• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Breaking news! Koenigsegg koopt Saab NIET!

Auteur: robbie, gepost 24 november 2009 om 17:34 – 77 Reacties

Koenigsaab

Goh, wat een verrassing… NOT! Persoonlijk heb ik er nooit veel vertrouwen in gehad dat de deal tussen de Koenigsegg Group en GM over de verkoop van Saab door zou gaan. En vandaag blijkt maar weer eens dat mijn voorgevoel juist was. De Koenigsegg Group heeft vandaag namelijk bekend gemaakt dat ze er vanaf zien om het noodlijdende Saab te kopen van GM.

De Koenigsegg Group gooit het erop dat het allemaal “te lang duurde”:

“The time factor has always been critical for our strategy to breathe new life into the company”

Persoonlijk denk ik niet dat er op dit moment nog een partij gevonden gaat worden die de boel compleet over gaat nemen. Mag ik een voorspelling doen? De boel gaat failliet en het Chinese BAIC pikt dan de krenten uit de bedorven pap. Zeg maar een soort van MG-Rover verhaal: productielijnen naar China verplaatsen en oude modellen daar blijven bouwen en verkopen.

Wie draait het licht uit in Trollhättan? (via: reuters.com)

UPDATE 17:50 – Reactie GM

“We’re obviously very disappointed with the decision to pull out of the Saab purchase,” GM CEO Fritz Henderson said in a statement. “Given the sudden change in direction, we will take the next several days to assess the situation and will advise on the next steps next week.”

Ook interessant!

  • Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
    Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?
  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • Koenigsegg Gemera
    Elektromotoren Koenigsegg Gemera zijn ook kleine reuzen

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, GM, koenigsegg, Saab

Vorig bericht: « Videotime! Alles over de nieuwe BMW 5 Serie
Volgend bericht: Video: Lexus LFA (Cars & Coffee, Nurburgring, etc) »

Lees Interacties

Reacties

  1. kevinc3 zegt

    24 november 2009 om 17:36

    hoop wel dat saab blijft bestaan en dat die nieuwe 9-5 wel gebouwd wordt.. maar we zullen zien

    Login om te reageren
  2. djohnson zegt

    24 november 2009 om 17:39

    ik hoop op t beste!

    vindt dat t merk bestaansrecht heeft!

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      24 november 2009 om 17:46

      @djohnson: wat voor bestaansrecht dan? Het is een ‘merk’, maar ze hebben nog maar heel erg weinig ‘eigen’ kennis in huis. Voor al hun modellen zijn ze afhankelijk van GM. Saab is een lege marketing huls. Niks meer en niks minder.

      Login om te reageren
  3. b0z4 zegt

    24 november 2009 om 17:40

    Was te verwachten.

    Login om te reageren
  4. Gnermo zegt

    24 november 2009 om 17:42

    GM schiet zichzelf toch weer in de voetjes.

    Login om te reageren
  5. Headhunterz zegt

    24 november 2009 om 17:42

    Met alle respect: het was/is ook maar een saai merk ;)

    Login om te reageren
  6. JW zegt

    24 november 2009 om 17:43

    Tja, toen GM de keutel op het laatste moment introk bij de verkoop van OPEL was dit eigenlijk wel een beetje te verwachten. Met Amerikanen is het onmogelijk zakendoen.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      24 november 2009 om 17:47

      @JW: Niet GM heeft zich teruggetrokken, maar Koenigsegg! GM wil Saab nog steeds verkopen of opheffen.

      Het lijkt nu steeds meer richting die 2e optie te gaan.

      Login om te reageren
  7. cardesigner@USA zegt

    24 november 2009 om 17:44

    Jammer hoor, die 9-5 is wel mooi, maar ik had ook niet echt verwacht dat Saab het bij Koenigseggseggggggggggggggg wel goed zou doen.

    Login om te reageren
  8. JW zegt

    24 november 2009 om 17:49

    @robbie
    Ik denk dat je te weinig van de materie weet om zo’n kortzichtige uitspraak te doen. Het is eerder andersom gegaan: GM heeft de kennis van SAAB uitermate goed voor zichzelf en haar modellen kunnen gebruiken, en een groot deel van de motor-technologie die GM nu heeft komt juist bij SAAB vandaan. Dat het flink met elkaar verweven is, ben ik met je eens, maar ‘lege huls’… nee.

    Login om te reageren
  9. cardesigner@USA zegt

    24 november 2009 om 17:50

    @JW, lees nou eerst de tekst eens. En als het met Amerikanen onmogelijk zakendoen zou zijn; hoe verklaar je dan dat de grootste en meest winstgevende bedrijven uit Amerika komen?

    Login om te reageren
  10. R77 zegt

    24 november 2009 om 17:50

    @robbie: een leeg marketinghuis kijkt me wat overdreven. Of ze alle kennis in huis hebben om een complete auto te bouwen, dat durf ik ook te betwijfelen, maar er zit bij SAAB erg veel kennis over turbotechniek en veiligheid.

    Login om te reageren
  11. robbie zegt

    24 november 2009 om 17:52

    UPDATE- Reactie GM:

    “We’re obviously very disappointed with the decision to pull out of the Saab purchase,” GM CEO Fritz Henderson said in a statement. “Given the sudden change in direction, we will take the next several days to assess the situation and will advise on the next steps next week.”

    Login om te reageren
  12. JW zegt

    24 november 2009 om 17:53

    Wbt. de terugtrekking van Koenigsegg… laten we zeggen dat GM de schijn tegen heeft.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      24 november 2009 om 17:58

      @JW: de vertraging in de verkoop is niet afkomstig van GM, maar de Europese Unie. Er moest namelijk nog een beslissing genomen worden over een lening van 400 miljoen euro.

      Login om te reageren
  13. b0z4 zegt

    24 november 2009 om 17:54

    Waar moeten alle leraren nu in rijden :(?
    @ Robbie , ik weet niet wat je poept je laat blijken dat je heel weinig auto kennis hebt op dit gebied. GM heeft heel veel kennis gewonnen dankzij SAAB o.a Turbo techniek en motoren ;). Voortaan dus eerst eten dan poepen ;)

    Login om te reageren
  14. JPM zegt

    24 november 2009 om 17:55

    @cardesigner@USA

    Daar kan ik je wel 10 paginas vol antwoord op geven. Maar dé reden dat de grootste bedrijven uit de VS komen is de eerste en de tweede wereldoorlog. Maar dat is wel erg offtopic.

    OT: Tsjah ik denk eerlijk gezegd dat het doek voor SAAB gaat vallen.

    Login om te reageren
  15. cardesigner@USA zegt

    24 november 2009 om 17:59

    @JPM, als meneer JW onzin loopt te verkondigen, mag ik hem toch zeker wel corrigeren? En de WOI en WOII? Amerikaanse bedrijven liepen altijd al voor op het gebied van innovatie. Bijvoorbeeld de gloeilamp en de telefoon- Amerikaanse uitvindingen van voor de WOI.

    Login om te reageren
  16. JW zegt

    24 november 2009 om 18:00

    @Robbie daar heb je gelijk in ja, ik lees het nu op http://www.thelocal.se:

    “The Swedish government had as of Tuesday still not decided whether to act as guarantor.”

    Login om te reageren
  17. robbie zegt

    24 november 2009 om 18:02

    @alle Saab heeft kennis huilebalken, volgens mij zijn alle huidige Saab motoren toch echt afkomstig van Opel/GM en Fiat. Er zullen (zeker in het verleden) best een paar techneuten van Saab in de globale GM ontwikkelingsteams geplaatst zijn. Maar Saab ontwikkelt zelf geen motoren meer. Of kan iemand mij vertellen welke specifieke motoren Saab zelf heeft ontwikkeld de laatste jaren? 0,0

    GM heeft Saab eerder leeggezogen, alle kennis ondergebracht in algemene GM researchafdelingen. Dan kan je ook makkelijker bedrijven failliet laten gaan.

    Login om te reageren
  18. JW zegt

    24 november 2009 om 18:05

    @cardesigner SAAB was in de tijd dat men in de USA nog dikke carburateuren op V8’s schroefden, al bezig met downsizing. Turbo’s schroeven op 4-cilinders, dat was dik 30 jaar geleden. De complete GM-vloot profiteert daar nu van.

    Kom niet met WO2-kul aan zeg…

    Login om te reageren
  19. cardesigner@USA zegt

    24 november 2009 om 18:11

    @JW, ik was niet degene die hier de WOII erin bracht, maar goed. Is het niet logisch dat een land met een gigantische voorraad olie rel. onzuinige motoren maakt, aangezien de benzineprijzen daar lager zijn? En idd, de huidige “Saab” motoren komen van Fiat en GM.

    Login om te reageren
  20. JW zegt

    24 november 2009 om 18:12

    Robbie, voorbeeldje: het huidige v6-2.8 onderblok is samen met Holden ontwikkeld maar de perifere onderdelen en het management is van SAAB. Daarnaast is het Haldex-4 systeem ook door Saab zelf aangepast voor dit blok. Nota bene jullie eigen Wouter gaf toe dat het blok zijn kracht door dat systeem veel beter kwijt kon.

    Juist jij als (kuch) Autojournalist zou toch moeten weten dat geen enkel merk voor de volle 100% binnenshuis wordt ontwikkeld, dus dat kun je ook SAAB niet nadragen. GM heeft 10 jaar lang niet willen investeren in het merk en juist nu ze een stap in de goede richting gezet hebben (onder meer de nieuwe 9-5) gaat de stekker er waarschijnlijk uit… da’s best zuur.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      25 november 2009 om 00:14

      @JW: ten eerste: ik ben GEEN journalist! Ik ben een blogger. Verder neem ik Saab niet kwalijk dat ze de laatste jaren veel minder (tot geen) eigen R&D hebben kunnen doen. Ik begrijp dat het allemaal onder de grote GM paraplu terecht is gekomen. En dat hoeft ook helemaal geen schande te zijn, helemaal niet zolang je onder die paraplu blijft zitten.

      Het feit is wel dat als Saab nu verkocht wordt aan een stel ‘cowboys’, vage investeerders of hoe je de Koenigsegg Group ook wil noemen dat er dan bij de kopende partij weinig tot geen kennis aanwezig is. Dan zit je dus in een situatie dat Saab zelf weinig kennis meer in huis heeft (die heeft GM) en dat de kopende partij ook geen kennis heeft. Op dat moment zal het dus heel erg zwaar worden voor een nichemerk zoals Saab om te overleven.

      Login om te reageren
      • Ahura zegt

        25 november 2009 om 08:32

        @robbie: dat je geen journalist bent dan hebben we al maanden door ja.. maar inmiddels is autoblog.nl geen simpel blogje meer dus verwacht je wel wat autokennis. En anders laat je het maar over aan anderen he ;)

        OT: zonde zonde.. ik heb niks met het merk maar het heeft wel een prachtige geschiedenis met voorheen een uniek design. Maar de 9-5 bleef veelste lang op de markt en de 9-3 had gewoon een hatchback moeten zijn. Het was gewoon de zoveelste sedan en na een jaar oogde het al gedateerd

        Login om te reageren
  21. Ice zegt

    24 november 2009 om 18:21

    Dit is heel erg slecht nieuws. Als de stekker er uit zou gaan, dan betekent dat dat het laatste merk met persoonlijkheid verdwijnt. Gelukkig is Citroen wel weer een beetje op de goede weg. Misschien dus maar Citroen gaan rijden in de toekomst..

    Login om te reageren
  22. Flamingo zegt

    24 november 2009 om 18:23

    OEPS!!!

    Login om te reageren
  23. bartinspace zegt

    24 november 2009 om 18:25

    Hip tegenwoordig, dingen BIJNA kopen! :D :D :D

    Login om te reageren
  24. JW zegt

    24 november 2009 om 18:25

    @cardesigner@USA ehm… dat was je wel hoor ;)

    Login om te reageren
  25. down-with-saab zegt

    24 november 2009 om 18:29

    Hoe eerder het failliet gaat hoe beter, weg met die zooi naar China!

    Login om te reageren
  26. olivier zegt

    24 november 2009 om 18:48

    Hopelijk blaast GM zelf wat nieuw leven in Saab, met het platform van de Astra kunnen ze vast een leuke kleine saab maken.

    Login om te reageren
  27. QRN zegt

    24 november 2009 om 18:50

    Het oude GMeurope: Saab, Chevrolet, Opel
    Het nieuwe GMeurope: Chevrolet
    Het echte nieuwe GMeurope: Saab, Chevrolet, Opel

    ongelofelijk zeg.

    Login om te reageren
  28. Timmie zegt

    24 november 2009 om 18:51

    Ik zeg het: als het te lang duurt, en het blijft stil, dan is meestal allang beslist dat de boel opgeblazen wordt. Weer een kwestie van de aandelen kunstmatig hoog te houden…

    Login om te reageren
  29. Shenkie zegt

    24 november 2009 om 19:08

    Het is wel te hopen dat de nieuwe 95 er komt! Mooie auto! En waar moeten de (tand)artsen in de wereld anders in rijden?

    Login om te reageren
  30. Simpson zegt

    24 november 2009 om 19:22

    @robbie: welke motoren heeft opel/gm de laatste jaren ontwikkeld dan?
    ik zie geen slopels op e85 rijden, en de vectra 1.8 turbo is mij ook ontgaan.

    Login om te reageren
  31. reinout900 zegt

    24 november 2009 om 19:30

    GM!!! LAAT CADILLAC VALLEN… STOP JE ENERGIE IN SAAB…

    of heb ik het mis?

    Login om te reageren
  32. Zoepie zegt

    24 november 2009 om 19:30

    Ik denk dat Koenigsegg het scenario zoals dat bij opel gelopen is wilt vermijden. Al die onderhandelingen en bijkomende zaken kosten hun nu al handen vol geld, als het dan uiteindelijk op hetzelfde uitdraait als bij opel dan is er veel geld verloren gegaan voor niets.

    En om nog even om op de USA te kappen. Het geld voor de leningen van al die huizen vlak voor de crisis kwam uit europa, eigenlijk zouden ze ons GM gratis moeten geven :)

    Login om te reageren
  33. JPM zegt

    24 november 2009 om 19:32

    @ cardesigner@usa

    Tuurlijk mag dat. Maar als je wat verder kijkt zie je dat alles mogelijk werd door de oorlogen.

    Login om te reageren
  34. JW zegt

    24 november 2009 om 20:00

    Via: http://autos.groups.yahoo.com/group/vSAAB/message/37528

    “Talking with my private equity guy on the inside of the deal, Sweden and GM are more to blame than K-egg.

    In short from my conversation notes:
    – Union employees from scuttled GM brands must be retained i.e. K-egg would have to bring in Pontiac people, which was clearly unacceptable to K-egg – GM merely interested in protecting their union contracts.
    – K-egg required that Global HQ and control reverted back to Sweden, this was scuttled by GM
    – By GM’s rules thrown into the deal, production would have had to be split between US and Sv.
    – Added to which, Sweden required an 18-month payback on their loan – while K-egg thought that refinancing was possible, the deal was dead anyway thanks to GM.”

    Login om te reageren
  35. cardesigner@USA zegt

    24 november 2009 om 20:04

    @reinout900, Cadillac is in de VS en China een veel groter merk, dus dit is een onzinredenatie.

    Login om te reageren
  36. Jeroen zegt

    24 november 2009 om 20:09

    Echt kloté!

    Ben sinds een paar maanden echt een SAAB-fsn geworden! (Heb een 900NG 2.0i)
    Lekker degelijk en kan motorisch zeker tegen een stootje!

    Ondanks dit trieste nieuws kan ik iedereen toch wel een 900/9-3 aanraden! Veel auto voor tegenwoordig weinig centen!

    Login om te reageren
  37. C6_R zegt

    24 november 2009 om 20:54

    Ik mag het vast niet zeggen van de liefhebbers, maar ik ga Saab niet missen, dus laat maar lekker failliet gaan.

    Login om te reageren
  38. C6_R zegt

    24 november 2009 om 20:56

    – Union employees from scuttled GM brands must be retained i.e. K-egg would have to bring in Pontiac people, which was clearly unacceptable to K-egg – GM merely interested in protecting their union contracts.

    Ik weet nog dat mij werd verweten dat ik het over de militante vakbonden had toen GM nog voor het bankruptcy gedoe stond! :lol:

    Login om te reageren
  39. Tombnolz zegt

    24 november 2009 om 20:59

    Als Saab verdwijnt zal ik dat enerzijds zéér spijtig vinden, want ze hebben auto’s gemaakt naar m’n hart. Ik kan me geen model inbeelden waar ik niet wild van word. Zowel de 96, 99, de 90, de 900, de 9000, de eerste 9-3 als de vorige 9-5 vond ik qua in- & exterieurdesigen kunstwerken. Altijd vreemd om specifiek op deze site vast te stellen dat ik zowat de enige ben met deze mening.

    Anderszijds mag Saab wel in fierheid sterven, want ik geloof dat de toekomstige modellen het verleden geen eer zouden aandoen. De 9-3 facelift bvb is over the top en de huidige 9-5 is toch ook maar een raar iets.

    Login om te reageren
    • Jeroen zegt

      24 november 2009 om 21:00

      @Tombnolz:

      Ben helemaal met je eens! Maar gun ze zeker nog een kans!

      Login om te reageren
  40. Stijn zegt

    24 november 2009 om 21:44

    Volkswagen heeft nog wat miljarden te investeren.

    GM heeft ook terug geld.

    Login om te reageren
  41. Cantago zegt

    24 november 2009 om 21:54

    Mooi:D Kan Koenigsegg weer dikke sportwagens gaan bouwen;)

    Login om te reageren
  42. lincoln zegt

    24 november 2009 om 21:59

    sukkels .. het gaat ook niet om SAAB of GM of Koeningsegg ..

    gewoon weer een verhaaltje over ..
    “hoe het meeste subsidie uit een dood paard trekken” ..

    de europeese manier van zaken doen ..

    Login om te reageren
  43. Reinout zegt

    24 november 2009 om 22:06

    @cardesigner@USA…

    Nou denk het niet… Natuurlijk weet ik ben ik bewust van cadillac en zijn markt…
    Maar ik bedoel cadillac heeft geen voeten in de aarde in europa, saab wel. Dus als ze nou alle energie/geld die ze in cadillac europa hebben gestoken, in saab hadden gestoken. Dan was het waarschijnlijk veel beter gegaan. VS: Cadillac, China: Cadillac, Europa: SAAB. cadillac niet als nieuw merk invoeren maar doorgaan op een bestaand merk…

    Login om te reageren
  44. cardesigner@USA zegt

    24 november 2009 om 22:18

    @Reinout, ik dacht dat je bedoelde dat ze heel Cadillac failliet moesten laten gaan.

    Login om te reageren
  45. Frankypanky zegt

    24 november 2009 om 22:35

    @Lincoln,

    Typisch Europees?!?
    Met die ‘globalisatie’ van tegenwoordig? Ik denk dat er in Azië het spel net zo vuil gespeeld wordt (SAIC)!

    Login om te reageren
  46. autoblogger zegt

    24 november 2009 om 22:50

    Fantastische actie van K’egg, wat een pr-stunt!

    Login om te reageren
  47. BYD2018 zegt

    24 november 2009 om 23:17

    Misschien komt dit door BAIC?

    BAIC probeerde Opel over te nemen maar mislukt, dan investeerde het in Koeningsegg, nou nieuwe kans voor BAIC.

    Login om te reageren
  48. DM zegt

    24 november 2009 om 23:20

    @ Robbie: wijs even aan waar je geschreven hebt dat je dat voorgevoel had, en dan vooral met aandacht voor je inhoudelijke beredenering.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      25 november 2009 om 00:16

      @DM: Klik eens op de rode woordje “wat een verrassing” & “NOT”. Wellicht leer je daar iets van…

      Login om te reageren
  49. Orichy zegt

    24 november 2009 om 23:24

    Als SAAB nu failliet gaat, kan K-segg de doebel veel goedkoper opkopen en hebben ze toch nog wat ze wilde, zonder al te veel rompslomp.

    Login om te reageren
  50. Reinout zegt

    24 november 2009 om 23:54

    @cardesigner@usa…

    Ik snap de verwarring… Ik was gewoon een beetje pissig denk ik! Als classic 900 saab-rijder…

    Login om te reageren
  51. Tombnolz zegt

    25 november 2009 om 02:24

    @ robbie: Dat klopt natuurlijk, men kan (als we het cru stellen) maar overleven als versnellingsbakken, knopjes, motoren, onderstellen enz. worden gedeeld met andere merken. Hoe zou een merk dat maar marginale aantallen slijt nu rendabel zijn zonder hulp van andere merken? Onmogelijk dus. En toch blijft het jammer dat een zo eigenwijs merk dat ook nog eens superduurzame auto’s bouwde moet verdwijnen omdat het grote moederbedrijf het heeft laten verloederen.

    Login om te reageren
  52. marc zegt

    25 november 2009 om 09:04

    @Robbie

    Beste meneer de bloggertwouldbeautojournalist,
    Bij een wel/niet keuze is er, in principe, 50% kans op de één of de ander. Aangezien wij met zijn allen (en jij dus ook) niet inhoudelijk weten hoe een en ander in zijn werk is gegaan, is het feit dat je gelijk hebt gekregen een kwestie van geluk en een aardig menselijk mechanisme, hindsight bias:

    “Zodra mensen de uitkomst van een beslissing of het resultaat van bepaalde omstandigheden kennen zijn mensen geneigd om te denken dat zij die uitkomst hadden voorzien”

    Login om te reageren
  53. JW zegt

    25 november 2009 om 09:20

    @Robbie wat jij daar stelt is één van de mogelijkheden. Het zou heel erg jammer zijn, aangezien SAAB wel weer op de goede weg was, gezien de concepten en de nieuwe 9-5.

    Wat óók kan is dat GM de ‘verkoop’ heeft gebruikt om de vakbonden te omzeilen, een loeiharde reorganisatie er door te drukken en de helft van het Amerikaanse dealernetwerk af te stoten. Vervolgens stellen ze in de eindonderhandelingen absurde eisen en de koper haakt af.

    GM gaat zich ‘beraden’ en komt binnen een paar dagen met de mededeling dat SAAB niet langer in de etalage staat en dat ze er zelf mee verder willen als premium merk in Europa. Iets wat ze met Caddilac probeerden, maar wat nooit gelukt is. Beetje het OPEL-verhaal, met een ander sausje.

    Login om te reageren
  54. racht zegt

    25 november 2009 om 10:27

    Ik zal Saab wél missen (ervan uitgaande dat de boel klapt). Ik heb alle A-merken gereden, en voor mij was de lekkerste auto tot nu toe de 9-5 hot Aero. Wát een comfort, wát een autobahn-cruiser, wat een zaligheid. Het “gebrek” van de voorwielaandrijving t.o.v. Benz en BMW werd meer dan gecompenseerd door de rest.

    Login om te reageren
  55. De_Buurman zegt

    25 november 2009 om 17:34

    Fiat?

    Login om te reageren
  56. S.A.A.B. zegt

    25 november 2009 om 18:13

    Zonde, S.A.A.B. wilde S.A.A.B. blijven maar had in deze visie weinig aan GM. Alle samenwerkingsverbanden werden bemoeilijkt doordat de eiten stijl verloren ging.

    Ik ben er van overtuigd dat S.A.A.B bestaansrecht heeft, zie hoe Fiat Lancia aan de praat houd.
    Momenteel heeft het merk S.A.A.B weinig toegevoegde waarde, dus ik zeg het met pijn in mijn hart: Wellicht is het beter zo…..

    Login om te reageren
  57. Jopie zegt

    25 november 2009 om 18:24

    Kijk wat die amerikaanse firma’s er een teringzooi van hebben gemaakt, en dan proberen sommigen nog de schuld af te schuiven

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 november 2009 om 21:21

      @Jopie: nou he .. en jij trouw elk jaar een nieuwe SAAB kopen ..

      maw .. gaat heen .. samen met bovenstaande jankebal vrienden ..
      die het allemaal zo zonde vinden maar nog nooit een nieuwe SAAB gekocht hebben en dat ook nooit zullen doen ook ..

      Login om te reageren
  58. cardesigner@USA zegt

    25 november 2009 om 20:54

    @Jopie, het is toch echt K’segg dat afhaakt…

    Login om te reageren
  59. BaRa zegt

    25 november 2009 om 23:37

    Man, de bedrijfscultuur van GM boeit me voor geen meter. Maar de zetten die ze nu hebben uitgehaald met Opel en Saab, dat grens toch wel aan strategisch meesterschap. Auto’s maken is misschien niet hun sterkste kant (er zijn anderen die dat beter kunnen), maar hun pokerspel ligt op een hoog niveau :-) Alleen jammer dat iemand als bvb Marchione dat wel op een nette manier kan, maar dat GM het alleen maar op de vuile methode kan. Doet me zo’n beetje denken aan Autodesk in de softwarebranche: geen manieren, maar wel strategisch doorzicht.

    Login om te reageren
  60. BaRa zegt

    25 november 2009 om 23:38

    Overigens, kwestie van on topic te blijven: ik hoop dat Saab inderdaad blijft bestaan. ’t Is nu geen straf om een Alfa of een Volvo te moeten kiezen, maar ik zou het night panel toch wel missen.

    Login om te reageren
  61. Treff zegt

    26 november 2009 om 09:10

    GM is lekker bezig, eerst Opel en nu Saab!!
    Het lijkt erop dat ze gewoon willen dat deze merken het niet overleven zodat de merken die ze nog wel hebben beter gaan verkopen!!

    Login om te reageren
  62. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    26 november 2009 om 11:51

    Helaas…
    De eenheidsworst overwint.

    ‘Anders-dan-anders’ zal langzaam uitstreven in de handen van grote bedrijven waar het enkel draait om de aantallen. Kijk naar Alfa, Lancia, Jaguar… Kwestie van tijd voordat die ook komen te overlijden.

    Allemaal sluitstukken op de balans van grote volumemerken. Nul visie, Nul merkenliefde, Nul emotie, de ratio overwint. Dit is de autobranche anno 2009. Om deze reden zullen de Chinese merken hoogtij vieren in een aantal jaar, want in China zit enkel de ratio, en ook nog een geld.

    Zeker in Nederland wordt je kop eraf gehakt als je boven de grijze meute uitsteekt. Zelfs als je dat op een uitstekende manier doet als Saab: meest betrouwbare auto in de klasse (volgens de Dekra), al 30 jaar Turbo terwijl de rest nu pas wakker wordt, top-onderstel (‘beste voorwielaangedreven auto volgens Carros), beste stoelen, meest veilige auto in de klasse, goede value for money, etc., etc. Maarja, de buurman rijdt een Passat, dan wordt het al snel eng…

    Het grootste verwijt wat ik aan GM heb is het niet genoeg investeren in de marketing van Saab. De kwaliteiten zijn er, alleen zijn er te weinig mensen die het weten… En aangezien er verdomd weinig mensen zijn die de ruggegraat hebben om zelf een beslissing te maken, niet ingegeven door marketingafdelingen, is hier veel verloren.

    Ik hoop dat er nog een ‘back door’ openstaat. Toen Saab in de verkoop ging waren er meer dan 20 partijen geïnteresseerd. JUIST omdat de kennis nog in huis is (@Robbie), en nog zeer relevante kennis ook (Turbo, Veiligheid, Biopower zijn allen zeer actuele topics)! Saab kreeg van GM een groot deel van het totale R&D budget. GM zag Saab ook meer als kenniscentrum dan als merk. De 180pk 1.6 Turbo, het grootste deel van de 2.8 Turbo V6, eigen Trionic motormanagement (waar elk ander merk direct naar Bosch rent), de 2.0 Twin Turbo in de Insignia:: allemaal grotendeels (mede-) Saab ontwikkelingen.

    @ Robbie: grappig dat je zegt dat Saab ‘alleen een merk is en verder niks’. Punt 1 vanwege bovenstaand verhaal, punt 2 omdat een autojournalist laatst Saab heeft vergeleken met Apple: ‘een merk die de losse onderdelen goed weet te combineren en er een eigen besturingssysteem aan hangt.’ In een Apple zit ook een Intel chip, en een Nvidia videokaart, etc. Maar dankzij het goed combineren van die items en goed aansturen door een eigen besturingssysteem, is het een topper.

    Dit is/was de toekomst van Saab, dat is expliciet zo geschreven in de pers: ‘de Apple van de automarkt’: eigen leveranciers kiezen (de 9-1 wordt/werd ontwikkeld op het platform van een Mini bijv.), er een eigen of sowieso ’typisch Saab’ motor in hangen, Trionic Motormanagement als ‘besturingssysteem’ en al die onderdelen beter dan de concurrentie laten samenwerken.

    Die potentie is er absoluut bij Saab, daar ben ik (en zijn velen met mij) 100% van overtuigd! Nu hopen op een goede nieuwe eigenaar die dat potentieel kan benutten…

    Login om te reageren
  63. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    26 november 2009 om 12:20

    Update: http://www.saabsunited.com/2009/11/gp-baicgm-conflict-sunk-koenigsegg-group.html

    Dus niet ‘de schuld van’ CvK (Christian von Koenigsegg). Kort: BAIC had in de deal een minderheidsaandeel van 20%, maar begon steeds meer eisen te stellen… Hierdoor heeft GM de plank opgetrokken.

    Wellicht om deze reden??? http://www.autovisie.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/archief/2009/11/baic_wil_saab_zelf_wel_ko/index.xml

    Schijnt nu dus dat BAIC Saab volledig zelf wil kopen… Misschien dus een slimme set van BAIC in de onderhandelingen… BAIC is trouwens niet verkeerd, produceerd voor Daimler en Chrysler al veel. Dus ook ervaring is er, naast geld.

    Volgende update: http://www.saabsunited.com/2009/11/lots-of-talk-about-merbanco.html.

    Oftewel: ook Merbanco is ‘back in the game’! Dus wat ik al hoopte: een aantal van de meer dan 20 geïnteresseerden kloppen nu weer op de deur… Hopelijk volgen er meer en is er veel net zoveel keus voor GM/Saab als de vorige ronde!

    Login om te reageren
  64. DM zegt

    26 november 2009 om 17:12

    @ Robbie:

    In je eerdere stukjes geef je netjes een paar links waarin aangegeven wordt dat de overname nog niet rond is, zonder dat je daar het voorgevoel uit dat het mis zal gaan. Je kunt dus leuk zoeken in Google Nieuws, klasse. Het maakt dit stukje tegelijkertijd ook een beetje een beschamende voorstelling, maar daar zal jij vast geen last van hebben.

    Login om te reageren
  65. Quinto zegt

    27 november 2009 om 11:14

    @ Aeroplan Svenska AB

    Wow! jouw laatste 2 posts vond ik veel beter geschreven! Ze leken mij ook een stuk beter onderbouwd te zijn. waarom wordt jij hier geen bloggert?

    Login om te reageren
  66. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    27 november 2009 om 15:23

    @ Quinto: thanks!

    Hoop dat Robbie dit leest, en ervan leert…

    Login om te reageren
  67. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    27 november 2009 om 15:23

    @ Robbie: zie hierboven…

    Login om te reageren
  68. Jopie zegt

    29 november 2009 om 18:55

    @ lincoln

    Inderdaad ik zou ook ontkennen dat het gewoon een feit is dat de amerikaanse automerken hopeloos gefaald hebben. Het was jaren geleden al te zien aan de autoverkopen in de VS dat Toyota veel betere papieren had als dat stelletje huilebalken die zich nooit verder ontwikkeld hadden.
    Ja nu zijn ze eindelijk wakker geworden, maar dit wel ten kosten van het volk. De raad van bestuur die hiervoor verantwoordelijk is zouden ze op moeten sluiten voor de rest van hun leven.

    Login om te reageren
  69. henk zegt

    1 december 2009 om 21:31

    Een maandje extra tijd…’t kon slechter!
    http://media.gm.com/content/media/us/en/news/news_detail.brand_gm.html/content/Pages/news/us/en/2009/Dec/1201_saab

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North