• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: BMW beschuldigd van sjoemelen, boete wordt enorm

Auteur: Loek, gepost 5 april 2019 om 20:57 – 63 Reacties

Tel de M5s


Millions of dollars…

De EU is niet blij met BMW. De Europese Unie beschuldigt het Duitse automerk van sjoemelen. Of zoals ze het zelf zeggen: samenwerkingen met niet nader te noemen Duitse automerken om uitstootvermindering te voorkomen. Er was recent al een bericht over samenwerking tussen BMW en Mercedes, maar dat ging juist over oplossingen voor schone mobiliteit. BMW ontkent noch bevestigt zelf (uiteraard) of dit ‘gesjoemel’ waar is.

BMW kan alleen loslaten dat het waarschijnlijker is dan niet dat de EU hen een flinke boete gaat geven. De advocaten van het merk gaan er alles aan doen om de claims te ontkrachten, uiteraard. Ook weet het merk al dat die boete naar alle waarschijnlijkheid de één miljard euro gaat overtreffen. Dat is een flink bedrag, niet echt fijn om dat even te moeten overmaken.

Het Beierse merk hoopt een schikking te kunnen bereiken met de EU. De één miljard euro gooit een hoop roet in het eten van de financiële doelen voor het eerste kwartaal. Er is nog niks concreets over het gesjoemel van BMW, maar Volkswagen leerde ons al een tijdje geleden dat valsspelen niet door de beugel kan. We hopen dan maar voor BMW dat het blijft bij deze ene boete. Er kunnen er nog veel meer volgen.

Ook interessant!

  • BREEK: BMW i3 wordt elektrische 3 Serie!
  • Breek: BMW gooit touchscreen overboord
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, boetes, europa-eu, geld, uitstoot

Vorig bericht: « Politiewapen tegen appende bestuurders is weer succesvol
Volgend bericht: Koop deze heftige Bentley Bentayga swekkertrekker »

Lees Interacties

Reacties

  1. gokartmozart zegt

    5 april 2019 om 21:11

    Tjonge, who’s next

    Login om te reageren
    • rickyleek zegt

      5 april 2019 om 21:17

      @gokartmozart: Tesla?

      Login om te reageren
      • ri_ck zegt

        5 april 2019 om 22:16

        @rickyleek: het schijnt als je een tesla terug rekent dat die gemiddeld ook 88gr CO2 uitstoot. Dit door de stroom die wordt opgewekt vanuit niet groene oplossingen zoals kolencentrales maar die wel je tesla opladen. Wassen neus is het eigenlijk ook allemaal..

        Login om te reageren
        • rickyleek zegt

          5 april 2019 om 22:40

          @ri_ck: psst, het was eigenlijk een grapje ?

          Login om te reageren
        • stfu zegt

          5 april 2019 om 22:46

          @ri_ck: ik laad anders voor een groot deel met zonnepanelen.. in een EV kan tenminste groene energie, in een sjoemelauto nooit.

          Login om te reageren
          • royaledeluxe zegt

            6 april 2019 om 08:20

            @stfu: Hebben die zonnepanelen geen CO² gekost als ze uit china komen, of de de basisgrondstoffen om ze te maken? Jongens alles kost CO² bij het ene wat minder dan bij het andere… 0 emissie bestaat niet.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              6 april 2019 om 12:11

              @royaledeluxe: 8 maanden voor zonnepanelen om hun productie terug te verdienen.

              Probleem is alleen dat er over 20-25 jaar geen recyclingprogramma is voor zonnepanelen…

              Login om te reageren
              • pramm zegt

                6 april 2019 om 13:50

                @flutterby: waarom zou die er dan niet zijn. Die is er nu niet omdat er nog nagenoeg geen zonnepanelen zijn die ter recycling worden aangeboden. Als dat over 20 jaar anders is, zal daar zeker business in te vinden zijn.

            • vondick zegt

              6 april 2019 om 14:35

              @royaledeluxe: hoezo uit China. Fuck China, gewoon hier maken die dingen!

              Login om te reageren
        • Donstil zegt

          5 april 2019 om 23:13

          @ri_ck: Ja want benzine komt zo uit de grond. Daar hoeven geen fabrieken of vervuilende olietankers aan te pas te komen

          Login om te reageren
          • schrik zegt

            5 april 2019 om 23:56

            @Donstil: groeit tegenwoordig aan bomen

            Login om te reageren
          • schuimbekje3 zegt

            6 april 2019 om 12:11

            @donstil: zonnepanelen worden ook vervoerd met stinkende dieselschepen die een MAAND lang onderweg zijn. en dan heb ik het nog niet gehad over hoe warm je je keukenoven moet stoken om van quarts mineraal silicium te maken. Oven stoken is ook kolen stoken of gas of electriciteit of alle drie. En dan heb ik het nog niet gehad over silicium tetrachloride.. dat vreet je hand eraf als je het aan raakt.. oja, dat is afval van zonnepanelen. Typisch gevalletje van of roomser dan de paus of nimby….

            Login om te reageren
          • ri_ck zegt

            6 april 2019 om 21:26

            @Donstil: dat zeg ik niet, ik vergelijk alleen brandstof met “brandstof” elektriciteit dus. Gewoon een geinig feitje waarmee ik aangeef dat eigenlijk ALLES een wassen neus is qua CO2. Er zijn 100en theorieën maar ze maken mij niet wijs dat groen rijden de oplossing is. Grote industrie, vliegtuigen, schepen noem maar op. Hier gaat gewoon teveel geld in om waardoor dit niet wordt aangepakt, of goed gelobbyd wordt. Dan nog de landen die werkelijk overal schijt aan hebben, zo’n beetje alles behalve gedeelte west Europa en Scandinavië. Zolang dat niet veranderd zullen die paar autootjes en warmtepompen geen verschil maken. Zeker niet op deze stip op de wereldkaart die Nederland heet.

            Login om te reageren
        • sanderp zegt

          6 april 2019 om 08:06

          @ri_ck: Hier worden de elektrische auto’s opgeladen door de zon, vers van het dak. En wel appels met peren vergelijken hè, bezine teleporteert niet…

          Login om te reageren
          • royaledeluxe zegt

            6 april 2019 om 08:17

            @sanderp: Moesten we kunnen teleporteren dan had ik geen auto meer nodig :P

            Login om te reageren
        • maotje zegt

          6 april 2019 om 08:38

          @ri_ck: hoezo een wassen neus? Het draait toch niet enkel om de uitstoot van co2? Uit een uitlaat komt niet alleen maar co2.

          Login om te reageren
        • aschja zegt

          6 april 2019 om 08:44

          @ri_ck: heb je weer zo’n droeftoeter.

          Login om te reageren
        • pramm zegt

          6 april 2019 om 13:49

          @ri_ck: het schijnt dat bij het produceren van benzine en diesel ook CO2 en andere stoffen vrij komen. En nog ook bij het transport. Ow ja en ook nog bij het oppompen…

          En het schijnt dat deze niet worden meegerekend bij de uitstoot van een auto.

          Bij het bepalen van de CO2 uitstoot van energiecentrale moeten de producten de hele keten meenemen.

          En… Het schijnt dat een ev ook op duurzame elektriciteit kan rijden…

          Login om te reageren
  2. cloverleaf zegt

    5 april 2019 om 21:17

    Oh top. Lekker bmw aanklagen vanwege de daling restwaarde van mn 320d… kunnen we weer een keertje extra op wintersport

    Login om te reageren
    • gokartmozart zegt

      5 april 2019 om 21:18

      @cloverleaf: gratis omruilen voor een electrische M3 ?

      Login om te reageren
    • bmwe81 zegt

      5 april 2019 om 23:16

      @cloverleaf: heb jij toevallig je bmw ook niet goedkoper kunnen kopen dan doordat de uitstoot op papier minder was? Ik snap die verontwaardiging nooit echt van mensen die klagen dat ze opgelicht zijn.

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        6 april 2019 om 00:31

        @bmwe81: ik klaag toch niet. Ik ga weer een keertje extra skieen…

        Login om te reageren
  3. pivavar zegt

    5 april 2019 om 21:18

    Sjoemelen klinkt zo veel beter dan onderlinge (prijs)afspraken.

    Login om te reageren
  4. baserace zegt

    5 april 2019 om 21:18

    Die duitsers toch… het waren, zijn en blijven geen lieverdjes…

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      5 april 2019 om 21:40

      @baserace: altijd weer die Duitsers hè! Geen kwaad woord over ze hoor!? Maar ALTIJD weer die DUITSERS, GRRR!

      Login om te reageren
  5. alfablog zegt

    5 april 2019 om 21:19

    Is toch alom bekend dat VW Audi Porsche BMW en MB samen de ontwikkelingen afstemmen?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 april 2019 om 21:37

      @alfablog: het is een onderzoek dat loopt sinds 2017 dus inderdaad geen verassing.

      Login om te reageren
      • enjoypunani zegt

        6 april 2019 om 01:22

        @mashell: het moet inderdaad geen “verassing” zijn.

        Login om te reageren
    • Jochen zegt

      6 april 2019 om 16:20

      @alfablog: en wie zorgt voor de techniek, Bosch ?

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    5 april 2019 om 21:20

    Het zal wel niet de laatste zijn.

    Login om te reageren
    • povel zegt

      5 april 2019 om 23:40

      @dutchdriftking: wel of niet ? ;) . Maar he hebt gelijk, dan moet Mercedes minimaal de volgende zijn. Mooi om.op short te gaan?!

      Login om te reageren
  7. cpp1 zegt

    5 april 2019 om 21:26

    kan mij het allemaal schelen, ik blijf toch wel BMW rijden

    Login om te reageren
  8. giulio zegt

    5 april 2019 om 21:34

    De tweede ondergang van het derde rijk, in 1,2,3..

    Login om te reageren
  9. maferick74 zegt

    5 april 2019 om 21:40

    Hmm als 1 miljard boete niet fijn is voor de cijfers van t eerste kwartaal, dan is de boete veel te laag. Zal 5 miljard wel impact hebben? Of word dan alleen alle roomboter bij de lunch omgeruild voor halvarine? Hup boete voor je gedrag, eikels

    Login om te reageren
    • creaminator zegt

      5 april 2019 om 22:19

      @maferick74: 1 miljard boete, 2.5 miljoen auto’s per jaar. 400 euro boete per auto in een jaar. Goede investering geweest waarschijnlijk.

      Login om te reageren
    • rhellema zegt

      6 april 2019 om 10:25

      @maferick74: dus hier mogen de boetes voor te hard rijden bijvoorbeeld ook verhoogd worden zodat jij niet meer kan eten nadat je geflitst bent?

      Login om te reageren
  10. drdre1 zegt

    5 april 2019 om 21:42

    Freude am verschmutzung!

    Login om te reageren
  11. alfalfa zegt

    5 april 2019 om 21:55

    Duitsers maken geen grappen..

    Login om te reageren
  12. roadster1976 zegt

    5 april 2019 om 21:56

    In ieder geval wisten ze ervan! :)

    Login om te reageren
  13. lexis zegt

    5 april 2019 om 21:56

    Kijk vond het altijd al raar dat bmw diesels minder vatbaar waren voor egr en dpf issues. Aapje komt dan toch uit de mouw?

    Login om te reageren
  14. ghost zegt

    5 april 2019 om 21:58

    Komt die Apfe aus der Mouw!

    Login om te reageren
  15. mcshine zegt

    5 april 2019 om 21:59

    Altijd weer die ICE’s…Afschaffen of zwaarder belasten, die hap..

    Login om te reageren
  16. alfablog zegt

    5 april 2019 om 22:12

    Krijg het gevoel dat deze 5 of 3 concerns lekker hebben gezwelgd in zelfgenoegen in die bubbel terwijl Tesla en de Chinezen ze ondertussen voorbij streefden. Ze zijn stervende, ze weten het alleen nog niet.

    Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      5 april 2019 om 22:44

      @alfablog: de duitse 3 hebben zo veel geld, macht en (vooral mercedes, maar de andere 2 ook) status dat mensen die auto’s toch wel blijven kopen. Volkswagen was vorig jaar, ondanks alles, nog steeds de best verkochte.

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      6 april 2019 om 08:35

      @alfablog:

      Als ze stervende zijn is het omdat Jan en alleman straks geen auto meer kan kopen. Niet omdat er een dreiging is van Tesla.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        6 april 2019 om 09:36

        @hupke: Dat speelt alleen in Nederland en Denenmarken

        Login om te reageren
        • schuimbekje3 zegt

          6 april 2019 om 12:14

          @fanboy: en noorwegen, der rijden hier meer over de busbaan dan in Amsterdam zuid-oost… oja, in AMS mag het officieel niet :-)

          Login om te reageren
  17. frank2b zegt

    5 april 2019 om 22:23

    Even een voorzieninkje treffen…

    Login om te reageren
  18. pindakoning zegt

    5 april 2019 om 22:48

    VW heeft paar jaar geleden de hardste klappen ontvangen, BMW zal er (publiciteitstechnisch) beter vanaf komen, alhoewel het sowieso aardig wat geld gaat kosten

    Login om te reageren
  19. w0o0dy zegt

    5 april 2019 om 23:17

    De niet nader te noemen merken zijn Volkswagen (groep), en Daimler.. tja, het beleid beïnvloeden door samenzwering met als doel de invoering van technische oplossingen tegen uitstoot af te remmen en dan daar bovenop ook nog de kluit belazeren met cheat-software.De verwachting is dat de boetes voor alle drie meerdere miljarden zullen bedragen. Wel fijn, hoeven de burgers niet op te draaien voor de Brexit. We verhogen gewoon de boetes!

    Login om te reageren
  20. azuli zegt

    6 april 2019 om 00:40

    Het gaat hier om verboden onderlinge uitstoottechniek afspraken tussen VW, Daimler en BMW. De bedoeling was elkaar niet beconcurreren en daarmee had de consument geen vrije keus in schone techniek. Dit verhaal word wel heel eenzijdig gebracht door Autoblog. Er is veel meer aan de hand dan alleen maar BMW bereid zich voor op een mega boete.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 april 2019 om 07:17

      @azuli: nou. Volgens de SZ verwacht Daimler geen boete want die heeft het gemeld, VW verwacht een kleine boete want die heeft goed mee gewerkt (hun hele administratie lag natuurlijk al bij de officier van justitie) en BMW verwacht een hoge boete want zij hebben geweigerd mee te werken aan het onderzoek. Qua boete is het artikel correct, qua achtergronden hopeloos onvolledig.

      Login om te reageren
      • giulio zegt

        6 april 2019 om 10:32

        @mashell: al kan je de suddeutscher zeitung natuurlijk ook niet helemaal vertrouwen, valt allemaal onder dezelfde zuil en lobby.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          6 april 2019 om 11:22

          @giulio: laatste bastillion van onderzoeksjournalistiek, wat mij betreft de beste krant van Europa. Maar inderdaad zit de redactie wel in München.

          Login om te reageren
          • stationcar zegt

            6 april 2019 om 13:56

            @mashell:
            Wauw, jij leest alle kranten van Europa?? ?
            Waar staat de ‘Ede Stad’ in je rating? Moet toch een beetje weten of ons plaatselijke sufferdje zich een beetje kan meten met de concurrentie!

            Login om te reageren
    • Mars2 zegt

      6 april 2019 om 11:02

      @azuli: inderdaad een wel erg eenzijdig stukje. Kartelafspraken tussen VAG merken (Audi, Porsche), Mercedes en BMW hier omschrijven als sjoemelen van BMW. De beschuldiging volgens EU commissaris Margrethe Vestager: “Daimler, VW en BMW hebben mogelijk de concurrentie regels van de EU geschonden. Het gevolg is dat Europese consumenten mogelijk het recht is ontnomen autos’ te kopen met de best mogelijke technologie.”

      Login om te reageren
      • Mars2 zegt

        6 april 2019 om 11:13

        @mars2: update: volgens de EU hebben de kartelafspraken tussen de merken geleid tot vermindering van concurrentie op het vlak van innovatie bij uitstootvermindering en derhalve de consument verhindert de meest milieuvriendelijke auto’s te kopen. Temeer omdat de technologie bij de merken aanwezig was. Dit is volgens de EU een overtreding van het Europese kartelrecht, ondanks dat het niet om prijsafspraken ging.

        Login om te reageren
  21. racerx zegt

    6 april 2019 om 07:31

    Dexit in 1,2,3… ?

    Login om te reageren
  22. rutgerg zegt

    6 april 2019 om 07:44

    Niet nader te noemen duitse automerken. Volgens mij zijn er maar twee andere echt Duitse concerns VAG en Daimler… en inderdaad betreft het deze twee concerns. Waarom deze niet bij naam noemen? Doen ze elders ook :-).

    Login om te reageren
  23. tttijn zegt

    6 april 2019 om 08:06

    Sjoemelen klinkt zo veel beter dan ‘ in de maling hebben laten nemen’.

    Login om te reageren
  24. joki zegt

    6 april 2019 om 08:30

    Zouden die mensen die zo tegen verbrandingsmotoren zijn bij het volgende item over auto’s eens willen reageren op “ stofzuigerblog”. Dan zou ik veel minder comments moeten overslaan ….
    Dank je

    Login om te reageren
  25. techniekmeneer zegt

    6 april 2019 om 09:00

    Goh, wie had dat verwacht…

    Login om te reageren
  26. individual zegt

    8 april 2019 om 12:25

    Tesla, wat gaat er met uw versleten batterijen gebeuren over enkele jaren ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North