Voor het jaar 2020 is er een vernieuwde Alfa Giulia Quadrifoglio. Ook de Stelvio Q wordt aangepast.
De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio is zo’n auto die helemaal klopt. Qua vermogen, wegligging, stuurgedrag, looks, formaat: de auto is eigenlijk helemaal perfect. Het liefst hadden we ook een Sportswagon gezien (hoe gaaf zou dat zijn!). Ook iets meer manieren om de auto naar je smaak te con figureren is welkom. Het was met de BMW M3 wel mogelijk, bijvoorbeeld.
(Bijna) het rijk alleen
Ja, was, want de M3 is inmiddels uit productie. Je kunt alleen de M4 Cabriolet nog bestellen. Mercedes heeft nog wel de machtige C63 en C63S AMG in de aanbieding. Aangezien er geen RS4 sedan is, heeft de Giulia bijna het rijk dus even alleen.
Modeljaar update
In plaats van op hun lauweren te rusten, wordt de Giulia Quadrifoglio voorzien van een modeljaar-update. Nu ging de reguliere Giulia (en Stelvio) vorig jaar al heel voorzichtig onder het mes, het interieur werd voorzien van fraaiere plastics en een verbeterd infotainment-systeem. Voor nu is er de vernieuwde Alfa Giulia Quadrifoglio én Stelvio Quadrifoglio. Drie keer raden welke kant het opgaat.
Geen facelift
De vernieuwde Alfa Giulia Quadrifoglio is echt een modelupdate, geen facelift. Er zijn een paar uiterlijke wijzigingen. De koplampen zijn donkerder en de grille is hoogglans zwart. Dus dat betekent dat de auto voornamelijk op detailniveau is aangepast. Zo zijn er nieuwe rijassistentiesystemen, dat Alfa Romeo ADAS noemt. ADAS staat voor Advanced Driver Assistance System.
Niveau 2
Met deze systemen is autonoom rijden (niveau 2) mogelijk in de vernieuwde Alfa Giulia Quadrifoglio. Ook is de interface gewijzigd van het infotainmentsysteem van 8,8 inch (dat was 7 inch). Het ziet er zeker gelikter uit en er zijn nieuwe online diensten. Ook kun je nu draadloos je telefoon opladen. Ook lekker voor de inzittenden: er is meer aflegruimte in het interieur.
Herritage-kleuren
Het zijn relatief milde aanpassingen, dus. Er zitten wel een paar welkome veranderingen bij, overigens. Zo zijn er drie nieuwe kleuren: Rosso 6C Villa d’Este, Ocra GT Junior en Verde Montreal. Die laatste zie je ook op de afbeeldingen. Deze drie kleuren zijn onderdeel van de Herritage-lijn. Jazeker, met tweemaal de letter ‘r’.
Daarnaast geven de LED-achterlichten weg dat je de nieuwste Giulia hebt. Ook zijn er nieuwe 21″ velgen mogelijk, alhoewel we er vanuit gaan dat die voor de Stelvio Quadrifoglio zijn. Op de Giulia was 20″ de grootste maat. In het interieur zijn er verder nieuwe sportstoelen te bestellen, alsmede gordels in een afwijkende kleur.
Ferrari-origine
Onder de kap wijzigt er niet zoveel. De Giulia en Stelvio worden beide aangedreven door een 2.9 liter grote V6 van Ferrari-origine, met twee turbo’s. De motor levert 510 pk en 600 Nm, die in beide gevallen via een achttraps automaat van ZF overgebracht worden. De Giulia heeft achterwielaandrijving, de Stelvio heeft het Q4-vierwielaandrijvingssysteem. Prijzen en verdere details volgen later.
Gaaf. Zeker als ze hun modellengamma uitbreiden…
Interieur is erg netjes geworden. Onlangs plaatsgenomen in een Giulia met het nieuwe interieur en het ziet er net even wat strakker uit. Mooier afgewerkt, een infotainment dat stukken beter en mooier werkt. Was nodig ook!
Zijn er geen foto’s van de 20 inch velgen voor de giulia?
Die groene kleur is wel lekker zeg!
@8ccompetizione: Ik vind dat groen juist geen porum. Te veel Need For Speed Underground gehalte…
Ba rum pum pum…
@8ccompetizione: mee eens. Schitterend.
Een nieuwe look buiten was toch niet echt nodig. Hij ziet er nog steeds erg modern uit en omdat je ze (helaas) niet heel vaak ziet voelt hij ook nog steeds niet oud.
Wat wel echt nodig was was de upgrade van de infotainment dat was erg slecht.
Gisteren heb ik er nog een gezien naast een g20 m-sport, maar ik vind de Giulia dan toch een stuk mooier/rustiger.
Ik vind dat je ze net opvallend vaak ziet, gevoelsmatig zie ik hem vaker rijden dan een nieuwe ford mondeo of een jaguar xe om maar iets te noemen.
Serieus? Ik zie de Giulia amper hier in Breda. Twee stuks zie ik er regelmatig; een zwarte van de dealer en een beige met wieldoppen (WHY!)
Wat staat het Montreal Verde hem goed, ja, een geweldig mooie auto
Wat is hij mooi zeg! Zeker in deze kleur, helemaal goed. Alleen nog even zilveren wielen en raamlijsten natuurlijk.
Heel gaaf, die Giulia.
Stelvio blijft een lompe tank, maar voor een lompe tank ziet hij er wel geslaagd uit.
Heerlijk die groene kleur. Zo jammer dat groen bij heel veel merken niet meer te kiezen valt.. enkel zwart, blauw, rood, wit en tachtig tinten grijs :-(
50 tinten grijs vindt men al spannend genoeg…
Dit is toch echt veel mooier dan die GTAm van gisteren? En ook nog de helft goedkoper. Ik wist het wel als ik de centjes had. Dan kwam er een groene of een rode bij mij op de oprit te staan.
Autonoom rijden fase 2, op een Giulia Q. Wat moet je er mee? Je wilt dit toch helemaal zelf besturen en beteugelen
Geruststellend idee ook om de besturing van je voertuig uit handen te geven aan Italiaanse elektronica.
@bernoulli: komt van Bosch af;-) Iets met Duitsers en (sjoemel)software.
@alper: ah, gelukkig. Die sjoemelsoftware werkte feilloos.
@bernoulli: in de fabriek en op de rollenbank wel ja
@lekkerlinksrijden: precies zoals bedoeld. ?
Geen handbak meer?
Al sinds 2018 niet meer.
Ik zie ze elke dag wel rijden.. maar dat ben ik dan meestal zelf die tegen het interieur aankijkt.
Wat heeft ie toch een lekker ruige uitstraling
Deze had toch bij introductie een dual clutch bak? Nu lees ik 8 traps ZF.
Het antwoord is nee.
Daar had iemand z’n lolbreak, sorry, lolbroek aan vandaag.
Wat een sexy bom op wielen
Helaas nog steeds geen coupé… Alfa Romeo Giulia Sprint waar blijf je?
Mooi fris nieuw kleurtje en de designs van Alfa gaan sowieso meer dan 10 jaar mee. Kies dan!
Mooi, eindelijk van die Xenon pit af en volledig LED koplampen! 2020 en dan nog werken met Xenon is echt een no go….. Ooooh wacht
Ik denk dat enkel de achterlichten LED zijn.
Gaat om andere led verlichting achter bij de Alfa hebben ze nog geen led koplampen, ik moet zeggen dat de auto hier niet minder om rijdt kan ik je vertellen rij nu twee jaar met een Giulia en is iedere dag weer geniet als ik de weg op ga.
Wie van jullie gaat ooit Alfa’s autonome rijsysteem vertrouwen? Ik heb al grote moeite met die van Tesla, en daar zit half Silicon Valley aan te werken!
Heb een beetje vertrouwen in de “NL” power achter dat systeem ;)
– https://corporate.tomtom.com/node/26016/pdf
– https://www.tomtom.com/blog/autonomous-driving/adas-map-vs-hd-map/
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Het gaafste van deze MY20 update is toch wel de akrapovic uitlaten, helaas lees ik daar niets over terug.
Nou die nummerplaat nog weer eens terug in het midden doen…
Ik snap echt niet dat zo’n designer dat pikt, wat een dissonant.
Gelukkig denk ik er anders over en vindt het prima staan , maar u rijdt ook vast geen Alfa en zou zit ook vast niet gaan doen want het is toch bagger of klopt dit niet wat ik schrijf.
Positie van de kentekenplaat is prima anders, daar zeuren alleen mensen zonder smaak om.
En ik heb zelfs het vermoeden dat het in het buitenland regelmatig boetes scheelt als ze van voren flitsen vanaf de rechterkant van de weg. (Alfa Giulietta en platen met opgelegde letters). :)