
Vergeet de Audi RS6, jij gaat op wintersport met de Bentley Flying Spur Speed
Als iemand je vraagt wat de ultieme wintersportauto is, denk je waarschijnlijk aan iets met quattro, eventueel een dakkoffer. En das niet zo gek. Wil je toch wat meer luxe en in stijl arriveren op de wintersportbestemming, dan moet je bij Bentley zijn. Nee, niet voor zo’n Bentayga. Maar voor een Flying Spur Speed!
Bentley heeft met de Flying Spur Speed namelijk een nieuw winterrecord neergezet op het meest noordelijke actieve racecircuit ter wereld. Dit gebeurde op het Drivecenter Arena in Fällfors, Noord-Zweden. Een voormalig militair vliegveld, op zo’n 160 kilometer van de poolcirkel.
Met de Bentley op wintersport

De baan is 3,3 kilometer lang en in de winter volledig bedekt met een dikke laag ijs en sneeuw. Niet bepaald de plek waar je een 2,5 ton wegende luxe limousine verwacht. Maar we hebben er niets op tegen dat Bentley een limo met een dikke V8 los laat op het ijs.
Het is op deze plek waar de Bentley Flying Spur Speed een rondetijd van 2:58 wist neer te zetten. Sneller heeft nog nooit iemand dit circuit afgelegd in winterse omstandigheden. Laat staan met dit type auto.

Wat het extra indrukwekkend maakt: Bentley heeft geen gekke trucjes uitgehaald. De auto was volledig productie-spec, op één detail na: 21-inch winterbanden met spikes. Op het spekgladde ijs wist Bentley een topsnelheid van 193 km/u te halen en dat op een recht stuk van slechts 450 meter.

Bentley grijpt met deze recordpoging bewust terug op zijn eigen geschiedenis. In 2007 en 2011 pakte het merk al ijs-snelheidsrecords en in 1986 reed een Turbo R een uurrecord op Millbrook. De auto die nu het ijsrecord reed, is zelfs uitgevoerd als eerbetoon aan die Turbo R, die dit jaar 40 jaar bestaat. Brooklands Green lak, gele pinstripes en een interieur in Linen en Cumbrian Green. Heurlijk.

De Flying Spur laat zien dat een hybride limo ook gewoon leuk kan zijn. Onder de kap huist een 4.0-liter V8 met twee turbo’s, goed voor 600 pk, gecombineerd met een elektromotor van 190 pk. Het systeemvermogen bedraagt 782 pk en 1.000 Nm. Best veel pk’s voor op ijs..
Wintersportbeuker van formaat
Alle tech aan boord van deze Bentley Flying Spur Speed maakt het een ultieme auto voor de wintersport. Vierwielaandrijving, meesturende achterwielen, een elektronisch sperdifferentieel. De gewichtsverdeling van bijna 50/50 helpt ook mee.

Dus als je nog een paar ton op de plank hebt liggen én nog bezig bent met het maken van plannen voor de wintersport in 2026: de Flying Spur Speed is je go-to.





LOL – blij dat ik nooit naar wintersport ga. Scheelt een hoop geld zo te zien ;)
Hoogst waarschijnlijk is het in de zomer ook geen verkeerde auto om naar het zuiden te rijden.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Bentley rijders op autovakantie gaan. Die vliegen en huren daar dan een Audi/BMW/Mercedes zodat ze weten hoe dat voelt voor het plebs.
Je zou ook naar je vakantiehuis kunnen rijden met onderweg een overnachting, of idd vliegen naar je tweede of derde huis en de auto over laten komen.
Boaaah…Harry Metcalfe gaat zelfs weg met zijn oude Roller.
Bentley is voor mij de top of luxe auto. 7 serie of audi 8 kwa model zien er niet luxe uit. Mercedes s moet je al in de maybach uitvoering hebben wil iets speciaals. De RR is voor patsers. BENTLEY is altijd luxe in stijl. Dat maat pak dat klopt met de juiste schoenen. In stijl maar niet over de top.
Wat weegt dat ding? 2,5 ton o.i.d.?
Hopelijk zak je niet door het ijs :) 😊
Tussen 2.330 kg en 2.636 kg voor het leeggewicht, dus tel er maar 150 kg bij op als je alles hebt gevuld.
Met een bestuuder, passagier en een reistas dus eerder richting de 3 ton.
Ik ben zelf Caterham rijder, dus ik zal mijn mening voor me houden.
Blijft wel een hele fraaie auto. Maar ik zou een twedehandsje doen zonder piepjes en met alleen de V8. Of desnoods de V6 hybrid als je veel kilometers maakt; minder aan de pomp staan is ook een luxe.
Als je zo’n auto kan betalen en rijdend houden dan zijn de brandstofkosten ook het probleem niet.
De kosten niet, maar niemand wil voortdurend bij het tankstation staan toch? Of nou ja, je hebt die mensen die graag een parkeerplaats opzoeken…maar dat is een ander verhaal.
Heeft die een skiluik dan ipv een koelkast of verkoopt bentley dakkoffers