Hoppa, weer een briljant idee uit de koker van Ross Brawn.
Ross Brawn zit vol goede ideeën. Ideeën die Schumacher wereldkampioen maakte bij Benetton en Ferrari en die Button het kampioenschap bezorgde bij Brawn GP. Maar ook als technisch directeur van de Formule 1 weet meneer wel hoe hij de fans moet pleasen.
Zo mist hij als neutrale kijker de data die hij in zijn tijd bij Brawn GP, Ferrari en Benetton wel beschikbaar had aan de pitmuur. Data die een race veel interessanter kan maken, zo denk Brawn. Denk aan informatie over bandenslijtage, de balans in de auto, exacte onderlinge verschillen en andere technische informatie die de analisten van de teams al wel tot hun beschikking hebben. Het is volgens Brawn dan ook een gemiste kans om verder weinig te doen met de informatie die toch al beschikbaar is en hij heeft wel een idee hoe dat dan zou moeten.
Via een app zou je inzicht moeten krijgen in al die data. Zo kunnen fans bijvoorbeeld zelf beoordelen wat volgens hen een goed moment voor een pitstop zou zijn. Een speciale app moet het vervolgens mogelijk gaan maken om deze inzichten weer met andere fans te delen, zodat er een veel diepere en rijkere discussie ontstaat. Momenteel werkt Liberty Media samen met het Indiase Tata Communications en apps om de fans meer bij de sport te betrekken zouden al in ontwikkeling zijn. Laat maar komen! Via Motorsport
trustmeiamanengineer zegt
Opzich een interessant en leuk idee, maar het is ook wel eens gewoon lekker om stoïcijns voor de tv te hangen en gewoon te kijken wat er gebeurd zonder met allerlei apps in de weer te moeten en allerlei scenario te gaan doorrekenen. Via een extra scherm de onboard beelden van je favoriete coureur kunnen volgen en bijvoorbeeld de complete teamradio kunnen meeluisteren lijken me wel gemakkelijk wat extra betrokkenheid toevoegen. Maar die opties zijn volgens mij al (tegen betaling?) beschikbaar.
bassx zegt
@trustmeiamanengineer: tegen betaling kan je inderdaad meer onboard radiotranscripties lezen als ook direct zien hoe oud de banden zijn en live delta tijden tussen coureurs bekijken. Vind het altijd handig om die app erbij te hebben gedurende een race, helemaal wanneer de race een strategisch spelletje wordt waar het inhalen in de pitstraat gebeurt.
berlinetta zegt
Ik vind het wel een leuk idee. Tijdens de race af en toe een blik werpen op de data zodat je meer weet over wat er speelt.
gregorius zegt
Veel success Ross.
Een hoop data willen de teams natuurlijk niet aan iedereen geven: omdat dat de concurrentie in de kaart speelt. Het zou wel positief voor de kijker zijn, want het zal de teams alleen maar dichter bij elkaar brengen.
Maar data zoals rempunten door de wedstrijd heen. Progressie rondetijden elke ronde. Vergelijken van gas&rem tussen coureurs; lijkt me heerlijk.
Waar ook mooi zou zijn om te zien,is waar de teams de kers gebruiken. Hoe ze ‘do not overtake’ & ‘do overtake’ modi gebruiken in een gevecht.
Of het bijhouden van slips, drifts, banden blokkeren.
Het vergelijken van apex en hoe vaak een coureur de apex weet te raken en op welke snelheid.
Want uiteindelijk gaat F1 niet om 1 rondje knallen in optimale condities: het gaat om het aan kunnen voelen van je auto op de limiet te rijden en dat consistent te doen, aangezien de auto constant veranderd.
Anyway, ik ben fan!
(in het originele aritkel staat ook dat de teamradio nu de ervaring beter maakt. Onzin, de dingen die je echt wil horen, worden er vaak uitgefilterd. Ik wil ongefilterede radio horen! ).
fapfap zegt
@gregorius: Fout, F1 gaat erom om zo snel mogelijk te rijden en daarbij zo min mogelijk brandstof te verbruiken en daarbij ook zo minder mogelijk bandenslijtage op te laten treden. Aan het einde van de race telt het gemiddelde (300 km afleggen in de kortste tijd), een pitstop meer kan dat gemiddelde dus omhoog brengen en daarom wordt er tijdens de race niet op maximaal gereden.
Edge zegt
Ik vind het een geweldig plan van Brawn. Ik vind dat de interactie met de fans, zowel de nieuwe of casual fans als de diehards die echt alles willen weten, stukken beter kan en deze stap zou zeker die laatste doelgroep (waaronder ik mijzelf schaar) goed bedienen.
berlinetta zegt
@edge: Ben jij echt een die hard fan? Ik dacht dat jij gewoon een groupie was van Max die pas sinds kort kijkt naar F1 ;)
pinut187 zegt
Nee doe maar niet. Zit je meer op je telefoon dan dat je de echte race aan het volgen bent..
waterisnat zegt
Arme Olaf. Het is nu al veel te veel data voor hem. Gaan straks de klanten nog meer van die data krijgen om z’n gebrek aan overzicht duidelijk te maken…
michielb10 zegt
Uhuh.. hamilton wil zn data nog niet eens met bottas delen…
treinrukker zegt
Doe maar niet, voor je het weet wint Ferrari races door een goede strategie.
mrrallycross zegt
En dan voor de app 20 euro vragen ofzo
dawwg zegt
@mrrallycross: Nee, het business-model is gratis basis-app met lokkertjes en betalen voor (extra) features per race/weekend/interview/whatever, liefst abonnement vorm + impuls aankopen (merchandise als petjes wanneer Max op 1 ligt na een vette inhaal-actie op Hamilton in de regen).
On-topic: Heb er niemand nog over gehoord; maar als nerd is F1 big/open data natuurlijk super interessant; zelf verbanden zoeken en nieuwe modellen maken; half internet vol met discussies erover; en over een tijdje heb je dan een open source F1 analyse/strategie raamwerk dat het beter doet dan die van een echt F1 team. Zelfs zonder alle gevoelige informatie is er ongetwijfeld meta-data zat.
Maar als ik moet kiezen, dan heb ik tijdens de race liever meer real-time data op de TV/stream dan een ingewikkeld second screen; focus liever op de baan dan op de data, dat kan later altijd nog :)
lemster zegt
Ik ben wel positief over de overname van Liberty Media. Vind dit erg leuke iniatieven. Lijkt mij super om zo’n app te hebben.