
Zojuist is bekend geworden dat GM nog geen akkoord geeft voor de definitieve verkoop van 55% van Opel aan Magna/Sberbank. De directie van GM wil eerst op 3 november bespreken of ze Opel echt wel willen verkopen. Ruben hoopte eerder deze week nog dat de boel snel definitief zou zijn, maar dat is dus niet het geval. Waar komt die koudwatervrees van GM plotseling vandaan?
Het is allemaal de ‘schuld’ van Eurocommissaris Neelie Kroes, die stuurde namelijk afgelopen vrijdag een brief naar Opel/GM omdat ze zich zorgen maakte over de staatssteun die Duitsland gaf aan Magna. Ze had het gevoel dat GM ‘verplicht’ was om Opel aan Magna/Sberbank te verkopen, want de Duitse overheid zou alleen maar subsidie geven aan Magna/Sberbank. En dat mag natuurlijk niet.
En om dat te controleren heeft ze aan GM gevraagd om met een brief te komen waarin ze bevestigen dat ze vrij waren om Opel te verkopen aan wie ze maar wilden. En hoewel dat slechts een formaliteit lijkt zet het de Amerikanen toch aan het denken. Algemeen werd namelijk aangenomen dat deze week de contracten tussen GM, Opel, Magna en Sberbank definitief getekend zouden worden.
Een ander probleem dat ook nog steeds speelt is het schrappen van arbeidsplaatsen. Magna was van plan om ruim 10.000 banen te schrappen, maar de vakbonden in Spanje, Belgie en het Verenigd Koninkrijk staan op hun achterste benen en proberen zoveel mogelijk banen te behouden. (via: autonews.com)
Dit muisje kan nog wel eens een heel lang staartje krijgen…





gewoon failliet laten gaan
Jot tuurlijk laat maar failliet gaan er raken helemaal geen mensen werkloss ofzo
nou en..
@SjonnieKroket: nou en? het zou jij maar zijn die er werkt samen met nog enkele duizende andere mensen..
ik denk wel dat magna de beste keus blijft voor opel. met magna kan opel hopelijk goedkopere auto’s maken (en dan hopelijk niet teveel door mensen te onslaan).
ja echt hadden ze maar met de tijd mee moeten gaan bij GM.. jammer dan.. lateeerr
Alsof de buurman van de achteroom van je oudoom’s vriendin overlijdt.
@John: ” Alsof de buurman van de achteroom van je oudoom’s vriendin overlijdt”
Maar wat, wanneer jijzelf de buurman van je oudoom’s vriendin bent.
ik vrees dat opel binnenkort failliet is.. maar denk dat dat uiteindelijk ook geen ramp is, dan koopt namelijk vast iemand de boel op, gezien de net vernieuwde en nog goed lopende modellen:)
@ Michael: ik zou nooit voor Opel werken dus;-) als mijn tante klootjes had, dan was ze nu m’n oom geweest.
Opel mag van mij kapot gaan, hadden ze maar niet van die belachelijk lelijke auto’s moeten maken, met techniek die stamt uit de jaren 90
@SjonnieKroket: Je kan natuurlijk een mening hebben. Net zoals vele een mening hebben over hybride auto’s.. Maar denk wel na voordat je het plaatst. Opel is dermate groot, dat als ze failliet gaan, er weer allerhande toeleveranciers in de problemen komen.. Deze bedrijven zitten in Duitsland maar eventueel ook in NL.. Het gaat dan niet alleen om Opel… Er zal dan een ketting reactie ontstaan waar vele mensen de dupe van zullen zijn.
Vergelijk het met een bank, die omvalt, waar heel veel mensen, meer dan 100 000 euro op de rekening hebben staan…
Dus Opel mag misschien een “kut” merk zijn, maar denk eens na over de gevolgen…
Eerst was er een vergadering bij GM met als agendapunt; Zullen we Opel verkopen.
Toen kwam er weer een vergadering met als agendapunt;
Weten we het zeker?
Daarna kwam er een vergadering met als agendapunt;
Weten we het écht zeker?
Poosje later…agendapunt;
Weten we het écht écht zeker?!
Nog wat later…agendapunt;
Zeker, zeker?!
3 november….agendapunt;
Wacht even hoor. Weten we het ECHT zeker?!
Zoiets dus. En dan maar denken dat ambtenaren treuzelaars zijn. Begrijp ook ineens het faillisement van dat bedrijf.
@Rick dos:
Te veel contact met ambtenaren werkt aanstekelijk.
@RenesisHP:
En dan tóch nog treuzelaars zijn. Ganiegoe.
-edit: gedraag je eens!-
@WIET:
Ehh, ik dacht dat ik goed was in offtopic comments. :roll: :P
@ Wiet,
muhahuaauauhahahaha wat een reactie hhahahaha, past wel goed bij dit onderwerp
-edit: ga buiten spelen!-
-edit: laten we WIET maar negeren!-
@SjonnieKroket:
Dus in zijn hersenen is het een feit. ;)
@GenesisHG
nooit op school gezeten?
@SjonnieKroket:
Een mening is een mening.
Ik kan echter mijn vastgestelde mening als een persoonlijk feit zien.
Het hoeft echter geen feit voor anderen te zijn.
@WIET bedoelt dat zijn gedachten voor hem feitelijk zijn.
“Ik vind Opel een kutmerk.” Dat is een mening voor anderen. Mijn gedachte staat echter al vast, dus die mening is voor mij een feit. Een persoonlijk feit dus.
Je hebt voor de rest gelijk. Ik weet niet wat school is. :?
@SjonnieKroket:
Aan het niveau van jou reacties te lezen zit jij nog op school….. :twisted:
Een bedrijf met zo’n 50.000 werknemers falliet laten gaan?? (nog maar niet gesproken over toeleveringsbedrijven, dealers etc.) Enig idee hoeveel jou dat aan extra premies gaat kosten?
Ga maar weer fijn met je Bburago Porsche rijden op mamma’s parketvloer.
Van mijn kant enkele bemerkingen:
1) Degenen die bij de verkoop betrokken zijn (GM, Sberbank, Duitse overheid, …) hebben bewust de perikelen rond de overname positiever voorgesteld dan ze waren (door o.a. nu pas deze berichten door te laten sijpelen). Dit natuurlijk om de vakbonden in slaap te wiegen en (vooral) nieuwe investeerders en dus vers geld aan te trekken.
2) Topgangster Neelie Kroes is weer in topvorm. Al vind ik dat ze bij dit dossier een stap opzij moet zetten om een economisch en sociaal bloedbad te vermijden. Dat zie ik nog wel gebeuren, want er staat enorm veel op het spel.
Sjonnie klinkt wel als de naam van een Calibra rijder… Kan me dan ook niet voorstellen dat een faillissement je niets zou doen.
@ Hans Lurvink
Nee, ik rij niet met omgekeerde badkuipen
@SjonnieKroket:
Wat dan wel?
Opel in NL 2009: 22.000 auto’s verkocht van de 340.000 in totaal.
Niet verkeerd lijkt me.
Snap niet dat ze failliet gaan, ach ja die economie is zo leuk geregeld he.
Ik rij op dit moment een C5 II en voor de weekenden een 911
@SjonnieKroket:
En voor in de vakanties een Reventon?
@SjonnieKroket:
Ik vind Porsche en Citroën helemaal ruk.
Zie je, een mening en persoonlijk feit in 1 zin. :P
nee helaas, ben ook maar een normale arbeider.
Ga eens aan het werk dan.
RenesisHP:
ik ben er blij mee, een betrouwbare comfort auto en een auto om helemaal los mee te gaan;-)
Eerste probleem is dat Germanië de steun wil geven (oneerlijke concurrentie en diets meer, ongeoorloofde hulp), en tweede probleem dat het enkel aan Magna wil doneren (iedereen moet zijn plan kunnen maken met dezelfde plannen op de markt, bv Fiat, RHJ of pakweg VW zou ook moeten kunnen zoveel krijgen als ze Opel willen met dezelfde restricties als Angela oplegt). Kortom, EU-Unie zorgt ervoor dat we niet langer in onze bekrompen landsgrenzen denken, maar in 1 Unie… even een lans breken voor Neelie! Als economist lust ik dit wel!
@ Roadroller
nee hoeft niet, heb een vrije dag
@SjonnieKroket:
Is het dan niet zonde om achter je pc te gaan zitten? Ik zou het wel weten als ik vrij zou zijn. Pak die 911 en ga een rondje rijden op de laatste zonnige dag van het jaar!
@ Hans Lurvink
De Porsche komt niet naar buiten als het nat is op de weg, het is namelijk geen nieuwe.
@SjonnieKroket:
In Den Haag schijnt de zon…
@ Hans Lurvink,
In overijssel niet.
@SjonnieKroket :…. zo proficiat johnny,.. heb je eindelijk na 2,5 weken surfen autoblog gevonden op internet om je frustraties bot te vieren.
Wat Sonny Crockett al zegt..
@ Dr Nul
ik geef gewoon mijn mening, en die luidt: van mij mag Opel failliet gaan.
@SjonnieKroket:
niet zo’n genuanceerde of onderbouwde mening:P
Maar, hoe oud mag je 911 zijn? En volgens mij zijn 911jes niet zo heel erg roestgevoelig, ik zou het met dit weer wel weten…
@EJS:
Met een beetje veel water op de weg wil een oudere 911 wel eens een eigen leven gaan lijden.
@406_V6.
Oudere Porsches zijn einigzins betaalbaar in de aanschaf. Onderhoud is een ander verhaal.
@Sjonniekroket.
Oude 911’jes zijn wel leuk. Het geluid.. :D
Maarreh, last van slijmophopingen in je keel? :P
@Rick Dos.
En dan nog treuzelaars zijn??
Lijkt mij logisch in de ambtenarenlogica.
Ik heb gelukkig vrij weinig met ambtenaren te maken.. Vermoeiend volk. :roll:
@RenesisHP:
Dat snap ik ook nog wel hoor;) kwestie van een beetje rustig gas geven;) En het hangt er ook vanaf hóe oud de 911 is;)
@EJS:
En of er nog originele wielen onder zitten.
Meestal zijn ze een slagje breder, dus meer kans op aquaplanning. Zo’n oude Porsche weegt ook niet al te gek veel.
Voor aquaplanning hoef je overigens niet al te gek te doen met platte en brede banden bij een laag gewicht.
Ik heb het zelf in Duitsland meegemaakt door spoorvorming. Dit was in de stromende regen. Hierdoor nauwelijks zicht.
Met 100km/u spontaan dwars op de autobahn.
Daarna fijn met 50km/u naar huis gereden vanuit Duitsland. :?
Harder was te gevaarlijk.
@RenesisHP:
ja, dat maakt ook uit;)
kwaliteit van de banden overigens ook;) Als ik met m’n brommer bij nat wegdek iets te hard wegrij zit ik ook al in de slip, er ligt Chinees rubber onder….
Maarja, als zoiets je op de autobaan gebeurd baal je wel! Neem aan dat jij en je auto veilig thuisgekomen zijn?:P
@Hans Lurvink
De laatste zondag van het jaar is op 27 december..
@mezelf: moet failliet zijn… :oops:
@ 406_V6
het bedrijf mag van mij failliet gaan, het zal toch wel opgekocht worden door een andere autoproducent. Misschien halen ze dan eindelijk dat verschrikkelijke logo van de grille af!
@SjonnieKroket: van mij mogen ze ook failliet gaan (voorspel ik al langer trouwens). Maar als ze failliet gaan zal er alleen maar een soort reorganisatie komen waaruit ze weer sterker naar voren komen. Op die manier kunnen ze net als GM en Chrysler afscheid nemen van hoge schulden en overcapaciteit.
@robbie:
Oftewel bewust failliet gaan om anderen met de problemen te laten zitten?
@RenesisHP: soms is het niet verkeerd om even door de zure appel heen te bijten. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden ;)
Feit is dat ruim 20% van het personeel bij Opel momenteel overbodig is. Het bedrijf kampt met een immense overcapaciteit (materiaal & personeel), heeft zo goed al geen geld meer in kas en moet wel het nodige investeren voor nieuwe modellen. Heel rooskleurig ziet het er dus niet uit.
Het klinkt misschien hard (en niet sociaal!), maar als je de boel laat klappen en met de ‘goede stukken’ een nieuw Opel begint dat wel levensvatbaar is bereik je op de lange termijn meer. Toeleveranciers zullen daar bij gebaat zijn en op de lange termijn wellicht ook de mensen die nu op straat gezet worden. Want Opel is dan in staat om de komende jaren op een gezonde(!) manier te groeien en eventueel weer nieuwe fabrieken te openen.
Je wil toch niet dat Opel een soort 2e AvtoVAZ gaat worden? Daar moet ook 25 tot 50 procent van het personeel op straat gegooid worden, maar dat kan natuurlijk niet in Rusland. En dus komt het bedrijf in een ernstige negatieve spiraal terecht en gaat de hele boel naar de knoppen.
Soms moet je in het zieke (en gezonde) vlees snijden om daarna met opgeheven hoofd naar de toekomst te kunnen kijken.
@robbie:
Ik snap het wel. Het klinkt op op korte termijn nogal schandalig. Op langere termijn werkt het zeker wel.
En over Rusland…
In Siberië is het prima mogelijk om mensjes te laten verdwijnen. ;)
@406_V6
Om even het ongeloof weg te halen: http://www.youtube.com/watch?v=OV-V7lj62S8
@ RenesisHP
Hoe bedoel je slijmophopingen in me keel?
@SjonnieKroket:
Het geschraap in het filmpje. ;)
De ‘Vertraging-in-zaken-doen-door-Kroes-kostenpost’ staat denk ik tegenwoordig standaard op de balans van vele grote bedrijven.. Wat kost het allemaal wel niet dat bureaucratische gelul/brieven/vergaderingen/stemmen/overleg/86-handtekeningen-beleid? Lijkt me nou ook niet echt goed voor Opel, van mij mag het blijven bestaan.. Ik vind dat ze vanaf de Insignia een goede weg zijn ingegaan qua design, de nieuwe Astra mag ik ook wezen en ik ben benieuwd naar de toekomst modellen..
edit: ..mag ER ook wezen..
@RenesisHP
ow hahaha, ja net gerookt he hahah…
@EJS
Mijn porsche stamt uit 1982. vanaf 1987/1988 willen ze zeer zeker wel roesten. Die van mij doet dat niet gelukkig
@SjonnieKroket:
dan heb je er iig nog eentje uit de tijd dat porsches nog mooi waren:)
http://94.100.118.55/562200001-562250000/562229301-562229400/562229376_6_2PjI.jpeg
@SjonnieKroket: Ruilen voor een Prius? ;)
hahaha, als het een nieuwe prius is, zal die wel iets meer waard zijn als mijn P911, een instap prius kost rond de 25 mille? daar kan je een hele mooie p911 voor ophalen.
@SjonnieKroket: Nou er zit wat schade (rijbaar) aan..
http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/23/crash-tesla-en-prius-slopen-vw-touareg
Maar het is wel een plaatje en het is wat EJS zegt, dit zijn nog de mooie Porsches..
Sjon hoe bedoel je een oude..
dit is toch model 2009?
@ RenesisHP
klopt helemaal, de banden die eronder liggen vertrouw ik niet, als je op de snelweg met een 911 rijdt, en je geeft met nat weer teveel gas, ga je als een stuiterbal van de linker vangrail naar de rechter vangrail. Eerst nieuwe banden. en dan fatsoenlijke Pirelli’s of Michelin’s
@SjonnieKroket:
juist ja, dat lijkt me dan handig;) Sowieso nooit besparen op banden, die zijn van levensbelang!
@SjonnieKroket: dus over een paar dagen, gaat de auto de garage in en een doekie er over heen..?? Of rij je in de winter ook mee?
@SjonnieKroket:
Ik rij met Bridgestone Potenza RE050A. Die kan ik je echt aanraden(not kidding). Kunnen best veel hebben onder alle omstandigheden. Ik weet alleen niet of ze in jouw maatvoering leverbaar zijn.
Vergeet echter niet dat alles een grens heeft.
Zeker een 911.
Het voorval in Duitsland was met de MX-5. Die stond op zeer goede Bridgestones met een V-profiel(erg goed voor afwatering).
Zie ik het overigens goed? Die 911 is nog standaard?
Mag ik jaloers zijn?
Oja die, met die P.C. Hooftstraat trekker op het dak:P
@ EJS:
dat doe ik ook niet, maar de vorige (amerikaanse) eigenaar heeft er Riker banden onder gegooid, deze zijn nog qua profiel ok, maar heb nooit eerder goedkope banden gehad, had onder me vorige gooi-en-smijtauto altijd michelin’s
-edit: ontopic blijven!-
@Toyota Prius,
alleen als er geen pekel ligt, en als het droog is.
@SjonnieKroket & de rest: hou het aub even on topic! Het is hier geen babbelbox natuurlijk ;)
@robbie: Er zit toch niemand anders in dit topic, laat ons lekker kletsen;)
-edit: nope, Robbie is streng doch rechtvaardig ;)-
@robbie: Ok… On topic… Porsche neemt Opel over ipv Magna… ;)
Zo, kunnen weer over Porsches praten ;)
@robbie:
ik merk het;) naja, komt vast wel weer een keer topic waarin we verder kunnen praten..
@robbie:
Ik weet dat het offtopic is. Mijn bandeninfo kan echter levens redden.
Daardoor is er een kleine kans dat er minder reaguurders uitsterven en AB zijn hoge aantal pageviews kan behouden.
Maar goed, ik ben dan ook nog niet geëdit. ;)
@RenesisHP: Ik wel :(
@toyota prius:
Ik nu waarschijnlijk ook vanwege deze reactie. :lol: :lol: :lol:
-edit: ontopic blijven!-
-edit: ontopic blijven!-
De enige reden waarom Opel vandaag de line-up heeft die ze hebben, is dankzij GM. En voor de nitwits onder ons: Opel is al eigendom van GM sinds 1929. Dus het gros van alle Opelmodellen die je redelijkerwijs kan kennen, zijn onder supervisie van GM gemaakt. Claimen dat het met GM dus niet goed kan gaan, is hetzelfde als zeggen dat het al ver van voor de tweede wereldoorlog een soep is bij Opel. Lijkt met toch niet te kloppen. ’t Is alleen nogal cru om te zien dat juist op het moment dat GM zijn zaken weer op een rij begint te krijgen (zowel bij Opel als bij Saab), de economische crisis toeslaat.
-edit: ontopic blijven!-
alsof de informatie die op autoblog zo objectief en ontopic is.:S
-edit: wij zijn nooit objectief ;) Maar we proberen wel om de comments relevant te laten zijn voor het bijbehorende artikel. Als we iets schrijven over klassieke Porsche’s mag je helemaal los gaan.-
http://www.autoblog.nl/archive/tag/porsche+klassiekers
@SjonnieKroket:
ontopic wel, want zij starten het topic.. objectief? nee, niet, maar daarvoor kom je als het goed is niet naar autoblog;)
Opel gaat failliet… Zo en nu off topic.. wanneer wordt er een topic over klassieke Porsches gestart, robbie?
Dit is echt flauwe kul. Op 3 november zal de koop gewoon doorgaan. De europese commissie gaat dit totaal niet blokkeren. De vereiste brief is gewoon een grote mediashow. Het enige probleem is dat bepaalde vestigingen zoals Glewice, Bochum en Zaragossa de overeenkomst nog niet wil tekenen omdat er onder hun inclussief Antwerpen, een groot machtspel bezig is.
Magna heeft voorakkoorden afgesloten die nogal dubieus zijn. Daarmee bedoel ik, ze hebben aan sommige plants
dezelfde belofte gedaan. En je kan maar in één plant dezelfde model maken. Dits is men nu aan het uitvechten.
Niet meer , niet minder
Best dubbelzinnige titel, ik dacht even dat ze de wagenverkoopt staakten…
@NemoN: Inderdaad.. terwijl het om een onderhandeling vertraging gaat.. Maar hoe korter en bondiger de tekst. des te meer body het heeft..
Als GM op kosten van de Duitse overheid de boel mag saneren, maakt Opel daarna wel weer winst, en zou ik het ook houden. Maar liever zie ik de sanering nog wat harder, en Opel daarom failliet. Veel te veel autofabrikanten zijn bezig met allemaal hetzelfde: lagere CO2 uitstoot. Dat is niet op te brengen door ons consumenten.
Zou dood zonde zijn als een merk als Opel verdwijnt. Al helemaal omdat ze nou met auto’s komen die tien keer mooier zijn dan van dat saaie volkswagen waar half nedrland in rijdt. Ik hoop ook dat als het overgenomen is dat ze weer een nieuwe periode van 37 jaar of meer beginne van best verkopende merk in Nederland. Zijn er weer heel wat mooien auto’s bij in Nederland
he Merkel .. wat ben je nu ??
@lincoln: verkiezingen zijn voorbij he…dus nu heeft het geen prio meer voor angela
Gm heeft Opel veel moois gebracht de laatste tijd, dus ik vind dat ze Opel mogen houden.
Ja nee deze deal is ondertussen rot geworden… het aanslepen alleen al ervan zal miljoenen kosten.
Als ge een overname of verkoop doet dan gebeurt dat best zo vlot en snel mogelijk. Die vakbonden vertragen enkel het proces want ze begrijpen niet dat de economie gewoon stilstaat nu, maar toch willen ze auto’s blijven produceren.
Tsja Fiat was de toch de beste keuze geweest. Dag slopel, eindelijk minder saai op de weg.