• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Brandbrief alert: Liberty Media is pislink op FIA baas Ben Sulayem

Auteur: jaapiyo, gepost 24 januari 2023 om 20:59 – 13 Reacties

Mohammed Ben Sulayem

Het botert al een tijdje niet tussen Liberty Media en de FIA. De zaken zijn nu weer verder geëscaleerd, dankzij Saoedie-Arabië.

De Formule 1 is al decennia een wereld van grote belangen. En dus zijn er ook altijd verschillende facties, organisaties, regelgevers en soms naties die bij tijd en wijlen op gespannen voet met elkaar komen te staan. Al een tijdje is dat ook het geval tussen de FIA en Liberty Media, dat eigenaar is van ‘de Formule 1’.

Kleine irritaties

Het gaat daarbij vaak om ‘kleinigheden’. Zo zou Liberty Media niet blij zijn met beslissingen van stewards die soms tot lang na de race op zich laten wachten. Of met de situatie rondom de Belgische Grand Prix van 2021. Tevens was Liberty Media niet te spreken over het feit dat de FIA de racekalender voor 2023 bekendmaakte in haar eentje. Normaal was dat altijd iets wat de FIA en Liberty Media samen deden. Naar verluidt stak het daarbij ook dat FIA baas Ben Sulayem zichzelf op de borst klopte voor de langste kalender ooit (24 races).

Grotere irritatie

Het zijn het type stekeligheden waarvan je denkt ‘nou, nou, poeh, poeh’. Maar het signaleert dat er onder het oppervlak meer speelt. Nu heeft Ben Sulayem zich andermaal de woede van Liberty Media op de hals gehaald. Dit keer door te suggereren dat de Formule 1 minder waard zou zijn dan rondging op het internet.

Tweets

Aanleiding was een artikel op Bloomberg. Hierin werd gesteld dat Saoedie-Arabië, via ’s lands eigen investeringsmaatschappij, twintig miljard had geboden om de Formule 1 te kopen. Er was geen harde bron die dit bevestigde noch ontkende. Doch Ben Sulayem gooide er op Twitter vervolgens doodleuk een drietal tweets uit, waarin hij onder meer zegt dat het bod van 20 miljard een ‘opgeblazen cijfer‘ is.

As the custodians of motorsport, the FIA, as a non-profit organisation, is cautious about alleged inflated price tags of $20bn being put on F1. (1/3)

— Mohammed Ben Sulayem (@Ben_Sulayem) January 23, 2023

Any potential buyer is advised to apply common sense, consider the greater good of the sport and come with a clear, sustainable plan – not just a lot of money. (2/3)

— Mohammed Ben Sulayem (@Ben_Sulayem) January 23, 2023

It is our duty to consider what the future impact will be for promoters in terms of increased hosting fees and other commercial costs, and any adverse impact that it could have on fans. (3/3)

— Mohammed Ben Sulayem (@Ben_Sulayem) January 23, 2023

Brandbrief

Deze Tweets zijn andermaal niet goed ontvangen door Liberty Media. Sky Sports F1 heeft een brandbrief ontvangen, die ook naar onder andere Mercedes en Ferrari is gestuurd, waarin het volgende wordt gesteld:

Formula 1 has the exclusive right to exploit the commercial rights in the FIA Formula One World Championship” under a 100-year deal.

Further, the FIA has given unequivocal undertakings that it will not do anything to prejudice the ownership, management and/or exploitation of those rights. We consider that those comments, made from the FIA president’s official social media account, interfere with those rights in an unacceptable manner.

That any potential purchaser of the Formula 1 business is required to consult with the FIA is wrong. These comments overstep the bounds of the FIA’s remit. Any individual or organisation commenting on the value of a listed entity or its subsidiaries, especially claiming or implying possession of inside knowledge while doing so, risks causing substantial damage to the shareholders and investors of that entity, not to mention potential exposure to serious regulatory consequences. To the degree that these comments damage the value of Liberty Media Corporation, the FIA may be liable as a result.

Brandbrief van Liberty Media en Formule 1

Dat wordt dus weer een gezellig jaar in de koningsklasse…

Ook interessant!

  • FIA-president
    FIA president draait mening over geven van mening met 180 graden
  • FIA WRC stuurt nummer 43 van Ken Block met pensioen
  • Formule 1 en FIA lijnrecht tegenover elkaar rondom sprintrace
    Formule 1 en FIA lijnrecht tegenover elkaar rondom sprintrace
  • Officieel: FIA heeft besluit genomen over positie Nikita Mazepin
    Officieel: FIA heeft besluit genomen over positie Nikita Mazepin

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Lekker uitgevoerde Revuelto, vers op kenteken
  • Porsche 718 Cayman
    Officieel: het doek valt voor de kleinste Porsche
  • Perfecte accessoire voor je klassieker of youngtimer is hier
  • Fiat brengt Italiaans icoon terug naar het heden
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, liberty-media, Mohammed-Ben-Sulayem, Racing

Vorig bericht: « Yamaha vindt traag zelf rijdende motor uit
Volgend bericht: Leclerc naar Mercedes, Norris naar Ferrari? »

Lees Interacties

Reacties

  1. awesome zegt

    24 januari 2023 om 21:29

    Westerse sporten en Arabische landen gaan niet zo lekker samen. Maar lekker blijven proberen hoor.
    Het WK voetbal was zo ongeveer het meest waardeloze sport event ooit. Ever.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      24 januari 2023 om 21:56

      Sport en politiek moeten niet gemengd worden. Vanuit een sportief oogpunt was het geen verkeerd wk, op de winnaar na. Best mooie wedstrijden, onverwachte winnaars, alle wedstrijden vlak bij elkaar.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        24 januari 2023 om 23:16

        Sport en politiek moet niet gemengd worden – dat begint bij de organisatie zelf:
        – je verkoopt je evenement aan de hoogste bieder en noemt dat ‘een verkiezing’
        – je bulkt werkelijk van het geld, desondanks verdom je het om de tienduizenden arbeiders die je er voor nodig hebt een fatsoenlijk salaris te betalen – als je ze al betaalt
        – je bagatelliseert de wantoestanden, de doden en wordt boos op de mensen die daar wel hun zorg en afkeur over uitspreken
        – je probeert inclusief te zijn door bijvoorbeeld ook vrouwelijke arbiters aan te stellen, maar die worden tijdens de officiële plichtplegingen compleet genegeerd door lokale officials
        – je propageert open en vrije toegang tot de wedstrijden, maar pakt ‘aanstootgevende’ kleding en spandoeken af van bezoekende supporters.
        En zo kan ik nog genoeg argumenten bedenken waarom je topsport en politiek onmogelijk nog los kunt zien van elkaar.

        De FIA heeft een gigantisch Arabisch paard van Troje binnengehaald; ‘sport washing’ is de gekozen strategie om een feodaal regime met middeleeuwse karaktertrekken in de eenentwintigste eeuw te legitimeren. Nu wil ik dat land echt niet betweterig democratie opdringen of vertellen dat ze het allemaal anders moeten doen, maar ik hoef ook zeker niet te horen dat het ‘ondanks alles’ toch wel tof volk met zo’n fijne cultuur is.

        Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    24 januari 2023 om 21:54

    Volgens mij heeft LM de FIA niet nodig toch? De F1 kan ook wel georganiseerd worden zonder de FIA.

    Login om te reageren
    • alex1589 zegt

      24 januari 2023 om 22:21

      Lees punt 1 nog een keer. Samen zijn ze de race, LM heeft de rechten van de races. Maar zonder de FIA kan dit niet gehouden worden.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        25 januari 2023 om 10:06

        Tuurlijk wel. Alleen de FIA vindt dat de F1 niet zonder haar georganiseerd kan worden. Net zoals de FIFA van mening is dat er zonder de FIFA geen voetbal bestaat. Organisaties als de FIA en de FIFA bestaan alleen bij gratie van de deelnemers, niet andersom.

        Login om te reageren
        • chrisvis zegt

          25 januari 2023 om 10:27

          Idd…is begin jaren 2000 nog eens sprake geweest dat de fabrikanten zelf een competitie zouden opstarten zonder fia, ze zouden dan wel de naam f1 niet mogen gebruiken dacht ik maar het opzet zou net hetzelfde zijn

          Login om te reageren
      • ronnys zegt

        25 januari 2023 om 10:17

        Met andere woorden LM kan geen Formule1 wereldkampioenschap organiseren, omdat die rechten bij de FIA liggen. Niets belet hen om een FormuleGreatWorldDomination of iets dergelijks te houden. Dat daar auto’s in rijden die heel veel weg hebben van de huidige F1 auto’s kan niemand beletten.
        Dus als 8 of 9 van de huidige teams + Andretti zeggen het nieuwe aanbod lijkt ons veel beter, we krijgen meer wat wij willen en niet onbelangrijk meer geld. Dan kunnen ze na het aflopen van het concorde agreement opstappen en in een nieuwe klasse gaan rijden.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          25 januari 2023 om 17:25

          Precies dit. De FIA heeft helemaal niks te willen.

          Login om te reageren
  3. flyerbunch zegt

    24 januari 2023 om 22:06

    Nieuw F1 jaar, nieuwe F1 soap..

    Login om te reageren
  4. Gulli zegt

    24 januari 2023 om 22:13

    Oh nee de shareholders! Denkt er dan niemand aan die arme shareholders??

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 januari 2023 om 06:47

      Hoeft niet, shareholders zijn eigenlijk met maar één ding bezig en dat is aan zichzelf denken.

      Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    25 januari 2023 om 09:56

    De FIA-MBS is natuurlijk een verwende rijke hansworst die dmv erg veel geld zichzelf in een belangrijke positie heeft ingelikt. Maar, hij heeft zowaar wel gelijk wat hij hier zegt.
    LM laat zich kennen door zo Amerikaans mogelijk te reageren.
    Als ze gewoon hun waffel hadden gehouden, was het al weer uit het nieuws. Maar nu is het weer in het nieuws.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North