Nadat de FOM een elfde team eerder niet nodig vond, zijn ze nu toch overstag.
Een Formule 1-team runnen is bijzonder moeilijk. Sterker nog: het is al een hele prestatie als je überhaupt op de Formule 1-grid komt te staan met je team. Zelfs voor een voormalig wereldkampioen als Mario Andretti blijkt dit heel lastig. Zijn aanmelding werd begin dit jaar keihard geweigerd door de FOM. Ze vonden dat een elfde team geen toegevoegde waarde had.
Nu is de Formule 1 echter tóch akkoord gegaan met een elfde team. Dit maken ze zojuist bekend in een statement. De zaken staan er nu wel iets anders voor, want ditmaal gaat het om een officieel fabrieksteam van General Motors c.q. Cadillac.
Cadillac zou aanvankelijk aantreden als motorleverancier voor het F1-team van Andretti, maar dat feest ging niet door. Nu kunnen de Amerikanen dus alsnog toetreden tot de Formule 1, als fabrieksteam. Volgens de F1 past de toetreding van een Amerikaans fabrieksteam heel goed bij hun groeiplannen in de VS.
En waar is Andretti gebleven in dit hele verhaal? In het bericht van de FOM wordt zijn naam nergens genoemd, maar in het persbericht van General Motors wél. Wat blijkt? Mario Andretti – inmiddels 84 – krijgt een functie als bestuurslid bij het team van Cadillac. De oude baas heeft dus indirect toch zijn zin gekregen.
Waar Cadillac eerder pas in 2028 toe wilde treden als motorleverancier, zullen ze nu al in 2026 aantreden als nieuw F1-team. Uiteraard is nog niet alles in kannen en kruiken, maar er is in ieder geval groen licht vanuit de Formule 1. En daarmee is een belangrijk obstakel overwonnen.
Richmond zegt
Ze moeten alleen nog een motor leverancier vinden
str8six zegt
Ik las ergens dat Ferrari de motor zou gaan leveren
Harald.370 zegt
Laat er nou nét een Franse motorenbouwer in de vitrine staan :-)
str8six zegt
Mooi! Extra competitie is altijd goed. Ben benieuwd naar de driver line-up, mss wel een comeback voor Sargeant 😆
013bas zegt
Lijkt me goed nieuws, 10 teams ziet er toch wat armoedig uit.
Edge zegt
Andretti Global is vrij recent overgenomen door Dan Towriss van Group 1001. Onder de naam TWG Global is hij nu eigenaar van Andretti Global, Spire Motorsports (NASCAR) en Wayne Taylor Racing (IMSA). Michael Andretti was al naar de achtergrond verdwenen door deze overname, maar nu verdwijnt de naam Andretti dus ook van dit toekomstige F1 team. TWG Global gaat het team gewoon runnen vanuit de Andretti-faciliteiten, en het idee was altijd al om in 2026 te beginnen en dan in 2028 met eigen motoren te rijden dus in operationele zin gaat er niet zoveel veranderen ten opzichte van het oorspronkelijke plan.
Edge zegt
En overigens nog een interessant detail: Doordat Cadillac formeel nog niet toegelaten is, zijn ze ook nog niet onderhevig aan een groot deel van de reglementen. Volgens Autosport.com journalist Adam Cooper maken ze daar handig gebruik van en is een groep engineers al maanden bezig met de aerodynamica voor 2026 in de Toyota windtunnel in Keulen, terwijl alle andere teams pas vanaf 1 januari 2025 aan hun 2026 auto’s mogen werken.
560pk zegt
Hebben ze dus ook voor dit jaar geen budgetrestricties? En hoe zit dat met 2025? Hetzelfde budget als de overige teams (zonder de kosten van moeten racen), of mogen ze minder uitgeven?
Edge zegt
Nope. Cadillac is formeel gezien nog geen F1 team en mag doen wat ze willen, ook op budgetvlak.
De Financial Regulations schrijven wel voor dat een nieuw team één jaar voordat ze toetreden al onderhevig is aan de budget cap, dus vanaf 1 januari moeten ze daar wel aan voldoen. Ze hebben dan wel inderdaad het voordeel dat ze niet hoeven te racen en geen 2025 auto hoeven te onderhouden, dus de volledige budget cap kan in die 2026 auto gestoken worden.
harrie zegt
Ja, dat gaat dus niet passen op Zandvoort…
Edge zegt
@harrie: Dat is dan aan Zandvoort om op te lossen. Om een FIA Grade 1 certificering te krijgen (die Zandvoort heeft), moet je genoeg garages hebben voor een volledige F1 grid van 26 auto’s.
bevano zegt
Ja 30 garages is een beetje aan de krappe kant…
isleofman zegt
Leuk zeg! Kan Gunter Steiner weer aan de slag! 👌👌👌
mrrobot zegt
In 2026 kan er op Zandvoort niet meer worden geraced vanwege het 150 meter gestegen zeespiegel.
berlinetta zegt
Daar steken de natuurorganisaties wel een stokje voor, want dat hoge water bedreigt de zandhagedis en rugstreeppad. Reken maar dat de rechter op verzoek van natuurorganisaties de zee verbiedt om te stijgen.
rwdftw zegt
Mooi, meer teams, meer coureurs. Ik denk dat het ineens zo snel kan nu Alpine de melk heeft opgetrokken met het leveren van motoren. Honda was ook al bijna weg dus het werd een beetje karig en een beetje link.
Oja, en Andretti die niet in beeld is deed ook wel wat.
mark997gt3 zegt
Bevestigt nog maar eens wat een epische f**k up het was van Honda om te vertrekken.
Persoonlijk vind ik wel dat Liberty Medi meer aandacht mag geven aan het race aspect van de Formule 1. De nadruk ligt duidelijk op commercie.
DNA van Formule 1, met bakermat in Engeland en Europ, verandert. Soms ten goede maar ook vaak niet.
gekketurbo zegt
@mark997gt3: F1 heeft meer races nodig als Interlagos 2024. Spanning, sensatie en heel erg tastbaar voor iedere kijker hoe goed bepaalde coureurs zijn. Het was een van de weinige keren dat het voor de gewone kijker duidelijk werd dat Max hele andere lijnen neemt en andere inputs heeft dan de rest.
Maar ja, teveel races zijn voorspelbaar en een redelijke optocht waar weinig gebeurt: DNF’s komen bijna niet voor, safety car of red vlag is zeldzamer dan ooit.
Dus iets meer regen races opzoeken, een betere full wet banden laten produceren en iets uitdagendere circuits opzoeken…
mashell zegt
Hoewel ik het wel met je eens ben heeft de F1 dit pas nodig als de kijker gaat afhaken, zolang de kijker naar een anderhalf uur durende reclame karavaan blijkt kijken vindt de F1 het wel prima. Bij TV sport gaat het er niet om wie wint, het gaat er om dat er geld mee verdiend wordt, daarom zijn er ook steeds meer voetalwedstrijden en F1 races.
Richmond zegt
Ja tenzij je elke race in een tropisch land midden in het regen seizoen doet kun je daar niks mee
Robert zegt
Engeland, Nederland, België,
Duitsland,Frankrijk, Monaco, allemaal hebben ze vaker dan gemiddeld een flinke plens regen te verstouwen en ook de races in China, Singapore of Japan staan erom bekend dat ze erg nat kunnen verlopen. We moeten er alleen wel een beetje geluk mee hebben.mashell zegt
Voor het race aspect moet je bij de F1 zijn, dat commerciële circus er omheen dat heel Amerikaans nu de boventoon voert is juist de core business van Liberty Media.