
Geen advertorial.
Het is een vast ritueel voor de echte autokenner. Als je niet op Autotrack zit te grasduinen wat er allemaal te koop staat voor een bepaald bedrag, dan ben je meestal bezig ‘het lijstje’ in je hoofd af te gaan: wat is momenteel de maatstaf in elk segment? Het is immers belangrijk om dat af en toe eens te herevalueren, omdat het aanbod steeds verandert. Fabrikanten introduceren nieuwe modellen, maar soms verandert de pikorde ook omdat een van je favoriete modellen van de markt verdwijnt.
Dat laatste staat (voor mij) te gebeuren in het C-segment. De keuze was altijd makkelijk. Er was immers maar één C-segmenter met RWD. Dat was dus automatisch de favoriet, wat mij betreft zelfs zonder de zespitter onder de kap (rijtest). Zoals iedereen die dit leest inmiddels weet gaat dat echter veranderen, want de Einser krijgt FWD. Kansen dus voor de andere merken om de nieuwe maatstaf te worden.
Lange tijd was ik er niet over uit wat nu de keuze moest zijn. Het aanbod lijkt allemaal veel op elkaar, maar tegelijkertijd is er eigenlijk geen enkel model dat alle goede eigenschappen weet te combineren. De A3 heeft een puik dash, maar verder is het gewoon een Golf. Bovendien gaat het model er binnenkort uit, waarna er vermoedelijk een opvolger zal komen met een plethora aan touchscreens op de plek waar ooit de middenconsole en het dashboard zat. Ben ik persoonlijk niet zo’n fan van.
Volvo biedt de V40 nog even aan en die heeft nog steeds epische stoelen. Voor de rest is het model inmiddels echter wel wat oud en heeft het niet zoveel speciaals te bieden. De nieuwe A-klasse van Mercedes is een gelikte auto, maar de interieurstyling bevalt me niet zo en het wordt wel een erg prijzig ding in de juiste uitvoering. De Ford Focus stuurt als vanouds puik voor een voorwielaandrijver, maar de looks laten van binnen en buiten te wensen over. De Kia Ceed daarentegen is een soort baby-Panamera Sport Turismo als station, maar doet het toch ook niet helemaal voor me. De Golf, Leon, Scala, Astra, Mégane, 308, Civic en Auris? Meh. De Giulietta dan? Het hart zegt ja, maar dat kan echt niet meer.
Er was kortom, geen duidelijke frontrunner. Maar toen stuitte ik via jijbuis toevallig op een review van de Mazda3 en viel het kwartje. Eindelijk heeft Mazda het lef gehad een mooi concept zonder veel wijzigingen in productie te nemen. Het front is scherp, de brede C-stijl stoer, de achterlampen doen denken aan Italiaanse exoten.
In het verleden zou je dan instappen en begroet worden door een druk interieur dat niet kan tippen aan dat van de Europese concurrentie. Maar Mazda lijkt heel goed gekeken te hebben naar de huidige A3. Het interieur is haast minimalistisch te noemen en zeker in de wat duurdere varianten ziet het er chique uit.
Vervolgens ligt er ook nog een troef onder de motorkap. Waar alle concurrenten het onderste uit de kan proberen te slepen bij de WLTP-test middels piepkleine turbotorretjes, gaat Mazda stug door met atmosferische motoren. Noem me een dinosauriër, maar dat blijft toch gewoon prettiger dan die hard werkende turboblokjes. Kortom, in dit spoedig volledig voorwielaangedreven landschap, is de Mazda3 koning. Koop dan?
Mooie auto … Krachtige en zuinige motoren … Eens!
@autodrome: welke krachtige motoren?
@leeno: die Mazda er in de toekomst hopelijk in gaat leggen. De pers is lovend over de Mazda 3 maar merkt op dat de 130pk benzine motor sloom aanvoelt (want atmosferisch). Laten we hopen dat het Skyactive X concept van hen echt werkt want anders heeft Mazda fantastische auto’s die niet verkopen vanwege de achterhaalde motoren.
@leeno: Skyactive X … Google maar eens ….
@leeno: Dat is precies mijn ENIGE probleem met Mazda. Ik vind ze stuk voor stuk fantastisch, maar ze leveren geen motoren. Alleen pruttelpotjes. Ik wil een Mazda 6 MPS met 400pk RWD!
@autodrome: meen je dat nou? In zo’n beetje elke test van de nieuwe 3 staat dat ie nogal traag aanvoelt en het vooral wachten is op die SkyX-motor, die hopelijk niet te veel kinderziektes heeft…
Persoonlijk vind ik het maar een lelijk ding op de plaatjes. In het eggie nog geen een keer gezien…
@punicaoase: Je geeft zelf al het antwoord , dus retorische vraag …. Soort van vagina monologen maar dan de mannelijke variant, dat wordt dan de penis monologen …..
@autodrome: feitelijk lulverhalen
@elmerblues: Hahahahaha, ja, zo is het zeker ook dekkend verwoord ….
@punicaoase: Misschien moet je ‘m eerst zien voordat je oordeelt, 2D is wat anders dan 3D en voelen …. Zo dacht ik dat de i-Pace er best aardig uit zien op het scherm, totdat ik het gedrocht echt tegenkwam en zag staan. Tijdelijke verstandsverbijstering en tranende ogen waren mijn oordeel bij de gedachte dat iemand dit ooit bij zijn volle verstand heeft getekend en dacht dat het wel te pruimen was.
@autodrome: Krachtig? Heb in de huidige 3 gereden (niet deze nieuwe) met 165pk, maar kan echt niet tippen aan bv een 1-serie met 170pk. Ja de handbak was fijn, maar verder? Je mist de turbo laag in de toeren, snelheidsbeleving is daardoor veel minder. 1-serie heeft ook een veel sportievere lage zitpositie, in de Mazda zit je nogal hoog. Het is een comfortabele reisauto, maar zeker niet sportief.
@autodrome: Het atmosferische blok kan wel wat elektrische ondersteuning gebruiken.
Waar blijft de stekker Mazda?
@flutterby: Eens! In ons van de pot gerukte auto belastingstelsel voor auto’s zou het perfect zijn. Wat extra koppel bovenop de 270NM die ze claimen op de nieuwe generate Sky-X motoren, bij 180pk is dat best fijn en 20 tot 30% minder verbruik(het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, dus eerst zien dan geloven). Duw er nog wat elektro grappen bij en iedereen is blij, ik zou ‘m zeker leasen als ik nog een werkslaaf zou zijn …
Natuurlijk niet. Het is een Mazda. Japanners hebben nog steeds een stigma saai te zijn. En als je naar het interieur kijkt zie je meteen dat het Japans is. Ergonomie is ruk. Het is druk met goedkope materialen. En bij het koffieautomaat wil niemand bekennen dat hij een Mazda 3 serie least. Dan blijft de particuliere markt over. Maar die mensen kiezen liever voor de waardevastheid van een VW. Want mazda’s schrijven af als een dolle.
@gebruikersnaam3: Ik kan helaas niet onderscheiden of deze opmerking sarcastisch is of niet…
@tge1: Eerder een stelcon voor z’n hoofd.
@gebruikersnaam3: wauw.. ik kan nogmaals dezelfde reactie op je geven… Een hoop kul weer wat je zegt.
@reactief: ja want de Mazda 3 verkoopt beter dan de golf, of de A3… of de a-klasse…???
@gebruikersnaam3: Ja, maar daar zei je dan ook niks over.
Maar ergonomie is juist goed, materiaalgebruik ook en waardevast zijn ze juist wel.
@gebruikersnaam3: Wie wil er nu een VW rijden als iemand een dikke Mazda 3 rijden kan.. ik weet het wel! Op jouw reactie verder; Manmanman… m’n broek zakt van m’n reet en ik heb me een reet!
@e90320d208pk: ik zou veel liever een vw rijden, wat wil je nu bewijzen? Dat iemand die vw kiest geen smaak heeft of niets van wagens kent?
@leeno: Dan ga jij je lekker je VW’tje rijden jochie. Daarnaast bewijs ik helemaal niets toch? Begrijpend lezen is voor kereltjes zoals jij blijkbaar nogal moeilijk. Mazda all the wat boy ;)
@e90320d208pk: ‘jochie’ & ‘kereltjes zoals jij’ in je bericht op een normale reactie. Beetje onzeker van nature?
@e90320d208pk: ??
@gebruikersnaam3: de CX-5 is zo ongeveer de meest waardevaste occasion…
@gebruikersnaam3: Japanners en Zkoreanen zijn waardevaster dan Duitsers?
En met je VW doe je het goed bij de koffieautomaat? In welke wereld is dat? Volgens heb je 2 stigmas: sjappie (Golf) of saai (de andere VWs)
Doe mij deze 3 maar, als ik niet meer ruimte nodig had. Stikgave bak.
@gebruikersnaam3: jij grijpt echt iedere kans aan om iets negatiefs over Mazda te zeggen hé ?
@sirprize: lol ik moest oprecht even grinniken. Touché
@gebruikersnaam3: zo houden we het leuk.
@sirprize: overigens niet hoor. Ik ben groot fan van de MX-5!
@gebruikersnaam3:
Het koffieautomaat?
@gebruikersnaam3: Het moment dat jij zegt ‘kom gaan we naar het koffieautomaat’…dat je dan meteen uitgelachen wordt.Je lette op school teveel op de golfjes ipv op de lesstof ;)
@gebruikersnaam3: Ergonomie is bij Mazda juist enorm goed. Daar worden ze zowat in elke autoreview zowel Nederlands als buitenlands hoog op gewaardeerd door de journalisten. Ook de interieur afwerking van de nieuwe 3 is zeer goed. En alles behalve saai. Heb er onlangs zelf in mogen zitten. Je kraamt dus onzin uit. En dan gaan vergelijken met een Golf en A3. Je noemt net de 2 meest saaie en doorsnee alleman’s auto’s die er in de wereld te koop zijn. De Mazda 3 is veel specialer, verfrissender, en net zo goed afgewerkt. Maar zeker zo betrouwbaar.
@jaapiyo: volmondig mee eens! En dan moet de nieuwe generatie SkyActiv X motoren nog komen. Woei! …begint het tóch weer op een advertorial te lijken.
Zijn ze ook te leasen ??
Mazda is gewoon goed bezig. Elk model dat ze op het moment leveren ziet er gewoon goed uit, rijdt voortreffelijk en ze zijn de enige jappen die interieur gewoon overzichtelijk kunnen maken.
@joost1996: *Japanners
@emping: Jappen is korter
@vondick: maar ook een achterhaald scheldwoord
@emping: Daarom, is achterhaald. Dus hoef je niet meer als scheldwoord te zien.
Zal vast wel allemaal, maar waar blijft die MPS???
Mazda pikt op een subtiele wijze al 15 jaar kleine details van Alfa, het begon met de tellerbehuizing van de 156 en de achterlichten. Maar ze doen het netjes en komen er mee weg.
@lavoro: Ah! Dus als ik het goed begrijp, rijd je als je een Mazda koopt inmiddels in een Alfa, maar dan één die niet stuk gaat?
@frank2b: beste verkooppraatje voor Mazda die ik heb gehoord
@lekkerlinksrijden: nog sterker dan dat, eigenlijk. Als je tegenwoordig in een Fiat rijdt, bestaat er een kans dat het eigenlijk een Mazda is. ;-)
Lol, de Golf opnoemen in een opsomming en afdoen als ‘meh’. De Golf, DAT is pas al jaren de benchmark in zijn klasse. En terecht. Het totaalplaatje klopt hier gewoon het beste van. En ja, en zijn hier veel haters van op dit prachtige blog (hoi ruf!), maar dat ding wordt Europees gezien niet voor niets gruwelijk veel verkocht.
OT Over dit artikel en de Mazda verder; ik ben geen Mazda fan. Stuurgedrag wel lekker, maar verder slaat het voor mij op teveel vlakken de plank mis. Voor mij een ‘meh’ voor Mazda.
@camber24:
Als op autoblog gesuggereerd wordt dat een Mazda 3 ineens pure porno is .. dan ga je daar maar gewoon in mee .. begrepen !!
O’ja .. Mazda is gied bezig de laatste tijd ..
@lincoln: Autoblog zegt vaker wel wat. Daar wordt de MX5 nog steeds gezien als “sportwagen”
OT: zal vast een prima bak zijn net als de vorige. Van de motoren ben ik juist geen fan. Voelen voor atmosferisch blok erg lui aan.
Mja, het zijn een van de weinige betaalbare atmosferische blokken in dit segment, Dus elke NL’er zal hem wel fantastisch vinden.
@michaelb:
Toyota GT86 ..
Ook zo een “benchmark” ..
@lincoln: De liefhebbers weten waarom. Mijn collega rijdt al enkele jaren met vreugde een GT86.
@tge1: omdat jouw collega er over te spreken is, is het opeens een goede auto?
@alcantara: Ja
@tge1: Dan is jou collega blijkbaar fietsen gewend. Als een auto koppel te kort kom is het dat ding wel.
@michaelb: Als een sukkelaar al bij 2500 toeren moeten schakelen omdat anders je hele koppel in mekaar stort is niet zijn ding. Lekker doortrekken naar 6500-7000 toeren, dan is zo een GT86 helemaal in zijn element.
@tge1: Begrijp ik, maar dan nog is de keuze belachelijk. Neem dan een S2000 als het voor de toeren doet of zelfs een RX8. Maar een GT86…
@lincoln: Vreselijk ding
@michaelb: hoe zie jij de MX-5 dan? Een auto hoeft geen 100.000 euro te kosten en 400 pk te hebben om een sportwagen te zijn
@edge: Als een Mazda 3 coupe met achterwiel aandrijving. 400pk is het ene uiterste maar een MX5 het andere. Overgewaardeerd
@michaelb: Rijdt nochtans heerlijk. Ik heb zelf een MX5 en de gasrespons is top. Beetje in zijn toeren rijden is helaas niet meer wat mensen van een auto willen. Men wil dikke vette turbo’s die meer gemakzucht dan extra rijplezier opleveren. Geef mij maar atmosferisch of een compressor. Lekker lineair in de toeren jagen in plaats van steeds als een zenuwpees bij 2500 toeren opschakelen voor max koppel.
@tge1: Lees mijn eerder comment over S2000. Dan had je mij helemaal. Maar deze auto is te traag om ook maar iets sportiefs te zijn. Een e46 Cabrio stuurt net zo strak en heeft ook achterwiel aandrijving. Dan is dat toch ook geen sportwagen? Ik zou een eetstoornis krijgen met auto’s als een mx5 want stel je voor dat ie meer kilo’s moet meenemen? Wordt hij nog trager.
@michaelb: Traag is relatief. Ik vind een MX5 een snel karretje. Op een bochtig Engels landweggetje ben je heer en meester.
@tge1: Just need MORE POWAHHH
@camber24: tja de meute wil nou eenmaal saai en degelijk en dat krijg je.
@camber24: De golf klopt gewoon… Laat een kind van 5 een auto tekenen en het wordt een Golf. Laat een 70-plusser een auto kiezen en het is een Golf. Laat iemand met slaapgebrek naar een Golf kijken en de problemen zijn over. Laat je trouwe viervoeter een onderkomen kiezen en het is een Golf. Laat de garage de auto kiezen waar het meeste aan verdiend wordt en het is een Golf. Golf, de koning van het nieuwe hip: op en top saaiheid en voorspelbaarheid voor grijze mensen die hun totale gebrek aan levensvreugde en fantasie aan de wereld willen etaleren.
@dreetje: precies, de Mazda is geweldig en ben fan. Echter de enige echte benchmark is de Golf. Niet alleen voor het segment, maar voor het hele concept auto.
PS: al tekenen kinderen vaak een sedan ipv een hatchback ;)
@dreetje:
Zo is het al jaren.. toch?
@dreetje: Als een kind een auto tekent is dat een sedan, geen hatchback.
@dreetje: “op en top saaiheid en voorspelbaarheid voor grijze mensen die hun totale gebrek aan levensvreugde en fantasie aan de wereld willen etaleren”. Of mensen die zoveel levenvreugde hebben dat ze niet eens een auto nodig hebben om dat te etaleren. Of mensen die het gewoon niet kan schelen.
@camber24: de golf is de benchmark in onbetrouwbaar zijn. 1 x een golf gehad, nooit weer.
@baklava: Gevalletje anekdotisch bewijs… Je bewijst hiermee niks. Ik heb anderhalf jaar met een Golf 7 gereden, ongeveer 55K km. Geen centje pijn. Bewijst net zo weinig.
@camber24: 55k met een nieuwe auto zou ook geen centje pijn moeten opleveren. 100k met een 15 jaar oude auto zonder grote kosten, dan heb je een benchmark.
@camber24: 55k….Dat is niks. Ik zie je over 150k wel weer.
@camber24: Ja en bij 56k bleek je de aanhanger met olievaten verloren te zijn.
@camber24: Heb je er wel eens 1 gereden? Of ben je hele beste een stuurman aan de wal?
@autodrome: Yep, beiden gereden.
@camber24: hoi!
Absoluut. Ik ben sterk geneigd om (zelfs) mijn 2011 MPS in te ruilen op de nieuwe 3 met skyactiv X onder de kap. Prachtige auto, vind ik.
Gave bak hoor, maar te kleine kofferbak en te weinig ruimte op de achterbank. Wellicht ook een te gezapige automaat, maar dat moeten de reviews nog uitwijzen.
Amen, hier ben ik het helemaal mee eens. De nieuwe 3 is echt by far mijn favoriete C segementer. ik vind de looks echt spot on, het interieur heerlijk rustig om te zien en geen extreem grote schermen. En ik ben zeer nieuwsgierig naar de nieuwe Sky-active X motoren die eraan komen bij de 3.
Om de maatstaf te zijn, moet je alles goed kunnen. RWD is leuk voor petrofielem met +200 pk, maar 99% van de kopers in het C-segment doet het met modaal vermogen en dan zijn andere zaken veel belangrijker. Zoals binenruimte bijvoorbeeld. En dan is een praktische, goede auto als de Golf, Focus of Octavia veel meer maatstaf dan de 1-serie.
Los daarvan is de nieuwe 3 wel een mooie auto. Maar helaas toch weer te krap achterin om grote aantallen te scoren.
Heb je die C-stijl al gezien? Verpest de complete auto. Overigens knap dat je hem als benchmark positioneert. Er is amper met dat ding gereden.
@michaelb: de hatchback vind ik ook niks, dan toch liever de Ceed voor mij
@michaelb: ik vind het wel mee vallen hij komt er mee weg..het staat hem goed
@michaelb: Die C-stijl komt op foto’s niet lekker over. In het echt staat het best goed.
Qua looks verslaat de 3 de concurrentie met gemak in ieder geval.
Vorige week de eerste in het wild zien rijden en het is 300 x beter dan op foto’s.
@torsen: Ik heb ‘m ook in real life gezien en ik denk precies hetzelfde over. De C-stijl is niet fotogeniek. Maar in het echt vind ik het een echt leuke designelement. Knappe auto.
Ik rijd de huidige benchmark in dit segment, namelijk de golf 7,5. Maar als ik dit zo zie dan is dit een hele goede kanshebber om het stokje over te nemen.
In ieder geval een auto met karakter. Qua materiaalgebruik in het interieur heeft Mazda in ieder geval de lat hoger gelegd voor alle merken in het C-segment. De styling is modern en bijna iets wat de concept cars eigenlijk niet verlaat, terwijl dergelijk gebruik van leder (optiek?) hooguit in de écht hoge segmenten wordt toegepast. De nieuwe Mazda 6 in z’n duurste uitvoering doet qua luxegevoel sowieso ook niet onder voor de Duitsers. Alleen qua infotainment kan het zich niet meten, en ontbreekt het aan leuke motoriseringen.
Qua rijden moest ik overigens aan een test van de “buren” denken, waarbij hij tegenover de nieuwe Focus werd gezet en de Mazda vooral een comfortabele auto bleek te zijn en bovendien erg krap.
Niet mijn ding!
@ghost: hoezo, is ie elektrisch dan?
@SimonMc: had gekund maar gewoon niet mijn ding.
Ik kan het er alleen maar mee eens zijn. Maar ik blijf lekker in mijn 31 jaar oude, atmosferische, achterwielaangedreven, handgeschakelde C-segmenter rijden. It’s boxy, but it’s good. En de stoelen zijn minstens zo goed als zijn achterkleinzoon de V40.
@mgmgb: de 480?
@crosscabouter:
480 en RWD?
@hallokroket: helder. Daar had ik even overheen gelezen… Zal wel een 340 zijn dan, maar dat vind ik persoonlijk niet de opa van de huidige v40
@crosscabouter: ik dacht dat de V40 de achterkleinzoon was van de 1800ES. De Volvo 340 heeft weinig te maken met de V40 meen ik. Maar de stoelen in een 340(GL) zijn wel fantastisch. Jaren gereden in een truttenschudder, maar man, wat zat dat lekker. En de variomatic was ook heerlijk.
@crosscabouter:
360 (GLT). Meer de voorouder van de V40 dan de 480. De 300 serie werd opgevolgd door de 400 serie, vooral de 440 en 460, die werd weer afgelost door de S/V40, die door de S40/V50, die weer door de huidige V40. Ik zou de 480 vooral zien als spiritueel voorganger van de C30, en daarmee ook de opvolger van de P1800.
@mgmgb: 360?
Over het algemeen een strakke bak, prima interieur, prima accenten in het exterieur, vecht met gewone 2L 4c tegen de gevestigde orde. Een auto met karakter, daar houd ik wel van! Alleen ik weet het niet met die (nieuwe) 3. De lijnen vanaf de achterportieren en eigenlijk de gehele achterkant doen mij niets. Net als het gevoel wanneer je in de auto stapt en bijvoorbeeld de deur dicht trekt, erg blikkerig. Dan heb ik juist bij de 3 een ‘meh’-gevoel. Doe mij dan toch maar die Duitser…
Een Giulietta kan nog steeds, is super betrouwbaar en vooral lekker eigenwijs.
Binnenkort een upgrade met nieuwe motoren.
Van wat er nu op de markt is zou ik na het verscheiden van de F20 waarschijnlijk voor de Focus gaan. Mazda maakt prima auto’s en verdient lof voor de styling
Mazda is het gelukkig nog niet verleerd, de 3 hatchback is weer een lekker eigenwijze auto. En voor wie de vormgeving te gedurfd is is er de iets conservatiever ogende sedan. Wat trouwens ook een mooie wagen is.
Enige dingetje is de prijs. Vanaf ruim 27 mille, dat is toch wel een fors bedrag.
Sedan versie, zie Doug de muro. Prachtige auto
Als ik een gezinsauto nodig heb staat de 3, huidig of vorig model op 1.
@tttijn: de 3 als gezinsauto? Ik dacht dat de achterbank van de 3 de krapste in zijn klasse is…
Samenwerking met Alfa had een mooie Giulietta opvolger kunnen opleveren. Overigens de MX-5 ook in de vorm van een Spider Duetto. In plaats van dat Fiat 124 misbaksel.
Hosanna voor een underdog: what’s new?
waar monteer je de kentekenplaat voor?
Regelmatig het argument gehoord dat de Skyactive motoren betrouwbaarder zouden zijn ipv de kleine turbo motoren van de concurrentie. Is daar eigenlijk al wat van bekend, zijn er voorbeelden van Skyactives met hoge kilometer standen?
Iedereen vind m geweldig en wil m . Nou , ben benieuwd naar de verkoopcijfers. Als die net zo zijn als de oude dan is het maar een figurant in het hele spel. En wie weet iets over de nieuwe motoren? ik hoor alleen maar dat het luie apparaten zijn.
@dijan: nieuwe motor is er nog niet. De 130pk die er nu in zit is nog van de oude lineup afkomstig. En die is idd lui als je m niet op zn staart trapt, boven de 4000 toeren wordt ie wakker. Op de Skyactiv X moeten we nog tot begin 2020 wachten denk ik
@alex_79: Najaar 2019 komt de Skyactive X. Dit is een blok met supercharger en extreem hoge compressie wat voor veel koppel moet zorgen. Autogefühl heeft al in een prototype gereden en was zeer lovend.
Geen advertorial? Wat is het dan! Leuke wagen om te zien maar mensen die ervoor in de running zijn zullen – net als bij de vorige- toch overwegend voor een auto gaan die op alle vlakken goed scoort en niet alleen op het uiterlijk: een Golf.
jongens hou toch eens op over dat koppel en die turbo. Jullie moeten gewoon een keer leren gas te geven en toeren te maken. Niks leuker dan een atmosferische motor op toeren te rijden. Met handbak, natuurlijk.
maar ja, dat leert men niet meer. Er worden alleen maar dieselrijders gekweekt die een beetje op dat koppel voortgolven.
Bijna alle auto’s zijn tegenwoordig snel genoeg. Ik heb er liever eentje waar een beetje extra werk ook nog wat extra oplevert.
@lightisride: Ik vind het veel leuker om met weinig moeite en veel comfort toch hard te gaan. Daarom rij ik een moderne BMW op benzine die z’n max koppel heeft van 1250 tot 4500 rpm. Met automaat, natuurlijk. Dat gejank in de toeren vond ik leuk toen ik 19 was.
@phr34k: misschien moet je eens elektrisch proberen. Nog meer koppel, nog minder schakelen, nog meer comfort. Je hoeft bijna niets meer te doen.
Of je neemt de trein, natuurlijk.
@phr34k: wat ontzettend saai. Veel dingen zijn al ontzettend saai gemaakt door allerlei overdadige technieken. Ik wil autorijden in ieder geval nog een beetje leuk houden in plaats van als een robot je gerobotiseerde automobiel bedienen.
Helemaal mee eens. En die bordeaux rode kleur van de nieuwste Mazda3 is echt geweldig. In Duitsland een accesoire van nog geen 1.000 euro.
Auris? De nieuwe Corolla neem ik aan ;-)
Mazda is the best!
Wat een tenendkrommend onzin bericht dit zeg! Welke maatstaf? De enige hot hatch die ze enigzins recent hebben gemaakt was wegens geen succes uit het assortiment gehaald en was bovendien ook een turbo!
Mazda is goed bezig,de vijfdeurs you like it or you hate it. persoonlijk is het niet mijn favoriet(5deurs) ,de vierdeurs ziet er echt pak mooier uit,het interieur ook.ergonomie ten top,iets waar veel merken nog van kunnen leren.De skyactiv-g motoren zijn gemaakt om hoog in toeren te gaan zonder u zorgen te maken over je verbruik,die kleine grasmachinemotoren vragen het omgekeerde… de vraag blijft welke het langste zal blijven lopen, die atmosferische zal langer lopen, de skyactiv X zal potten breken… het beste maar je Mazda kan mee vergelijken is een BMW maar dan een Japanse… rijplezier ten top. anders doen dan alle anderen, en er toch mee weg kunnen lopen. Aan gezien Mazda maar een kleine speler is op autowereld niveau,hebben ze al grootse dingen voortgebracht. Mazda occasiewagens zijn echt waardevast,en gegeerd tegenwoordig…