• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: de Mazda3 wordt de maatstaf in zijn klasse

Auteur: jaapiyo, gepost 28 april 2019 om 21:51 – 122 Reacties

rood


Geen advertorial.

Het is een vast ritueel voor de echte autokenner. Als je niet op Autotrack zit te grasduinen wat er allemaal te koop staat voor een bepaald bedrag, dan ben je meestal bezig ‘het lijstje’ in je hoofd af te gaan: wat is momenteel de maatstaf in elk segment? Het is immers belangrijk om dat af en toe eens te herevalueren, omdat het aanbod steeds verandert. Fabrikanten introduceren nieuwe modellen, maar soms verandert de pikorde ook omdat een van je favoriete modellen van de markt verdwijnt.

Dat laatste staat (voor mij) te gebeuren in het C-segment. De keuze was altijd makkelijk. Er was immers maar één C-segmenter met RWD. Dat was dus automatisch de favoriet, wat mij betreft zelfs zonder de zespitter onder de kap (rijtest). Zoals iedereen die dit leest inmiddels weet gaat dat echter veranderen, want de Einser krijgt FWD. Kansen dus voor de andere merken om de nieuwe maatstaf te worden.

Lange tijd was ik er niet over uit wat nu de keuze moest zijn. Het aanbod lijkt allemaal veel op elkaar, maar tegelijkertijd is er eigenlijk geen enkel model dat alle goede eigenschappen weet te combineren. De A3 heeft een puik dash, maar verder is het gewoon een Golf. Bovendien gaat het model er binnenkort uit, waarna er vermoedelijk een opvolger zal komen met een plethora aan touchscreens op de plek waar ooit de middenconsole en het dashboard zat. Ben ik persoonlijk niet zo’n fan van.

Volvo biedt de V40 nog even aan en die heeft nog steeds epische stoelen. Voor de rest is het model inmiddels echter wel wat oud en heeft het niet zoveel speciaals te bieden. De nieuwe A-klasse van Mercedes is een gelikte auto, maar de interieurstyling bevalt me niet zo en het wordt wel een erg prijzig ding in de juiste uitvoering. De Ford Focus stuurt als vanouds puik voor een voorwielaandrijver, maar de looks laten van binnen en buiten te wensen over. De Kia Ceed daarentegen is een soort baby-Panamera Sport Turismo als station, maar doet het toch ook niet helemaal voor me. De Golf, Leon, Scala, Astra, Mégane, 308, Civic en Auris? Meh. De Giulietta dan? Het hart zegt ja, maar dat kan echt niet meer.

Er was kortom, geen duidelijke frontrunner. Maar toen stuitte ik via jijbuis toevallig op een review van de Mazda3 en viel het kwartje. Eindelijk heeft Mazda het lef gehad een mooi concept zonder veel wijzigingen in productie te nemen. Het front is scherp, de brede C-stijl stoer, de achterlampen doen denken aan Italiaanse exoten.

lamp

In het verleden zou je dan instappen en begroet worden door een druk interieur dat niet kan tippen aan dat van de Europese concurrentie. Maar Mazda lijkt heel goed gekeken te hebben naar de huidige A3. Het interieur is haast minimalistisch te noemen en zeker in de wat duurdere varianten ziet het er chique uit.

interieur

Vervolgens ligt er ook nog een troef onder de motorkap. Waar alle concurrenten het onderste uit de kan proberen te slepen bij de WLTP-test middels piepkleine turbotorretjes, gaat Mazda stug door met atmosferische motoren. Noem me een dinosauriër, maar dat blijft toch gewoon prettiger dan die hard werkende turboblokjes. Kortom, in dit spoedig volledig voorwielaangedreven landschap, is de Mazda3 koning. Koop dan?

Ook interessant!

  • Video: BMW 3 en Mazda 3 kunnen samen door 1 deur
  • Neue Klasse
    Neue Klasse van BMW maakt glorieuze comeback
  • Video: Mercedes drift naar BMW-dealer
  • BREEK: BMW i3 wordt elektrische 3 Serie!

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

1-serie, a-klasse, a3, Alfa Romeo, Audi, BMW, ceed, Columns, focus, Ford, Giulietta, golf, Kia, Mazda, mazda3, Mercedes, v40, Volkswagen, Volvo

Vorig bericht: « Kopen! Speedster met 450.000 kilometer achter de bultrug
Volgend bericht: Toyota opent eigen variant op de Nürburgring »

Lees Interacties

Reacties

  1. autodrome zegt

    28 april 2019 om 21:56

    Mooie auto … Krachtige en zuinige motoren … Eens!

    Login om te reageren
    • leeno zegt

      28 april 2019 om 22:41

      @autodrome: welke krachtige motoren?

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        28 april 2019 om 22:56

        @leeno: die Mazda er in de toekomst hopelijk in gaat leggen. De pers is lovend over de Mazda 3 maar merkt op dat de 130pk benzine motor sloom aanvoelt (want atmosferisch). Laten we hopen dat het Skyactive X concept van hen echt werkt want anders heeft Mazda fantastische auto’s die niet verkopen vanwege de achterhaalde motoren.

        Login om te reageren
      • autodrome zegt

        28 april 2019 om 23:21

        @leeno: Skyactive X … Google maar eens ….

        Login om te reageren
      • vondick zegt

        29 april 2019 om 22:55

        @leeno: Dat is precies mijn ENIGE probleem met Mazda. Ik vind ze stuk voor stuk fantastisch, maar ze leveren geen motoren. Alleen pruttelpotjes. Ik wil een Mazda 6 MPS met 400pk RWD!

        Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      28 april 2019 om 22:56

      @autodrome: meen je dat nou? In zo’n beetje elke test van de nieuwe 3 staat dat ie nogal traag aanvoelt en het vooral wachten is op die SkyX-motor, die hopelijk niet te veel kinderziektes heeft…

      Persoonlijk vind ik het maar een lelijk ding op de plaatjes. In het eggie nog geen een keer gezien…

      Login om te reageren
      • autodrome zegt

        28 april 2019 om 23:26

        @punicaoase: Je geeft zelf al het antwoord , dus retorische vraag …. Soort van vagina monologen maar dan de mannelijke variant, dat wordt dan de penis monologen …..

        Login om te reageren
        • elmerblues zegt

          29 april 2019 om 21:27

          @autodrome: feitelijk lulverhalen

          Login om te reageren
          • autodrome zegt

            1 mei 2019 om 16:31

            @elmerblues: Hahahahaha, ja, zo is het zeker ook dekkend verwoord ….

            Login om te reageren
      • autodrome zegt

        29 april 2019 om 11:03

        @punicaoase: Misschien moet je ‘m eerst zien voordat je oordeelt, 2D is wat anders dan 3D en voelen …. Zo dacht ik dat de i-Pace er best aardig uit zien op het scherm, totdat ik het gedrocht echt tegenkwam en zag staan. Tijdelijke verstandsverbijstering en tranende ogen waren mijn oordeel bij de gedachte dat iemand dit ooit bij zijn volle verstand heeft getekend en dacht dat het wel te pruimen was.

        Login om te reageren
    • alcantara zegt

      28 april 2019 om 22:59

      @autodrome: Krachtig? Heb in de huidige 3 gereden (niet deze nieuwe) met 165pk, maar kan echt niet tippen aan bv een 1-serie met 170pk. Ja de handbak was fijn, maar verder? Je mist de turbo laag in de toeren, snelheidsbeleving is daardoor veel minder. 1-serie heeft ook een veel sportievere lage zitpositie, in de Mazda zit je nogal hoog. Het is een comfortabele reisauto, maar zeker niet sportief.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      29 april 2019 om 07:51

      @autodrome: Het atmosferische blok kan wel wat elektrische ondersteuning gebruiken.

      Waar blijft de stekker Mazda?

      Login om te reageren
      • autodrome zegt

        29 april 2019 om 11:10

        @flutterby: Eens! In ons van de pot gerukte auto belastingstelsel voor auto’s zou het perfect zijn. Wat extra koppel bovenop de 270NM die ze claimen op de nieuwe generate Sky-X motoren, bij 180pk is dat best fijn en 20 tot 30% minder verbruik(het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, dus eerst zien dan geloven). Duw er nog wat elektro grappen bij en iedereen is blij, ik zou ‘m zeker leasen als ik nog een werkslaaf zou zijn …

        Login om te reageren
  2. gebruikersnaam3 zegt

    28 april 2019 om 21:57

    Natuurlijk niet. Het is een Mazda. Japanners hebben nog steeds een stigma saai te zijn. En als je naar het interieur kijkt zie je meteen dat het Japans is. Ergonomie is ruk. Het is druk met goedkope materialen. En bij het koffieautomaat wil niemand bekennen dat hij een Mazda 3 serie least. Dan blijft de particuliere markt over. Maar die mensen kiezen liever voor de waardevastheid van een VW. Want mazda’s schrijven af als een dolle.

    Login om te reageren
    • tge1 zegt

      28 april 2019 om 22:17

      @gebruikersnaam3: Ik kan helaas niet onderscheiden of deze opmerking sarcastisch is of niet…

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        29 april 2019 om 00:39

        @tge1: Eerder een stelcon voor z’n hoofd.

        Login om te reageren
    • reactief zegt

      28 april 2019 om 22:23

      @gebruikersnaam3: wauw.. ik kan nogmaals dezelfde reactie op je geven… Een hoop kul weer wat je zegt.

      Login om te reageren
      • gebruikersnaam3 zegt

        28 april 2019 om 22:32

        @reactief: ja want de Mazda 3 verkoopt beter dan de golf, of de A3… of de a-klasse…???

        Login om te reageren
        • reactief zegt

          29 april 2019 om 09:06

          @gebruikersnaam3: Ja, maar daar zei je dan ook niks over.
          Maar ergonomie is juist goed, materiaalgebruik ook en waardevast zijn ze juist wel.

          Login om te reageren
    • e90320d208pk zegt

      28 april 2019 om 22:32

      @gebruikersnaam3: Wie wil er nu een VW rijden als iemand een dikke Mazda 3 rijden kan.. ik weet het wel! Op jouw reactie verder; Manmanman… m’n broek zakt van m’n reet en ik heb me een reet!

      Login om te reageren
      • leeno zegt

        28 april 2019 om 22:43

        @e90320d208pk: ik zou veel liever een vw rijden, wat wil je nu bewijzen? Dat iemand die vw kiest geen smaak heeft of niets van wagens kent?

        Login om te reageren
        • e90320d208pk zegt

          28 april 2019 om 22:47

          @leeno: Dan ga jij je lekker je VW’tje rijden jochie. Daarnaast bewijs ik helemaal niets toch? Begrijpend lezen is voor kereltjes zoals jij blijkbaar nogal moeilijk. Mazda all the wat boy ;)

          Login om te reageren
          • probono zegt

            29 april 2019 om 08:38

            @e90320d208pk: ‘jochie’ & ‘kereltjes zoals jij’ in je bericht op een normale reactie. Beetje onzeker van nature?

            Login om te reageren
          • leeno zegt

            29 april 2019 om 13:26

            @e90320d208pk: ??

            Login om te reageren
    • pier zegt

      28 april 2019 om 22:52

      @gebruikersnaam3: de CX-5 is zo ongeveer de meest waardevaste occasion…

      Login om te reageren
    • vondudenstein zegt

      28 april 2019 om 23:21

      @gebruikersnaam3: Japanners en Zkoreanen zijn waardevaster dan Duitsers?

      En met je VW doe je het goed bij de koffieautomaat? In welke wereld is dat? Volgens heb je 2 stigmas: sjappie (Golf) of saai (de andere VWs)

      Doe mij deze 3 maar, als ik niet meer ruimte nodig had. Stikgave bak.

      Login om te reageren
    • sirprize zegt

      29 april 2019 om 06:25

      @gebruikersnaam3: jij grijpt echt iedere kans aan om iets negatiefs over Mazda te zeggen hé ?

      Login om te reageren
      • gebruikersnaam3 zegt

        29 april 2019 om 09:12

        @sirprize: lol ik moest oprecht even grinniken. Touché

        Login om te reageren
        • sirprize zegt

          29 april 2019 om 09:56

          @gebruikersnaam3: zo houden we het leuk.

          Login om te reageren
      • gebruikersnaam3 zegt

        29 april 2019 om 09:13

        @sirprize: overigens niet hoor. Ik ben groot fan van de MX-5!

        Login om te reageren
    • hallokroket zegt

      29 april 2019 om 08:06

      @gebruikersnaam3:
      Het koffieautomaat?

      Login om te reageren
    • redbeams zegt

      29 april 2019 om 10:41

      @gebruikersnaam3: Het moment dat jij zegt ‘kom gaan we naar het koffieautomaat’…dat je dan meteen uitgelachen wordt.Je lette op school teveel op de golfjes ipv op de lesstof ;)

      Login om te reageren
    • mikemillington zegt

      29 april 2019 om 18:46

      @gebruikersnaam3: Ergonomie is bij Mazda juist enorm goed. Daar worden ze zowat in elke autoreview zowel Nederlands als buitenlands hoog op gewaardeerd door de journalisten. Ook de interieur afwerking van de nieuwe 3 is zeer goed. En alles behalve saai. Heb er onlangs zelf in mogen zitten. Je kraamt dus onzin uit. En dan gaan vergelijken met een Golf en A3. Je noemt net de 2 meest saaie en doorsnee alleman’s auto’s die er in de wereld te koop zijn. De Mazda 3 is veel specialer, verfrissender, en net zo goed afgewerkt. Maar zeker zo betrouwbaar.

      Login om te reageren
  3. Robert zegt

    28 april 2019 om 22:00

    @jaapiyo: volmondig mee eens! En dan moet de nieuwe generatie SkyActiv X motoren nog komen. Woei! …begint het tóch weer op een advertorial te lijken.

    Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    28 april 2019 om 22:03

    Zijn ze ook te leasen ??

    Login om te reageren
  5. joost1996 zegt

    28 april 2019 om 22:06

    Mazda is gewoon goed bezig. Elk model dat ze op het moment leveren ziet er gewoon goed uit, rijdt voortreffelijk en ze zijn de enige jappen die interieur gewoon overzichtelijk kunnen maken.

    Login om te reageren
    • emping zegt

      29 april 2019 om 01:56

      @joost1996: *Japanners

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        29 april 2019 om 22:50

        @emping: Jappen is korter

        Login om te reageren
        • emping zegt

          30 april 2019 om 08:14

          @vondick: maar ook een achterhaald scheldwoord

          Login om te reageren
          • vondick zegt

            30 april 2019 om 09:08

            @emping: Daarom, is achterhaald. Dus hoef je niet meer als scheldwoord te zien.

            Login om te reageren
  6. towi1989 zegt

    28 april 2019 om 22:06

    Zal vast wel allemaal, maar waar blijft die MPS???

    Login om te reageren
  7. lavoro zegt

    28 april 2019 om 22:08

    Mazda pikt op een subtiele wijze al 15 jaar kleine details van Alfa, het begon met de tellerbehuizing van de 156 en de achterlichten. Maar ze doen het netjes en komen er mee weg.

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      28 april 2019 om 22:10

      @lavoro: Ah! Dus als ik het goed begrijp, rijd je als je een Mazda koopt inmiddels in een Alfa, maar dan één die niet stuk gaat?

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        28 april 2019 om 22:29

        @frank2b: beste verkooppraatje voor Mazda die ik heb gehoord

        Login om te reageren
        • BaRa zegt

          29 april 2019 om 10:21

          @lekkerlinksrijden: nog sterker dan dat, eigenlijk. Als je tegenwoordig in een Fiat rijdt, bestaat er een kans dat het eigenlijk een Mazda is. ;-)

          Login om te reageren
  8. camber24 zegt

    28 april 2019 om 22:11

    Lol, de Golf opnoemen in een opsomming en afdoen als ‘meh’. De Golf, DAT is pas al jaren de benchmark in zijn klasse. En terecht. Het totaalplaatje klopt hier gewoon het beste van. En ja, en zijn hier veel haters van op dit prachtige blog (hoi ruf!), maar dat ding wordt Europees gezien niet voor niets gruwelijk veel verkocht.

    OT Over dit artikel en de Mazda verder; ik ben geen Mazda fan. Stuurgedrag wel lekker, maar verder slaat het voor mij op teveel vlakken de plank mis. Voor mij een ‘meh’ voor Mazda.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      28 april 2019 om 22:15

      @camber24:

      Als op autoblog gesuggereerd wordt dat een Mazda 3 ineens pure porno is .. dan ga je daar maar gewoon in mee .. begrepen !!

      O’ja .. Mazda is gied bezig de laatste tijd ..

      Login om te reageren
      • michaelb zegt

        28 april 2019 om 22:22

        @lincoln: Autoblog zegt vaker wel wat. Daar wordt de MX5 nog steeds gezien als “sportwagen”

        OT: zal vast een prima bak zijn net als de vorige. Van de motoren ben ik juist geen fan. Voelen voor atmosferisch blok erg lui aan.

        Mja, het zijn een van de weinige betaalbare atmosferische blokken in dit segment, Dus elke NL’er zal hem wel fantastisch vinden.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          28 april 2019 om 22:27

          @michaelb:

          Toyota GT86 ..
          Ook zo een “benchmark” ..

          Login om te reageren
          • tge1 zegt

            28 april 2019 om 22:44

            @lincoln: De liefhebbers weten waarom. Mijn collega rijdt al enkele jaren met vreugde een GT86.

            Login om te reageren
            • alcantara zegt

              28 april 2019 om 23:02

              @tge1: omdat jouw collega er over te spreken is, is het opeens een goede auto?

              Login om te reageren
              • tge1 zegt

                28 april 2019 om 23:32

                @alcantara: Ja

              • michaelb zegt

                29 april 2019 om 12:13

                @tge1: Dan is jou collega blijkbaar fietsen gewend. Als een auto koppel te kort kom is het dat ding wel.

              • tge1 zegt

                29 april 2019 om 13:00

                @michaelb: Als een sukkelaar al bij 2500 toeren moeten schakelen omdat anders je hele koppel in mekaar stort is niet zijn ding. Lekker doortrekken naar 6500-7000 toeren, dan is zo een GT86 helemaal in zijn element.

              • michaelb zegt

                29 april 2019 om 16:07

                @tge1: Begrijp ik, maar dan nog is de keuze belachelijk. Neem dan een S2000 als het voor de toeren doet of zelfs een RX8. Maar een GT86…

          • vondick zegt

            29 april 2019 om 22:51

            @lincoln: Vreselijk ding

            Login om te reageren
        • Edge zegt

          28 april 2019 om 23:23

          @michaelb: hoe zie jij de MX-5 dan? Een auto hoeft geen 100.000 euro te kosten en 400 pk te hebben om een sportwagen te zijn

          Login om te reageren
          • michaelb zegt

            29 april 2019 om 12:11

            @edge: Als een Mazda 3 coupe met achterwiel aandrijving. 400pk is het ene uiterste maar een MX5 het andere. Overgewaardeerd

            Login om te reageren
            • tge1 zegt

              29 april 2019 om 13:04

              @michaelb: Rijdt nochtans heerlijk. Ik heb zelf een MX5 en de gasrespons is top. Beetje in zijn toeren rijden is helaas niet meer wat mensen van een auto willen. Men wil dikke vette turbo’s die meer gemakzucht dan extra rijplezier opleveren. Geef mij maar atmosferisch of een compressor. Lekker lineair in de toeren jagen in plaats van steeds als een zenuwpees bij 2500 toeren opschakelen voor max koppel.

              Login om te reageren
              • michaelb zegt

                29 april 2019 om 16:13

                @tge1: Lees mijn eerder comment over S2000. Dan had je mij helemaal. Maar deze auto is te traag om ook maar iets sportiefs te zijn. Een e46 Cabrio stuurt net zo strak en heeft ook achterwiel aandrijving. Dan is dat toch ook geen sportwagen? Ik zou een eetstoornis krijgen met auto’s als een mx5 want stel je voor dat ie meer kilo’s moet meenemen? Wordt hij nog trager.

              • tge1 zegt

                29 april 2019 om 17:10

                @michaelb: Traag is relatief. Ik vind een MX5 een snel karretje. Op een bochtig Engels landweggetje ben je heer en meester.

              • vondick zegt

                29 april 2019 om 22:52

                @tge1: Just need MORE POWAHHH

    • lotuselises2 zegt

      28 april 2019 om 23:21

      @camber24: tja de meute wil nou eenmaal saai en degelijk en dat krijg je.

      Login om te reageren
    • dreetje zegt

      29 april 2019 om 00:54

      @camber24: De golf klopt gewoon… Laat een kind van 5 een auto tekenen en het wordt een Golf. Laat een 70-plusser een auto kiezen en het is een Golf. Laat iemand met slaapgebrek naar een Golf kijken en de problemen zijn over. Laat je trouwe viervoeter een onderkomen kiezen en het is een Golf. Laat de garage de auto kiezen waar het meeste aan verdiend wordt en het is een Golf. Golf, de koning van het nieuwe hip: op en top saaiheid en voorspelbaarheid voor grijze mensen die hun totale gebrek aan levensvreugde en fantasie aan de wereld willen etaleren.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        29 april 2019 om 07:49

        @dreetje: precies, de Mazda is geweldig en ben fan. Echter de enige echte benchmark is de Golf. Niet alleen voor het segment, maar voor het hele concept auto.

        PS: al tekenen kinderen vaak een sedan ipv een hatchback ;)

        Login om te reageren
      • hallokroket zegt

        29 april 2019 om 08:08

        @dreetje:
        Zo is het al jaren.. toch?

        Login om te reageren
      • hanso zegt

        29 april 2019 om 10:12

        @dreetje: Als een kind een auto tekent is dat een sedan, geen hatchback.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        29 april 2019 om 10:30

        @dreetje: “op en top saaiheid en voorspelbaarheid voor grijze mensen die hun totale gebrek aan levensvreugde en fantasie aan de wereld willen etaleren”. Of mensen die zoveel levenvreugde hebben dat ze niet eens een auto nodig hebben om dat te etaleren. Of mensen die het gewoon niet kan schelen.

        Login om te reageren
    • baklava zegt

      29 april 2019 om 08:16

      @camber24: de golf is de benchmark in onbetrouwbaar zijn. 1 x een golf gehad, nooit weer.

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        29 april 2019 om 09:10

        @baklava: Gevalletje anekdotisch bewijs… Je bewijst hiermee niks. Ik heb anderhalf jaar met een Golf 7 gereden, ongeveer 55K km. Geen centje pijn. Bewijst net zo weinig.

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          29 april 2019 om 10:08

          @camber24: 55k met een nieuwe auto zou ook geen centje pijn moeten opleveren. 100k met een 15 jaar oude auto zonder grote kosten, dan heb je een benchmark.

          Login om te reageren
        • baklava zegt

          29 april 2019 om 10:27

          @camber24: 55k….Dat is niks. Ik zie je over 150k wel weer.

          Login om te reageren
        • redbeams zegt

          30 april 2019 om 21:22

          @camber24: Ja en bij 56k bleek je de aanhanger met olievaten verloren te zijn.

          Login om te reageren
    • autodrome zegt

      29 april 2019 om 11:13

      @camber24: Heb je er wel eens 1 gereden? Of ben je hele beste een stuurman aan de wal?

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        3 mei 2019 om 09:43

        @autodrome: Yep, beiden gereden.

        Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      29 april 2019 om 11:57

      @camber24: hoi!

      Login om te reageren
  9. tge1 zegt

    28 april 2019 om 22:16

    Absoluut. Ik ben sterk geneigd om (zelfs) mijn 2011 MPS in te ruilen op de nieuwe 3 met skyactiv X onder de kap. Prachtige auto, vind ik.

    Login om te reageren
  10. roland78 zegt

    28 april 2019 om 22:20

    Gave bak hoor, maar te kleine kofferbak en te weinig ruimte op de achterbank. Wellicht ook een te gezapige automaat, maar dat moeten de reviews nog uitwijzen.

    Login om te reageren
  11. ArnoldH zegt

    28 april 2019 om 22:22

    Amen, hier ben ik het helemaal mee eens. De nieuwe 3 is echt by far mijn favoriete C segementer. ik vind de looks echt spot on, het interieur heerlijk rustig om te zien en geen extreem grote schermen. En ik ben zeer nieuwsgierig naar de nieuwe Sky-active X motoren die eraan komen bij de 3.

    Login om te reageren
  12. menaz zegt

    28 april 2019 om 22:26

    Om de maatstaf te zijn, moet je alles goed kunnen. RWD is leuk voor petrofielem met +200 pk, maar 99% van de kopers in het C-segment doet het met modaal vermogen en dan zijn andere zaken veel belangrijker. Zoals binenruimte bijvoorbeeld. En dan is een praktische, goede auto als de Golf, Focus of Octavia veel meer maatstaf dan de 1-serie.

    Los daarvan is de nieuwe 3 wel een mooie auto. Maar helaas toch weer te krap achterin om grote aantallen te scoren.

    Login om te reageren
  13. michaelb zegt

    28 april 2019 om 22:26

    Heb je die C-stijl al gezien? Verpest de complete auto. Overigens knap dat je hem als benchmark positioneert. Er is amper met dat ding gereden.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      28 april 2019 om 22:32

      @michaelb: de hatchback vind ik ook niks, dan toch liever de Ceed voor mij

      Login om te reageren
    • pikes83 zegt

      28 april 2019 om 23:25

      @michaelb: ik vind het wel mee vallen hij komt er mee weg..het staat hem goed

      Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      28 april 2019 om 23:35

      @michaelb: Die C-stijl komt op foto’s niet lekker over. In het echt staat het best goed.

      Login om te reageren
  14. torsen zegt

    28 april 2019 om 22:40

    Qua looks verslaat de 3 de concurrentie met gemak in ieder geval.
    Vorige week de eerste in het wild zien rijden en het is 300 x beter dan op foto’s.

    Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      28 april 2019 om 23:25

      @torsen: Ik heb ‘m ook in real life gezien en ik denk precies hetzelfde over. De C-stijl is niet fotogeniek. Maar in het echt vind ik het een echt leuke designelement. Knappe auto.

      Login om te reageren
  15. pier zegt

    28 april 2019 om 22:45

    Ik rijd de huidige benchmark in dit segment, namelijk de golf 7,5. Maar als ik dit zo zie dan is dit een hele goede kanshebber om het stokje over te nemen.

    Login om te reageren
  16. karhengst zegt

    28 april 2019 om 23:36

    In ieder geval een auto met karakter. Qua materiaalgebruik in het interieur heeft Mazda in ieder geval de lat hoger gelegd voor alle merken in het C-segment. De styling is modern en bijna iets wat de concept cars eigenlijk niet verlaat, terwijl dergelijk gebruik van leder (optiek?) hooguit in de écht hoge segmenten wordt toegepast. De nieuwe Mazda 6 in z’n duurste uitvoering doet qua luxegevoel sowieso ook niet onder voor de Duitsers. Alleen qua infotainment kan het zich niet meten, en ontbreekt het aan leuke motoriseringen.

    Qua rijden moest ik overigens aan een test van de “buren” denken, waarbij hij tegenover de nieuwe Focus werd gezet en de Mazda vooral een comfortabele auto bleek te zijn en bovendien erg krap.

    Login om te reageren
  17. ghost zegt

    29 april 2019 om 00:01

    Niet mijn ding!

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      29 april 2019 om 00:44

      @ghost: hoezo, is ie elektrisch dan?

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        29 april 2019 om 08:23

        @SimonMc: had gekund maar gewoon niet mijn ding.

        Login om te reageren
  18. mgmgb zegt

    29 april 2019 om 00:04

    Ik kan het er alleen maar mee eens zijn. Maar ik blijf lekker in mijn 31 jaar oude, atmosferische, achterwielaangedreven, handgeschakelde C-segmenter rijden. It’s boxy, but it’s good. En de stoelen zijn minstens zo goed als zijn achterkleinzoon de V40.

    Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      29 april 2019 om 06:30

      @mgmgb: de 480?

      Login om te reageren
      • hallokroket zegt

        29 april 2019 om 08:10

        @crosscabouter:
        480 en RWD?

        Login om te reageren
        • Crosscabouter zegt

          29 april 2019 om 08:14

          @hallokroket: helder. Daar had ik even overheen gelezen… Zal wel een 340 zijn dan, maar dat vind ik persoonlijk niet de opa van de huidige v40

          Login om te reageren
          • galant zegt

            29 april 2019 om 12:28

            @crosscabouter: ik dacht dat de V40 de achterkleinzoon was van de 1800ES. De Volvo 340 heeft weinig te maken met de V40 meen ik. Maar de stoelen in een 340(GL) zijn wel fantastisch. Jaren gereden in een truttenschudder, maar man, wat zat dat lekker. En de variomatic was ook heerlijk.

            Login om te reageren
      • mgmgb zegt

        29 april 2019 om 20:26

        @crosscabouter:
        360 (GLT). Meer de voorouder van de V40 dan de 480. De 300 serie werd opgevolgd door de 400 serie, vooral de 440 en 460, die werd weer afgelost door de S/V40, die door de S40/V50, die weer door de huidige V40. Ik zou de 480 vooral zien als spiritueel voorganger van de C30, en daarmee ook de opvolger van de P1800.

        Login om te reageren
    • Sir_Vmax zegt

      29 april 2019 om 08:29

      @mgmgb: 360?

      Login om te reageren
  19. CJIB-sponsor zegt

    29 april 2019 om 01:07

    Over het algemeen een strakke bak, prima interieur, prima accenten in het exterieur, vecht met gewone 2L 4c tegen de gevestigde orde. Een auto met karakter, daar houd ik wel van! Alleen ik weet het niet met die (nieuwe) 3. De lijnen vanaf de achterportieren en eigenlijk de gehele achterkant doen mij niets. Net als het gevoel wanneer je in de auto stapt en bijvoorbeeld de deur dicht trekt, erg blikkerig. Dan heb ik juist bij de 3 een ‘meh’-gevoel. Doe mij dan toch maar die Duitser…

    Login om te reageren
  20. T16 zegt

    29 april 2019 om 05:57

    Een Giulietta kan nog steeds, is super betrouwbaar en vooral lekker eigenwijs.
    Binnenkort een upgrade met nieuwe motoren.

    Login om te reageren
  21. mpgc zegt

    29 april 2019 om 06:25

    Van wat er nu op de markt is zou ik na het verscheiden van de F20 waarschijnlijk voor de Focus gaan. Mazda maakt prima auto’s en verdient lof voor de styling

    Login om te reageren
  22. moveyourmind zegt

    29 april 2019 om 06:35

    Mazda is het gelukkig nog niet verleerd, de 3 hatchback is weer een lekker eigenwijze auto. En voor wie de vormgeving te gedurfd is is er de iets conservatiever ogende sedan. Wat trouwens ook een mooie wagen is.

    Enige dingetje is de prijs. Vanaf ruim 27 mille, dat is toch wel een fors bedrag.

    Login om te reageren
  23. enricoleerdam zegt

    29 april 2019 om 06:44

    Sedan versie, zie Doug de muro. Prachtige auto

    Login om te reageren
  24. tttijn zegt

    29 april 2019 om 07:34

    Als ik een gezinsauto nodig heb staat de 3, huidig of vorig model op 1.

    Login om te reageren
    • CJIB-sponsor zegt

      29 april 2019 om 23:18

      @tttijn: de 3 als gezinsauto? Ik dacht dat de achterbank van de 3 de krapste in zijn klasse is…

      Login om te reageren
  25. ericd zegt

    29 april 2019 om 09:37

    Samenwerking met Alfa had een mooie Giulietta opvolger kunnen opleveren. Overigens de MX-5 ook in de vorm van een Spider Duetto. In plaats van dat Fiat 124 misbaksel.

    Login om te reageren
  26. amersfoorter zegt

    29 april 2019 om 09:43

    Hosanna voor een underdog: what’s new?

    Login om te reageren
  27. steelfighter zegt

    29 april 2019 om 09:57

    waar monteer je de kentekenplaat voor?

    Login om te reageren
  28. steventure zegt

    29 april 2019 om 10:00

    Regelmatig het argument gehoord dat de Skyactive motoren betrouwbaarder zouden zijn ipv de kleine turbo motoren van de concurrentie. Is daar eigenlijk al wat van bekend, zijn er voorbeelden van Skyactives met hoge kilometer standen?

    Login om te reageren
  29. dijan zegt

    29 april 2019 om 10:12

    Iedereen vind m geweldig en wil m . Nou , ben benieuwd naar de verkoopcijfers. Als die net zo zijn als de oude dan is het maar een figurant in het hele spel. En wie weet iets over de nieuwe motoren? ik hoor alleen maar dat het luie apparaten zijn.

    Login om te reageren
    • Alex_79 zegt

      29 april 2019 om 12:27

      @dijan: nieuwe motor is er nog niet. De 130pk die er nu in zit is nog van de oude lineup afkomstig. En die is idd lui als je m niet op zn staart trapt, boven de 4000 toeren wordt ie wakker. Op de Skyactiv X moeten we nog tot begin 2020 wachten denk ik

      Login om te reageren
      • civicfk3 zegt

        29 april 2019 om 12:39

        @alex_79: Najaar 2019 komt de Skyactive X. Dit is een blok met supercharger en extreem hoge compressie wat voor veel koppel moet zorgen. Autogefühl heeft al in een prototype gereden en was zeer lovend.

        Login om te reageren
  30. bimmert2017 zegt

    29 april 2019 om 15:10

    Geen advertorial? Wat is het dan! Leuke wagen om te zien maar mensen die ervoor in de running zijn zullen – net als bij de vorige- toch overwegend voor een auto gaan die op alle vlakken goed scoort en niet alleen op het uiterlijk: een Golf.

    Login om te reageren
  31. lightisride zegt

    29 april 2019 om 16:17

    jongens hou toch eens op over dat koppel en die turbo. Jullie moeten gewoon een keer leren gas te geven en toeren te maken. Niks leuker dan een atmosferische motor op toeren te rijden. Met handbak, natuurlijk.
    maar ja, dat leert men niet meer. Er worden alleen maar dieselrijders gekweekt die een beetje op dat koppel voortgolven.
    Bijna alle auto’s zijn tegenwoordig snel genoeg. Ik heb er liever eentje waar een beetje extra werk ook nog wat extra oplevert.

    Login om te reageren
    • phr34k zegt

      29 april 2019 om 17:26

      @lightisride: Ik vind het veel leuker om met weinig moeite en veel comfort toch hard te gaan. Daarom rij ik een moderne BMW op benzine die z’n max koppel heeft van 1250 tot 4500 rpm. Met automaat, natuurlijk. Dat gejank in de toeren vond ik leuk toen ik 19 was.

      Login om te reageren
      • lightisride zegt

        29 april 2019 om 18:59

        @phr34k: misschien moet je eens elektrisch proberen. Nog meer koppel, nog minder schakelen, nog meer comfort. Je hoeft bijna niets meer te doen.
        Of je neemt de trein, natuurlijk.

        Login om te reageren
      • tge1 zegt

        29 april 2019 om 21:33

        @phr34k: wat ontzettend saai. Veel dingen zijn al ontzettend saai gemaakt door allerlei overdadige technieken. Ik wil autorijden in ieder geval nog een beetje leuk houden in plaats van als een robot je gerobotiseerde automobiel bedienen.

        Login om te reageren
  32. jippie zegt

    29 april 2019 om 18:31

    Helemaal mee eens. En die bordeaux rode kleur van de nieuwste Mazda3 is echt geweldig. In Duitsland een accesoire van nog geen 1.000 euro.

    Login om te reageren
  33. Supra1981 zegt

    29 april 2019 om 21:27

    Auris? De nieuwe Corolla neem ik aan ;-)

    Login om te reageren
  34. 205zonderdak zegt

    29 april 2019 om 23:21

    Mazda is the best!

    Login om te reageren
  35. daniel1975 zegt

    30 april 2019 om 18:52

    Wat een tenendkrommend onzin bericht dit zeg! Welke maatstaf? De enige hot hatch die ze enigzins recent hebben gemaakt was wegens geen succes uit het assortiment gehaald en was bovendien ook een turbo!

    Login om te reageren
  36. tom-ellen_brysse-desmet zegt

    13 mei 2019 om 19:33

    Mazda is goed bezig,de vijfdeurs you like it or you hate it. persoonlijk is het niet mijn favoriet(5deurs) ,de vierdeurs ziet er echt pak mooier uit,het interieur ook.ergonomie ten top,iets waar veel merken nog van kunnen leren.De skyactiv-g motoren zijn gemaakt om hoog in toeren te gaan zonder u zorgen te maken over je verbruik,die kleine grasmachinemotoren vragen het omgekeerde… de vraag blijft welke het langste zal blijven lopen, die atmosferische zal langer lopen, de skyactiv X zal potten breken… het beste maar je Mazda kan mee vergelijken is een BMW maar dan een Japanse… rijplezier ten top. anders doen dan alle anderen, en er toch mee weg kunnen lopen. Aan gezien Mazda maar een kleine speler is op autowereld niveau,hebben ze al grootse dingen voortgebracht. Mazda occasiewagens zijn echt waardevast,en gegeerd tegenwoordig…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North