• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: elektrische deel-step vervuilender dan gewone auto

Auteur: jaapiyo, gepost 15 maart 2020 om 19:30 – 49 Reacties

Elektrische step

De elektrische deel-step. Hij is extreem hipsterig en nog goed voor het milieu ook. Of…Oh nee wacht.

Als dinosauriër heb ik er maar moeite mee dat ik officieel een millennial ben. Terwijl ik verkwistend gas wil geven, lang onder een weldadig warme douche wil staan en copieuze hoeveelheden rood vlees wil verorberen, zijn al mijn leeftijdsgenoten Greta Thunbergs. Kom je op een feestje, staat er potverdikke humus op tafel. Jaja, het leven is zwaar. Ik begin dan ook maar nooit over mijn walmende wagen uit 1984, want dan riskeer je toch een veganistische fluim in het gelaat.

Volledig onterecht, zou blijkt nu. Uit onderzoek van de Université Libre de Bruxelles (ULB) blijkt namelijk dat die oude bakken met verbrandingsmotor stiekem best goed zijn voor het milieu. Althans, beter dan hipsteresque elektrische deel-steps die pretenderen goed te zijn voor deze aardkloot. Deze ondingen van platforms als Lime, Circ of Dott stoten namelijk omgerekend 131 gram koolstofdioxide uit per verstepte kilometer. Hoe dannnnn?

Wel, het grootste deel van deze uitstoot (79 procent) komt al vrij bij de productie van de steps, die veelal in China worden gebouwd. Dat is slecht nieuws, want de gemiddelde deelstep is na een aantal maanden alweer afgeragd. Dan moet er dus een nieuwe unit komen. De methoden van verplaatsing die de step zou moeten vervangen (wandelen, openbaar vervoer, fietsen, eigen auto’s of deelauto’s) stoten allemaal veel minder koolstofdioxide uit. Tenzij je een Lambo of iets dergelijks rijdt natuurlijk.

Om de steps wél milieuvriendelijk te maken zou de levensduur een stukje verlengd moeten worden. Momenteel gaat de gemiddelde step zo’n zeveneneenhalve maand mee. Om milieuvriendelijker te worden dan de vermaledijde auto zou dat opgerekt moeten worden tot tenminste negeneneenhalve maand. Dat laatste kan echter alleen als gebruikers voorzichtiger zouden omspringen met hun hippe deel-step. Maar ja, leg dat die jonge generaties maar eens uit…

Ook interessant!

  • Ook deze smartphonemaker gaat elektrische auto's maken
  • Alpina niet geïnteresseerd
    Alpina is niet geïnteresseerd in elektrische auto's
  • Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!
    Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!
  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Elektrisch, milieu, onderzoek, uitstoot

Vorig bericht: « Zo denkt de F1 over inhalen van gemiste races
Volgend bericht: De opkomst en neerval van de Toyota Corona »

Lees Interacties

Reacties

  1. nissanfairladyz zegt

    15 maart 2020 om 19:46

    Ok boomer(jaap). =)

    Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    15 maart 2020 om 19:56

    Dat die steps het zwaar te verduren hebben komt juist door de oudere generaties…

    Door van die babyboomers die ineens menen dat ze de hipster uit moete gaan hangen op zo’n ding om zo hun midlifecrisis te verbergen, en de hele wereld te laten zien hoe milieuvriendelijk en sportief ze wel niet bezig zijn…

    Maar met hun obese lijf gewoon veel te vadsig zijn waardoor die steps óf doormidden breken, of de motor gewoon doorbrandt. En anders gaan ze wel naar de kloten omdat die ouwe gekken menen dat ze er allemaal capriolen mee uit moeten halen in de ijdele hoop om nog voor jeugdig aangezien te worden.

    Login om te reageren
    • spidermann zegt

      15 maart 2020 om 20:17

      @moveyourmind: hmmm satire of zo?

      Login om te reageren
    • joos straetmans zegt

      15 maart 2020 om 21:52

      Jij bent een paar miljard keer meer onuitstaanbaar dan Lincoln.

      Login om te reageren
      • mennok zegt

        16 maart 2020 om 06:42

        @joosstra: Lincoln.. dat is lang geleden.. leeft hij nog?..

        Login om te reageren
        • joost1234 zegt

          16 maart 2020 om 08:58

          @mennok: ik mis m

          Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      16 maart 2020 om 06:25

      @moveyourmind: gevalletje zuurstof gebrek.

      Login om te reageren
    • jpsienen zegt

      17 maart 2020 om 23:02

      @moveyourmind: Babyboomers in een midlife crisis? Worden die mensen 140 ofzo?

      Login om te reageren
  3. Jochempie zegt

    15 maart 2020 om 19:58

    Wauw.. Weet je hoe het komt dat de CO2 uitstoot per afgelegde kilometer zo hoog is? Omdat die dingen maar heel weinig kilometers maken itt een auto. De absolute CO2-uitstoot is dus erg laag. In tegenstelling tot die van je auto.

    Verplaatsing is moord :)

    Login om te reageren
  4. phaeton zegt

    15 maart 2020 om 20:02

    9,5 maand? Da’s nog steeds heel kort.

    Login om te reageren
  5. Dutchcarwizard zegt

    15 maart 2020 om 20:05

    Wegwerpdeelcultuur

    Login om te reageren
  6. flutterby zegt

    15 maart 2020 om 20:05

    131 gram per kilometer, doe dat maar eens met je auto. Niet volgens de NEDC of WLTP, nee gewoon met je eigen rechtervoet.

    Login om te reageren
    • crepito zegt

      15 maart 2020 om 20:27

      @flutterby: Inclusief uitstoot opgeroepen door productie van een auto… don’t think so. Maar feit is wel dat deze dingen snel zijn afgeragd..

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        15 maart 2020 om 21:25

        @crepito: huurauto’s halen meestal de ton ook niet. En nee een leaseauto is geen huurauto..

        Login om te reageren
        • enjoypunani zegt

          15 maart 2020 om 21:45

          @flutterby: de auto die ik rij is een gehuurde leaseauto. Aparte constructie, maar geeft genoeg aanleiding voor het gezegde: don’t be gentle, it’s a rental ?

          Login om te reageren
        • simon550i zegt

          15 maart 2020 om 21:48

          @flutterby: Is afhankelijk van je doelgroep en het onderhoud van het wagenpark. Beetje kort door de bocht en onwaar dus.

          Login om te reageren
        • rhellema zegt

          16 maart 2020 om 07:52

          @flutterby: huurauto’s worden voor een ton meestal al vervangen om vervolgens door te gaan als particulier vervoersmiddel. Waar haal je je wijsheid vandaan door te stellen dat ze de ton niet halen? Onderbuikgevoel of harde cijfers?

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            16 maart 2020 om 10:43

            @rhellema: je zegt het zelf net zo goed, ruim voor die tijd worden ze al anders ingezet. Zelfs een huurauto met 50.000 km op de teller is zeldzaam en meestal volledig afgetrapt.

            Nogmaals, geld niet voor leaseauto’s.

            Login om te reageren
            • rhellema zegt

              16 maart 2020 om 11:11

              @flutterby: ik zeg helemaal niets over het feit dat ze afgetrapt zijn en om die reden vervangen worden.

              Maar jij benoemt het wel als een feit dat ze meestal de ton niet halen omdat ze dan afgeragd zijn. Kom nou eens met cijfers in plaats van je elektrogevoel goed te blijven praten op basis van onderbuikgevoelens.

              Login om te reageren
              • flutterby zegt

                16 maart 2020 om 12:34

                @rhellema: zodra je een huurauto inzet als een particulier vervoersmiddels is het dus geen huurauto meer. Dat is exact hetzelfde als batterijen in een EV die na 10 jaar en/of 200.000 km als afgeschreven worden beschouwd. Deze batterijen zijn nog prima inzetbaar waar kWh/kg of kWh/cm3 niet relevant is.

              • rhellema zegt

                16 maart 2020 om 13:25

                -edit: wind jullie beiden eens niet zo op-

              • rhellema zegt

                16 maart 2020 om 17:34

                @flutterby: gast? Echt waar, is dat je manier van discussiëren?

                Jij brengt hier een mening als een feit. Als ik je dan vraag om je “feit” te onderbouwen met cijfers dan blijf je om je uitspraak heen draaien en begin je nu ineens te komen dat dit een blog is en ik niet begrijpend kan lezen?

                Jouw mening is absoluut geen feit, je denkt dat het een feit is maar dat wil je bij mij neerleggen zijnde dat ik niet begrijpend kan lezen. Ik zou ook tegen jou kunnen zeggen dat je dan eens wat duidelijker je punt moet maken maar ook dan zal je er weer omheen draaien.

                Misschien moet je gewoon eens stoppen met hier de elektro wijsneus te blijven spelen en gewoon eens op een normale manier mensen een antwoord te geven als ze er om vragen. Vooralsnog ben je gewoon een arrogante nitwit die alles beter denkt te weten.

              • flutterby zegt

                16 maart 2020 om 18:30

                @rhellema: dus als in zeg dat een huurauto meestal de ton niet haalt dan is het een mening gepresenteerd als feit, maar wat dan als jij zegt dat huurauto’s meestal voor die tijd aan particulieren verkocht wordt? Dit is geen discussie, maar vingerwijzen

        • racerx zegt

          16 maart 2020 om 07:54

          Gaan huurauto’s na een ton de shredder in?

          Login om te reageren
  7. FieRo zegt

    15 maart 2020 om 20:10

    Wedden dat het Coronavirus uit China meer gaat kosten dan dit electrodingetje?

    Login om te reageren
    • kle500 zegt

      15 maart 2020 om 23:24

      @fiero: mwoahn3 weken economie stil en we hebben onze klimaatdoelen behaald..

      Login om te reageren
  8. zesinlijn zegt

    15 maart 2020 om 20:25

    Waar kun je daar mee deelsteppen? Die rangen zijn toch verboden en/of illegaal in Nederland?

    Login om te reageren
    • zesinlijn zegt

      15 maart 2020 om 20:26

      @zesinlijn: dingen

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      15 maart 2020 om 20:42

      @zesinlijn: het is dan ook geen Nederlands onderzoek…

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      16 maart 2020 om 09:48

      Ik was vorige week nog in Wroclaw. Daar struikel je over die dingen.

      Login om te reageren
  9. vaakbenjetebang zegt

    15 maart 2020 om 20:26

    Bij de berekening van de uitstoot van een auto nemen we toch ook de productie van die auto niet mee…?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      15 maart 2020 om 20:43

      Bij “well-to-wheel” wel. En omdat het onmogelijk is om exact per auto vast te stellen wat de CO2 uitstoot is die bij de productie vrijkomt, worden er deskundige schattingen gemaakt.

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        15 maart 2020 om 21:04

        Ja, fair enough, maar ik bedoelde eigenlijk het simpele CO2-per-kilometer getalletje wat de grondslag is voor de BPM en ongetwijfeld ook voor dit artikeltje.

        Login om te reageren
  10. PeugeotGTI zegt

    15 maart 2020 om 20:38

    Echt absurd dat zo’n ding maar 7,5 maand meegaat. Dan zou het toch uit moeten kunnen om hier scooters te bouwen die na 5 jaar pas afgeschreven zijn. Op deze manier blijf je onnodig afhankelijk van landen als China.

    Login om te reageren
    • basman147 zegt

      15 maart 2020 om 21:06

      Tuurlijk is dat mogelijk, maar dan kosten ze 2 keer zoveel. Dan moet er dus ergens anders op bezuinigd worden zoals de accu of de motor. En als de klant dan vervolgens kan kiezen tussen specs of iets abstracts als duurzaamheid kiest hij meestal voor specs.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        16 maart 2020 om 07:08

        @basman147: als ze twee keer zo duur zijn maar vijf jaar in plaats van een paar maanden mee gaan dan kiezen die deelstep bedrijven daar natuurlijk wel voor. Tenzij ze een hippe startup zijn die geen idee hebben van wat ze aan het doen zijn…

        Login om te reageren
    • vroaaaaaaaaaar zegt

      16 maart 2020 om 08:57

      @peugeotgti: nee, het absurde is dat mensen niet fatsoenlijk om kunnen gaan met dingen die niet hun eigen bezit zijn. Geldt trouwens niet alleen voor stepjes, maar ook voor de aardbol waarop we leven…

      Login om te reageren
  11. baklava zegt

    15 maart 2020 om 20:56

    Mooi dat die dingen verboden zijn hier. Mensen die dingen gebruiken zien er uit als een debiel.

    Login om te reageren
  12. PunicaOase zegt

    15 maart 2020 om 21:22

    Steps zijn voor kleine kinderen.. lekker zelf steppen.. goed voor hun conditie en evenwicht.. volwassenen kunnen gewoon fietsen.

    Login om te reageren
  13. mwti zegt

    15 maart 2020 om 21:30

    Gaan we nou weer zeiken over milieu dingetjes? We zijn drie weken in quarantaine mensen.

    Login om te reageren
    • vroaaaaaaaaaar zegt

      16 maart 2020 om 13:09

      @mwti: en dat heeft niets te maken met hoe wij – menselijk ras – omgaan met het milieu?

      Login om te reageren
  14. HzR zegt

    15 maart 2020 om 21:55

    En die dingen worden schijnbaar ook vaak opgeladen met een dieselgenerator achter in de vrachtwagns die ze ophalen als ze leeg zijn.

    Login om te reageren
  15. pindakoning zegt

    15 maart 2020 om 23:36

    Mensen die eerst het betreffende stukje zouden lopen of fietsen pakken nu zo’n ding. Wat nou milieuvriendelijk..

    In NL hetzelfde verhaal met die huurscooters, erg handig, maar zonder die dingen was ik gaan lopen of had ik de metro gepakt ?

    Login om te reageren
  16. ericd zegt

    16 maart 2020 om 07:15

    Lekker tendentieus stukkie. Yup, levensduur verlengen, mot toch mogelijk zijn… We zitten aan het begin van de ontwikkeling van steps zo’n beetje. Een ding dat een kwart tot een derde weegt van wat een bestuurder weegt (step) versus een ding dat 20 tot 30 keer zoveel weegt (de auto-SUV)…. tel uit welke de grootste eco-footprint met zich mee brengt, alleen al in energie afname. Sic.

    Login om te reageren
  17. chrisvis zegt

    16 maart 2020 om 07:29

    Heb zelf een segway es4 en gebruik deze dagelijks. Zit nu reeds aan 2000km op 4maand tijd. Gebruik dit dagelijks om naar het werk (11km) te rijden. Op 23 min ben ik er en met de wagen op een kwartier (zonder file). Vroeger ging ik regelmatig met de racefiets maar nu kom ik fris, niet bezweet aan. Ondanks dat ik zelf een liefhebber ben van wagens vind ik dit een perfect alternatief voor korte en middellange afstanden. Mensen die dit wegzetten als voor hipsters of kinderen zijn dezelfde gefrustreerde mensen die een ruk aan hun stuur geven wanneer je hen in de centra voorbijsteekt doorgaans.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      16 maart 2020 om 07:57

      Hey wat een geinige oplossing, maar 11km is nog best ver op zo’n ding toch?

      Login om te reageren
      • chrisvis zegt

        16 maart 2020 om 09:22

        @racerx: is best comfortabel(voor en achtervering), trekt ongelooflijk op en is rapper dan een e-bike (nl 32km/h). Enig nadeel is de wat langere remweg maar dit valt te compenseren door anticipatie en goed vooruit kijken(net zoals met een motorfiets)

        Login om te reageren
  18. Den zegt

    16 maart 2020 om 08:46

    Prik. Onzin. Kom op zeg. Ze zetten de co2 uitstoot bij productie af tegen uitstoot per KM. Wat is de productie ok een auto te produceren, onderhouden en verschepen? Het wordt nergens duidelijk gemaakt in het artikel op HLN.
    Kanttekening: 21% van die 131 gram per kilometer is dus de uitstoot bij gebruik, ongeveer de helft van een Range Rover P400e?

    Login om te reageren
  19. nietcreatief zegt

    16 maart 2020 om 09:33

    @mashell
    Over het algemeen genomen is een Ford Transit iets dat wel 10 jaar mee moet kunnen.
    Mijn collega’s verslijten er eentje in een jaar. Nou helpt de leasemaatschappij die pas olie wisselt bij 50k km niet mee maar een voertuig met 60 ‘eigenaars’ heeft geen eigenaar en daar wordt mee geragd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North