![Zeep](https://static.autoblog.nl/images/wp2018/Stadler-Rupert-gevang.jpg)
You can run on…for a long time…
Heet nieuws vers van de Duitse pers: Audi’s CEO Rupert Stadler is vanochtend gearresteerd door de Bundes autoriteiten in verband met dieselgate. De openbaar aanklager van München heeft haar vizier inmiddels gericht op twintig verdachten, waaronder Stadler.
Het appartement van de honcho is doorzocht en Der Rupert is in de kladden gevat onder de verdenking dat hij weleens bewijsmateriaal zou kunnen verdonkeremanen. Naast zijn functie als CEO van Audi bekleedt Stadler ook één van de negen zitjes in VAG’s management board.
In een reactie bevestigt Audi dat Stadler is aangehouden, hoewel de boksbeugel wil benadrukken dat ‘niemand schuldig is tot het tegendeel bewezen is’. De pittige tijden bij VAG houden dus nog even aan. Wordt Rupert de hoogste vagenier die (potentieel) in zijn zwaard moet vallen, of bereiken de aanklagers nog een hoger niveau?
UPDATE 1: In de Duitse media wordt gesproken over de Nederlander Bram Schot als (tijdelijke) waarnemer van Audi. Het is afwachten op de officiële berichtgevingen.
UPDATE 2: Rupert Stadler was vanaf 1 januari 2010 tevens onderdeel van de Board of Management van Volkswagen AG. Men laat weten dat hij vanaf 19-06-2018 is ontslagen van deze functie.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Veel hoger dan een CEO zal er toch niet zijn? De board members alleen toch. Ik hoop dat ze ze allemaal pakken.
@ikleesookoverautos: inderdaad ik ben die smerige truucjes en die attitude van VAG helemaal zat. En ik vind 20 jaar eigenlijk nog te weing. Ik hoop ook echt dat ze al dat frauderende gajes pakken.
@mikje90: 20 jaar omdat je iets met de uitstoot hebt gerommeld, komop als er zoveel geld mee gemoeid gaat had 9 van de 10 dat zelf toch ook gedaan. ronduit belachelijk
@gove: nee, je rommelt met de gezondheid van miljoenen mensen. Ligt toch iets gevoeliger
@gove: O dus als het om genoeg geld gaat dan mag het?
Ze hebben A: de belasting opgelicht. B: De consument. C: De instanties.
De grote grap is eigenlijk dat VAG al jaren het grootste R&D budget heeft van alle autofabrikanten en dat er bizar weinig uitkomt.
@dees: D: oneerlijke concurrentie! Andere merken kwamen niet aan de uitstootnormen met de hoeveelheid pk’s. Dus andere merken hebben er nadeel van gehad.
Hoogmoed komt voor de val! Keihard aanpakken en dan we zo hard dat het mega pijn gaat doen. Dus zwaarder beboeten dan het gereserveerde bedrag!
@rufctr01: Volgens mij moet jij je eens meer verdiepen in de autowereld VAG-hater…
Zowat elk merk deed er keihard aan mee, lees BMW, Mercedes, Peugeot etc.
Neemt niet weg dat het gewoon ronduit slecht is om te sjoemelen!
@dees: kom op man
A: de belasting opgelicht. zou je zelf ook doen als het kon
B: De consument. zou je zelf ook doen als het kon
C: De instanties zou je zelf ook doen als het kon
dit zou toch het gros van de mensen doen als ze de kans kregen
@mikje90: de haat zit wel heel diep, of niet?
Dit is nog maar het topje van de ijsberg, ook bij andere concerns zullen er koppen rollen.
De liefde zit wel diep he? #haatliefde @awesome:
@giulio: met je hashtags…
@awesome: tot nu toe is VAG het enige bedrijf die de boel echt goed verkloot heeft. Want laten we eerlijk zijn, er is geen 1 bedrijf die z’n morele kompas zo ‘fucked up’ heeft als Volkswagen. Ik denk dat Meneer Hitler toch veel sporen heeft na gelaten binnen dit rotte bedrijf.
@awesome: ja :( autoblog is voor mij een soort therapie, daarom heb ik toestemming van de baas om comments te typen tijdens werk.
@ikleesookoverautos: ik hoop dat ze de schuldigen pakken…
Wat een heksenjacht. Sterk overdreven vind ik het. Geloven ze nu echt dat deze mensen gaan vluchten naar een land zonder uitlevering aan Duitsland. Neem hun reispas af en laat ze onder huisarrest. Zulke mensen sluit je niet op tussen moordenaars en ander uitschot…
@ericc: gezien het feit dat hij leiding geeft aan heel veel mensen die baat hebben bij het verdwijnen van bewijs is er toch wel iets voor te zeggen. Zijn invloed proberen ze te minimaliseren door de contacten met buiten te beperken.
@ericc: Je reageert zelf sterk overdreven. Eenaanhouding wil niet zeggen dat je vast komt te zitten. Misschien willen ze de beste man alleen even horen.
@ericc: ze verdenken hem van liegen en bedriegen. Is het dan geen uitschot omdat hij een pak aan heeft?
@pa045: Ik denk , gezien de goede verkoopcijfers van VAG, dat de enige die er om malen de politiekers en geitewollesokken zijn. Doorsnee consument blijft rustig verder VAG-producten kopen. Een heksenjacht om te scoren en stemmen te halen.
@ericc: ach ja…. het stelselmatig manipuleren van cijfers waardoor de wereldbevolking veel schadelijker lucht ademt maakt ook niets uit…
@roadster1976: nee valt best mee die paar grammetjes co2 vindt je toch niet weer, dit hele dieselgate gezeik is van een mug een olifant maken
@gove: je reactie bewijst dat je het niet goed gevolgd hebt. Gaat voornamelijk om nox. En niet paar gram, maar 10x de toegestane hoeveelheid.
@sjonniedeluxe: en hoe schadelijk is dat nu ten opzichte van het geheel?
@awesome: laten we dat eerst eens goed uitzoeken. Dat zei ik ook tegen de officier van justitie. Hoe gevaarlijk is die 155 km/h nou helemaal als er 50 is toegestaan? Ik reed niemand aan verder, betaalde keurig belasting en had geen verleden. Toch vind ik dat er eerst nog maar eens onderzoek moet komen hoe schadelijk die 155 km/h nou helemaal is. #DrogReden
@stamp: ik was het bijna met je eens, maar toen zag ik een hashtag staan.
@roadster1976: volgens mij waren de cijfers niet gemanipuleerd, alleen door de sjoemelsoftware was de gemeten uitstoot in het lab anders dan in de praktijk op straat.
@ericc:
in iedere gevangenis zitten alleen maar onschuldigen !
@ericc: feitelijk heeft hij ook mensen vermoord. Niet direct, maar wel met z’n slechte auto’s
@henkhekje: ikea is verantwoordelijk voor iedereen die uit bed flikkert en de nek breekt
@gove: maakt Ikea bedden die uit elkaar vallen dan? Nee!
VAG/Audi maakt wel motoren die ver buiten de wettelijke normen schadelijke stoffen uitstoten.. Dus doe niet net alsof Audi geen slecht bedrijf is…
@ericc: if you can’t do the time don’t do the crime…
Gemakkelijk toch???
Mooi, nu de andere oplichters van de grote (Duitse) fabrikanten nog
Gat lekker in Duitsland zo.. dieselgate, Trumps importheffingen en Der Mannschaft die loopt te schutteren tegen “voetbal wereldmacht” Mexico.
Zou het overigens wel lachen vinden als Duitsland uit het toernooi ligt. Lachen om NL? Als zij eruit vliegen liggen er heel wat Nederlanders op de grond van het lachen.
@w0o0dy: ik ken ook wel een paar AB-lezers die dan droeve tranen wenen, zoals @paulaner.
@w0o0dy: Oh, zijn er nog steeds mensen die zonder reden hekel hebben aan Duitsers? Ik dacht dat dit allang voorbij was. Iig in mijn omgeving…
Doet me denken wanneer je Belgen hoort praten over Nederlanders. Op willen boxen tegen de grote broer. Een beetje sneu… Ik vergeef het ze dan ook erg gemakkelijk…
@brutaalaapje: je hebt gemist dat er behoorlijk wat leedvermaak in Duitsland is over het feit dat Nederland niet gekwalificeerd is voor het WK?
Ik werk al bijna 20 jaar intensief samen met Duitsers en Oostenrijkers.. dus haat naar Duitsers is er bij mij niet. Maar als je een ander land belachelijk maakt omdat ze niet gekwalificeerd zijn en je vliegt er zelf in de eerste ronde uit dan heeft dat wat mij betreft een zekere poëtische gerechtigheid in zich.
@w0o0dy: Hebben we het hier om een potje voetbal, of over echt belangrijke zaken? Oh wacht. Echt belangrijk voetbal. Tuurlijk. Zoals Rutte zei over de zwarte piet problematiek: dat zoekt u zelf maar uit, de politiek heeft wel belangrijker dingen aan het hoofd.
@stamp: ja miljarden over de balk smijten door je vriendjes te sponsoren met afschaffing van dividend belasting voor sommigen is idd een hele nobele taak. Gelukkig werkt onze Mark Rutte zo hard voor ons normale Nederlanders! oh wacht…
@w0o0dy: daarom voor u: voetbal..
@w0o0dy: Geef het volk brood en spelen. ….
@w0o0dy: Mooi elftal man, dat van die Duitsers. Traditiegetrouw zullen ze wel in het toernooi groeien. Die hebben zo’n brede selectie met zo veel kwaliteit, dat komt wel goed. Mexico is op dit moment overigens best een aardige ploeg, dus daar kun je een keer van verliezen. Mexico en Duitsland zijn overigens ook de favorieten in die ploeg. De selecties van Zuid-Korea en Zweden zijn beduidend minder goed.
@willeme: ik heb de indruk dat ze last hebben van het Nederlandse probleem. Sterspelers die denken dat het succes door hen komt en het falen door de anderen..
@w0o0dy: het is duidelijk dat je (een beetje) meer weet van auto’s :-D. Duitsland verloor dankzij een uitstekend Mexico, dat heel zorgvuldig verdedigde en effectief kon counteren. Dat is lastig te bespelen voor een aanvallend team veel spelers op de helft van de tegenstander. (wat Nederland voorheen ook altijd was).
Kom op man, het Nederlands elftal heeft jaren goed gepresteerd met enkele uitschieters (1998, 2010 en 2014) en enkele uitglijders (1990). Wat je beweert was alleen in beperkt van toepassing.
@willeme: de Duitse verdediging was een drama… Hoe kwam dat?
@w0o0dy: Duitsland speelt aanvallend, met een aanvallend sterke spelers en veel spelers voorin. Dan maak je concessies qua verdediging. Maar als je strak met twee controleurs op het middenveld speelt (zoals Van Marwijk deed met de Jong en Van Bommel) kom je een heel eind. Met 4-3-3 sta je nu eenmaal iets zwakker in verdedigend opzicht. Dat speelde Mexico in dit geval uitstekend in de kaart. Dat is het makke van dit systeem. Het voordeel is dat je wel veel kans maakt om te scoren. Als Duitsland de eerste 1-0 zou maken (niet ondenkbaar, gezien de voorhoede) dan moest Mexico opkomen en zou je zien dat Duitsland veel sterker is. Gewoon tactisch goed gedaan door Mexico.
De Bundes autoriteiten vallen net als de Fiod niet zomaar even binnen, bv om even wat vragen te stellen. Zo’n actie wordt grondig voorbereid en deze meneer gaat dan ook vrijwel zeker een probleempje.
Wist overigens niet dat de broer van Harmen Siezen ceo van Audi was?
@t5power: hij leest stiekem ook voor vanaf een autocue.
echt een goede marketing machine: elke dag 2 of 3 keer Audi op Autoblog!
Geen achtervolging met een RS6? jammer..
Wat een gelul allemaal joh, zonder al die trucjes kunnen we tenminste nog lekker dieselen en hoeven we nog niet niet direct over op elektriek en water.
Pak eerst de scheepvaart maar aan, praten we daarna verder.
@sr20det: waarom eerst de scheepvaart? Per kilo is dat juist heel schoon. Als je echt iets voor het milieu wil doen, stop dan eerst met vakantievluchten.
@mashell: Met de boot naar Gran Canaria lijkt me ook geen pretje
Ik pleit voor iedere dag een afsluitende strip door @jaapiyo over het belangrijkste autononieuws.
Wie stemt vóór?
Harmen Siezen dacht incognito in Duitsland een tweede carriere op te kunnen starten ;-)
Saillant detail was dat het arrestatieteam in BMW 5-series reed en de sjoemelsoftwarepiraat nogal gepikeerd zei: Seriously!? Morrend stapte hij in om daarna een smalend lachje te tonen en te mompelen dat de ruimte achterin de fünfer indrukwekkend is.
Joehoe @dijan: waar ben je? De CEO van je geliefde merk is gearresteerd!
@rufctr01: lol; zelfde gedachte had ik ook ;-). Dijan de zelfbenoemde chef VW / Audi van Autoblog
Nieuwe breek!!1!: Bram Schot, Nederlander, wordt z’n opvolger
Zie diverse media