter uit dan een Lomax. Dus leuk dat het ze goed gaat.

    Login om te reageren
  2. Robert zegt

    12 februari 2021 om 20:59

    Volgens was het Burton ook, die het voor elkaar had gekregen om een nieuw 2CV chassis te bouwen, waarop ze de typegoedkeur van de RDW heeft verkregen. Dus als je een gaar 2CV chassis heb waarvan het chassisnummer nog wel is af te lezen, kun je dat door de RDW in het nieuwe chassis laten aanbrengen en zo als roestvrije (verzinkte) basis te laten dienen voor je Burton – of 2CV restauratie natuurlijk, want het ding is wél backwards compatible

    Login om te reageren
  3. saxoke zegt

    12 februari 2021 om 21:11

    De Burton heeft zelfs geen 100pk….. Nou…. T heeft zelfs geen 30pk

    Login om te reageren
  4. monsieurleloure zegt

    12 februari 2021 om 21:17

    Wat moet je nou met je lul in een lockdown?!

    Login om te reageren
    • lecomte zegt

      13 februari 2021 om 04:28

      @monsieurleloure: Er zijn genoeg opties voor je blijkbaar 😉

      Login om te reageren
  5. faalhaas zegt

    12 februari 2021 om 21:40

    Is er niet iets op basis van een C1?

    Login om te reageren
  6. erce zegt

    13 februari 2021 om 08:18

    Een 2CV heeft een chassis waarop de burton opbouw wordt geplaatst. Dat gaat je met een C1, die een zelfdragende carrosserie heeft, niet lukken.

    Login om te reageren
    • erce zegt

      13 februari 2021 om 08:19

      @erce: dit was een reactie op @faalhaas

      Login om te reageren
  7. erce zegt

    13 februari 2021 om 08:20

    Mijn huurauto op Ibiza was een paar jaar geleden een Burton. Niet vooruit te trappen maar zoveel plezier gehad en er gingen letterlijk deuren open op het eiland.

    Login om te reageren
  8. tenaci zegt

    13 februari 2021 om 11:32

    Schitterend in het zwart met white walls!

    Login om te reageren
  9. erikabarth zegt

    13 februari 2021 om 14:03

    Vreselijk hok, als het niets mag kosten neem dan een leuke Barchetta.
    Rijdt stukken beter en vlotter.

    Login om te reageren
  10. The Stig NL zegt

    14 februari 2021 om 00:04

    Doen ze dan ook gelijk iets aan de ophanging? Ik bedoel; als je een ‘sportwagen’ in gedachten neemt denk je niet aan een auto met body roll als een 2CV…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North