
Einde van de Ford Focus is daar. Er komt geen opvolger.
De Ford Focus is een uitstekende, puik C-segment auto. Het is typisch zo’n auto die je iedereen aanraadt. Ruim, praktisch, het stuurt bovengemiddeld goed, prijzen zijn goed te doen en er zijn leuke sportieve en semi-sportieve versies. Sterker nog, je kan met een Focus alle kant op. van sportief tot luxe en zelfs faux-avontuurlijk met de Active.
Ford heeft de Focus behoorlijk lang relevant weten te houden. Het heeft echter niet mogen baten. Een tijdje geleden kanden we al melden dat de verkopen van de Focus dramatisch zijn. Ford heeft nu de trekker overgehaald omtrent de toekomst van de Focus. Die is er namelijk niet. Dat meldt het doorgaans uitstekend geïnformeerde Autocar.

Fabriek in Saarlouis gaat dicht
Het model is onlangs gefacelift en moet nog een paar jaar mee kunnen. De productie vind op dit moment in Saarloius plaats. Nu nog wel, althans.Het hoge woord is er namelijk uit. Ford heeft bevestigd dat het einde voor de Ford Focus eraan komt. Als de Focus in 2025 klaar is, is het klaar met de Focus én de productie van auto’s in Saarlouis in de huidige vorm. Ford is eventueel bereid een ander type auto aldaar te produceren.

Dat geldt dat in de breedste zin van het woord, want Ford vindt het ook prima als om de boel te verhuren aan andere fabrikanten die daar auto’s willen gaan bouwen. De Fords die wel gebouwd gaan worden, zullen in Valencia van de band rollen. Details over die modellen ontbreken nog, maar het is wel zeker dat dat elektrische crossovers zullen worden.
Einde Ford focus, maar wat komt daarna?
Deze elektrische crossovers worden NAAST de elektrische crossovers geleverd die in Keulen gebouwd worden. Daar rollen namelijk de elektrische Fords van de band die op het MEB-platform staat. Inderdaad, dat is het EV-platform van Volkswagen. Ford en Volkswagen werken samen opp het gebeid van elektrische auto’s en bedrijfswagens.

Of deze elektrische crossovers Ford Focus gaan heten, valt nog te bezien. Als we iets geleerd hebben van de Puma en Mustang, is dat ze bij graag leuke namen van stal halen. Reken dus op Ford Probe GT-e, Cougar-ST200-e of Capri-RS2600e, ofzo.
Helemaal als een verrassing komt het natuurlijk niet. Ford heeft al aangegeven vanaf 2030 enkel en alleen elektrische auto’s te willen verkopen in Europa. Ook verkoopt de Focus dramatisch.
Meer lezen? Dit zijn 9 recente en zeer gelimiteerde hete hatchbacks op een rij!





Als iemand tien jaar geleden had geroepen dat Ford zou stoppen met de Modeo en de Focus hadden we die persoon voor gek verklaard… Over een paar jaar is het onmogelijk om een fijne tweedehands hatchback of station aan te schaffen. Jammer maar helaas.
zeer zeker.. en aangezien ik zelf op Ford Genk werkte toen het daar beslist werd… des te meer
och een geyle 2e hands M3 Touring ;-)
Toch raar dat de Focus zo slecht verkocht wordt..
Ik vind het toch een van de mooiste auto’s in dit segment, maar ik heb er zelf 1 dus misschien ben ik bevooroordeeld. :)
Heel simpel: De Focus is niet elektrisch, en de Focus is ook geen crossover/SUV. Dat is de realiteit waarin we nu leven. Mensen betalen liever meer voor een hogere, zwaardere en minder zuinige crossover dan voor een leuke hatchback, sedan of station.
Ik niet, geef mij maar een compacte hatchback als de Focus. En voor de extra fun een MX-5…. Maar onbegrijpelijk eigenlijk dat mensen zo veel willen uitgeven aan iets waar je weinig extra aan hebt…
Dat ligt niet aan de Focus. Alle concurrenten gaan ook niet lekker. Dat komt met name door de kopers, zoals Edge ook al aangeeft.
Lucky bastard! Geniet er maar van, iedereen wil tegenwoordig zo’n truttige crossover besturen.
Heb ooit een Focus gehad en dat was veruit de slechtste wagen ooit. Lakproblemen, binnenspiegel viel gewoon naar beneden, de koffer viel op mijn hoofd, startproblemen. Lijkt wel een Tesla :p
Eerst de Cortina, toen de Taunus, toen de Sierra, toen de Scorpio, toen de Escort, toen de Mondeo en nu dit??
De Focus is 30mm te laag en heeft geen zwarte spatbordranden, geen wonder dat al die extreem avontuurlijke mensen hem links laten liggen.
Ja, je wilt zeker niet gezien worden in die auto als je naar de AS adventure of Decathlon gaat.
Die is er wel toch van de Focus, zo’n iets opgehoogde met zwarte randen. Geen idee hoe het mag heten
Active, staat zelfs in het artikel.
“Als we iets geleerd hebben van de Puma en Mustang, is dat ze bij [Ford] graag leuke namen van stal halen.”
Na 2025: welkom Ford E-scort!
En misschien een E-dsel. En dan wél succesvol dit keer.😄
Out of Focus.
Dit soort berichten gaan we de komende 10 jaar steeds meer zien. Evergreens verdwijnen en worden indirect vervangen door EV’s met nieuwe hippe namen met I- en E- ervoor.
Please Ford, gun ons nog een laatste special met de V6 uit de Ford GT!
Ik ben er bijna zeker van dat de trend van SUV’s weer overgaat en dat we begin jaren 30 weer een Focus krijgen.
Dan toch nog snel even shoppen voor een jong gebruikte ST-Wagon. Kan ik nog even vooruit, voordat het gedaan is met de peut.
Echt jammer, opgegroeid met de Escort Mk 2, leren rijden in een Mk 3, zelf een Mk 3 facelift als eerste auto gehad en een Focus 1 facelift gehad. Nu een Mazda 3 BK wat in feite ook een Focus Mk 2 was.
Zeer spijtige zaak, heb er zelf 3 gehad, een Mk1 facelift, een Mk3 en een Mk4, leuke auto’s aan gehad.
Kleine nuancering is mss wel, de verkopen zijn mede dramatisch om dat 1 Ford voorrang geeft om hun chips te gebruiken in de SUV modellen, zijnde Kuga en Puma. En 2, het nieuwe grote display in het midden van het dashboard dat met de facelift is geïntroduceerd werd gemaakt in Oekraïne en die productie is moeten verhuizen naar Spanje.
Maar het blijft een spijtige zaak, best rijdende auto in zijn segment :)
Ben ik nou de enige die de facelift totaal niet geslaagd vind? De hele neus lijkt wel meer ingedrukt en plat tov de oude, waar het logo nog op de motorkap zat. En dat gaf, helemaal in de ST/ST-line trim, echt die sportieve Ford look.
Dit is gewoon anoniem bijna. Erg meh
De laatste echt leuke Focus was mijn oude ’17 RS daarna hebben ze niet echt meer iets spannends gemaakt.
Bizar…
Maar anderzijds benieuwd wat dit gaat doen met de prijzen van de leukere Fords. Ik heb zelf een Ford Focus RS uit 2017, dus hoop dat die wat omhoog gaan
Ik rij de pre-facelift ST line X wagon en dat is echt een fijne gezins auto.
Eerlijk is eerlijk, ik had er liever een 4 cilinder Turbo of 3.0 6 cilinder in willen hebben ipv een pak melk 3 cilinder mhev, maar alsnog rijd het prima en blaas je daar ook makkelijk mee op vakantie naar zuid europa met 150-190 km/h.
In feite gaat het er dus op neerkomen dat er straks geen fatsoenlijke en betaalbare gezinsauto’s meer te krijgen zijn.
Dat lijkt me een slecht idee, dus tijd om de milieumaffia weg te stemmen en de overgang naar elektrisch rijden stop te zetten. Sowieso elektrisch hetzelfde belasten als ICE en subsidies stop te zetten. :)