
Private lease is hot in Nederland en dus breidt één van de grootste leasebedrijven van het land het aanbod uit.
LeasePlan introduceert namelijk private occasion lease, waarbij jonge tweedehands auto’s worden aangeboden met een vast maandbedrag waar wegenbelasting, reparaties en onderhoud en verzekeringen bij de leaseprijs zijn inbegrepen. De klant hoeft dus alleen nog de brandstof voor eigen rekening te nemen.
Deze occasions werden al door de leasemaatschappij verkocht aan particulieren, maar door de nieuwe ontwikkelingen moet het voor klanten nog aantrekkelijker worden om ook eens te kijken naar de private lease-mogelijkheden. Groot voordeel voor de klant: het risico dat je loopt bij de aanschaf van een tweedehands auto is een stuk minder groot, want onderhoud en reparaties komen voor rekening van de leasemaatschappij.
Bovendien zijn eventuele zorgen over de inruilwaarde van de auto in één klap irrelevant. Daarnaast biedt full operational lease de voordelen van een haal- en brengservice. Het gaat om occasions die gemiddeld 2,5 jaar oud zijn en die afkomstig zijn van de eerste eigenaar. Uiteraard zijn deze occasions goed onderhouden en worden ze geleverd met een volledige onderhoudshistorie.
De contracten kunnen worden afgesloten met een looptijd vanaf 12 maanden, het complete aanbod vind je hier. Niet onbelangrijk: het aanbod valt onder het Keurmerk Private Lease, meer daarover lees je daar.
Foto: zomaar een occasion, via Autojunk
Ik blijf het alsnog enorm prijzig vinden.
Dit was al langer op de markt.
Voor een 535D, van 2014, betaal je 740,- per maand?!
Wat denken ze wel. Dat ik directeur ben van een bedrijf?
Zucht.
@rachid: Kijk dan ook niet naar een 535d van 3 jaar oud, slimme.
@rachid: dat is ruim 35k over een periode van 4 jaar. Afschrijving, onderhoud, verzekering en wegenbelasting van zo’n apparaat. Lijkt me best een aardige deal.
@rachid: nou ja, je hoeft natuurlijk ook niet te verwachten dat je nu opeens iets kunt rijden wat je anders ook niet had gekund (al dan niet om financiele redenen). Het is eigenlijk gewoon een andere (meestal meer kostbare) manier van financiering uiteindelijk.
@rachid: Je hebt nu ook een auto gekozen die ook bij een directeurssalaris past…
@rachid: Een 535D is domweg een dure auto. Premium, groot, zwaar (alleen al de wegenbelasting is €165), duur in reparaties en onderhoud (4 A-merk banden kosten rond de €750).
In de eerste 2,5 jaar is alleen al de afschrijving meer dan €1.000 / maand.
Ik vind €740 al met al nogal meevallen.
@rachid: een 535d, dat is toch ook een directeurswagen?
@rachid: je buren denken dat vast
Daar is het in Nederland toch allemaal om te doen
@rachid: lekker ri de Bazaar in Beverwijk?
-edit: nope :-)-
@stationcar: nee hoor, want die tag staat er niet bij. ;)
Dus gewoon nog even het laatste leasejaar bij een andere klant volbrengen voordat ze de verkoop in gaan?
Meeste lease auto’s gaan 4 jaar mee en daarna verkocht. Deze zijn 2,5 jaar oud en dan 12 maanden.
Wel fors anders dan die lease auto’s van 4 jaar, nog eens 4 jaar laten leasen.
Lijkt zo’n 40 a 50 euro goedkoper te zijn in de maand?
@fanboy: Ideaal toch? De eerste berijder rijd nieuwe en de tweede berijder heeft een koopje.
Private lease, het nieuwe telsell, wehkamp en “leen van frisia financieringen”.
Ach ja, goed voor mijn erfenis later. M’n ouwe heeft veel werk aan lui die hierdoor in de problemen komen.
@lekbak: Incassobureautje?
@mout: gelukkig niet. Mijn pa is de goedzak, die helpt de mensen daadwerkelijk ipv ze alles af te pakken. Al is het soms noodzakelijk dat ze eea kwijt raken omdat dat de oorzaak is (te duur huis bijvoorbeeld).
@lekbak:
En zo is het maar net!
Gat in de markt is het volgende: private financial lease van tweede hands auto’s gehaald in het buitenland. Lagere maand prijs en eigenaar aan het eind van de lease termijn mocht je dat willen. Eigenlijk gewoon koop op afbetaling.
Heb er zelf ook al aan gedacht zoiets te beginnen, maar helaas het geld dat je nodig hebt is niet mals…
@spykerboy: bullshit
@esprit84: wat bullshit? wat uitleg bij je reactie is handig in dit geval…
Daarom kreeg ik dus gisteren die email van Leaseit via Autoblog..
Gewoon sparen en kopen. Lenen voor een auto is superdom, tegen de tijd dat je van je lening af bent is je auto ook weer aan vervanging toe.
@rufctr01: Dus kan je ook weer een nieuwe lening afsluiten. Het kost een paar procent, maar het is niet per definitie dom. Zakelijk is het heel gewoon.
@rufctr01:
Amen iemand die het snapt ,houzee ze bestaan nog.
Hoorde laatst een paar lekkere meiden praten over een man die met een nieuwe X5 reed : Ja hij heeft dan wel een dikke wagen, maar je wilt niet weten hoe ‘die woont…………
Maar ze zijn niet de eerste, kijk maar naar http://www.helder.nl. Die bieden dit al langer aan, en werken hierbij samen met BOVAG-bedrijven door het hele land
@bmwalpina: klopt, als autobedrijf kan je via hun een occasion aan je klant aanbieden via private lease. ‘Heldere’ leasemaatschappij!
Slim, ik weet zeker dat hier vraag naar is. Mensen die weinig met auto’s hebben maar graag een auto voor de deur hebben staan zonder gezeik? Waarom niet? Problemen afkopen heet dat.
Liever met nog wat oudere auto’s. Mooie V70 Classic ofzo. Lage leaseprijs vanwege dagwaarde en ik hoef me geen zorgen te maken over onderhoud, wat bij oudere auto’s toch altijd een beetje een gok is.
@tenaci: Onderhoud wordt verwerkt in de leaseprijs. Op basis van inschatten van de LeaseMij. Op een dergelijk oude auto doet dat het voordeel van lage aanschaf teniet. Want ze schalen je onderhoud veel hoger in. Auto’s uit het voorbeeld, max 2,5j oud, zitten veelal nog in de fabrieksgarantie of hebben nog de mogelijkheid om een jaar te verlengen. Dat kan niet op een 20j oude auto.
@E34M5Touring: is een grote klap van een leaseprijs niet de afschrijving? Bij een auto van 15 jaar oud is die nihil. De verhouding onderhoud/afschrijving zal in zo’n tarief zeker anders liggen. Maar zou er niet alsnog een markt zijn? Het is net als een verzekering, de maatschappij rekent over de grote groep het gemiddelde onderhoud en ik als individu betaal iets meer dan het gemiddelde zodat de maatschappij wat verdient en ik niet de last draag van een flinke als een bakrevisie oid. Je zal er actuaris voor moeten zijn om het uit te rekenen, maar voor zover ik weet is er nog niemand die dit als private lease aanbiedt. Kan twee oorzaken hebben, de markt is er niet, of er is inderdaad geen rendabel model van te maken.
@tenaci: Probleem is dat een leasemij die bakrevisie/turbo vervangen etc etc. ook meerekend in de leaseprijs. Ik denk dat het daardoor relatief duur wordt. Zeker op een oudere auto met lage aanschafprijs is het rendabeler (denk ik) om het ‘risico’ te nemen. De lage aanschaf maakt het afstoten van de auto bij enorme reparaties ook interessanter. Als je 1.500,- hebt betaald voor die V70 classic en de bak loopt in de soep is ie in feite total loss. Schop geven en door naar de volgende. Ik weet niet of het leasetarief daar tegenop kan. En ik denk ook niet dat een leasemij gaat zeggen, dan repareren wij hem wel. T’is gewoon niet rendabel om daar dan nog geld in te pompen. Daarbij zijn de variabelen veel groter bij een V70 met flink wat tonnen op de teller dan een met 150k op de klok. Een leasemij gaat altijd aan de veilige kant zitten met die berekeningen.
@e34m5touring: buiten de winstmarge die er op zit, kan het natuurlijk nooit rendabeler zijn.
Waar jij het over hebt is de geluksfactor. Gaat er iets duurs kapot als jij eigenaar bent of niet.
Juist in dit soort zaken is een leasemaatschappij erg goed (het is hun werk). Zij weten exact hoe duur een bepaalde auto gemiddeld is. En daar wordt dus ook de leaseprijs op vastgesteld. Heel simpel.
Overigens zal er zeker een maximale leeftijd en/of aantal km’ers aan zitten. Ze gaan niet alles verleasen. Of dan wordt het leasebedrag zo hoog (gekeken naar wat je voor auto krijgt) dat niemand het gaat doen.
@poes: Dat gaat voor een nieuwe/jong gebruikte inderdaad op. Maar het geval waar Tenaci aan refereert werkt toch anders. De aanschaf/afschrijving is zo laag omdat bij een auto met die leeftijd/kmstand 1 grote reparatie meteen total loss betekent. Dat gaat een leasemij nooit doen. Want dat moet je allemaal opvangen in het leasebedrag waardoor het dus niet interessant is.
@E34M5Touring: Ok f#ck it, ik ga die V70 wel kopen ;-)
@tenaci: Altijd de beste optie joh. Gewoon een goeie zoeken, kan je nog jaren mee vooruit. Ik heb een S70 2.5t gekocht met 275k op de klok, verkocht bij net geen 340k. Trok nog als een trein dat ding.
@tenaci:
Word je eigen leasemaatschappij ..
Makkelijker gaat het niet worden ..
@tenaci: dat zorgeloze koop je gewoon af. En die andere partij maakt er gewoon winst op. Juist bij een auto als een v70 classic zou ik kopen. Zelfs al valt het onderhoud enorm tegen zijn de bedragen nog te overzien.
@lekbak: dat is ook het punt je koopt het door te leasen af, voor veel mensen het overwegen waard. Ik rij zelf in een auto van 2004, dus ik neem het risico van een grote reparatie nu zelf, ik hou o.a. hiervoor een financiële buffer aan. Maar voor wie dat niet kan of wil zou youngtimer private lease misschien een optie zijn om tegen beheersbare kosten een nette ruime auto te rijden. Afschrijving is er nauwelijks meer dus wellicht kan het tegen nette prijzen.
@tenaci: afschrijving heb je nauwelijks, maar onderhoud is zo’n groot risico voor die bedrijven dat je er dubbel voor gaat betalen. Hoe dan ook betaal je ervoor. Dan is het nog verstandiger om jong tweedehands te gaan huren, goedkoper ook waarschijnlijk.
Haha, ‘foto, zomaar een occasion’. Ja, in ’t wit misschien nog wel leasemateriaal.
Ha ha ha, leaseplan content en dan als occasion vier merken in bestand hebben en bij Golf 1 exemplaar tonen. Heel dik die 2de hands markt.
Ik zou nooit een tweedehands leaseauto willen hebben
Wat een onzin verhaal… gat in de markt, pff…. Wij hebben zelf ook een private lease auto citroen c1 met een cabrio dakje, kosten per maand 240 euro voor 24 maanden lang. Ik heb net even berekent op de site van leaseplan, dezelfde auto met dezelfde opties (2ehands) kost exact net zoveel voor 24 maanden 239 euro!
Tja… gat in de markt voor leaseplan maar niet voor de particulier!
@willem1987: en daar kan iemand zijn boterham van eten en waarschijnlijk heb je rente derving niet mee genomen.
Nee ik denk niet dat dit een gat in de markt is. Zeker niet in Nederland.
Hebben ze dit ook zakelijk? Lijkt me erg interessant om elk jaar een andere occasion 60k km verder te helpen.
@alassad: Sterker nog; het was in eerste instantie alleen zakelijk verkrijgbaar en nu hebben ze er ook een private lease-variant aan gekoppeld
Mooi toch ..
Kunnen ze hun exleasemeuk nog een keer vergulden ..
Vast wel sulletjes die erin trappen ..
Bekijk het eens anders; het werkt mede vanwege de huidige bijtelling regels, dit deels natuurlijk in de hand.
Stel; je reed een 0 of 7% type bijteller met een waarde van 65.000 of meer. Noem eens een V60… Reken maar uit als je met hetzelfde budget/nieuwprijs 22% mag neertellen.
Dan maar ff die bijtelling stop, voor dat gelijke bijtellende bedrag neem je een privé auto die naar je keuze/smaak past.
‘Klein verschil’ waarmee je je privé auto een schop in de kont geeft, en een passende private leaser pakt. De gene die hierop instapt zit wel eind box 2 en kan het zich naast z’n hypotheek veroorloven.
De overheid werkt het simpelweg zelf in de hand…
Ik heb een keer naar occasion lease zitten kijken in de hoop voor een appel en een ei een dikke A4 oid te kunnen rijden. Nou, die dikke A4 hadden ze maar je moest gewoon het reguliere contract uitrijden voor het normale tarief van 1100,- ex brandstof. Die lui zijn niet goed! Waarom zou je een nieuwprijs lease neerleggen voor een drie jaar oude auto die je niet eens zelf samen hebt kunnen stellen? Sindsdien loop ik met een grote boog om occasion lease heen.